Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2424926_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen (V)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-4615
1. juli 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 501
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Ander-
sen (V).
Spørgsmål nr. 500:
Vil ministeren opdatere de tabeller, der ligger på ministeriets hjemmeside under
overskriften
”Gevinsten
ved at arbejde - før og efter”
som
indeholder oplysninger
om beskæftigelseseffekten med og uden Jobreform fase 1, således at gevinsten
for kontanthjælpsfamilierne opgøres under det eksisterende kontanthjælpsniveau
hhv. med og uden det midlertidige børnetilskud og med Ydelseskommissionens
anbefalinger? Ministeren bedes også opgøre det for integrationsydelsesmodtagere
specifikt - ligeledes under det eksisterende integrationsydelsesniveau hhv. med og
uden det midlertidige børnetilskud og med Ydelseskommissionens anbefalinger
samt i en situation, hvor den reduktion i integrationsydelsen, som den tidligere
VLAK-regering og DF, havde aftalt gennemført.
Svar:
Tabel 1-3 viser den økonomiske gevinst ved fuldtidsarbejde for personer fyldt 30
år, der hhv. modtager kontanthjælp og selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt
overgangsydelse (SHO-ydelse), samt et scenarie hvor der medregnes den aftalte re-
duktion i SHO-ydelsen på 2.000 kr. for enlige forsørgere, og 1.000 pr. person for
forsørgere i par.
Beskæftigelsesgevinsterne sammenlignes med grundsats og forhøjet sats, jf. Ydel-
seskommissionens anbefalinger, med og uden udbetaling af det fulde fritidstillæg.
Der anvendes forudsætninger i familietypemodellen, som i Ydelseskommissionens
beregninger.
Det er forudsat, at beskæftigede er fuldtidsansatte til en timeløn på 123,42 kr., sva-
rende til den overenskomstfastsatte mindsteløn som ufaglært inden for hk-området.
Det bemærkes, at der ved gældende regler kun ses på personer, der berøres af kon-
tanthjælpsloftet, og ikke af 225-timersreglen. I praksis er omkring 15 pct. af famili-
erne i kontanthjælpssystemet berørt af kontanthjælpsloftet.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om at opdatere tabeller der ligger på ministeriets hjemmeside under overskriften Gevinsten ved at arbejde – før og efter, som indeholder oplysninger om beskæftigelseseffekten med og uden Jobreform fase 1, til beskæftigelsesministeren
2424926_0002.png
Tabel 1
Beskæftigelsesgevinst for kontanthjælpsfamilier fyldt 30 år. Gældende reg-
ler og Ydelseskommissionens anbefalinger. 2021. kr. pr. måned.
Gældende regler
Uden midlerti- Med midlerti-
digt børnetil- digt børnetil-
skud
skud
Enlig
Ingen børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Ægtepar
Ingen børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Samlevende
Ingen børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
4.600
2.100
2.200
2.400
2.700
4.600
2.100
1.600
1.700
2.000
7.700
3.700
3.500
3.300
3.400
7.700
3.700
3.500
3.300
3.400
4.700
2.500
2.100
2.000
1.900
4.700
2.500
2.100
2.000
1.900
3.500
3.200
3.100
3.600
4.100
3.500
3.200
2.300
2.100
1.800
6.000
4.100
3.800
3.600
3.700
6.000
4.100
3.800
3.600
3.700
4.200
3.200
2.600
2.400
2.300
4.200
3.200
2.600
2.400
2.300
3.600
4.100
4.700
5.100
5.400
3.600
2.900
2.800
2.600
2.300
7.100
4.700
5.200
5.500
5.400
7.100
5.100
6.100
6.900
7.200
4.000
2.600
2.800
3.200
3.100
4.000
3.100
3.700
4.500
4.900
Ydelseskommission
Grundsats
uden fritidstil- Forhøjet sats
læg
Forhøjet sats
uden fritidstil-
læg
Grundsats
Anm.: Alle børn antages af være 7-14 år. Børnebidraget forudsættes at svare til normalbidraget, der udgør 1.443 kro-
ner per barn per måned. Der er forudsat en månedlig husleje svarende til medianhuslejen for kontanthjælps-
modtagere, afrundet til nærmest 500 kr., samt udgifter til el, vand og varme på mellem 784 og 1.337 kroner per
måned. Det er forudsat, at beskæftigede er fuldtidsansatte til en timeløn på 123,42 kr., svarende til den over-
enskomstfastsatte mindsteløn som ufaglært inden for hk-området. Der medtages nettoudgifter til børnepas-
ning. Beskæftigelsesgevinsterne for par opgøres under forudsætning af, at den ene person kommer i fuldtidsbe-
skæftigelse. Der ses på personer, der er berøres af kontanthjælpsloftet, men som ikke berøres af 225-timersreg-
len. Forskelsbeløb ved Ydelseskommissionens anbefalinger er inkl. fradrag i børnetilskud, svarende til 0,7 5*fri-
tidstillægget for forsørgere. Fritidstillæg angiver det fulde tillæg. Tallene er afrundede.
