Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2438802_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 4484
31. august 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
475 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 475:
”Vil
ministeren redegøre for arbejdsudbudseffekterne og provenueffekterne i 2022
og varigt ved en genindførelse af optjeningsprincipper for samlevende på kontant-
hjælp?”
Svar:
Med kontanthjælpsreformen fra 2013, blev der pr. 1. januar 2014 indført forsørgel-
sespligt mellem samlevende par, hvis den ene eller begge i parret ansøgte om eller
modtager uddannelses- eller kontanthjælp. Ugifte samlevende par, hvor begge var
fyldt 25 år, fik derfor ansvar for at forsørge hinanden på samme måde som ægte-
fæller. Samlevende blev således sidestillet med gifte par i kontanthjælpshjælpssy-
stemet, men fortsat ikke skattemæssigt. Samlevende blev derfor stillet dårligere end
gifte, da samlevende par ikke havde mulighed for at benytte de økonomiske for-
dele, der gælder i skattesystemet for gifte par, herunder muligheden for at overføre
uudnyttet personfradrag til ægtefællen. Ca. 5.000 personer ud af omkring 16.000
samlevende fik i 2014 reduceret kontanthjælpen som følge af den gensidige forsør-
gelsespligt. Den gensidige forsørgelsespligt blev ophævet igen pr. 1. januar 2016.
I beregningerne i reformøkonomien for kontanthjælpsreformen fra 2013, blev der
taget udgangspunkt i registeroplysninger for, om borgere i kontanthjælpssystemet
var samlevende. Det kan oplyses, at der, på baggrund af registeroplysninger, er op-
gjort, at der i dag er ca. 25.000 samlevende personer i kontanthjælpssystemet.
Det faktiske antal berørte af gensidig forsørgerpligt i 2014 viste sig imidlertid at
være væsentlig færre en forudsat i reformøkonomien.
Det vurderes derfor ikke muligt, på baggrund af registerdata, at opgøre de udgifts-
og beskæftigelsesmæssige konsekvenser af en genindførelse af den gensidige for-
sørgerpligt for samlevende.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister