Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2288968_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen (V)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020-8096
24. november 2020
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. oktober 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 45 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 45:
”Vil
ministeren opgøre den økonomiske gevinst eller tab ved tidlig pension for de,
der er berettigede til ydelsen, fordelt på dem, der har mulighed for at overgå til
ydelsen fra hhv. beskæftigelse, dagpenge, sygedagpenge, fleksjob, efterløn, andre
overførsler samt selvforsørgende?”
Svar:
Jeg er både glad og stolt over, at det er lykkedes at lave en aftale om en ny ret til
tidlig pension.
Aftale om en ny ret til tidlig pension
betyder, at mennesker med
lange og ofte hårde arbejdsliv kan trække sig tilbage, inden de er slidt helt ned.
Den økonomiske gevinst ved tidlig pension vil afhænge af konkrete individuelle
forhold. Der vil være stor spredning i den enkeltes gevinst/tab ved det alternative
forsørgelsesgrundlag, hvorfor det for nogen bedre vil kunne betale sig at overgå til
tidlig pension end for andre, alt efter indtægter ved det alternative forsørgelses-
grundlag, antal år med ret til tidlig pension og eventuel nedsættelse af ydelsen mv.
For efterlønsberettigede, som samtidig er berettigede til tidlig pension, gælder det,
at de har mulighed for at få deres efterlønsbidrag udbetalt. Det betyder, at det for
langt de fleste efterlønsberettigede, der opnår ret til 3 år med tidlig pension vil være
en fordel at vælge tidlig pension frem for efterløn, når man ser på personer, som
ønsker at trække sig tilbage 3 år før folkepensionsalderen.
Desuden skal det bemærkes, at det med
Aftale om ny ret til tidlig pension
blev be-
sluttet, at medlemmer af efterlønsordningen, som ikke har nået efterlønsalderen pr.
1. januar 2022, får mulighed for skattefrit at få tilbagebetalt tidligere indbetalte ef-
terlønsbidrag, hvis man vælger at træde ud af efterlønsordningen. Det er en frivillig
mulighed, så man kan vælge det, der passer en bedst. Muligheden for at melde sig
ud af ordningen skattefrit gælder i perioden fra 1. januar 2022 til 30. juni 2022.
For de efterlønsberettigede er det dermed vigtigt at have engangsudbetalingerne, i
form af tilbagebetaling af efterlønsbidrag, for øje, når man opgøre gevinsten ved
tidlig pension frem for efterløn.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om at opgøre den økonomiske gevinst eller tab ved tidlig pension for de, der er berettigede til ydelsen, fordelt på dem, der har mulighed for at overgå til ydelsen fra hhv. beskæftigelse, dagpenge, sygedagpenge, fleksjob, efterløn, andre overførsler samt selvforsørgende, til beskæftigelsesministeren
2288968_0002.png
Den samlede nettogevinst (med tilbagebetaling af efterlønsbidrag) ved at gå på tid-
lig pension frem for på efterløn er skitseret i
tabel 1
for personer med en pensions-
formue på 1 mio. kr., som er født i 2. halvår af 1960. I dette eksempel vil der være
en nettogevinst ved at vælge tidlig pension frem for efterløn, hvis der opnås ret til
tidlig pension i enten to eller tre år. Denne nettogevinst forstørres, hvis muligheden
for skattefri udmeldelse af efterlønsordningen vælges i 1. halvår af 2022. Med den
midlertidige skattefrihed for de udbetalte efterlønsbidrag er gevinsten ved tidlig
pension også større end efterløn, selvom der kun opnås ret til ét år.
Beløbene i tabel 1 er angivet før skat. For at vise gevinsten ved den skattefri mulig-
hed for at melde sig ud af efterlønsordningen er værdien af de tilbagebetalte bidrag
bruttoficeret, så den skattefri udbetaling kan sammenlignes med de øvrige tal. Som
det fremgår i tabel 1 er gevinsten ved at benytte muligheden for skattefrit at melde
sig ud af efterlønsordningen i 1. halvår af 2022 55.000 kr. (2020-niveau) sammen-
lignet med tilbagebetaling af efterlønsbidragene mod en afgift på 30 pct.
Tabellen tager udgangspunkt i personer, som har besluttet at trække sig tilbage
præcis hhv. 1, 2 eller 3 år før folkepensionsalderen, og som har opnået ret til hhv.
1, 2, eller 3 år med tidlig pension.
Tabel 1
Beregningseksempler på økonomisk gevinst ved valg af tidlig pension i ste-
det for efterløn opgjort for en 3-årig efterlønsordning, hvor der er betalt bi-
drag i 25 år
Antal år med tilbagetrækning
(pensionsformue på 1 mio. kr.)
