Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2439278_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 4023
31. august 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
448 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 448:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad den årlige økonomiske gevinst ville være, hvis
ikke-vestlige indvandrere havde samme beskæftigelsesfrekvens som henholdsvis
personer med dansk oprindelse og vestlige indvandrere? Ministeren bedes opgøre
gevinsten fordelt på køn og hver enkelt kommune i Danmark.”
Svar:
I spørgsmålet er der ikke angivet nogle instrumenter til at løfte beskæftigelsesfre-
kvensen, og der er således tale om helt hypotetiske potentialeberegninger. Der er
således heller ikke taget stilling til, hvordan en eventuel stigning i beskæftigelses-
frekvensen for en gruppe, vil påvirke andre gruppers beskæftigelsesmuligheder.
Hvis en modtager af en offentlig forsørgelsesydelse overgår til beskæftigelse, vil
det medføre en mindreudgift for det offentlige som følge af lavere udbetaling af
forsørgelsesyder og udgifter til aktivering. Det offentlige vil samtidig miste skat og
tilbageløb af afgifter af ydelsen, men omvendt få skat og tilbageløb af afgifter af
lønindkomsten. Det er på baggrund heraf skønnet, at gevinsten på skat, ydelser og
aktivering ved at en ekstra person overgår fra offentlig forsørgelse til beskæftigelse
udgør ca. 300.000 kr. årligt i 2021-niveau. Der er i beregningerne taget udgangs-
punkt i, hvilken overførselsindkomst personer, der overgik til beskæftigelse i 2019,
modtog.
Hvis en person på selvforsørgelse overgår til beskæftigelse, er gevinsten for det of-
fentlige mindre, da der ikke er en besparelse på forsørgelsesydelser. Det skønnes,
at virkningen på skat, ydelser og aktivering udgør ca. 180.000 kr. årligt pr. fuldtids-
person, der overgår fra selvforsørgelse til beskæftigelse. Dette er ligeledes en gen-
nemsnitsbetragtning på tværs af køn og herkomst.
Der er i beregningerne til virkningen på den strukturelle saldo beregningsteknisk
taget udgangspunkt i, at halvdelen af forøgelsen af beskæftigelse skyldes øget over-
gang fra offentlig forsørgelse, men den anden halvdel skyldes øget overgang fra
selvforsørgelse. Den gennemsnitlige virkning for skat, ydelser og aktivering, som
ligger til grund for beregningerne, er dermed 240.000 kr. pr. fuldtidsperson. Der er
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvad den årlige økonomiske gevinst ville være, hvis ikke-vestlige indvandrere havde samme beskæftigelsesfrekvens som henholdsvis personer med dansk oprindelse og vestlige indvandrere, til beskæftigelsesministeren
2439278_0002.png
beregningsteknisk regnet med den samme virkning for personer med dansk oprin-
delse og personer med ikke-vestlig baggrund, og der tages således ikke højde for
forskelle i virkning på tværs af køn og herkomst på ydelse og løn
1
.
I 2019 var beskæftigelsesfrekvensen blandt mænd med ikke-vestlig oprindelse 64,2
pct. Til sammenligning var beskæftigelsesfrekvensen 78,9 pct. og 73,3 pct. blandt
mænd med henholdsvis dansk og vestlig oprindelse. Hvis beskæftigelsesfrekvensen
blandt mænd med ikke-vestlig oprindelse svarede til den blandt mænd med dansk
oprindelse, ville 21.300 flere være i beskæftigelse på landsplan. Dette svarer til en
offentlig gevinst på 5 mia. kr., jf. tabel 1. Hvis beskæftigelsesfrekvensen alternativt
svarede til den blandt mænd med vestlige oprindelse, ville 13.200 flere være i be-
skæftigelse. Det svarer til en offentlig gevinst på 3 mia. kr. på landsplan. jf. tabel 2.
Blandt kvinder med ikke-vestlige oprindelse var beskæftigelsesfrekvensen 52,1 pct.
i 2019. Blandt kvinder med dansk og vestlig oprindelse var beskæftigelsesfrekven-
sen henholdsvis 76,2 pct. og 65,3 pct. Hvis beskæftigelsesfrekvensen blandt kvin-
der med ikke-vestlig oprindelse svarede til den blandt kvinder med dansk oprin-
delse, ville 37.400 flere være i beskæftigelse på landsplan. Dette svarer til en of-
fentlig gevinst på knap 9 mia. kr., jf. tabel 1. Hvis beskæftigelsesfrekvensen alter-
nativt svarede til den blandt kvinder med vestlige oprindelse, ville 20.500 flere
være i beskæftigelse. Det svarer til en offentlig gevinst på knap 5 mia. kr. på lands-
plan, jf. tabel 2.
