Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2401668_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Mads Andersen (K)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 3450
25. maj 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
399 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mans
Andersen (KF).
Spørgsmål nr. 399:
”Vil
ministeren udarbejde et overblik over de samlede samfundsøkonomiske
gevinster eller tab, der er for de enkelte beskæftigelsesindsatser, samt hvilke
ressourcetræk på de offentlige finanser, de enkelte indsatser har?
Svar:
Der findes begrænset viden om det samfundsøkonomiske afkast for de enkelte be-
skæftigelsesindsatser, opgjort som effekter i forhold til omkostninger. Det vil være
et omfattende forskningsmæssigt udredningsprojekt at lave denne type analyser
med henblik på at udarbejde et samlet overblik over samfundsøkonomiske afkast
for den enkelte beskæftigelsesindsatsen, hvorfor jeg vil henvise til tidligere studier.
Der er tidligere lavet samfundsøkonomiske analyser af udvalgte ordninger i be-
skæftigelsesindsatsen, herunder
i Finansministeriets publikation fra 2018 ”Aktiv
beskæftigelsesindsats”. Her analyseres det samfundsøkonomiske afkast af mentor-
ordningen, jobrotationsordningen, privat løntilskud og seks ugers jobrettet uddan-
nelse ved at sammenholde det samfundsmæssige afkast af indsatsens beskæftigel-
seseffekter med omkostningerne. Finansministeriets analyse viste et mindre sam-
fundsøkonomisk tab ved seks ugers jobrettet uddannelse og jobrotationsordningen,
en samfundsøkonomisk gevinst ved privat løntilskud og ingen nævneværdig sam-
fundsøkonomisk virkning af mentorordningen.
De Økonomiske Råds forårsrapport (2007) skønner ligeledes over det samfunds-
økonomiske afkast af forskellige indsatser i den aktive beskæftigelsesindsats.
Denne type analyse kigger oftest på det gennemsnitlige afkast pr. person i forskel-
lige aktiveringstyper og laves på baggrund af et givent aktiveringsniveau i en be-
stemt konjunktursituation. Der skal derfor bl.a. tages forbehold for at konkludere,
at marginale ændringer for en given målgruppe i en anderledes konjunktursituation
vil give et bestemt samfundsøkonomisk gevinst eller tab.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om at udarbejde et overblik over de samlede samfundsøkonomiske gevinster eller tab, der er for de enkelte beskæftigelsesindsatser, samt hvilke ressourcetræk på de offentlige finanser, de enkelte indsatser har, til beskæftigelsesministeren
De fleste danske studier af den aktive indsats fokuserer typisk på beskæftigelsesef-
fekterne af forskellige aktiveringsindsatser, altså bl.a. på effekten af indsatser på af-
gangen fra ledighed. Mange af disse studier kan findes på hjemmesiden, jobeffek-
ter.dk, som er en vidensbank, der på baggrund af forskellige studier giver en samlet
vurdering af effekten af de enkelte aktive tilbud på beskæftigelsen.
Hvad angår spørgsmålet om hvilket ressourcetræk, de forskellige indsatser har på
de offentlige finanser, kan jeg henvise til BEU alm. del 267, som viser udgifter til
den aktive indsats fordelt på indsatstype og målgrupper.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2