Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2285385_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen (V)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 8096
19. november 2020
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. oktober 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 47 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 47:
”Vil
ministeren oplyse, hvor mange af de personer, der har ret til tidlig pension
som følge af »Aftale om en ny ret til tidlig pension«, som rammes af loftet over
pensionsopsparing, fordelt på brancher og a-kasser i årene frem til og med 2040?”
Svar:
Regeringen (Socialdemokratiet), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og En-
hedslisten er enige om, at der skal indføres en ny ret til tidlig pension, som skal
give dem, der har været mange år på arbejdsmarkedet mulighed for en værdig tilba-
getrækning.
Ydelsesniveauet for tidlig pension ligger på 13.550 kr. pr. måned før skat, svarende
til 162.600 kr. årligt (2020-niveau). Ydelsen nedsættes for personer med pensions-
formuer, som har en formueværdi svarende til over 2 mio. kr. (2020-niveau). Dette
er lempeligere, end hvad der kendes fra de nuværende regler i efterlønsordningen.
Til brug for skønnene over virkningerne af ret til tidlig pension er fremskrivnin-
gerne af anciennitet på arbejdsmarkedet og udviklingen i pensionsformuerne ikke
foretaget længere frem end til 2035. Det bemærkes, at der er usikkerhed forbundet
med fremskrivningen
herunder også af pensionsformuerne, og at usikkerheden
for de skønnede pensionsformuer stiger i takt med fremskrivningsperioden. I frem-
skrivningen er der ikke skønnet over skift af branche eller a-kasse gennem arbejds-
livet. Begge dele er således opgjort for den observerede branche og a-kasse i 2018.
En opgørelse af de berettigede til tidlig pension, som skønnes at opleve nedsættelse
af ydelsen på baggrund af pensionsformue, vil således i stigende grad afspejle per-
sonernes branche og a-kassetilknytning tidligere i arbejdslivet. Af den grund er op-
gørelsen kun vist frem til 2025, hvor usikkerheden vil være mindre.
Tabel 1
viser antal berettigede til tidlig pension, mens
tabel 2
viser andelen, som
skønnes at opleve nedsættelse af ydelsen på baggrund af pensionsformue, fordelt på
brancher fra 2022 til 2025. Det fremgår, at der antalsmæssigt er færrest i brancherne
’Ejendomshandel og udlejning’, som vil opleve
nedsættelse af ydelsen i 2022 på
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvor mange af de personer, der har ret til tidlig pension som følge af »Aftale om en ny ret til tidlig pension«, som rammes af loftet over pensionsopsparing, fordelt på brancher og a-kasser i årene frem til og med 2040, til beskæftigelsesministeren
2285385_0002.png
baggrund af pensionsformue, mens der er flest i branchen ’Offentlig administration,
undervisning og sundhed’. Det er imidlertid i branchen ’Bygge og anlæg’, at den
laveste andel berettigede vil opleve nedsættelse af ydelsen i 2022 på baggrund af
pensionsformue, mens andelen vil være højst i branchen ’Finansiering og forsikring’,
jf. tabel 2.
Det skal bemærkes, at omkring en fjerdedel af dem, der oplever modregning som
følge af størrelsen på deres pensionsformue, vil blive modregnet med mindre end
25.000 kr. årligt.
Tabel 1
Antal berettigede til tidlig pension, som skønnes at opleve nedsættelse af
ydelsen på baggrund af pensionsformue fordelt på brancher
2022
Landbrug, skovbrug og fiskeri
Industri, råstofindvinding og forsyningsvirksomhed
Bygge og anlæg
Handel og transport mv.
Information og kommunikation
Finansiering og forsikring
Ejendomshandel og udlejning
Erhvervsservice
Offentlig administration, undervisning og sundhed
Kultur, fritid og anden service
Uoplyst (ikke i beskæftigelse i 2018)
I alt
225
1.150
425
2.175
425
1.350
250
975
4.175
450
2.150
13.775
2023
250
1.700
625
2.975
600
1.625
325
1.250
5.075
600
1.200
16.225
2024
300
2.400
975
3.775
750
1.800
325
1.425
5.525
675
775
18.725
2025
300
2.625
1.100
3.850
725
1.875
325
1.450
5.375
650
475
18.825
Anm.: Antallet er opgjort i helårspersoner, afrundet til nærmeste 25. Fordelingen er baseret på personernes observe-
rede beskæftigelsesforhold i 2018 i den registerbaserede arbejdsstyrkestatistik. Totalen kan afvige fra summen
af de enkelte elementer grundet afrunding.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre og administrative oplys-
ninger om individuelle ATP-indbetalinger stillet til rådighed af ATP.
Tabel 2
Andel berettigede til tidlig pension, som skønnes at opleve nedsættelse af
ydelsen på baggrund af pensionsformue, fordelt på brancher
2022
Landbrug, skovbrug og fiskeri
Industri, råstofindvinding og forsyningsvirksomhed
Bygge og anlæg
Handel og transport mv.
Information og kommunikation
Finansiering og forsikring
Ejendomshandel og udlejning
Erhvervsservice
24
21
19
29
64
84
29
29
2023
24
22
20
30
65
85
29
29
2024
26
24
22
31
67
87
28
30
2025
26
25
24
32
66
88
28
30
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvor mange af de personer, der har ret til tidlig pension som følge af »Aftale om en ny ret til tidlig pension«, som rammes af loftet over pensionsopsparing, fordelt på brancher og a-kasser i årene frem til og med 2040, til beskæftigelsesministeren
2285385_0003.png
Offentlig administration, undervisning og sundhed
Kultur, fritid og anden service
Uoplyst (ikke i beskæftigelse i 2018)
I alt
36
33
33
32
35
33
32
32
35
35
27
33
36
34
23
34
Anm.: Andelen er opgjort for berettigede personer, som er i alderen for tidlig pension, selv hvis retten først kan benyt-
tes i de efterfølgende år.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre og administrative oplys-
ninger om individuelle ATP-indbetalinger stillet til rådighed af ATP.
