Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2401669_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 2375
25. marts 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. februar 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
267 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 267:
”Vil ministeren opgøre de samlede offentlige udgifter til den aktive
beskæftigelses-
indsats for det senest mulige opgørelsessår fordelt på relevante udgiftskategorier;
drift af jobcentre, vejledning, opkvalificering, virksomhedspraktik, løntilskud, vok-
senlærling m.v.? Vil ministeren ligeledes opgøre, hvordan udgifterne har udviklet
sig år-for-år
siden 2011? Der henvises til KL’s analyse ”Hvad koster beskæftigel-
sesindsatsen”
fra marts 2020. ”
Svar:
Der henvises i spørgsmålet til KL's analyse "Hvad koster beskæftigelsesindsatsen",
hvor KL har opgjort driftsudgifter til aktivering samt udgifter til jobrotation, løntil-
skud til forsikrede ledige, seniorjob og serviceudgifter (administration af jobcen-
trene). I spørgsmålet efterspørges en yderligere opdeling af udgifterne fordelt på
vejledning, opkvalificering, virksomhedspraktik, løntilskud, voksenlærlinge m.v.
Det er ikke muligt at genskabe samme fordeling af udgifterne i 2018 på målgrupper
og ordninger som beskrevet i KL's analyse. Det skyldes, at Beskæftigelsesministe-
riet anvender andre kriterier for, hvad der indgår i udgifterne til beskæftigelsesind-
satsen. I Beskæftigelsesministeriets opgørelser indgår de kommunale udgifter til in-
tegrationsindsatsen for modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse inden for
integrationsprogrammet ikke.
Desuden er det ikke muligt at opgøre særskilte udgifter til virksomhedspraktik og
nytteindsats. Det skyldes, at det ikke er muligt at udskille de administrative udgifter
til nytte- og virksomhedsrettet indsats fra de samlede administrative udgifter.
Beskæftigelsesministeriet har nedenfor opgjort:
Tabel 1:
Udgifter til den aktive beskæftigelsesindsats fordelt på aktivering, an-
dre beskæftigelsesordninger, serviceudgifter (administration af jobcentre) samt
særlige indsatser og puljer.
Tabel 2:
Udgifter til aktivering fordelt på ydelsesgrupper.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om at udarbejde et overblik over de samlede samfundsøkonomiske gevinster eller tab, der er for de enkelte beskæftigelsesindsatser, samt hvilke ressourcetræk på de offentlige finanser, de enkelte indsatser har, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om at udarbejde et overblik over de samlede samfundsøkonomiske gevinster eller tab, der er for de enkelte beskæftigelsesindsatser, samt hvilke ressourcetræk på de offentlige finanser, de enkelte indsatser har, til beskæftigelsesministeren
2401669_0003.png
Tabel 1
Samlet oversigt over udgifter til den aktive beskæftigelsesindsats i mio. kr.
2021-pl
Aktivering i alt
-Opkvalificering
1
- Øvrig vejledning
og opkvalificering
-Merudgifter til
løntilskud
3
-Følgeudgifter
4
Andre beskæfti-
gelsesordninger
Serviceudgifter
(administration)
5
Særlige indsatser,
puljer m.v.
I alt
2011
8.494
1.631
5.539
609
716
765
3.331
330
12.920
2012
8.415
1.733
5.054
805
822
954
3.512
413
13.294
2013
8.274
1.789
4.773
720
992
2.527
3.820
260
14.882
2014
7.364
1.441
4.327
436
1.160
3.110
4.183
319
14.976
2015
6.803
1.093
4.302
34
1.375
2.511
4.324
150
13.788
2016
6.445
1.106
4.227
-208
1.320
2.333
4.657
158
13.592
2017
6.017
948
4.085
-150
1.133
2.503
4.793
335
13.648
2018
5.938
905
4.130
-147
1.050
2.362
4.983
366
13.649
2019
5.475
4.692
2
-123
906
1.938
4.929
369
12.710
Kilde: Regnskabsoplysninger fra Danmarks Statistik.
1)
Dækker over udgifter til ordinær uddannelse, 6 ugers jobrettet uddannelse og den regionale uddannelsespulje
og puljen til uddannelsesløft.
2)
Som følge af forenkling af registrering af driftsudgifter kan udgifterne til ordinær uddannelse og øvrig vejledning
og opkvalificering ikke længere dekomponeres fra 2019
3)
Udgifter til løntilskud, voksenlærlinge fra ledighed og jobrotation vises ikke som bruttoudgifter, men som mer-
udgifter ift. alternative forsørgelsesudgifter. Det vil sige differencen i udgifter mellem løntilskud og udgiften så-
fremt borgerne havde været på passiv forsørgelse.
4)
Dækker over udgifter til mentorer, hjælpemidler, befordring mv.
5)
Dækker over udgifter til løn, overhead, husleje, IT mm. Det er ikke muligt at dekomponere udgifterne.
Tabel 2
Udgifter til aktivering fordelt på ydelsesgrupper i mio. kr. 2021-pl
A-dagpenge
6
Kontanthjælp mv.
7
For- og revalidering
Sygedagpenge
Ledighedsydelse
Ressourceforløb
Jobafklaring
Følgeudgifter
8
Seks ugers jobrettet ud-
dannelse
I alt
2011
2.120
3.810
1.002
755
276
-
-
128
404
8.494
2012
2.133
3.653
917
711
269
-
-
158
575
8.415
2013
1.938
3.916
751
698
238
7
-
203
525
8.274
2014
1.410
3.721
595
712
232
132
13
132
418
7.364
2015
837
3.715
487
670
229
390
132
101
242
6.803
2016
639
3.341
397
602
217
624
252
101
272
6.445
2017
576
3.040
338
540
216
665
315
98
231
6.017
2018
619
2.921
286
523
241
710
321
103
215
5.938
2019
584
2.596
214
520
207
715
347
85
207
5.475
Kilde: Regnskabsoplysninger fra Danmarks Statistik.
6)
Dækker over udgifter til aktivering for a-dagpengemodtagere samt udgifter til den regionale uddannelsespulje,
puljen til uddannelsesløft og mangelpuljen, som hovedsageligt gives til dagpengemodtagere.
7)
Dækker over udgifter til aktivering af modtagere af kontanthjælp, uddannelseshjælp og selvforsørgelses- og
hjemrejseydelsesmodtagere uden for integrationsprogrammet.
8)
Følgeudgifter kan ikke fordeles på ydelsesgrupper som følge af kontoplanens opbygning
3