Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2388300_0001.png
TALE
Samråd S om tilsyn i sag om menneskehan-
del på fiskeskib i Thyborøn (Afholdes d. 3.
maj kl. 10-11)
12. marts 2021
J.nr.
CAL/AT
Samrådsspørgsmål S, stillet af Christian Juhl (EL)
Arbejdstilsynet overså sag om menneskehandel ombord på et fiskeskib på havnen i
Thyborøn. Der er uenighed, om det er Arbejdstilsynet eller Søfartsstyrelsen, der
skulle have taget sig af sagen. Socialstyrelsens Center mod Menneskehandel har
konkluderet, at de samme to afrikanere har været ofre for menneskehandel til
tvangsarbejde i Danmark hos den pågældende arbejdsgiver på netop det skib.
Ghaneserne har boet i kahytter og arbejdet fast på skibet i tre og et halvt år. Mini-
steren bedes på den baggrund besvare følgende spørgsmål:
1. Hvad mener ministeren om denne sag?
2. Hvad vil ministeren gøre for, at der hurtigere og mere effektivt bliver grebet ind
i sager som denne?
3. Hvad kan der gøres for, at myndighederne samarbejder bedre om håndtering af
sager som den beskrevne i fremtiden?
Der henvises til artiklen »Tilsyn efter kontrol hos ofre for menneskehandel: Ingen
problemer med arbejdsmiljøet« i Fagbladet 3F den 11. marts 2021.
Indledning
Svar på spørgsmål 1.
Hvad mener ministeren om denne sag?
Mange tak for det og tak til spørgeren for at ind-
kalde til det her samråd.
Der er jo, som hr. Christian Juhl også selv er
inde på i sin indledning, tale om en alvorlig sag,
hvor to ghanesiske mænd er blevet udnyttet i
forbindelse med arbejde.
Menneskehandel og tvangsarbejde må ikke finde
sted i Danmark, og jeg kan ikke understrege nok,
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Arbejdstilsynets rolle i en sag om menneskehandel på et fiskeskib i havnen i Thyborøn, til beskæftigelsesministeren
hvor alvorligt regeringen tager sager om udnyt-
telse af udenlandsk arbejdskraft og menneske-
handel.
Jeg er glad for at få mulighed for både at rede-
gøre nærmere for forløbet i den konkrete sag og
for at give en status for regeringens arbejde med
at få sat en stopper for udnyttelsen af udenlandsk
arbejdskraft.
Jeg vil gerne starte med den konkrete sag om de
to ghanesere på fiskeskibet i Thyborøn.
For når man læser den artikel fra Fagbladet 3F,
der henvises til i samrådsspørgsmålet, får man
indtryk af, at Arbejdstilsynet ved deres tilsyns-
besøg overså, at der kunne være tale om tvangs-
arbejde til menneskehandel, og at myndighe-
derne ikke samarbejdede.
Arbejdstilsynet har over for mig oplyst, at dette
imidlertid ikke var tilfældet.
Sagen blev indledt, da de to ghanesere, som ar-
bejdede på et skib i Thyborøn Havn, blev an-
holdt ved en politikontrol den 26. maj 2020.
Samme dag kontaktede politiet Center mod
Menneskehandel, da politiet havde mistanke om
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Arbejdstilsynets rolle i en sag om menneskehandel på et fiskeskib i havnen i Thyborøn, til beskæftigelsesministeren
menneskehandel. Politiet kontaktede også Sø-
fartsstyrelsen telefonisk den 27. maj 2020.
Center mod Menneskehandel foretog på den
baggrund identifikationssamtaler med de to
mænd dagen efter. Centret identificerede dem
her som ofre for menneskehandel og gav dem
tilbud om bistand og støtte i tråd med handlings-
planen til bekæmpelse af menneskehandel.
For Arbejdstilsynet startede sagen den 27. maj
2020. Her oplyste Søfartsstyrelsen mundtligt Ar-
bejdstilsynet om, at de var blevet kontaktet af
politiet om et skib i Thyborøn med to ghanesere
ombord, der ikke havde arbejds- og opholdstilla-
delse.
Søfartsstyrelsen oplyste, at der formentlig fore-
gik værftslignende arbejde, som er inden for Ar-
bejdstilsynets område.