Kilde: Finansministeriets familietypemodel fra december 2020 og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om at opdatere tabeller der ligger på ministeriets hjemmeside under overskriften Gevinsten ved at arbejde – før og efter, som indeholder oplysninger om beskæftigelseseffekten med og uden Jobreform fase 1, til beskæftigelsesministeren
2424926_0003.png
Tabel 2
Beskæftigelsesgevinst for familier der modtager SHO-ydelse, fyldt 30 år.
Gældende regler, og Ydelseskommissionens anbefalinger. 2021. kr. pr. må-
ned.
Gældende regler
Uden midlerti- Med midlerti-
digt børnetil- digt børnetil-
skud
skud
Enlig
Ingen børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Ægtepar
Ingen børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Samlevende
Ingen børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
8.000
4.300
4.000
4.100
4.700
8.000
4.300
4.000
4.100
4.700
7.700
3.700
3.500
3.300
3.400
7.700
3.700
3.500
3.300
3.400
4.700
2.500
2.100
2.000
1.900
4.700
2.500
2.100
2.000
1.900
4.100
2.300
2.200
2.400
2.800
4.100
2.300
2.200
2.400
2.800
6.000
4.100
3.800
3.600
3.700
6.000
4.100
3.800
3.600
3.700
4.200
3.200
2.600
2.400
2.300
4.200
3.200
2.600
2.400
2.300
6.900
4.400
4.900
5.400
5.700
6.900
3.000
2.800
2.500
2.100
7.100
4.700
5.200
5.500
5.400
7.100
5.100
6.100
6.900
7.200
4.000
2.600
2.800
3.200
3.100
4.000
3.100
3.700
4.500
4.900
Grundsats
Ydelseskommission
Grundsats
uden fritidstil- Forhøjet sats
læg
Forhøjet sats
uden fritidstil-
læg
Anm.: Se tabel 1. Forsørgere forudsættes at have optjent ret til fuld børne- og ungeydelse samt børnetilskud, mens der
ses bort fra evt. danskbonus.
Kilde: Finansministeriets familietypemodel fra december 2020 og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om at opdatere tabeller der ligger på ministeriets hjemmeside under overskriften Gevinsten ved at arbejde – før og efter, som indeholder oplysninger om beskæftigelseseffekten med og uden Jobreform fase 1, til beskæftigelsesministeren
2424926_0004.png
Tabel 3
Beskæftigelsesgevinst for familier der modtager SHO-ydelse, fyldt 30 år. Af-
talt satsnedsættelse for forsørgere.* Gældende regler, og Ydelseskommissi-
onens anbefalinger. 2021. kr. pr. måned
Gældende regler
Uden midlerti- Med midlerti-
digt børnetil- digt børnetil-
skud
skud
Enlig
Ingen børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Ægtepar
Ingen børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Samlevende
Ingen børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
8.000
4.600
4.400
4.800
5.300
8.000
4.600
4.400
4.800
5.300
7.700
3.700
3.500
3.300
3.400
7.700
3.700
3.500
3.300
3.400
4.700
2.500
2.100
2.000
1.900
4.700
2.500
2.100
2.000
1.900
4.100
2.300
2.200
2.700
2.900
4.100
2.300
2.200
2.700
2.900
6.000
4.100
3.800
3.600
3.700
6.000
4.100
3.800
3.600
3.700
4.200
3.200
2.600
2.400
2.300
4.200
3.200
2.600
2.400
2.300
6.900
5.600
6.100
6.600
6.900
6.900
4.300
4.000
3.800
3.400
7.100
4.700
5.200
5.500
5.400
7.100
5.100
6.100
6.900
7.200
4.000
2.600
2.800
3.200
3.100
4.000
3.100
3.700
4.500
4.900
Grundsats
Ydelseskommission
Grundsats
uden fritidstil- Forhøjet sats
læg
Forhøjet sats
uden fritidstil-
læg
Anm.: Se tabel 1. *Der regnes på eksemplet, hvor enlige forsørgere på SHO-ydelse sættes ned med 2.000 og forsørgere
i par sættes ned med 1.000 kr. hver, jf. lov nr. 174 af 27. februar 2019. Forsørgere forudsættes at have optjent
ret til fuld børne- og ungeydelse samt børnetilskud, mens der ses bort fra evt. danskbonus.
Kilde: Finansministeriets familietypemodel fra december 2020 og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
4