Den offentlige gevinst ved at øge beskæftigelsesfrekvensen til niveauet for perso-
ner med dansk oprindelse fordelt på køn og kommuner fremgår tabel 1. Tilsva-
rende opgørelse ved at øge beskæftigelsesfrekvensen til niveauet for personer med
vestlig oprindelse fremgår af tabel 2. Gevinsten for det offentlige er en simpel me-
kanisk beregning, hvor der kun er indregnet konsekvenser for skat, ydelser og akti-
vering.
Tabel 1
Offentlig gevinst ved beskæftigelse blandt ikke-vestlige indvandrere som
blandt personer med dansk oprindelse fordelt på køn og kommune, 2021-
niveau
Kommune
Mænd
Mio. kr.
Hele landet
København
Frederiksberg
5.114
1.045
114
Antal
21.310
4.360
470
Kvinder
Mio. kr.
8.987
1.717
229
Antal
37.450
7.150
950
Samlet
Mio. kr.
14.101
2.762
343
Antal
58.750
11.510
1.430
1
I Finansministeriets analyse
Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2017,
er
der taget højde for herkomstfordelte nettobidrag til de offentlige finanser. Her fremgår det
på baggrund af 2017-data, at et løft i ikke-vestlige indvandreres arbejdsmarkedstilknytning
på 23 pct. point løfter arbejdsudbuddet med 75.000 personer i 2017 og styrker de offentlige
finanser med 18 mia. kr. (2017-niveau), jf. https://fm.dk/media/18088/oea_indvandreres-
nettobidrag-til-de-offentlige-finanser-i-2017.pdf
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvad den årlige økonomiske gevinst ville være, hvis ikke-vestlige indvandrere havde samme beskæftigelsesfrekvens som henholdsvis personer med dansk oprindelse og vestlige indvandrere, til beskæftigelsesministeren
2439278_0003.png
Dragør
Tårnby
Albertslund
Ballerup
Brøndby
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Hvidovre
Høje-Taastrup
Ishøj
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Vallensbæk
Allerød
Egedal
Fredensborg
Frederikssund
Furesø
Gribskov
Halsnæs
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Bornholm
Greve
Køge
Lejre
Roskilde
Solrød
Faxe
Guldborgsund
Holbæk
Kalundborg
Lolland
Næstved
Odsherred
Ringsted
Slagelse
Sorø
Stevns
Vordingborg
9
21
4
36
30
48
39
17
14
34
57
20
64
27
10
18
22
36
25
25
17
20
62
39
15
45
7
49
59
16
66
18
15
34
57
30
7
57
17
35
58
14
5
27
40
90
20
150
120
200
160
70
60
140
240
80
270
110
40
80
90
150
100
100
70
80
260
160
60
190
30
200
250
70
280
70
60
140
240
130
30
240
70
150
240
60
20
110
18
52
70
97
132
129
147
53
60
110
173
79
100
81
44
32
42
74
42
63
34
34
116
75
26
70
19
93
128
24
113
29
30
58
98
45
33
99
17
60
131
29
14
30
80
220
290
400
550
540
610
220
250
460
720
330
420
340
180
130
180
310
180
260
140
140
480
310
110
290
80
390
530
100
470
120
130
240
410
190
140
410
70
250
540
120
60
130
27
73
75
132
162
177
186
70
74
144
230
99
163
108
54
50
64
110
67
88
51
54
179
114
41
115
26
142
187
40
179
46
45
92
156
75
39
156
34
96
189
43
19
57
110
300
310
550
670
740
780
290
310
600
960
410
680
450
230
210
270
460
280
370
210
220
740
480
170
480
110
590
780
160
750
190
190
380
650
310
160
650
140
400
790
180
80
240
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvad den årlige økonomiske gevinst ville være, hvis ikke-vestlige indvandrere havde samme beskæftigelsesfrekvens som henholdsvis personer med dansk oprindelse og vestlige indvandrere, til beskæftigelsesministeren