Den 4. juni 2020 skrev Søfartsstyrelsen til Ar-
bejdstilsynet med yderligere oplysninger om sa-
gen. Søfartsstyrelsen oplyste, at de ville gennem-
føre besøg den pågældende dag og forventede at
tilbageholde skibet.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Arbejdstilsynets rolle i en sag om menneskehandel på et fiskeskib i havnen i Thyborøn, til beskæftigelsesministeren
Samme dag kontaktede Arbejdstilsynet politiet
og udvekslede oplysninger i sagen.
Den 9. juni 2020 gennemførte Arbejdstilsynet et
tilsynsbesøg, hvor de talte med de to ghanesere
og skibsrederen. Ghaneserne oplyste, at de ikke
kunne fremvise deres papirer, da de var blevet
inddraget.
Arbejdstilsynet konstaterede, at hviletids- og
fridøgnsreglerne efter arbejdsmiljøloven var
overholdt. Ifølge reglerne er det tilladt at arbejde
op til 13 timer i døgnet i 6 dage om ugen.
Arbejdstilsynet konstaterede ikke andre overtræ-
delser af arbejdsmiljøloven ved besøget.
Arbejdstilsynet har ikke bemyndigelse til at føre
tilsyn med 48-timers-reglen, der betyder, at man
maksimalt må arbejde 48 timer om ugen som et
gennemsnit over en periode på fire måneder.
48-timers-reglen
følger af EU’s arbejdstidsdirek-
tiv, og det er arbejdsmarkedets parter, der skal
sikre overholdelsen af 48-timers-reglen, når der
er en kollektiv overenskomst eller aftale. Hvis de
ansatte ikke er dækket af overenskomst eller af-
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Arbejdstilsynets rolle i en sag om menneskehandel på et fiskeskib i havnen i Thyborøn, til beskæftigelsesministeren
2388300_0005.png
tale, kan de anlægge civilt søgsmål mod arbejds-
giveren ved domstolene.
Ved tilsynsbesøget den 9. juni vurderede Ar-
bejdstilsynet, at ghanesernes arbejde ikke var
værftslignende arbejde, men derimod vedlige-
holdelsesarbejde, som hører til Søfartsstyrelsens
område.
Den 23. juni 2020 kontaktede Arbejdstilsynet
politiet og gengav oplysninger fra tilsynsbesø-
get. Politiet oplyste, at de sammen med Center
mod Menneskehandel ville tage hånd om de to
ghanesere og var i færd med at forberede en sag.
Få dage efter tog Arbejdstilsynet kontakt til Sø-
fartsstyrelsen og oplyste, at man ikke mente, at
der blev udført værftslignende arbejde på skibet,
men i stedet vedligeholdelsesarbejde, som hører
under Søfartsstyrelsens område. Dette forhold
blev aldrig endelig afklaret.
Arbejdstilsynet og Søfartsstyrelsen gik, som jeg
har fået det oplyst, ikke videre med en afklaring,
da politiet var i gang med at forberede en sag, og
arbejdet på skibet derfor ville blive indstillet kort
tid efter.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Arbejdstilsynets rolle i en sag om menneskehandel på et fiskeskib i havnen i Thyborøn, til beskæftigelsesministeren
I løbet af den måned, hvor sagen kørte i Arbejds-
tilsynet, var Arbejdstilsynet flere gange i kontakt
med både Søfartsstyrelsen og politiet.
Min vurdering er, at myndighederne greb ind i
den konkrete sag, da myndighederne blev op-
mærksomme på arbejdet på skibet i Thyborøn
Havn.
Arbejdstilsynet har over for mig oplyst, at grun-
den til, at de ikke underrettede politiet eller Cen-
ter mod Menneskehandel om eventuel menne-
skehandel efter tilsynsbesøg, var, at Arbejdstil-
synet fra starten vidste, at politiet var involveret
i sagen, og at politiet samarbejdede med Center
mod Menneskehandel i den konkrete sag.
Arbejdstilsynet har herudover oplyst, at der i den
konkrete sag, såvel som generelt set, er et godt
samarbejde mellem myndighederne.
For mig er det også vigtigt, at myndighederne
hele tiden er opmærksomme på, om samarbejdet
kan optimeres, og hvor der er plads til forbed-
ring.
Det er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt, at Ar-
bejdstilsynet og Søfartsstyrelsen i den konkrete
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Arbejdstilsynets rolle i en sag om menneskehandel på et fiskeskib i havnen i Thyborøn, til beskæftigelsesministeren
sag ikke fik afklaret, hvem der var rette myndig-
hed i forhold til arbejdsmiljøet på skibet.
