Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2390297_0001.png
TALE
Samråd 5. maj - samrådsspm. V - om LKO
og neutralitetsprincippet
5. maj 2021
J.nr. 2021 - 3029
CAL
Kirsten Weber Olsen
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål V
stillet af Mads Andersen og Niels Flemming Hansen
(begge KF)
”Kan ministeren redegøre for, om regeringens beslutning om at afskære
konfliktramte virksomheder fra lønkompensation var afstemt med arbejds-
markedets parter, jf. ministerens udtalelser i maj 2020?
Der henvises til artiklen »Minister kritiseres for at afskære 600 konflikt-
ramte virksomheder fra hjælpepakke under coronakrisen« på www.finans.dk
den 6. maj 2020.”
Svar
Tak for spørgsmålet.
Jeg ser frem til igen at få mulighed for at rede-
gøre for neutralitetsprincippet.
Jeg er glad for, at vi med trepartsaftalen om løn-
kompensation og den nødvendige politiske op-
bakning i marts 2020 fik bredt et sikkerhedsnet
ud under tusindvis af danske virksomheder og
lønmodtagere.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om regeringens beslutning om at afskære konfliktramte virksomheder fra lønkompensationsordningen, til beskæftigelsesministeren
Det har sikret ro, stabilitet og tillid til, at vi i fæl-
lesskab og inden for rammerne af den danske af-
talemodel kan levere brede, ansvarlige og balan-
cerede løsninger.
Men jeg er ærgerlig over, at der vedvarende har
været uro og kritik omkring et lille, men princi-
pielt hjørne i ordningen, nemlig anvendelse af
neutralitetsprincippet.
Som nævnt fik arbejdsmarkedets parter, regerin-
gen og Folketingets partier med lønkompensati-
onsordningen i marts 2020 meget hurtigt bredt et
sikkerhedsnet ud under danske virksomheder og
lønmodtagere.
Det gjorde vi med fuld respekt for de spillereg-
ler, der nu engang gælder om, at løn- og arbejds-
vilkår er et anliggende for arbejdsmarkedets par-
ter.
Det betyder bl.a., at staten ikke tager stilling i
konflikter og dermed ikke igangsætter aktivite-
ter, som kan være til fordel for den ene eller an-
den part i en konflikt.
Neutralitetsprincippet er derfor udgangspunk-
tet, ligesom princippet er udgangspunktet i for-
hold til andre beskæftigelsesfremmende tiltag.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om regeringens beslutning om at afskære konfliktramte virksomheder fra lønkompensationsordningen, til beskæftigelsesministeren
Fx i forbindelse med jobcentrenes henvisning og
ved udbetaling af arbejdsløshedsdagpenge mv.
Det er også den fortolkning af trepartsaftalen,
som er delt med arbejdsmarkedets parter i marts
2020 og igen i forbindelse med bekendtgørelsen
om lønkompensation i slutningen af maj 2020,
hvor det fulde neutralitetsprincip blev udmøntet
efter hensigten.
Den fulde anvendelse af neutralitetsprincippet i
forbindelse med lønkompensation betyder, at der
ikke ydes kompensation for konfliktramt arbejde
dvs. for ansatte i stillingskategorier på en virk-
somhed, som er omfattet af en hovedkonflikt.
For ansatte, som er direkte omfattet af lockout
eller strejke, udbetales der ikke løn og dermed er
lønkompensation ikke relevant.
Jeg er klar over, at der er ansatte, som er kom-
met i klemme på grund af en verserende kon-
flikt.
Men det ændrer ikke på, at det er vigtigt, at vi
fastholder principperne og arbejdsdelingen på
det danske arbejdsmarked også i krisetider med
en pandemi
så vi sikrer ro og stabilitet på ar-
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om regeringens beslutning om at afskære konfliktramte virksomheder fra lønkompensationsordningen, til beskæftigelsesministeren
bejdsmarkedet og dermed opbakning til de hjæl-
pepakker, som har været med til sikre, at Dan-
mark er kommet forholdsvis godt gennem en
monumental krise.
Den danske model på arbejdsmarkedet har nu i
mere end 100 år fungeret ved at arbejdsgiverne
og lønmodtagere på arbejdsmarkedet aftaler sig
frem til de løn- og arbejdsvilkår, som skal gælde.
Det gør lønmodtagere og arbejdsgivere via for-
handling og eventuelt også ved at konflikte over
for modparten med det formål at opnå en over-
enskomst
eller med det formål at frigøre sig fra
en overenskomst.
Forhandlinger og brug af konfliktvåbnet funge-
rer bedst uden indblanding fra regering og Fol-
keting. Det har der gennem årene været bred po-
litisk enighed om. Hvis lovligheden af en kon-
flikt ønskes prøvet, har vi Arbejdsretten til at
tage stilling.
Det er nu engang sådan arbejdsdelingen er, og
derfor vi fx kæmper for at fastholde princippet
om, at staten forholder sig neutral i en konflikt
og ikke griber ind fx ved at iværksætte tiltag til
støtte for den ene eller anden part i en konflikt.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om regeringens beslutning om at afskære konfliktramte virksomheder fra lønkompensationsordningen, til beskæftigelsesministeren
Den arbejdsdeling har mange fordele. Fx er det
medvirkende til,
o
at antallet af konflikter på det danske ar-
bejdsmarked er begrænset i modsætning
til stort set alle andre lande i Europa og
o
at partssystemet er tilstrækkeligt fleksi-
belt til at håndtere nye aktører og ar-
bejdsformer på arbejdsmarkedet, som vi
fx diskuterer meget for tiden.
Der har i debatten om neutralitetsprincippet væ-
ret tal fremme
både fra STAR og fra
FH’s
hjemmeside med tal for antal konflikter
herun-
der sympatikonflikter.
Jeg vil gerne slå fast, at hverken STAR’s liste el-
ler FH’s konfliktliste kan bruges som rettesnor
for, om en virksomhed kan søge og være beretti-
get til lønkompensation.
Således har Erhvervsministeriet oplyst over for
Beskæftigelsesministeriet, at der indtil videre
ikke er afvist en ansøgning om lønkompensation
med faglig konflikt som begrundelse.
Med den seneste trepartsaftale fra 13. april 2021
fik vi sikret øget fleksibilitet i lønkompensati-
onsordningen i forbindelse med genåbningen.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om regeringens beslutning om at afskære konfliktramte virksomheder fra lønkompensationsordningen, til beskæftigelsesministeren
Men samtidig fik regeringen sammen med ar-
bejdsmarkedets parter genbesøgt anvendelsen og
fortolkningen af neutralitetsprincippet, som i for-
året 2020 blev knyttet til ordningen.
Parterne har med aftalen noteret sig, at ram-
merne for neutralitetsprincippet, som blev fast-
lagt i foråret 2020, også fremover vil blive an-
vendt på ordningen.
Jeg har tiltro til, at vi med denne dialog kan sikre
ro om ordningen.
Det ændrer dog ikke på, at jeg gerne endnu en-
gang vil gentage min hidtidige opfordring til ar-
bejdsmarkedets parter om i videst muligt omfang
at udskyde konflikter, til landet er kommet gen-
nem krisen.
Den opfordring har jeg også indskærpet på møde
med parterne d 13. april 2021, hvor neutralitets-
princippet blev drøftet.
Tak for ordet.
6