1 år
2 år
3 år
----------1.000 kr. (2020-priser)---------
Efterløn vælges
-
-
Ydelse
Skattefri præmie
366
189
177
467
378
89
567
567
0
Tidlig pension vælges
-
-
-
Ydelse
Tilbagebetalte bidrag
Bruttoficeret værdi af skattefritagelse ved tilbagebetaling af bidrag
312
163
149
0
474
325
149
0
637
488
149
0
Netto gevinst (uden skattefritagelse ved tilbagebetaling af bidrag)
-54
7
70
Tidlig pension vælges
(skattefri udmeldelse i 2022)
-
-
-
Ydelse
Tilbagebetalte bidrag*
Bruttoficeret værdi af skattefritagelse ved tilbagebetaling af bidrag
367
529
692
163
149
55
325
149
55
488
149
55
Netto gevinst (med skattefritagelse ved tilbagebetaling af bidrag)
1
62
125
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om at opgøre den økonomiske gevinst eller tab ved tidlig pension for de, der er berettigede til ydelsen, fordelt på dem, der har mulighed for at overgå til ydelsen fra hhv. beskæftigelse, dagpenge, sygedagpenge, fleksjob, efterløn, andre overførsler samt selvforsørgende, til beskæftigelsesministeren
2288968_0003.png
Anm.: Beregningerne tager udgangspunkt i en fuldtidsforsikret fra årgang 1960:2, der har indbetalt efterlønsbidrag i
5 år. For denne årgang er der taget højde for de lavere efterlønsbidrag i 999 og
. I kolonne ” år” og ”
år” er der forudsat fuldtidsbeskæftigelse
frem til tilbagetrækningstidspunktet og dermed opnåelse af hhv. 2 års
eller 1 års maksimalt skattefri efterlønspræmie. Den skattefrie efterlønspræmie er bruttoficeret med en skatte-
sats på 38 pct., mens den skattefri udbetaling af efterløn i 2022 er bruttoficeret med en skattesats på 30 pct.
*Posten indeholder også besparelse af efterlønsbidrag efter 2022.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registrer.
I forbindelse med beregningseksemplet er der nogle opmærksomhedspunkter ift.
generaliserbarheden af eksemplet:
Muligheden for skattefri udmeldelse af efterlønsordningen er afgrænset til at
gælde i 1. halvår 2022. Det betyder, at beslutningen om udmeldelse af efterløns-
ordningen skal træffes i denne afgrænsede periode. I eksemplet i tabel 1 er der
netop tale om en årgang, som ved det skattefrie ”vindue” ved, hvorvidt og i
hvor lang tid de evt. kan gå på tidlig pension. De skitserede nettogevinster i ta-
bel 1 kan derfor ikke nødvendigvis generaliseres til andre årgange.
Skattefriheden gælder for efterlønsbidrag, der er indbetalt fra 1999 og frem til
og med den 10. oktober 2020, hvor
Aftale om en ny ret til tidlig pension blev
indgået.
Senere indbetalte efterlønsbidrag bliver fratrukket en afgift på 30 pct.
Det er op til den enkelte, om man vil fortsætte med at indbetale efterlønsbidrag i
perioden mellem
den 10. oktober 2020 og frem til ”vinduet” for
den skattefrie
udmeldelse åbner. Dette valg har betydning for, hvor meget efterlønsbidrag som
kan tilbagebetales i 1. halvår af 2022. I eksemplet i tabel 1 er det antaget, at der
fortsat indbetales til efterlønsordningen frem til starten af 2022.
I en opgørelse af den økonomiske gevinst opgjort som den løbende indtægt ved et
alternativ forsørgelsesgrundlag vil engangsudbetalinger ikke indgå i opgørelsen.
Af tabel 2 nedenfor fremgår skøn over den gennemsnitlige økonomiske gevinst ved
tidlig pension for alle berettigede i 2022, opdelt på alternativ forsørgelsesgrundlag,
på baggrund af den forudsatte løbende indtægt før skat for de omfattede personer.
I opgørelsen indgår foruden overførselsindkomster, også antagelser omkring ind-
tægter fra beskæftigelse, herunder nedsat beskæftigelse. Engangsudbetalinger ind-
går dog ikke som en løbende indtægt, hvorfor opgørelsen bl.a. er ekskl. tilbagebeta-
ling af efterlønsbidrag, hvilket vil have stor betydning for de personer, der overgår
fra efterløn, som det fremgår ovenfor.
Derudover bør det bemærkes, at gevinsten er udregnet for alle berettigede, men det
forventes imidlertid, at det som udgangspunkt er personer med de højeste kompen-
sationsgrader (laveste lønninger), der vil benytte retten til tidlig pension. Derfor af-
spejler opgørelsen ikke dem, der benytter ordningen.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om at opgøre den økonomiske gevinst eller tab ved tidlig pension for de, der er berettigede til ydelsen, fordelt på dem, der har mulighed for at overgå til ydelsen fra hhv. beskæftigelse, dagpenge, sygedagpenge, fleksjob, efterløn, andre overførsler samt selvforsørgende, til beskæftigelsesministeren
2288968_0004.png
Tabel 2
Gennemsnitlig månedlig gevinst ved tidlig pension for alle berettigede i
2022
Gennemsnitlig gevinst per måned ved tidlig pension, kr. i 2020-
niveau
Beskæftigelse (ekskl. fleksjob)
Dagpenge, sygedagpenge og fleksjob
Efterløn (alle efterlønsberettigede)¹
Andre overførsler samt selvforsørgende
Alle
Antal
11.000
2.000
27.000
2.000
41.000
Gevinst pr. måned
-25.600
-3.700
-1.600
4.100
-7.900
Anm.: Antal i helårspersoner afrundet til nærmeste 1.000 personer og beløb afrundet til nærmeste 100 kr. Den gen-
nemsnitlig månedlig gevinst er opgjort som indtægt før skat. ¹Efterløn omfatter alle efterlønsberettigede. Gen-
vinsten er beregnet ved forskellen mellem de efterlønsberettigedes skønnede indkomst ved efterløn og tidlig
pension, og er ekskl. tilbagebetaling af efterlønsbidrag.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre og administrative oplysninger om individuelle
ATP-indbetalinger stillet til rådighed af ATP.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
4