2439278_0004.png
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Langeland
Middelfart
Nordfyns
Nyborg
Odense
Svendborg
Billund
Esbjerg
Fredericia
Haderslev
Kolding
Sønderborg
Tønder
Varde
Vejen
Vejle
Aabenraa
Favrskov
Hedensted
Horsens
Norddjurs
Odder
Randers
Silkeborg
Skanderborg
Syddjurs
Aarhus
Herning
Holstebro
Ikast-Brande
Lemvig
Ringkøbing-Skjern
Skive
Struer
Viborg
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Mariagerfjord
Morsø
11
29
11
2
23
18
23
304
36
13
73
50
44
100
77
19
22
23
109
55
22
21
100
14
9
79
69
37
20
577
79
33
44
3
24
21
10
73
20
30
27
18
24
3
50
120
40
10
90
80
90
1.270
150
50
310
210
180
420
320
80
90
90
450
230
90
90
420
60
40
330
290
150
80
2.400
330
140
180
10
100
90
40
300
80
120
110
80
100
10
23
36
21
8
36
28
37
517
53
31
136
89
72
156
121
35
42
38
196
70
47
42
140
24
22
117
90
64
37
859
123
72
55
10
33
39
21
111
37
55
58
23
45
16
100
150
90
30
150
120
160
2.150
220
130
570
370
300
650
510
140
180
160
820
290
190
180
580
100
90
490
370
270
150
3.580
510
300
230
40
140
160
90
460
160
230
240
100
190
60
35
65
32
10
59
47
60
821
89
44
209
140
116
256
199
53
65
61
305
125
68
63
240
38
31
196
159
101
57
1.436
202
105
100
13
57
59
31
184
58
85
85
41
69
19
140
270
130
40
240
200
250
3.420
370
180
870
580
480
1.060
830
220
270
250
1.270
520
280
260
1.000
160
130
820
660
420
240
5.980
840
440
410
50
240
250
130
770
240
350
350
170
290
80
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvad den årlige økonomiske gevinst ville være, hvis ikke-vestlige indvandrere havde samme beskæftigelsesfrekvens som henholdsvis personer med dansk oprindelse og vestlige indvandrere, til beskæftigelsesministeren
2439278_0005.png
Rebild
Thisted
Vesthimmerlands
Aalborg
5
9
18
178
20
40
70
740
21
31
30
274
90
130
120
1.140
26
40
48
452
110
170
200
1.880
Anm.: Den offentlige gevinst er regnet på baggrund af populationsstørrelse og beskæftigelsesfrekvenser for 2019 men
gevinst pr. person opgjort i 2021-niveau. Antal personer er afrundet til hele 10, mens den offentlige gevinst er
afrundet til hele mio. kr. Tal for Christiansø, Fanø, Læsø, Samsø og Ærø fremgår ikke grundet diskretionshen-
syn. De enkelte kommuners tal summer dermed ikke tallene for hele landet i tabellen.
Kilde: Statistikbanken.dk og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
Tabel 2
Offentlig gevinst ved beskæftigelse blandt ikke-vestlige indvandrere som
blandt personer med vestlig oprindelse fordelt på køn og kommune, 2021-
niveau
Kommune
Mænd
Mio. kr.
Hele landet
København
Frederiksberg
Dragør
Tårnby
Albertslund
Ballerup
Brøndby
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Hvidovre
Høje-Taastrup
Ishøj
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Vallensbæk
Allerød
Egedal
Fredensborg
Frederikssund
Furesø
Gribskov
Halsnæs
Helsingør
Hillerød
3.166
250
34
5
21
-13
19
12
22
46
19
25
27
51
4
11
31
-6
11
21
34
21
19
16
23
51
35
Antal
13.190
1.040
140
20
90
-60
80
50
90
190
80
100
110
210
20
40
130
-30
50
90
140
90
80
70
100
210
150
Kvinder
Mio. kr.
4.923
521
79
11
33
43
64
106
21
104
42
62
69
125
50
24
58
26
15
30
56
37
42
21
24
86
65
Antal
20.510
2.170
330
50
140
180
270
440
90
430
180
260
290
520
210
100
240
110
60
130
230
150
180
90
100
360
270
Samlet
Mio. kr.
