Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2403087_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 21/06055
26. maj 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 28. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
406 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 406:
”Synes
ministeren, at der er sammenhæng i reglerne, når førtidspensionister som
fleksjobbere ikke er omfattet af rimelighedskravet, men til gengæld er omfattet om
kravet om merbeskæftigelse?
Svar:
Der findes i dag ikke noget rimeligheds- eller merbeskæftigelseskrav for så vidt an-
går fleksjobbere. Jeg har derfor supplerende tolket spørgsmålet som omhandlende
førtidspensionister i løntilskudsjob. Dette fordi der i forbindelse med udmøntnin-
gen af den politiske aftale om forenkling af beskæftigelsesindsatsen, som et bredt
flertal af Folketingets partier indgik i august 2018, blev indført en generel fritagelse
fra rimelighedskravet for førtidspensionister i løntilskudsjob.
Beslutningen blev taget på baggrund af indstilling fra en arbejdsgruppe med repræ-
sentanter for arbejdsmarkedets parter (DA, FH og KL) samt Beskæftigelsesministe-
riet. Arbejdsgruppen skulle finde frem til en ny model for opgørelse af rimelig-
hedskravet i relation til en forudsat automatisering på baggrund af oplysninger fra
e-indkomstregistret.
Der havde siden 2013 været etableret en forsøgsordning, hvor de regionale arbejds-
markedsråd efter ansøgning fra kommunen havde kunnet dispensere for rimelig-
hedskravet for førtidspensionister i løntilskud. Denne forsøgsordning udløb den 31.
december 2018. Det var aftalt med parterne, at der inden udløbet af forsøgsordnin-
gen i 2018 skulle drøftes en permanent løsningsmodel, mhp. at fastsætte regler for
opgørelsen af rimelighedskravet, som mærkbart lempede rimelighedskravet for før-
tidspensionister i løntilskudsjob. Den permanente løsning blev således en generel
fritagelse fra rimelighedskravet.
I forhold til sammenhængen i reglerne, så er det således, at rimelighedskravet er en
supplerende national regel, som vi selv kan justere, mens merbeskæftigelseskravet
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 406: Spm. om der er sammenhæng i reglerne, når førtidspensionister som fleksjobbere ikke er omfattet af rimelighedskravet, men til gengæld er omfattet om kravet om merbeskæftigelse, til beskæftigelsesministeren
er et krav, som fremgår af EU’s
gruppefritagelsesforordning. Sidstnævnte har vi
ikke mulighed for at fravige.
Generelt mener jeg da også, at det giver god mening at fastholde merbeskæftigel-
seskravet, således at ordinært ansatte er beskyttet i ansættelsen.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2