Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2404072_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 3645
27. maj 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
412 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 412:
”Vil
ministeren skønne over de potentielle besparelser ved en forenkling af proces-
sen for afklaring af personers arbejdsevne? Der bedes regnet på en model, hvor der
a) indføres en afklaringsgaranti på 2 år b) max indgår to praktikforløb og 3) sa-
gerne ikke forelægges et rehabiliteringsteam, før der kan træffes afgørelse om til-
skud til selvstændig virksomhed fleksjob, ressourceforløb og førtidspension.”
Svar:
Det har ikke være muligt at foretage et skøn over de potentielle besparelser ved den
beskrevne model. Det skyldes bl.a., at det i den foreslåede model ikke fremgår
hvem målgruppen for forslaget er, om der er en begrænsning på længden af de to
praktikforløb og hvilken administrativ model spørgeren forestiller sig i stedet for.
Derudover kan jeg oplyse følgende:
Ad b) Virksomhedspraktikforløb har i udgangspunktet ikke økonomiske konse-
kvenser for kommunerne. En afgrænsning af antal virksomhedspraktikforløb vil så-
ledes isoleret set ikke have økonomiske konsekvenser.
Ad 3) Efter gældende regler er det sådan, at kommunen skal forelægge borgerens
sag for rehabiliteringsteamet, når kommunen vurderer, at borgeren er i målgruppen
for enten ressourceforløb, fleksjob, støtte i form af tilskud til selvstændigt er-
hvervsdrivende eller førtidspension.
Forud for mødet i rehabiliteringsteamet skal kommunen sammen med borgeren ud-
arbejde rehabiliteringsplanens forberedende del med udgangspunkt i de oplysnin-
ger, som allerede foreligger i kommunen og med udgangspunkt i borgerens egen
vurdering af den samlede situation. Den forberedende del skal udarbejdes, således
at borgerens sag er fuldt ud oplyst inden temaets behandling af sagen. Den forbere-
dende del skal blandt andet indeholde oplysninger om;
borgerens ressourcer i forhold til job, uddannelse, familie, netværk m.v.
alle relevante helbredsoplysninger, der foreligger hos kommunen
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 412: Spm. om de potentielle besparelser ved en forenkling af processen for afklaring af personers arbejdsevne, til beskæftigelsesministeren
den praktiserende læges vurdering af borgerens helbred i forhold til at kunne
arbejde
kommunens hidtidige indsats for borgeren på beskæftigelsesområdet m.v.
Beskrivelsen og dokumentationen i rehabiliteringsplanens forberedende del skal
indgå i grundlaget for rehabiliteringsteamets indstilling om, hvorvidt borgeren skal
have ressourceforløb, fleksjob, eller førtidspension
For at minimere antallet af sager, hvor borgere er langvarigt på kontanthjælp, er der
bl.a. afsat 100 mio. kr. til Afklaringspuljen. Her indeholder indsatsmodellen en in-
tensiv straksafklaring, der skal sikre, at der i de langvarige sager over 8 år, laves en
tværfaglig vurdering af, om borgeren fortsat skal være på kontanthjælp, eller om
borgerens sag skal forberedes og forelægges rehabiliteringsteammødet.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2