Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Victoria Velasquez (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 3645
27. maj 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
413 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 413:
”Vil
ministeren skønne over de potentielle besparelser, såfremt pligten til tilbud af-
skaffes? Med tilbud menes der nytteindsats, virksomhedspraktik, job med løntil-
skud og vejledning og opkvalificering jf. lov om en aktiv beskæftigelsespolitik.
Der bedes om en opgørelse såfremt det afskaffes for modtagere af kontanthjælp,
uddannelseshjælp, ledighedsydelse og dagpenge? Besvarelsen bedes opgjort på
hver af områderne.”
Svar:
Der tages i besvarelsen udgangspunkt i, at der spørges til en ændring af reglerne
om ret og pligt til tilbud. I dag gælder reglerne om ret og pligt for modtagere af
dagpenge og kontanthjælp samt uddannelseshjælpsmodtagere, selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse og overgangsydelse. For uddannelseshjælpsmodtagere gælder sær-
lige regler om kontinuerlig aktivering. Reglerne om ret og pligt gælder ikke for le-
dighedsydelsesmodtagere.
Vi ved, at der bliver givet flere tilbud til ledige ud over de tilbud, der skal gives
som ret og pligt-tilbud, når kommunerne vurderer, at det vil være til gavn for bor-
gerne. Det er derfor vanskeligt at estimere hvor stor en andel at tilbud, der gives
som ret og pligt, og derved vanskeligt at skønne over besparelser ved afskaffelsen
af pligten til tilbud.
Alt andet lige vurderes det, at en afskaffelse af pligten til at deltage i et tilbud vil
betyde, at ledige dagpenge-, kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere vil
blive aktiveret mindre inden for de første 6 måneder af ledighedsperioden. Det vil
isoleret set betyde en besparelse som følge af færre aktiveringsudgifter, såfremt de
ledige aktiveres mindre i vejledning og opkvalificering.
Omvendt forventes forslaget at påvirke tidspunktet for første ret og pligt tilbud, så
første tilbud vil falde senere. Der indregnes en positiv beskæftigelseseffekt ved at
fremrykke ret og pligt-aktivering for dagpengemodtagere og personer i kontant-
hjælpssystemet som følge af øget motivation til at søge job. Det vil sige, at jo se-
nere første tilbud gives, jo mindre vil denne beskæftigelseseffekt være. Hvis pligt-