Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Victoria Velasquez
Victoria.Velasquez@ft.
dk
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 4633
24. juni 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. maj stillet følgende spørgsmål nr. 492
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 492:
”Vil
ministeren opdatere faktaarket »Rådighedsbeløb, indkomst og ydelser for kon-
tanthjælpsmodtagere over 30 år« fra marts 2017, således at rådighedsbeløb, ind-
komst og ydelser for enlige kontanthjælpsmodtagere og par på kontanthjælp, jf.
faktaarkets tabel 1 og tabel 2, angives for årene 2015-2021?
Ministeren bedes endvidere sammenholde
’Offentlige ydelser før skat og tilskud til
daginstitution’ for både enlige kontanthjælpsmodtagere
over 30 år og par på kon-
tanthjælp over 30 år med den af Danmarks Statistik beregnede fattigdomsgrænse
for det pågældende år, herunder angive forskellene på
’Offentlige ydelser før skat
og tilskud til daginstitution’ og den af Danmarks Statistik
beregnede fattigdoms-
grænse i absolutte tal og som procentuel forskel. Alle beløb bedes opgjort i 2021-
priser.”
Svar:
Tabellerne 1-6 viser rådighedsbeløb, indkomst og ydelser for kontanthjælpsmodta-
ger fyldt 30 år for enlige og ægtepar. Tabellerne er opgjort på baggrund af Finans-
ministeriets familietypemodel fra december 2020. Forudsætningerne i familietype-
modellen har ændret sig siden faktaarkene, der henvises til, blev offentliggjort. Det
gælder bl.a. antagelser om børnenes alder samt udgifter til bolig.
Der er opdelt på et scenarie uden kontanthjælpsloftet, som svarer til lovgivningen
på kontanthjælpsområdet i 2015 (tabel 1-2), et scenarie med kontanthjælpsloftet,
svarende til lovgivningen 2016-2019 (tabel 3-4), og et scenarie med kontanthjælps-
loftet og det midlertidige børnetilskud, svarende til lovgivningen 2020-2021 (tabel
5-6).
Tabel 7-9 viser en sammenligning mellem den disponible indkomst før udgifter til
børnepasning (for hver af de tre scenarier, som i tabel 1-5) og Danmarks Statistiks
50 pct. lavindkomstgrænse.