Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2440227_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Morten Dahlin
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 4234
1. september 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. maj stillet følgende spørgsmål nr. 486
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Dah-
lin (V).
Spørgsmål nr. 486:
”Vil
ministeren oversende de tabeller om hhv. indkomsten for forskellige kontant-
hjælpsfamilier samt gevinsten ved at arbejde før og efter kontanthjælpsloftet, som
tidligere fremgik på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside under »Aktuelle fokus-
områder«, »Kontanthjælpsloft
få overblik«? Tabellerne viste (i 2019-tal) f.eks., at
et kontanthjælpspar med et barn fik 23.100 kr. efter skat hver måned i offentlige
ydelser med kontanthjælpsloftet, og at gevinsten for en enlig forsørger med tre
børn ved at skifte kontanthjælpen ud med et arbejde efter kontanthjælpsloftet er
4.800 kr. mod kun 800 kr. uden kontanthjælpsloftet. Ministeren bedes oversende
tabellerne i 2021-priser og supplere med oplysninger om det nuværende kontant-
hjælpsniveau (dvs. inkl. det midlertidige børnetilskud), så tallene kan sammenlig-
nes. Ministeren bedes oversende tilsvarende oplysninger for integrationsydelses-
modtagere.”
Svar:
Tabel 1 og 2 viser beskæftigelsesgevinsten i et lavtlønsjob for familier på kontant-
hjælp og selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse (SHO-
ydelse), der er fyldt 30 år.
Opgørelserne er foretaget i en situation uden det midlertidige børnetilskud, hhv.
med og uden kontanthjælpsloftet, og ved gældende regler, dvs. inkl. både kontant-
hjælpsloftet og det midlertidige børnetilskud.
Beskæftigede forudsættes at være fuldtidsansatte til en timeløn på 123,42 kr., sva-
rende til den overenskomstfastsatte mindsteløn som ufaglært inden for HK-områ-
det. Beskæftigelsesgevinsterne for par opgøres under forudsætning af, at den ene
person kommer i fuldtidsbeskæftigelse.
Det er endvidere forudsat, at familierne ikke berøres af 225-timers-reglen, og at
forsørgere har optjent fuld ret til børne- og ungeydelse samt børnetilskud, mens der
ses bort fra eventuel danskbonus.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om at oversende de tabeller om hhv. indkomsten for forskellige kontanthjælpsfamilier samt gevinsten ved at arbejde før og efter kontanthjælpsloftet, som tidligere fremgik på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside, til beksæftigelsesministeren
2440227_0002.png
Forudsætningerne om bl.a. husleje er tilpasset Ydelseskommissionen, og opgørel-
serne er således ikke direkte sammenlignelig med de tidligere opgørelser fra hjem-
mesiden.
Der henvises til svar på BEU 487 for opgørelser over kontanthjælpsfamiliers ind-
komster.
Tabel 1
Beskæftigelsesgevinst for kontanthjælpsfamilier, med og uden kontant-
hjælpsloft og midlertidigt børnetilskud (MBT). Kroner pr. måned. 2021.
Uden loft og uden MBT
Enlige
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Ægtepar
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Samlevende
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
3.900
2.100
1.600
1.700
1.000
4.600
2.100
2.200
2.400
2.700
4.600
2.100
1.600
1.700
2.000
2.800
3.200
2.300
2.100
800
3.500
3.200
3.100
3.600
4.100
3.500
3.200
2.300
2.100
1.800
3.600
2.100
2.100
1.900
800
3.600
4.100
4.700
5.100
5.400
3.600
2.900
2.800
2.600
2.300
Med loft, uden MBT
Med loft og MBT
Anm.: Det er forudsat, at familierne ikke berøres af 225-timers-reglen. Alle børn antages af være 7-14 år. Børnebidra-
get forudsættes at svare til normalbidraget, der udgør 1.443 kroner per barn per måned. Der er forudsat en
månedlig husleje svarende til medianhuslejen for kontanthjælpsmodtagere, afrundet til nærmest 500 kr., samt
udgifter til el, vand og varme på mellem 784 og 1.337 kroner per måned. Beskæftigede er fuldtidsansatte til en
timeløn på 123,42 kr., svarende til den overenskomstfastsatte mindsteløn som ufaglært inden for HK-området.
Beskæftigelsesgevinsterne for par opgøres under forudsætning af, at den ene person kommer i fuldtidsbeskæf-
tigelse. I beregningen af beskæftigelsesgevinsten medtages nettoudgifter til børnepasning. Tallene er afrun-
dede.
Kilde: Finansministeriets familietypemodel fra december 2020 og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger..
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om at oversende de tabeller om hhv. indkomsten for forskellige kontanthjælpsfamilier samt gevinsten ved at arbejde før og efter kontanthjælpsloftet, som tidligere fremgik på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside, til beksæftigelsesministeren
2440227_0003.png
Tabel 2
Beskæftigelsesgevinst for familier på SHO-ydelse, med og uden kontant-
hjælpsloft og midlertidigt børnetilskud (MBT). Kroner pr. måned. 2021.
Uden loft og uden MBT
Enlige
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Ægtepar
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Samlevende
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
8.000
4.300
4.000
4.100
4.700
8.000
4.300
4.000
4.100
4.700
8.000
4.300
4.000
4.100
4.700
4.100
2.300
2.200
2.400
2.800
4.100
2.300
2.200
2.400
2.800
4.100
2.300
2.200
2.400
2.800
6.900
3.400
4.000
3.800
3.400
6.900
4.400
4.900
5.400
5.700
6.900
3.000
2.800
2.500
2.100
Med loft, uden MBT
Med loft og MBT
Anm.: Se tabel 1. Forsørgere forudsættes at have optjent ret til fuld børne- og ungeydelse samt børnetilskud, mens der
ses bort fra evt. danskbonus.
Kilde: Finansministeriets familietypemodel fra december 2020 og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
Af tabellerne fremgår, at kontanthjælpsloftet øger beskæftigelsesgevinsten for de
fleste familietyper, der modtager kontanthjælp, mens modtagere af SHO-ydelse
kun i mindre grad påvirkes.
Selvom kontanthjælpsloftet således har en væsentlig betydning for beskæftigelses-
gevinsten
i en række af regneeksemplerne, er beskæftigelseseffekten af kontant-
hjælpsloftet i praksis relativt beskeden. I en evaluering fra 2019 finder Finansmini-
steriet således, at kontanthjælpsloftet og 225-timers-reglen tilsammen har øget be-
skæftigelsen med 450 fuldtidspersoner.
Den beskedne betydning af de økonomiske beskæftigelsesgevinster skal ses i lyset
af, at hovedparten af personerne i kontanthjælpssystemet har problemer ud over le-
dighed, der gør, at de i praksis har meget begrænsede muligheder for at reagere på
økonomiske incitamenter. For denne gruppe af borgere gælder det således, at øko-
nomiske gevinst ved beskæftigelse kun i begrænset omfang har betydning for om
de kommer i job eller ej.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om at oversende de tabeller om hhv. indkomsten for forskellige kontanthjælpsfamilier samt gevinsten ved at arbejde før og efter kontanthjælpsloftet, som tidligere fremgik på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside, til beksæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
4