Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2438808_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
31. august 2021
Beskæftigelsesudvalget har af 20. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 485 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria Velas-
quez (EL).
Spørgsmål nr. 485:
”Vil ministeren redegøre for, hvad mindreprovenuet vil være, hvis den særlige un-
gesats for kontanthjælpen for unge under 30 år såvel som uddannelsespålægget af-
skaffes? Provenuvirkningen bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb,
efter tilbageløb og skat, og efter tilbageløb, skat og adfærd. Dette bedes opgjort for
alle årene 2021-2025 samt i varig virkning. Der bedes her anvendt 2021-niveau og
faste 2021-priser. Ministeren bedes endvidere redegøre for indkomstvirkningen
fordelt på indkomstdeciler samt den forventede påvirkning af den disponible ind-
komst fordelt på aldersgrupperne 15-19 år, 20-24 år, 25-29 år, 15-25 år og 15-30 år
samt virkningen på Gini-koefficienten.”
Svar:
Med kontanthjælpsreformen fra 2014 blev kontanthjælp til unge, der ikke er fyldt
30 år og ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse, afskaffet og erstattet
af uddannelseshjælp, som er en ydelse på niveau med SU. Unge under 30 år, der
har en erhvervskompetencegivende uddannelse, fortsatte med at modtage kontant-
hjælp, men på en væsentligt lavere ydelse end tidligere.
Jeg forstår spørgsmålet således, at der spørges til provenuvirkningen ved at af-
skaffe uddannelseshjælp og kontanthjælp til personer under 30 år samt uddannel-
sespålægget. Uddannelseshjælpsmodtagere og kontanthjælpsmodtagere under 30 år
vil dermed i stedet være berettiget til kontanthjælpssatsen for personer, der er fyldt
30 år.
Det antages, at unge under 30 år, der ikke har en erhvervskompetencegivende ud-
dannelse, fortsat aktiveres med henblik på uddannelse, og at forslaget ikke påvirker
hverken visitationskategori eller aktiveringsindsats. Uddannelsespålægget gives i
dag til unge under 30 år, som ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse.
Der er begrænset viden om den isolerede effekt af uddannelsespålægget. Det er
derfor ikke muligt at oplyse, hvilken konsekvens en afskaffelse af uddannelsespå-
lægget vil have for arbejdsudbuddet.
J.nr.
2021-4088
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om, hvad mindreprovenuet vil være, hvis den særlige ungesats for kontanthjælpen for unge under 30 år såvel som uddannelsespålægget afskaffes, til beskæftigelsesministeren
2438808_0002.png
Forslaget skønnes at medføre direkte merudgifter på knap 1,5 mia. kr. før skat og
tilbageløb og 710 mio. kr. efter skat og tilbageløb. Dertil skønnes der at være ad-
færdseffekter svarende til omkring 200 mio. kr., som følge af, at det samlede ydel-
sesniveau stiger. Det svarer til, at arbejdsudbuddet falder med 800 fuldtidspersoner.
Den samlede provenuvirkning ved forslaget skønnes på den baggrund med usikker-
hed at være offentlige merudgifter på ca. 900 mio. kr. årligt.
Tabel 1.
Provenuvirkning ved afskaffelse af kontanthjælpsloftet og 225-timers reglen, 2021 niveau.
Mio. kr.
Umiddelbar virkning
Virkning efter skat
Virkning efter skat og tilbageløb
Virkning efter skat, tilbageløb og adfærd
2021
1.510
940
730
930
2022
1.480
920
720
910
2023
1.460
910
710
900
2024
1.450
900
710
890
2025
1.450
910
710
890
Varig
virkning
1.450
910
710
890
Anm.: Der er medregnet øgede udgifter til kontanthjælpsydelse samt reducerede udgifter til boligstøtte og særlig støtte.
Der er i beregningerne taget udgangspunkt i 2017-registerdata som herefter er opregnet til 2021-niveau. Tabellen er
afrundet til nærmeste 10. Adfærdseffekten er afrundet til nærmeste 50.
Kilde: Lovmodellen og egne beregninger.
En afskaffelse af uddannelseshjælpen og ungesatsen til kontanthjælpsmodtagere
under 30 år skønnes at øge den gennemsnitlige disponible indkomst med ca. 230
kr. i 2021-niveau, jf. tabel 2. Den disponible indkomst er opgjort som den fami-
lieækvivalerede disponible indkomst. Virkningen er størst for personer i 1. og 2.
decil. Initiativerne skønnes samlet set at reducere indkomstforskellene målt ved
Gini-koefficienten med ca. 0,07 pct.-point.
Tabel 2.
Virkning af afskaffelse af uddannelseshjælp og kontanthjælp under
30 år, fordelt på indkomstdeciler (2021-niveau)
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
Gini-koefficient, pct.point
Procentvis
stigning
1,21
0,17
0,08
0,07
0,06
0,05
0,04
0,03
0,02
0,01
0,08
Kr.
1.120
280
160
150
130
130
110
100
70
40
230
-0,07
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om, hvad mindreprovenuet vil være, hvis den særlige ungesats for kontanthjælpen for unge under 30 år såvel som uddannelsespålægget afskaffes, til beskæftigelsesministeren
2438808_0003.png
Anm.: Familieækvivaleret disponibel indkomst. Beregningerne tager udgangspunkt i
befolkningssammensætning og arbejdsmarkedsstatus mv. i 2017.
Kilde: Finansministeriets beregninger på Lovmodellens datagrundlag.
Virkningen er størst blandt de 20-24-årige, hvor en afskaffelse af uddannelseshjæl-
pen skønnes at øge den gennemsnitlige disponible indkomst med ca. 1.300 kr. i
2021-niveau.
Tabel 3.
Virkning af afskaffelse af uddannelseshjælp og kontanthjælp under
30 år, fordelt på alder (2021-niveau)
Alder
15-19 år
20-24 år
25-29 år
Øvrige aldersgrupper
Procentvis
stigning
0,23
0,65
0,25
0,03
Kr.
670
1.310
530
90
15-25 år
Øvrige aldersgrupper
0,41
0,04
980
110
15-30 år
Øvrige aldersgrupper
Alle
0,34
0,03
0,08
800
90
230
Anm.: Familieækvivaleret disponibel indkomst. Beregningerne tager udgangspunkt i
befolkningssammensætning og arbejdsmarkedsstatus mv. i 2017.
Kilde: Finansministeriets beregninger på Lovmodellens datagrundlag.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3