Tabel 3
viser antal berettigede til tidlig pension, mens
tabel 4
viser andelen, som
skønnes at opleve nedsættelse af ydelsen på baggrund af pensionsformue, fordelt på
a-kasser fra 2022 til 2025.
Det fremgår af
tabel 3,
at det er i a-kasserne
’Funktionærer og Tjenestemænd’ og
Tabel 3
’Handels- og Kontorfunktionærer’, at flest personer vil opleve nedsættelse af ydelse
i
Antal berettigede til
ensionsf rmue. Det er
på bag r
af
tidlig pension, som skønnes at opleve
’Ø
onomer (CA)’
og
i a-kasserne
nedsættelse af
ydelsen på baggrund af
vil være højest
fordelt
’Ma
istre (MA)’
at andelen
pensionsformue,
jf. t bel
på a-kasser
2022
Børne- og Ungdomspædagoger (BUPL-A)
Danske Sundhedsorganisationer (DSA)
El-faget
Frie Funktionærer (FFA)
Funktionærer og Tjenestemænd (FTF-A)
Handels- og Kontorfunktionærer (HK)
Kristelig a-kasse
Ledere
Lærere (DLF-A)
Magistre (MA)
Metalarbejdere
Fødevareforbundet (NNF)
Selvstændige (DANA)
Selvstændige Erhvervsdrivende (ASE)
Socialpædagoger (SLA)
Teknikere
Økonomer (CA)
Det Faglige Hus a-kasse
Journalistik, Kommunikation og Sprog
Faglig Fælles a-kasse (3F)
Fag og Arbejde (FOA)
Byggefagenes a-kasse
Akademikernes akasse
Min a-kasse
Ikke-forsikrede
Alle
75
950
75
125
2.375
1.750
325
1.100
75
-
325
50
75
500
100
125
75
150
50
725
600
25
150
875
3.125
13.775
2023
50
900
150
150
2.725
2.050
425
1.475
100
25
525
75
100
650
75
175
100
225
50
975
625
50
175
1.200
3.225
16.225
2024
50
775
275
150
3.000
2.250
550
1.900
125
25
875
75
125
825
75
200
125
300
50
1.400
650
75
200
1.550
3.125
18.725
2025
75
650
275
175
2.950
2.275
575
2.050
125
25
925
100
125
900
100
225
125
300
25
1.625
650
75
225
1.550
2.750
18.825
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvor mange af de personer, der har ret til tidlig pension som følge af »Aftale om en ny ret til tidlig pension«, som rammes af loftet over pensionsopsparing, fordelt på brancher og a-kasser i årene frem til og med 2040, til beskæftigelsesministeren
2285385_0004.png
Anm.: Antallet er opgjort i helårspersoner, afrundet til nærmeste 25. Fordelingen er baseret på personernes a-kasse i
2018. Totalen kan afvige fra summen af de enkelte elementer grundet afrunding.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre og administrative oplys-
ninger om individuelle ATP-indbetalinger stillet til rådighed af ATP.
Tabel 4
Andel berettigede til tidlig pension, som skønnes at opleve nedsættelse af
ydelsen på baggrund af pensionsformue, fordelt på a-kasser
2022
Børne- og Ungdomspædagoger (BUPL-A)
Danske Sundhedsorganisationer (DSA)
El-faget
Frie Funktionærer (FFA)
Funktionærer og Tjenestemænd (FTF-A)
Handels- og Kontorfunktionærer (HK)
Kristelig a-kasse
Ledere
Lærere (DLF-A)
Magistre (MA)
Metalarbejdere
Fødevareforbundet (NNF)
Selvstændige (DANA)
Selvstændige Erhvervsdrivende (ASE)
Socialpædagoger (SLA)
Teknikere
Økonomer (CA)
Det Faglige Hus a-kasse
Journalistik, Kommunikation og Sprog
Faglig Fælles a-kasse (3F)
Fag og Arbejde (FOA)
Byggefagenes a-kasse
Akademikernes akasse
Min a-kasse
Ikke-forsikrede
Alle
23
67
28
24
72
36
16
45
49
73
22
10
23
21
26
38
78
13
51
10
11
13
66
49
50
32
2023
20
66
32
24
74
38
17
47
52
78
24
11
23
22
21
39
78
14
48
11
11
16
70
51
47
32
2024
19
66
35
25
76
39
18
48
53
79
26
13
24
23
20
38
81
15
49
13
11
17
74
52
46
33
2025
19
66
38
27
77
41
18
49
54
77
28
15
26
24
19
38
84
14
49
15
10
21
75
52
45
34
Anm.: Andelen er opgjort for berettigede personer, som er i alderen for tidlig pension, selv hvis retten først kan benyt-
tes i de efterfølgende år.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre og administrative oplys-
ninger om individuelle ATP-indbetalinger stillet til rådighed af ATP.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvor mange af de personer, der har ret til tidlig pension som følge af »Aftale om en ny ret til tidlig pension«, som rammes af loftet over pensionsopsparing, fordelt på brancher og a-kasser i årene frem til og med 2040, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
5