Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2424968_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen (V)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-4615
1. juli 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 503
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Ander-
sen (V).
Spørgsmål nr. 503:
”Vil
ministeren oversende en udspecificeret økonomioversigt, jf. faktaark
”5.
De
økonomiske effekter af Ydelseskommissionens anbefalinger: Flere i arbejde på en
enkel måde” med en beskrivelse af hver enkelt post i økonomitabellen?”
Svar:
Der spørges til følgende tabel med de økonomiske konsekvenser af Ydelseskom-
missionens anbefalinger:
Samlet økonomi - strukturelt 2021-2025, 2021-pl
Økonomiske konsekvenser ved ikrafttrædelse 1. ja-
nuar 2023
Ydelsesmæssige konsekvenser af kommissionens
model:
Før skat og tilbageløb, mio. kr.
Efter skat og tilbageløb, mio. kr.
Øvrige anbefalinger:
Ændring af ferierettigheder
Ændring af formuekravet (formuegrænse og pensio-
ner)
Supplerende hjælp i ekstraordinære tilfælde
Transportudgifter
Revurdering i tværfagligt team
Udvidet vejledningsindsats i KUI
Ændring af sanktionssatser
Pulje til forsøgsordning (progression)
Daginstitution afledte økonomiske konsekvenser
- 10
80
180
50
50
10
10
20
20
- 10
80
180
50
60
10
10
20
20
- 10
80
180
50
40
10
10
20
20
2021
2022
2023
2024
2025
- 970
- 430
- 950
- 420
- 950
- 420
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om at oversende en udspecificeret økonomioversigt, jf. faktaark 5. De økonomiske effekter af Ydelseskommissionens anbefalinger: Flere i arbejde på en enkel måde, til beskæftigelsesministeren
2424968_0002.png
Administration, fritidstillæg
Øvrig administration
Adfærdsmæssige konsekvenser, mio. kr.
Adfærdsmæssige konsekvenser, fuldtidspersoner
Samlet virkning, mio. kr., efter skat og tilbageløb
Anm.: Tabellen er afrundet og summer ikke.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
60
30
50
10
- 250
950
50
-
- 250
950
- 170
50
- 10
- 250
950
- 200
100
- 170
Nedenfor vil hvert enkelt punkt i tabellen blive gennemgået.
De ydelsesmæssige konsekvenser af ydelseskommissionens anbefalinger
De ydelsesmæssige konsekvenser, som fremgår øverst af ovenstående tabel, dæk-
ker over en række forskellige ændringer.
Ændringer i satsstrukturen, så der kommer væsentlig færre satser i kontanthjælps-
systemet. De nye satser er:
-
-
-
-
-
-
Grundsats: 6.600 kr.
Forhøjet sats: 10.450 kr.
Sats for hjemmeboende børn over 18 år: 2.550 kr.
Fast børnetillæg: 3.550 kr. til alle forsørgere (uanset antallet af børn)
Fast tillæg til enlige uden børn i husstanden: 1.000 kr. grundsats/2.250 kr.
forhøjet sats
Fritidstillæg: 450 kr. pr. barn pr. familie (skattefrit, dog max. 1.800 kr.)
Der er i beregningerne taget udgangspunkt i en udnyttelsesgrad på 80 pct.
75 procent af fritidstillægget fradrages i de enlige forsørgeres ordinære
børnetilskud, svarende til fradrag på 337,5 kr. per barn (skattefrit, dog max
1.350 kr.)
Et nyt optjenings for alle til forhøjet sats
-
”Beskæftigelses- og uddannelseskrav” (adgang til forhøjet
sats tidligst som
25-årig) betyder, at der kan opnås adgang til forhøjet sats via gennemført
erhvervskompetencegivende uddannelse eller 2,5 års ordinær beskæftigelse
inden for de seneste 10 år samt ophold i riget i 7 år ud af de seneste 8 år ef-
ter det fyldte 18. år.