8.088
771
113
16
54
29
84
117
43
150
61
87
96
176
53
34
89
19
26
51
90
58
61
37
47
138
100
Antal
33.700
3.210
470
70
220
120
350
490
180
620
250
360
400
730
220
140
370
80
110
210
370
240
250
150
200
570
420
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvad den årlige økonomiske gevinst ville være, hvis ikke-vestlige indvandrere havde samme beskæftigelsesfrekvens som henholdsvis personer med dansk oprindelse og vestlige indvandrere, til beskæftigelsesministeren
2439278_0006.png
Hørsholm
Rudersdal
Bornholm
Greve
Køge
Lejre
Roskilde
Solrød
Faxe
Guldborgsund
Holbæk
Kalundborg
Lolland
Næstved
Odsherred
Ringsted
Slagelse
Sorø
Stevns
Vordingborg
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Langeland
Middelfart
Nordfyns
Nyborg
Odense
Svendborg
Billund
Esbjerg
Fredericia
Haderslev
Kolding
Sønderborg
Tønder
Varde
Vejen
Vejle
Aabenraa
Favrskov
Hedensted
Horsens
Norddjurs
12
24
2
19
16
17
37
20
16
31
62
30
16
50
16
30
68
16
8
25
12
35
12
4
27
12
17
150
35
16
66
33
43
89
40
11
18
24
106
23
21
24
75
22
50
100
10
80
70
70
150
80
70
130
260
130
60
210
70
120
290
70
30
100
50
140
50
20
110
50
70
630
140
70
280
140
180
370
170
50
70
100
440
90
90
100
310
90
14
43
7
58
97
21
57
27
22
43
84
37
32
82
12
46
90
27
9
26
20
34
12
5
30
22
15
251
31
31
89
72
52
105
85
22
28
27
176
19
37
40
104
29
60
180
30
240
400
90
240
110
90
180
350
160
140
340
50
190
370
110
40
110
80
140
50
20
130
90
60
1050
130
130
370
300
210
440
350
90
120
110
730
80
150
170
430
120
25
67
9
76
114
38
94
47
38
74
146
68
48
132
29
76
158
43
17
51
31
69
24
9
57
33
32
402
66
47
155
105
94
194
125
33
46
51
282
41
58
64
179
51
110
280
40
320
470
160
390
190
160
310
610
280
200
550
120
320
660
180
70
210
130
290
100
40
240
140
130
1670
270
200
650
440
390
810
520
140
190
210
1.180
170
240
270
740
210
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvad den årlige økonomiske gevinst ville være, hvis ikke-vestlige indvandrere havde samme beskæftigelsesfrekvens som henholdsvis personer med dansk oprindelse og vestlige indvandrere, til beskæftigelsesministeren
2439278_0007.png
Odder
Randers
Silkeborg
Skanderborg
Syddjurs
Aarhus
Herning
Holstebro
Ikast-Brande
Lemvig
Ringkøbing-Skjern
Skive
Struer
Viborg
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
Vesthimmerlands
Aalborg
6
65
63
30
13
305
75
22
39
6
23
26
8
51
12
32
21
14
22
6
11
10
20
115
30
270
260
120
50
1.270
310
90
160
30
90
110
30
210
50
130
90
60
90
20
50
40
80
480
18
76
67
42
20
375
65
39
36
7
22
33
9
56
28
36
37
18
22
8
14
18
21
153
70
320
280
180
80
1.560
270
160
150
30
90
140
40
230
110
150
150
70
90
30
60
80
90
640
24
141
131
72
33
680
140
62
75
14
45
60
17
107
40
68
58
32
44
13
25
28
41
268
100
590
540
300
140
2.830
580
260
310
60
190
250
70
440
170
280
240
130
190
60
100
120
170
1.120
Anm.: Den offentlige gevinst er regnet på baggrund af populationsstørrelse og beskæftigelsesfrekvenser for 2019 men
gevinst pr. person opgjort i 2021-niveau. Antal personer er afrundet til hele 10, mens den offentlige gevinst er
afrundet til hele mio. kr. Tal for Christiansø, Fanø, Læsø, Samsø og Ærø fremgår ikke grundet diskretionshen-
syn. De enkelte kommuners tal summer dermed ikke tallene for hele landet i tabellen.
Kilde: Statistikbanken.dk og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
7