Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
9. juni 2021
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 489 (Alm. del) af
25. maj 2021 stillet efter ønske fra Morten Dahlin (V)
Spørgsmål
Vil Ministeren opdatere svaret på
BEU alm. del - spm. 193 (20181) til økonomi- og in-
denrigsministeren fra d. 8. januar 2019
vedr. Danmarks Statistiks indikatorer for fattig-
dom, så perioden under den nuværende S-regeringen medtages?
Svar
I
BEU alm. del - spm. 193 (20181)
spørges til hvor mange personer, der opfyldte
mindst én af de indikatorer for fattigdom, som Danmarks Statistik har defineret.
De indikatorer, der spørges til, opgøres af DST på årsniveau, og seneste år, hvor
alle tre indikatorer er tilgængelige, er 2019. Besvarelsen tager således udgangs-
punkt i opgørelserne for 2019.
Indikatorerne benyttes af DST til at monitorere udviklingen i FNs verdensmål om
at afskaffe fattigdom. I fravær af en national fattigdomsgrænse og andre nationale
definitioner af fattigdom, har DST valgt at tage udgangspunkt i tre indikatorer:
Lavindkomstgruppen
DSTs indikator for ”relativ fattigdom”
Økonomisk sårbare
DSTs definition af lavindkomstgruppen omfatter personer med en ækvivaleret di-
sponibel indkomst under 50 pct. af medianindkomsten i befolkningen. DSTs op-
gørelse afviger fra Finansministeriets opgørelse på visse punkter, hvilket blandt
andet betyder, at antal personer i lavindkomstgruppen i DSTs opgørelser som
følge heraf historisk har været højere end i Finansministeriets opgørelser.
DSTs indikator for ”relativ fattigdom” omfatter personer, der i ét enkelt år indgår
i lavindkomstgruppen, og opfylder, at
Den familieækvivalerede nettoformue eksklusive pensionsopsparing udgør
under 50 pct. af medianindkomsten i befolkning ved årets start
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 489: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del - spm. 193 (20181) til økonomi- og indenrigsministeren fra d. 8. januar 2019 vedr. Danmarks Statistiks indikatorer for fattigdom, så perioden under den nuværende S-regeringen medtages, til finansministeren
Side 2 af 3
Hovedforsøgeren i familien ikke er studerende
Personer under 25 år ikke er flyttet hjemmefra i løbet af året
DST skriver i metodenotatet
Bag om relativ fattigdom (2018)
om fortolkningen af in-
dikatoren:
”Fattigdomsindikatoren skal ikke tolkes som et egentligt fattigdomsmål, der objektivt viser an-
tallet af fattige personer i Danmark, men som en indikator på udviklingen i relativ fattigdom.
En relativ fattigdomsgrænse vil altid hvile på antagelser, idet mange valg skal træffes, når man
skal måle fattigdom. Antallet af fattige afhænger således af disse valg. Det er derfor vigtigt ikke
at tolke for hårdt på selve antallet af fattige, som
fattigdomsindikatoren viser.”
Personer, der er omfattet af indikatoren, vil således også per definition være i lav-
indkomstgruppen. DST har opgjort antallet af personer omfattet af indikatoren i
årene 2015 til 2019.
Afgrænsningen af økonomisk sårbare er baseret på udvalgte spørgsmål fra spørge-
skemaundersøgelsen Statistics on Income and Living Conditions (SILC), som skal
gennemføres i alle EU-lande. SILC indeholder interviewoplysninger om personers
egen opfattelse af deres økonomiske situation og levevilkår. I Danmark bygger un-
dersøgelsen på interviews med ca. 5.800 personer i husstande, der omfatter ca.
12.300 personer,
jf. Indikatorer for velfærd 2019, DST.
Antallet af økonomisk sårbare
i befolkningen angivet af DST er således et estimat baseret på en vægtet opregning
af de relativt få besvarelser. DST oplyser, at opgørelsen er behæftet med stor usik-
kerhed:
”Med en responsrate på under 40 pct. er der risiko for fejl på grund af skæv bortfald. Respons-
raterne påvirkes især af alder og indkomst, hvor særligt unge med lav indkomst deltager mindre
end andre grupper. Dette korrigeres via en efterkalibrering af undersøgelsen. Men der er fortsat
risiko for en lille bias, hvis for eksempel mere udsatte personer eller indvandrere inden for en
gruppe med samme alder
og indkomst deltager mindre ofte end andre.”
Det vurderes på denne baggrund, at det ikke meningsfuldt kan opgøres, hvor
mange personer der i et givent år er omfattet af mindst én af de tre indikatorer.
Antallet af personer, der er omfattet af DSTs afgræsning af lavindkomstgruppen,
udgør 492.000 personer i 2019,
jf. tabel 1.
Heriblandt var 248.000 personer også
omfattet af DSTs indikator for ”relativ fattigdom” i 2019.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 489: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del - spm. 193 (20181) til økonomi- og indenrigsministeren fra d. 8. januar 2019 vedr. Danmarks Statistiks indikatorer for fattigdom, så perioden under den nuværende S-regeringen medtages, til finansministeren
2412913_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 1
Personer omfattet af Danmarks Statistiks indikatorer for delmål 1.2, 2011-2019
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
------------------------------ 1.000 personer ------------------------------
DSTs lavindkomstgruppe
- Heraf DSTs indikator for "relativ fattigdom"
Økonomiske sårbare (estimat)
418
468
554
524
401
389
404
423
435
200
500
468
227
406
500
254
477
498
251
444
492
248
432
---------------------- Andel af befolkningen, pct. ----------------------
DSTs lavindkomstgruppe
- Heraf DSTs indikator for "relativ fattigdom"
Økonomiske sårbare (estimat)
7,6
8,5
10,0
9,4
7,3
7,0
7,3
7,6
7,7
3,6
9,0
8,3
4,0
7,2
8,8
4,5
8,5
8,7
4,4
7,9
8,6
4,3
7,7
Anm.: DSTs opgørelser af disponibel indkomst afviger fra Finansministeriets som følge af metode anvendt til
familieækvivalering samt forskelle i definition af disponibel indkomst. Antallet af økonomisk sårbare er et
opregnet estimat baseret på interviewbesvarelser fra ca. 5.800 personer/husstande. Opgørelsen af
økonomisk sårbare er behæftet med væsentlig statistik usikkerhed, og niveau fra år-til-år ændringer skal
fortolkes med stor forsigtighed. I 2019 var den statistiske usikkerhed på 1,6 pct.-pont, jf.
Indikator for velfærd
(2019), DST.
Note: 1) DSTs afgrænsning af lavindkomstgruppen omfatter typisk flere personer/familier end finansministeriets,
der til sammenligning omfattede 465.000 personer i 2018, jf. Ulighedsredegørelsen 2020.
Kilde: Danmarks Statistik.
[Det skal bemærkes, at Danmark ikke har en officiel fattigdomsgrænse. Regerin-
gen vil på et senere tidspunkt indføre en ny fattigdomsgrænse, så det igen bliver
muligt at følge udviklingen i Danmark. Det er imidlertid regeringens vurdering, at
der er behov for en grundig diskussion af, hvornår man reelt er fattig i Danmark.
Efter regeringens opfattelse er der eksempelvis ikke tale om fattigdom, hvis en
parfamilie med to hjemmeboende teenagere har 25.000 kr. til rådighed om måne-
den. Men følger man DSTs indikator for
”relativ fattigdom”,
vil det være tilfæl-
det.]
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister