Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2427029_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Alex Vanopslagh (LA)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-4925
5. juli 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 511
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Alex
Vanopslagh (LA).
Spørgsmål nr. 511:
”Vil
ministeren redegøre for effekterne på arbejdsudbuddet af Ydelseskommissio-
nens anbefalinger, herunder hvordan den langsigtede effekt på arbejdsudbuddet på
750 personer fordeler sig på bidrag fra hver af de fem herkomstgrupper (etnisk
dansk, indvandrere og efterkommer fra hhv. vestlige og ikke-vestlige lande)??
Svar:
Beskæftigelseseffekterne ved kommissionens anbefalinger er et udtryk for ydelses-
ændringer, som påvirker incitamentet til beskæftigelse. Ydelsesændringerne skøn-
nes af medføre, at nogle borgere vil afgå hurtigere fra kontanthjælpssystemet til be-
skæftigelse. Yderligere anbefaler kommissionen en ny indkomstfradragsmodel,
som øger incitamentet til beskæftigelse. Dette skønnes at medføre en øget tilbøje-
lighed til at tage småjobs blandt borgere i kontanthjælpssystemet. De positive ad-
færdseffekter ved indkomstfradragsmodellen medfører ligeledes et provenu.
De adfærdsmæssige konsekvenser af Ydelseskommissionens anbefalinger skønnes
på baggrund af betydelig usikkerhed at medføre et øget arbejdsudbud på i størrel-
sesordenen 950 fuldtidspersoner årligt på kort sigt og 750 fuldtidspersoner på lang
sigt. Ændringen i arbejdsudbudseffekterne over tid skyldes, at optjeningskravet til
kontant- og uddannelseshjælp fortsat er under indfasning, hvilket påvirker det sam-
lede ydelsesniveau. Beskæftigelseseffektens påvirkning på de offentlige finanser
skønnes at tilvejebringe en besparelse på i størrelsesordenen 250 mio. kr. årligt på
kort sigt og 150 mio. kr. på langt sigt.
Der spørges til en fordeling af beskæftigelseseffekterne på herkomst. Da nogle her-
komstgrupper er ganske små, er fordelingen af adfærdsvirkningen derfor opgjort i
andele og fremgår af
tabel 1.
Indførelsen af indkomstfradragsmodellen antages, at påvirke incitamentet for at
tage arbejdstimer ens på tværs af herkomst.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 511: Spm., om effekterne på arbejdsudbuddet af Ydelseskommissionens anbefalinger, herunder hvordan den langsigtede effekt på arbejdsudbuddet på 750 personer fordeler sig på bidrag fra fem herkomstgrupper, til beskæftigelsesministeren
2427029_0002.png
Tabel 1
Adfærdsvirkning ved Ydelseskommissionens anbefalinger fordelt på her-
komst
Kort sigt
Dansk herkomst
Vestlig indvandrere
Vestlig efterkommere
Ikke-vestlig indvandrere
Ikke-vestlig efterkommere
Antal fuldtidspersoner
72%
4%
0%
22%
2%
950
Langt sigt
93%
5%
0%
-1%
3%
750
Anm.: For den del af adfærdsvirkningen, som kommer fra effekten af indkomstfradragsmodellen, for de borgere, som i
dag ikke har arbejdstimer, er der beregningsteknisk antaget, at incitamentet til at tage arbejdstimer vil være
ens på tværs af herkomst.
Kilde: Lovmodellen og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2