Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
31. august 2021
Beskæftigelsesudvalget har af 20. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 485 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria Velas-
quez (EL).
Spørgsmål nr. 485:
”Vil ministeren redegøre for, hvad mindreprovenuet vil være, hvis den særlige un-
gesats for kontanthjælpen for unge under 30 år såvel som uddannelsespålægget af-
skaffes? Provenuvirkningen bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb,
efter tilbageløb og skat, og efter tilbageløb, skat og adfærd. Dette bedes opgjort for
alle årene 2021-2025 samt i varig virkning. Der bedes her anvendt 2021-niveau og
faste 2021-priser. Ministeren bedes endvidere redegøre for indkomstvirkningen
fordelt på indkomstdeciler samt den forventede påvirkning af den disponible ind-
komst fordelt på aldersgrupperne 15-19 år, 20-24 år, 25-29 år, 15-25 år og 15-30 år
samt virkningen på Gini-koefficienten.”
Svar:
Med kontanthjælpsreformen fra 2014 blev kontanthjælp til unge, der ikke er fyldt
30 år og ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse, afskaffet og erstattet
af uddannelseshjælp, som er en ydelse på niveau med SU. Unge under 30 år, der
har en erhvervskompetencegivende uddannelse, fortsatte med at modtage kontant-
hjælp, men på en væsentligt lavere ydelse end tidligere.
Jeg forstår spørgsmålet således, at der spørges til provenuvirkningen ved at af-
skaffe uddannelseshjælp og kontanthjælp til personer under 30 år samt uddannel-
sespålægget. Uddannelseshjælpsmodtagere og kontanthjælpsmodtagere under 30 år
vil dermed i stedet være berettiget til kontanthjælpssatsen for personer, der er fyldt
30 år.
Det antages, at unge under 30 år, der ikke har en erhvervskompetencegivende ud-
dannelse, fortsat aktiveres med henblik på uddannelse, og at forslaget ikke påvirker
hverken visitationskategori eller aktiveringsindsats. Uddannelsespålægget gives i
dag til unge under 30 år, som ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse.
Der er begrænset viden om den isolerede effekt af uddannelsespålægget. Det er
derfor ikke muligt at oplyse, hvilken konsekvens en afskaffelse af uddannelsespå-
lægget vil have for arbejdsudbuddet.
J.nr.
2021-4088