”Grundskolekrav” (adgang til forhøjet
sats tidligst som 30-årig) betyder, at
der kan opnås adgang til forhøjet sats via gennemført grundskole eller FGU
samt ophold i riget i 12 år inden for de seneste 13 år efter det fyldte 18. år.
-
En øget uddannelsestilbøjelighed, som følge af det nye grundskolekrav
Der er indregnes en øget uddannelsestilbøjelighed på 10 pct. for personer, som op-
fylder opholdskravet, men som ikke har bestået grundskolen. Det indebærer, at en
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om at oversende en udspecificeret økonomioversigt, jf. faktaark 5. De økonomiske effekter af Ydelseskommissionens anbefalinger: Flere i arbejde på en enkel måde, til beskæftigelsesministeren
mindre andel af de personer, som ikke ville have ret til en forhøjet sats, da de ikke
opfylder kravet om en afsluttet afgangseksamen, forventes at opfylde dette krav
fremover, hvorved de opnår ret til forhøjet sats.
Obligatorisk pensionsopsparing og ATP
ATP-bidrag skal indbetales for personer på forhøjet sats, og obligatorisk pension
(OP) skal indbetales af alle i kontanthjælpssystemet. Karensperioden på 12 måne-
der for ATP fastholdes.
Afskaffelse af nuværende regler
-
-
-
-
-
-
Kontanthjælpsloftet, som er et loft over, hvor meget borgerne kan modtage
i boligstøtte og særligstøtte.
225-timersreglen, som er en regel om 225 timers beskæftigelse inden for
de seneste 12 måneder, for ikke at blive reduceret eller helt miste ydelsen.
Den eksisterende selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangs-
ydelse afvikles.
Afskaffelse af særlig støtte for borgere i kontanthjælpssystemet.
Særligt tillæg for psykisk syge og graviditet afskaffes
Aktivitetstillægget afskaffes.
Ny indkomstfradragsmodel
-
-
Personer på grundsats kan tjene forskellen mellem grundsats og forhøjet
sats uden fradrag i hjælpen.
Det nugældende timefradrag er omlagt til et indkomstfradrag på 35 pct. af
den enkeltes arbejdsindkomst før fradrag i hjælpen, når den samlede ind-
tægt overstiger niveauet for forhøjet sats. Når summen af arbejdsindkomst
og kontanthjælp rammer den maksimale dagpengesats, fradrages kontant-
hjælpen krone-for-krone ved yderligere arbejdsindkomst.
Personer, der får nedsat ydelsen som følge af at vedkommendes ægtefælle
har arbejdsindkomst, får ligeledes det lempeligere fradrag på 35 pct. frem
for det nuværende timefradrag.
De øvrige beregningstekniske regler for indkomstmodregningen, herunder
at arbejdsindkomsten opgøres efter AM- og ATP-bidrag, er bibehold.
-
Det er ikke muligt at udspecificere tabellen yderligere, da de forskellige forslag til
ydelsesmæssige ændringer, er indbyrdes afhængige. De isolerede virkninger ved de
enkelte anbefalinger vil derfor ikke slå igennem grundet sammenspil mellem anbe-
falingerne.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om at oversende en udspecificeret økonomioversigt, jf. faktaark 5. De økonomiske effekter af Ydelseskommissionens anbefalinger: Flere i arbejde på en enkel måde, til beskæftigelsesministeren
Ydelsesændringerne er opgjort både før skat og tilbagekøb og efter skat og tilbage-
løb.
Øvrige anbefalinger
Kommissionens øvrige anbefalinger dækker over en række forskellige forslag.
Ændring af ferierettigheder
Borgere, der har modtaget uddannelses- eller kontanthjælp i 12 sammenhængende
måneder, har ret til op til fire ugers ferie, hvor de kan modtage hjælpen. En feriepe-
riode kan højst vare to uger ad gangen. Borgere, der modtager SHO-ydelse, har ikke
ret til ferie.
