Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Morten Dahlin
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 4234
1. september 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. maj stillet følgende spørgsmål nr. 486
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Dah-
lin (V).
Spørgsmål nr. 486:
”Vil
ministeren oversende de tabeller om hhv. indkomsten for forskellige kontant-
hjælpsfamilier samt gevinsten ved at arbejde før og efter kontanthjælpsloftet, som
tidligere fremgik på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside under »Aktuelle fokus-
områder«, »Kontanthjælpsloft
–
få overblik«? Tabellerne viste (i 2019-tal) f.eks., at
et kontanthjælpspar med et barn fik 23.100 kr. efter skat hver måned i offentlige
ydelser med kontanthjælpsloftet, og at gevinsten for en enlig forsørger med tre
børn ved at skifte kontanthjælpen ud med et arbejde efter kontanthjælpsloftet er
4.800 kr. mod kun 800 kr. uden kontanthjælpsloftet. Ministeren bedes oversende
tabellerne i 2021-priser og supplere med oplysninger om det nuværende kontant-
hjælpsniveau (dvs. inkl. det midlertidige børnetilskud), så tallene kan sammenlig-
nes. Ministeren bedes oversende tilsvarende oplysninger for integrationsydelses-
modtagere.”
Svar:
Tabel 1 og 2 viser beskæftigelsesgevinsten i et lavtlønsjob for familier på kontant-
hjælp og selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse (SHO-
ydelse), der er fyldt 30 år.
Opgørelserne er foretaget i en situation uden det midlertidige børnetilskud, hhv.
med og uden kontanthjælpsloftet, og ved gældende regler, dvs. inkl. både kontant-
hjælpsloftet og det midlertidige børnetilskud.
Beskæftigede forudsættes at være fuldtidsansatte til en timeløn på 123,42 kr., sva-
rende til den overenskomstfastsatte mindsteløn som ufaglært inden for HK-områ-
det. Beskæftigelsesgevinsterne for par opgøres under forudsætning af, at den ene
person kommer i fuldtidsbeskæftigelse.
Det er endvidere forudsat, at familierne ikke berøres af 225-timers-reglen, og at
forsørgere har optjent fuld ret til børne- og ungeydelse samt børnetilskud, mens der
ses bort fra eventuel danskbonus.