Imidlertid har Arbejdstilsynet oplyst, at arbejds-
miljøloven ikke var overtrådt
og jeg har også
fået oplyst, at arbejdsmiljøreglerne efter søfarts-
lovgivningen heller ikke var overtrådt.
Svar på spørgsmål 2.
Hvad vil ministeren gøre for, at der hurtigere
og mere effektivt bliver grebet ind i sager som denne?
Regeringen har allerede igangsat flere initiativer,
som skal styrke indsatsen mod social dumping,
menneskehandel og tvangsarbejde.
Og det er jo så over til svar på spørgsmål to.
En tværministeriel arbejdsgruppe til bekæmpelse
af menneskehandel gennemfører lige nu en ana-
lyse af indsatsen, herunder af Center mod Men-
neskehandel, den socialfaglige indsats og tilbud-
dene til ofrene.
Arbejdsgruppen ser bl.a. på Center mod Menne-
skehandels myndighedssamarbejde og opkvalifi-
cering af relevante myndigheder i forhold til at
kende tegn på menneskehandel.
På baggrund af analysen tager regeringen stilling
til, hvorvidt og evt. hvordan der er behov for at
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Arbejdstilsynets rolle i en sag om menneskehandel på et fiskeskib i havnen i Thyborøn, til beskæftigelsesministeren
justere indsatsen på området, når den nuværende
handlingsplan udløber efter 2021.
Derudover overvejer den tværministerielle ar-
bejdsgruppe om sårbare udenlandske arbejdsta-
gere initiativer, som kan styrke myndighedssam-
arbejdet i forhold til sårbar udenlandsk arbejds-
kraft mere generelt.
Som jeg orienterede BEU om på det statusmøde
for arbejdsgruppens arbejde, der blev afholdt
den 27. april, forventer jeg, at arbejdsgruppen af-
rapporterer til regeringen til sommer, og at rap-
porten skal drøftes med Folketingets partier til
efteråret.
Politiets indsats mod tvangsarbejde er i øvrigt
styrket i forbindelse med den seneste flerårsaf-
tale for politi og anklagemyndighed.
Svar på spørgsmål 3.
Hvad kan der gøres for, at myndighederne sam-
arbejder bedre om håndtering af sager som den beskrevne i fremtiden?
Det bringer mig videre over til svar på spørgs-
mål tre om, hvad der kan gøres, for, at myndig-
hederne samarbejder bedre om håndtering af sa-
ger som den beskrevne.
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Arbejdstilsynets rolle i en sag om menneskehandel på et fiskeskib i havnen i Thyborøn, til beskæftigelsesministeren
Som jeg har fået det oplyst, var der i den kon-
krete sag et godt myndighedssamarbejde.
Og Arbejdstilsynet og Søfartsstyrelsen har gene-
relt et godt samarbejde, som er formaliseret i en
samarbejdsaftale.
Foranlediget af den konkrete sag har de to myn-
digheder den 15. april 2021 haft en drøftelse af,
hvordan man fremover bedst muligt håndterer
forskellige vurderinger af ressortområder i de
konkrete sager. De har i den forbindelse aftalt en
tættere direkte kontakt og flere hyppige møder
om fælles sager og snitflader.
Arbejdstilsynet har også et godt samarbejde og
formaliserede samarbejdsaftaler med politiet og
Center mod Menneskehandel. Som led i dette
underretter Arbejdstilsynet politiet og/eller Cen-
ter mod Menneskehandel, hvis man ser indikato-
rer på menneskehandel.
På baggrund af arbejdsmiljøaftalen fra april
2019 har Arbejdstilsynet i 2020 styrket samar-
bejdet med Center mod Menneskehandel for at
skærpe fokus på identifikation af potentielle ofre
for menneskehandel.
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Arbejdstilsynets rolle i en sag om menneskehandel på et fiskeskib i havnen i Thyborøn, til beskæftigelsesministeren
Samarbejdet omfatter fælles tilsyn og temadage,
hvor Center mod Menneskehandel underviser
Arbejdstilsynets tilsynsførende i indikationer på
menneskehandel til tvangsarbejde - og dette ar-
bejde fortsætter i 2021.
Med disse indledende bemærkninger og redegø-
relsen for sagsforløbet vil jeg endnu engang
takke for indkaldelsen til det her meget vigtige
samråd. Jeg ser frem til den videre drøftelse med
jer.
10