Ved afholdelse af ferie med uddannelses- eller kontanthjælp sker der ikke fradrag i
hjælpen krone for krone for feriepenge, men fradrag i hjælpen for dage med ret til
feriepenge. Reelt er der tale om, at hjælpen suspenderes for de dage, hvor ferien
afholdes. For borgere i småjobs betyder det, at de vil modtage et mindre beløb per
dag i feriegodtgørelse, når de har få arbejdstimer per måned, end hvis de alene havde
modtaget hjælp i kontanthjælpssystemet.
Ydelseskommissionen har foreslået, at det ikke skal være muligt at modtage et beløb,
der er lavere end ydelsen i forbindelse med afholdelse af ferie. Kommissionen anbe-
faler derfor, at der ydes supplerende hjælp for de feriedage, hvor de optjente ferie-
penge udgør et mindre beløb end ydelsen per dag.
De øvrige eksisterende regler om ferierettigheder bibeholdes og udvides til også at
gælde de tidligere modtagere af SHO-ydelse. Hermed ensrettes reglerne, og kon-
tanthjælpssystemet bliver mere simpelt. Anbefalingen skønnes at medføre en be-
sparelse på omkring 10 mio. kr. årligt.
Ændring af formuekravet (formuegrænse og pensioner)
Der skønnes at være ca. 16.200 selvforsørgede borgere i løbet af et år, som har en
formue, der overstiger den nuværende grænse for enlige på 10.000 kr., men hvor
formuen er mindre end de nye grænser på halvanden gange satsen, som kommissi-
onen foreslår. Der er tale om borgere, som hverken er i beskæftigelse eller modta-
ger ydelser, men som potentielt ville kunne modtage kontanthjælp, når formue-
grænserne hæves. Borgeren, som søger om kontanthjælp, men får afslag grundet
for stor formue, må forventes at gøre brug af den opsparede formue for at dække
leveomkostninger, ind til de er under formuegrænsen og dermed berettiget til hjælp
via kontanthjælpssystemet. Ved en stigning i formuegrænserne, vil disse borgere
kunne søge og få kontanthjælp lidt tidligere end med de nuværende grænser.
Der er ikke skønnet over konsekvenserne ved den tilsvarende ændring af formue-
grænsen for ægtefæller da den gensidige forsørgelsespligt stadig vil være gældende
for ægtefæller. Anbefalingen skønnes at medføre merudgifter på omkring 80 mio.
kr. årligt.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om at oversende en udspecificeret økonomioversigt, jf. faktaark 5. De økonomiske effekter af Ydelseskommissionens anbefalinger: Flere i arbejde på en enkel måde, til beskæftigelsesministeren
Supplerende hjælp i ekstraordinære tilfælde
Ydelseskommissionen foreslår, at der skal være mulighed for at yde løbende sup-
plerede hjælp i ekstraordinære situationer. Det skal give kommunerne mulighed for
at tilpasse den samlede udbetaling af hjælp til borgere i særlige situationer efter en
konkret vurdering og samtidig være en anledning til at tage stilling til behov for
hjælp ved fx at iværksætte andre tiltag, som kan hjælpe borgeren. Hjælpen skal af-
grænses til ekstraordinære tilfælde, hvor borgerens forsørgelsesmæssige situation
er udfordret som følge af fx manglende optjening af børne- og ungeydelse og even-
tuelt børnetilskud, manglende adgang til boligstøtte eller vanskelige overgangsperi-
oder for udsatte som fx borgere med psykiske lidelser og/eller stofmisbrug. Anbe-
falingen skønnes at medføre merudgifter på omkring 180 mio. kr. årligt.
Transportudgifter
Reglerne om dækning af transportudgifter er i dag forskellige alt efter, om perso-
nen får en indsats efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB) eller integrati-
onsloven. Reglerne afhænger derimod ikke af ydelsens niveau.
Efter reglerne i LAB kan transportudgifter efter en konkret vurdering refunderes
med op til 1.000 kroner om måneden. Efter integrationsloven dækkes dokumente-
rede transportudgifter uden en konkret trangsvurdering og uden et loft.
På den baggrund anbefaler Ydelseskommissionen, at hjælpen til transport skal
dække de faktiske og rimelige transportudgifter til og fra aktiveringssted og bopæl.
