Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2424548_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Alex Vanopslagh
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 4715
30. juni 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. juni stillet følgende spørgsmål nr. 496 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh
(LA).
Spørgsmål nr. 496:
”Vil
ministeren oplyse den varige effekten på Gini-koefficienten (med 2 decimaler)
for hele befolkningen af Ydelseskommissionens udspil, jf. rapportens tabel 12.5?
Svar:
Ydelseskommissionen viser i hovedrapporten for de samlede anbefalinger, hvordan
anbefalingerne påvirker indkomstforskellen målt ved gini-koefficienten, sammenli-
get med gældende regler.
Beskæftigelsesministeriet er blevet opmærksomme på, at tabel 12.5 i rapporten,
skulle have været tabel 1 nedenfor, som viser den varige virkning på indkomstfor-
skellene. Dette er nu opdateret på Kommissionens hjemmeside.
Tabel 2 viser 2021-virkningen på gini-koefficienten, og svarer til tabel 12.8 i rap-
porten, dog med to decimaler.
Tabel 1
Varig virkning af Ydelseskommissionens anbefalinger på indkomstforskel-
lene målt ved Gini-koefficienten
Antal
Befolknings-
gruppe
Alle i befolknin-
gen
Familier i kon-
tanthjælpssyste-
met
Børnefamilier i
kontanthjælps-
systemet
1.000 personer
5.667
339
Gældende
regler
Med
anbefalinger
Ændring
Pct.point
28,18
23,13
-0,01
-0,55
Gini-koefficient, pct.
28,20
23,68
180
18,66
17,33
-1,33
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm., om den varige effekten på Gini-koefficienten for hele befolkningen af Ydelseskommissionens udspil, til beskæftigelsesministeren
2424548_0002.png
Anm.: Varig virkning opgjort ved fuldt indfasede optjeningsregler. Indkomstforskelle er opgjort på baggrund af fami-
lieækvivalerede disponible indkomster og indeholder både kontanthjælpsmodtageren og familiemedlemmer.
Opgørelserne tager udgangspunkt i befolkningssammensætning, arbejdsmarkedstilknytning og personer i kon-
tanthjælpssystemet i 2017. Indkomster og ydelsesniveau er efterfølgende opregnet til 2021-priser. Ydelses-
kommissionens anbefaling om et nyt fritidstillæg (samt eventuelt fradrag i børnetilskuddet som følge heraf) er
indregnet i familiernes ækvivalerede disponible indkomster. Beregningsteknisk er det antaget, at børnefamili-
erne i kontanthjælpssystemet udnytter 80 pct. af fritidstillægget.
Kilde: Finansministeriets egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Tabel 2
Virkningen af Ydelseskommissionens anbefalinger på indkomstforskellene
målt ved Gini-koefficienten, 2021.
Antal
Befolknings-
gruppe
Alle i befolknin-
gen
Familier i kon-
tanthjælpssyste-
met
Børnefamilier i
kontanthjælps-
systemet
1.000 personer
5.667
339
Gældende
regler
Med
anbefalinger
Ændring
Pct.point
0,02
-0,02
Gini-koefficient, pct.
28,16
23,15
28,18
23,12
180
18,36
17,33
-1,03
Anm.: Indkomstforskelle er opgjort på baggrund af familieækvivalerede disponible indkomster og indeholder både
kontanthjælpsmodtageren og familiemedlemmer. Opgørelserne tager udgangspunkt i befolkningssammensæt-
ning, arbejdsmarkedstilknytning og personer i kontanthjælpssystemet i 2017. Indkomster og ydelsesniveau er
efterfølgende opregnet til 2021-priser. Ydelseskommissionens anbefaling om et nyt fritidstillæg (samt eventu-
elt fradrag i børnetilskuddet som følge heraf) er indregnet i familiernes ækvivalerede disponible indkomster.
Beregningsteknisk er det antaget, at børnefamilierne i kontanthjælpssystemet udnytter 80 pct. af fritidstillæg-
get.
Kilde: Finansministeriets egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2