Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2285365_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen (V)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020-8096
19. november 2020
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. oktober 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 46 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 46:
”Vil
ministeren redegøre for den mulige tilbagetrækningsalder med/uden ret til tid-
lig tilbagetrækning i hhv. 2022, 2025, 2030, 2035, 2040, 2045 og 2050?”
Svar:
Regeringen (Socialdemokratiet), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og En-
hedslisten er enige om, at der skal indføres en ny ret til tidlig pension, som skal
give dem, der har været mange år på arbejdsmarkedet mulighed for en værdig tilba-
getrækning.
På den baggrund indfører aftalepartierne en ret til tidlig pension. Retten til tidlig
pension baseres på anciennitet på arbejdsmarkedet som objektivt kriterium. Perso-
ner, som opfylder et krav til anciennitet på arbejdsmarkedet, vil kunne opnå ret til
tidlig pension 1, 2 eller 3 år før den til enhver tid gældende folkepensionsalder.
Jeg har til brug for svar på spørgsmålet tolket
”den
mulige tilbagetrækningsalder
med/uden
ret til tidlig tilbagetrækning”
som henholdsvis det tidligst mulige over-
gangstidspunkt til tidlig pension (tidlig pensionsalderen) og den til enhver tid gæl-
dende folkepensionsalder.
Det er vedtaget ved lov, at folkepensionsalderen stiger til 68 år fra 2030, hvilket
indebærer en tidlig pensionsalder på 65 år. Den 18. november 2020 blev der
fremsat lovforslag om levetidsindeksering af folkepensionsalderen. Med
lovforslaget forhøjes folkepensionsalderen til 69 år fra 2035. De forudsatte
yderligere stigninger i folkepensionsalderen er endnu ikke vedtaget ved lov og er
derfor baseret på en fremskrivning,
jf. tabel 1.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om at redegøre for den mulige tilbagetrækningsalder med/uden ret til tidlig tilbagetrækning i hhv. 2022, 2025, 2030, 2035, 2040, 2045 og 2050, til beskæftigelsesministeren
2285365_0002.png
Tabel 1
Tidlig pensionsalder og folkepensionsalder 2022, 2025, 2030 og 2035 samt
fremskrivninger heraf for 2040, 2045 og 2040
År
Tidlig pensionsalder
Alder ved tidligst mulige overgang til tidlig pension
2022
2025
2030
2035
2040
2045
2050
64
64
65
66
67
68
69
67
67
68
69
70
71
72
Folkepensionsalder
Anm.: Der er i tabellen lagt til grund, at Folketinget i 2020 vedtager at forhøje folkepensionsalderen til 69 år med
virkning fra 2035 som følge af princippet om levetidsindeksering,
jf. Velfærdsaftalen.
I 2025 skal Folketinget
tage stilling til folkepensionsalderen fra 2040. Fremskrivningen fra og med 2040 baserer sig på principperne
for indeksering af anciennitetskrav, opgørelsesalder og tidlig pensionsalder, de i Velfærdsaftalen aftalte
principper for levetidsindeksering af folkepensionsalderen og forudsætninger om middellevetiden for 60-årige
fra Danmarks Statistiks befolkningsprognose fra maj 2020. Det bemærkes, at den mekaniske fremskrivning
ikke nødvendigvis tager højde for, at det efter en årrække skal vurderes, om udviklingen på arbejdsmarkedet
har ændret forudsætningerne for ordningen, og om den fortsat omfatter de personer, den var tiltænkt.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2