Hjælpen skal dermed generelt ikke være baseret på en trangsvurdering, og der skal
ikke være et loft over dækning af transportudgifter.
For personer på grundsats skal ordningen lægge sig tæt op ad den eksisterende ord-
ning for personer, som får en indsats efter integrationsloven. Kommunerne skal
derfor have mulighed for at lægge ud for transportudgifterne for personer på grund-
sats, eventuelt ved brug af et rejsekort. Anbefalingen skønnes at medføre merudgif-
ter på omkring 50 mio. kr. årligt.
Revurdering i tværfagligt team
Ydelseskommissionen foreslår, at kommunerne skal gennemføre en tværfaglig
genvurdering for alle aktivitetsparate borgere over 30 år efter to år på grundsats.
Efter den første genvurdering skal borgeren have sin sag genvurderet en gang om
året, hvis borgeren ikke har deltaget i virksomhedsrettet indsats eller haft lønnede
timer. Genvurderingen skal sikre, at udsatte borgere bedst muligt bliver hjulpet i
job eller uddannelse ved hjælp af en klar og koordineret plan for, hvordan de med
den rette tværfaglige støtte kommer videre.
Det skønnes, at der det første år vil være ca. 8.000 sager der skal behandles i et
tværfagligt møde med deltagelse af relevante fagpersoner. Efterfølgende forventes
antallet af sager være flere, da der nogle fx vil have haft ordinære timer og nogle
vil være afgået til anden ydelse mv. Det skønnes, at kommunerne efter det første år
fremadrettet skal vurdere godt 5.000 sager årligt. Genvurderingen skønnes desuden
at indebære, at overgangen til ressourceforløb og førtidspension fremrykkes for
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om at oversende en udspecificeret økonomioversigt, jf. faktaark 5. De økonomiske effekter af Ydelseskommissionens anbefalinger: Flere i arbejde på en enkel måde, til beskæftigelsesministeren
nogle af disse personer. Anbefalingen skønnes at medføre merudgifter på 40-60
mio. kr. årligt.
Udvidet vejledningsindsats i KUI
Kommissionen forslår, at målgruppen for den kommunale ungeindsats vejlednings-
indsats udvides til at omfatte alle unge fra grundskolen til og op til 30 år.
Der skal dermed ske en udvidelse af KUIs ansvar og opgaver ift. vejledning af
unge, der ikke er i gang med eller ikke har gennemført en erhvervskompetencegi-
vende ungdomsuddannelse, mens de indholdsmæssige krav skal være uændret.
Udvidelsen vil harmonisere reglerne på tværs af uddannelses- og beskæftigelsessy-
stemet og vil understøtte, at unge over 25 år, som fx er i ufaglært beskæftigelse, får
bedre mulighed for støtte og rådgivning ift. mulige veje til uddannelse. I praksis vil
den kommunale ungeindsats skulle vurdere, hvilke unge som har behov for yderli-
gere opsøgende vejledning, som det i dag er tilfældet med indsatsen for unge under
25 år. Anbefalingen skønnes at medføre merudgifter på omkring 10 mio. kr. årligt.
Ændring af sanktionssatser
Kommissionen foreslår, at sanktionssatserne ændres fra 4 til 3, således at hjælpen
nedsættes med tre sanktionssatser, hvis forseelsen ikke løber over tid. Det kan fx
være tilfældet, hvis man uden rimelig grund har sagt nej til et tilbud om arbejde el-
ler ikke har søgt et konkret job, som man er blevet pålagt af jobcenteret at søge.
Med den foreslåede ændring fra 4 til 3 satser vil der ske en nedsættelse af dags-
sanktionen for alle grupper. Det er i beregningen antaget, at antallet af afgivne
sanktioner samlet set og inden for den enkelte målgruppe vil forblive på samme ni-
veau efter forslagets indførelse. Anbefalingen skønnes at medføre merudgifter på
omkring 10 mio. kr. årligt.
