Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2412118_0001.png
8. juni 2021
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 452 (Alm. del) af
11. maj 2021 stillet efter ønske fra Hans Andersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre effekterne på arbejdsudbuddet i alle årene frem mod 2025
af politiske initiativer siden folketingsvalget i 2019 fordelt på initiativer og samlet?
Svar
Siden folketingsvalget i 2019 er der gennemført en række tiltag, der har mindre
såvel positive som negative
afledte virkninger på arbejdsudbuddet. Det afspejler,
at sigtet med tiltagene ikke generelt har været at påvirke arbejdsudbuddet, men
derimod at forfølge andre målsætninger. Fx er afgiften på cigaretter hævet med
sundhedsmæssige mål for øje
og ikke fordi afgiftsstigningen i sig selv har en af-
ledt positiv virkning på arbejdsudbuddet.
Herudover kommer, at der med
Aftale om en ny ret til tidlig pension
indføres en ny til-
bagetrækningsordning med ret til tidlig pension. Selve intentionen med den nye
ret er, at personer med mange år på arbejdsmarkedet vil kunne gå tidligere på pen-
sion, hvorfor arbejdsbuddet påvirkes direkte. Den nye ret til tidlig pension, inkl.
den udvidede adgang til seniorpension og finansieringselementerne, skønnes at re-
ducere arbejdsudbuddet med ca. 9.800 fuldtidspersoner i 2025
Virkningerne fra gennemførte tiltag, herunder den nye ret til tidlig pension, er ind-
arbejdet i den seneste mellemfristede fremskrivning i
Danmarks Konvergensprogram
2021,
april 2021, hvori det vurderes, at arbejdsudbuddet vil stige med i størrelses-
ordenen ca. 12-13.000 personer årligt i perioden 2021-2025. Ståstedet for dansk
økonomi er således stærkt og sundt. Hertil kommer, at regeringen har varslet en
ny kurs for reformpolitikken og senere i år vil fremlægge forslag, der kan styrke
beskæftigelsen varigt.
Regeringen har derudover med nedsættelsen af Reformkommissionen (Kommis-
sion for 2. generationsreformer) igangsat et arbejde med 2. generationsreformer,
der blandt andet skal medvirke til bedre integration af indvandrere på arbejdsmar-
kedet, nedbringelse af gruppen af passive unge og bedre overgang mellem uddan-
nelse og job mv. Der er et vigtigt potentiale for øget beskæftigelse forbundet med
sådanne reformer. Der er imidlertid ingen lette løsninger, og 2. generationsrefor-
mer kræver derfor et grundigt forarbejde.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm. om at opgøre effekterne på arbejdsudbuddet i alle årene frem mod 2025 af politiske initiativer siden folketingsvalget i 2019 fordelt på initiativer og samlet, til finansministeren
2412118_0002.png
Side 2 af 3
Nedenfor er effekterne på arbejdsudbuddet af de enkelte tiltag opgjort i 2025 på
linje med tidligere opgørelser. Det skal bemærkes, at der er usikkerhed knyttet til
vurderingerne.
Tabel 1
Enkelte tiltag, der påvirker den strukturelle beskæftigelse siden folketingsvalget i 2019
Fuldtidspersoner
2025
FFL20, heraf
Midlertidigt børnetilskud
1)
Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
Forhøjelse af tobaksafgifterne
Aftaler om finansloven for 2020 (marginal effekt ift. FFL20), heraf
Annullering af loft over dobbeltuddannelse
Afskaffelse af opholdskrav for ret til dagpenge
Forhøjelse af tobaksafgifter til en pris på 55 kr. i 2020 og 60 kr. i 2022
2,3)
Afgift på væsker til e-cigaretter
Lempeligere regler for elbiler
Forhøjelse af loft over aktiesparekontoen
Stramme beskatning af leasede firmabiler
4)
Tredobling af afgifterne på bæreposer og engangsservice
Forhøjelse af afgifter på væddemål og onlinekasino
Indeksering af afgifter fra marts 2020
Genindførsel af afgifter på PVC-folier (fordobling) og PVC og ftalater
Genindførsel af registreringsafgift på fly
Andre tiltag, heraf
Dagpenge til selvstændige
Sorgorlov
Forhøjelse af energiafgiften for brændsler til rumvarme
Nedsættelse af elvarmeafgiften
Modernisering af momsreglerne
Opkvalificeringsaftaler
5)
Ny ret til tidlig pension
FL21 (herunder delaftaler), heraf
Aflysning af den forudsatte indeksering af visse punktafgifter (FFL21)
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
I alt
400
0
-50
500
-1300
-1.200
-350
400
0
0
50
0
0
-100
-50
0
0
-300
-200
-100
-50
50
50
0
-9.800
600
50
550
-10.400
Anm.: Virkningen af enkelte tiltag er afrundet til nærmeste hele antal 50 personer. Totalen er afrundet til nærmeste
hele antal 100 personer. Der er undtagelsesvist medtaget delelementer, som har virkning på under 100
personer. For en række initiativer vurderes en yderst begrænset eller fraværende virkning på
arbejdsudbuddet. Disse initiativer er angivet med 0 for at synliggøre, at der er taget stilling til initiativets
virkning.
1)
Der er negative strukturelle virkninger på kortere sigt. Den varige virkning skal ses i sammenhæng med at
tiltaget er midlertidigt.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm. om at opgøre effekterne på arbejdsudbuddet i alle årene frem mod 2025 af politiske initiativer siden folketingsvalget i 2019 fordelt på initiativer og samlet, til finansministeren
Side 3 af 3
Inkl. forhøjelse af afgift på cigarillos mv.
Virkningerne på arbejdsudbud tager højde for forbrugs- og grænsehandelsgevinster som følge af en
afgiftsforhøjelse
4)
Forudsat virkning for aftaler, der indgås efter 1. januar 2020.
5)
2025-virkningen opgøres til 0 personer, mens den varige virkning opgøres til -100 personer.
Kilde: Finansministeriet.
2)
3)
I forhold til initiativerne bemærkes det, at der på linje med sædvanlig praksis ind-
regnes virkningen af tiltag, hvor der er tilstrækkeligt empirisk grundlag mv. for at
vurdere effekten. I forbindelse med FL20 blev der gennemført tiltag inden for in-
ternational rekruttering, hvor der kan være en positiv virkning på arbejdsudbud-
det, men hvor der ikke på forhånd kan opgøres en virkning. Det gælder fx en ny
positivliste for faglærte og en udvidelse af etableringskortordningen for nyuddan-
nede udlændinge, der må forventes at bidrage til en forøgelse af arbejdsudbuddet.
Eventuelle positive arbejdsudbudseffekter, som ligger ud over det, der kan indreg-
nes på forhånd, vil isoleret set styrke de offentlige finanser. Sådanne effekter vil
blive afspejlet i de løbende vurderinger i
Økonomisk Redegørelse
og i opdaterede mel-
lemfristede fremskrivninger i takt med, at de positive effekter på beskæftigelsen og
de offentlige finanser kan konstateres. Tilsvarende vil gøre sig gældende for mu-
lige negative effekter, som det ikke på forhånd er muligt at skønne over med til-
strækkelig sikkerhed.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister