Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2422225_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Liselott Blixt
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 21/07212
27. juni 20021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 28. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
494 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott
Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 494:
”Beskæftigelsesministeren
har i et svar til Folketingets Beskæftigelsesudvalg præ-
ciseret, at fleksjob i ægtefælles virksomhed kun skal være tilladt, hvis selskabet er
personligt ejet (svar på BEU alm. del spørgsmål 431, folketingsåret 2019-20). Det
sker for at forhindre snyd, argumenterer ministeren i et svar til Landsforeningen Af
Fleks- og Skånejobbere. Ministeren kan dog ikke kan dokumentere snyd på områ-
det. I stedet kalder ministeren det for en såkaldt værnsregel.
Med skærpelsen gør beskæftigelsesministeren det endnu sværere for de næsten
100.000 borgere med fleksjob at få fodfæste på arbejdsmarkedet, hvor tæt på 20
procent er ledige. Med skærpelsen bliver yderligere mindst 400 borgere ledige. Så-
dan lyder det forsigtige bud fra Landsforeningen Af Fleks- og Skånejobbere. Skær-
pelsen er i strid med hidtil praksis i STAR samt hovedparten af landets 25 største
kommuner. Det ligner diskrimination af borgere med handicap på arbejdsmarkedet,
da alle andre borgere gerne må ansættes i ægtefælles virksomhed. Vil ministeren på
den baggrund redegøre for, hvorvidt den skærpede værnsregel samt argumentation
om mulig snyd er i strid med »Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af
handicap«?”
Svar:
Først og fremmest vil jeg henvise til mit svar på BEU alm. del spørgsmål 493, hvor
det fremgår, at jeg ikke har skærpet reglerne for ansættelse i fleksjob i ægtefælles
virksomhed. Reglerne har været som beskrevet siden 2008.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har endvidere oplyst, at styrelsen
ikke har ændret sin vejledning for ansættelse i en ægtefælles virksomhed. Styrelsen
har i forbindelse med vejledning om reglerne om ansættelse i en ægtefælles virk-
somhed henvist til, at det alene kunne ske, hvis der var indgået en lønaftale med
skattemæssig virkning efter kildeskattelovens § 25 A, stk. 7.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 494: MFU spm. om, hvorvidt den skærpede værnsregel samt argumentation om mulig snyd er i strid med »Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap«, til beskæftigelsesministeren
Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap
gælder udenfor for
arbejdsmarkedet. Da fleksjobordningen betragtes som en del af arbejdsmarkedet i
denne henseende, er det
lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet
m.v. (forskelsbehandlingsloven),
som kan være relevant. Loven beskytter mod en-
hver form for forskelsbehandling på arbejdsmarkedet, der fx er begrundet i en per-
sons handicap.
Hverken forskelsbehandlingsloven eller beskæftigelsesdirektivet, der er implemen-
teret i loven, indeholder en definition af, hvordan begrebet ”handicap” nærmere
skal forstås. Det er en konkret vurdering, om man i relation til den konkrete ar-
bejdsfunktion betragtes som handicappet.
Tildeling af fleksjob indebærer ikke i sig, at der er tale om et handicap i forskelsbe-
handlingslovens forstand, og det er altså en konkret vurdering i den enkelte sag, om
en fleksjobber er omfattet af beskyttelsen i forskelsbehandlingsloven.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2