Pulje til forsøgsordning (progression)
Ydelseskommissionen foreslår at afsætte en pulje på 20 millioner kroner om året i
tre år til et forsøg, der skal udvikle, afprøve og implementere en model for at be-
lønne mindre skridt på vej mod job og uddannelse. Ydelseskommissionen foreslår,
at forsøget indeholder to faser
et pilotprojekt og et hovedforsøg. Hovedforsøget
skal bidrage til viden om effekter af indsatsen, som man kan bruge til at vurdere,
om forsøget bør bredes ud til resten af landet.
Daginstitution afledte økonomiske konsekvenser
Med Ydelseskommissionens forslag falder den personlige skattepligtige indkomst
hos nogle børnefamilier. I disse tilfælde vil tilskuddet til de berørte familiers dagin-
stitutionsbetaling stige. Dette vil dog hovedsagelig gælde par familier, idet der her
er to indkomster, og husstandens indkomster vil forventeligt overstiger indkomst-
grænsen på 187.000 kr. Anderledes er det for enlige med én indkomst, hvor der
desuden er et bundfradrag på 65.475 kr. ved opgørelsen af indkomstgrundlaget. En-
lige vil derfor oftest have fuld friplads, når forælderen har et indkomstniveau sva-
rende til kontanthjælp mv. De afledte konsekvenser til daginstitutionsområdet
skønnes at medføre merudgifter på omkring 20 mio. kr. årligt.
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om at oversende en udspecificeret økonomioversigt, jf. faktaark 5. De økonomiske effekter af Ydelseskommissionens anbefalinger: Flere i arbejde på en enkel måde, til beskæftigelsesministeren
Administrative udgifter ved fritidstillægget
Fritidstillægget er ikke en ydelse, som udbetaltes til borgeren, men et beløb til at
dække omfattede udgifter i relation til børnenes fritidsliv, udgifter, som afholdes af
kommunen. Kommunerne kan hente inspiration i administrationen af fritidspas,
som en del kommuner kender til.
Ydelseskommissionen anbefaler, at fritidstillægget administreres ved hjælp af en
positivliste over de typer af udgifter til børn, som kommunen kan yde fritidstillæg
til. Positivlisten vil blive udsendt fra centralt hold, men udarbejdes og vedligehol-
des i dialog med kommunerne.
Der vil være mulighed for, at kommunerne udvikler en digital adgang i samarbejde
med private aktører, der kan gøre det nemmere for borgerne at tilgå informationer
om deres børns fritidstillæg og selv købe fx udstyr. De administrative udgifter ved
fritidstillægget skønnes at medføre merudgifter på omkring 60 mio. kr. i 2022 og
herefter 50 mio. kr. årligt.
Administrative udgifter i øvrigt
Der vil være administrative besparelser ved at afskaffe fx kontanthjælpsloftet og
225-timerreglen, mens der omvendt vil være udgifter forbundet med implemente-
ringen af kommissionens anbefalinger til nye optjeningskrav, samt udgifter til ad-
ministration af § 81 De administrative udgifter i øvrigt skønnes at udgøre merud-
gifter på omkring 30 mio. kr. i 2022, 10 mio. kr. i 2023, udgiftsneutral i 2024 og en
besparelse på 10 mio. kr. i 2025.
Beskæftigelseseffekter
Beskæftigelseseffekterne ved kommissionens anbefalinger er et udtryk for ydelses-
ændringer, som påvirker incitamentet til beskæftigelse. Ydelsesændringerne skøn-
nes af medføre, at nogle borgere vil afgå fra kontanthjælpssystemet til beskæfti-
gelse. Yderligere anbefaler kommissionen en ny indkomstfradragsmodel, som øger
incitamentet til beskæftigelse. Dette skønnes at medføre en øget tilbøjelighed til at
tage småjobs blandt borgere i kontanthjælpssystemet. De positive adfærdseffekter
ved kommissionens anbefalinger medfører ligeledes et provenu på i størrelsesorde-
nen 250 mio. kr. årligt i 2023-2035. Beskæftigelseseffekterne skønnes at udgøre i
størrelsesordenen 950 fuldtidspersoner årligt i 2023-2025.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
7