Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Hans Andersen
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 4023
31. august 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
457 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 457:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad det giver i gevinst for det offentlige, hvis man
hæver beskæftigelsesfrekvensen i Danmark med henholdsvis �½, 1, 1�½, 2, 2�½, 3,
3�½, 4, 4�½, 5, 5�½, 6, 6�½, 7, 7�½, 8, 8�½, 9, 9�½ og 10 procentpoint for hvert af årene
fra 2021 og frem til 2025? Ministeren bedes gøre det samlet set og specifikt for
personer med dansk oprindelse og personer med ikke-vestlig baggrund.”
Svar:
I 2018 var beskæftigelsesfrekvensen 77,3 pct. for personer med dansk oprindelse,
mens beskæftigelsesfrekvensen var 55,6 og 59,3 pct. for hhv. indvandrere fra ikke-
vestlige lande og efterkommere fra ikke-vestlige lande.
Tabel 1-5 viser hvor mange flere personer, som vil komme i beskæftigelse, samt
den mekaniske gevinst regnet som virkning for skat, ydelser og aktivering, hvis be-
skæftigelsesfrekvensen i Danmark hæves med henholdsvis �½, 1, 1�½, 2, 2�½, 3, 3�½,
4, 4�½, 5, 5�½, 6, 6�½, 7, 7�½, 8, 8�½, 9, 9�½ og 10 procentpoint for hvert af årene fra
2021 og frem til 2025.
I spørgsmålet er der ikke angivet nogle instrumenter til at løfte beskæftigelsesfre-
kvensen, og der er således tale om helt hypotetiske potentialeberegninger. Der er
således heller ikke taget stilling til, hvordan en eventuel stigning i beskæftigelses-
frekvensen for en gruppe, vil påvirke andre gruppers beskæftigelsesmuligheder.
Beregningen af det potentielle antal, der kommer i beskæftigelse, er lavet på bag-
grund af Danmarks Statistiks befolkningsfremskrivning af personer mellem 16-64
år samlet set og for personer med dansk oprindelse og personer med ikke-vestlig
baggrund for årene 2021 til 2025. Arbejdsudbudsvirkningen vil stige over tid i takt
med dels at antallet af ikke-vestlige indvandrere og efterkommere stiger, dels at an-
delen af efterkommere i den erhvervsaktive alder går op og endelig som følge af, at
pensionsalderen løftes. I beregningerne er der forsimplende alene set på op til 64-
årige og derved ikke taget højde for den øgede pensionsalder.
Hvis en modtager af en offentlig forsørgelsesydelse overgår til beskæftigelse, vil
det medføre en mindreudgift for det offentlige som følge af lavere udbetaling af