Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2401075_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Peter Skaarup
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 3541
25. maj 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
395 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Peter
Skaarup (DF)(MFU).
Spørgsmål nr. 395:
”Vil
ministeren redegøre for, om regeringen vil registersammenkøre oplysninger
fra ATP og Skattestyrelsen for at afdække, om der er lønmodtagere, der ikke har
fået indbetalt til ATP af deres arbejdsgiver?”
Svar:
Det er vigtigt, at alle arbejdsgivere indbetaler til ATP. Det skyldes, at ATP Livs-
lang Pension sammen med folkepensionen er den økonomiske grundtryghed for
mange nuværende og kommende pensionister. Særligt for de 40 pct. af danskerne,
der i dag udelukkende har ATP-bidraget som supplement til folkepensionen.
Det er bestyrelsen, henholdsvis direktøren, for ATP’s ansvar, at træffe foranstalt-
ninger for, at ATP drives betryggende.
Til brug for besvarelse af spørgsmålet, har jeg indhentet bidrag fra ATP, som oply-
ser følgende:
”Det
er lovpligtigt for arbejdsgiverne hver måned at indberette ATP-bidrag til ind-
komstregistret samt kvartalsvist at indbetale bidragene til ATP. Det er således ar-
bejdsgiverens forpligtelse at indberette og indbetale det korrekte ATP-bidrag for
deres ansatte. Det skal ses i lyset af, at det er arbejdsgiveren, som har kendskabet
til, hvem der er ansat, og i hvor mange timer, de ansatte er beskæftiget.
Hvis arbejdsgiveren har indberettet ATP-bidrag til indkomstregistret, men ikke be-
taler bidraget, overtager ATP’s medlemskollektiv kravet mod arbejdsgiver, og ATP
forfølger kravet ved at indbringe det for fogedretten. ATP’s medlemskollektiv god-
skriver det enkelte medlems pensionsret svarende til det indberettede bidrag,
selvom arbejdsgiveren ikke betaler. Medlemmet lider således ikke noget tab, hvis
en arbejdsgiver ikke betaler.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 396: MFU spm. om, hvilke muligheder der er for personer, hvis arbejdsgiver i en årrække ikke har indbetalt til ATP, og dermed er gået glip af en stor del af deres pension, til beskæftigelsesministeren
Der er mulighed for at straffe arbejdsgiver med bøde, hvis arbejdsgiver undlader i
rette tid at foretage indberetning af ATP-bidrag til indkomstregistret eller undlader
rettidigt at indbetale det samlede bidrag for en ansat. Sagen kan i så fald overgives
til politiet.
Siden etableringen af indkomstregistret i 2008 har der været direkte sammenhæng
mellem de løbende indberetninger af ATP-bidrag til Skattestyrelsens indkomstregi-
ster og de kvartalsvise indbetalinger til ATP, hvilket har styrket kvaliteten af ATP-
data. Med tilkomsten af indkomstregistret blev der indført en bestemmelse i ATP-
loven, om at der skal føres kontroller op mod indkomstregistret.
ATP foretager på den baggrund blandt andet stikprøvekontroller af arbejdsgivere,
der indberetter A-indkomst uden at indberette et ATP-bidrag, som svarer hertil.
ATP foretager ca. 4.000 stikprøvekontroller om året af indberetninger af indkomst,
hvor der ikke samtidig er indberettet et tilsvarende ATP-bidrag.
I forhold til samkøring af oplysninger på tværs af ATP og Skattestyrelsen, er der
efter
ATP’s opfattelse ikke oplysninger
hos Skattestyrelsen, der giver mulighed for
at foretage yderligere kontroller vedrørende manglende indbetalinger fra arbejdsgi-
verne end de kontroller, som ATP allerede foretager i dag.
ATP har løbende fokus på at afdække mulighederne for at styrke datakvaliteten og
kontrollen af arbejdsgivernes indberetninger yderligere, herunder på potentialerne
ved yderligere og mere automatiserede kontroller. Der ses blandt andet på, om det
på baggrund af data fra indkomstregistret er muligt at identificere eventuelt fejlbe-
hæftede ATP-indberetninger, samt om der vil være gevinster ved at registersam-
køre oplysninger op mod Feriepengeinfo. Analyserne forventes afsluttet i løbet af
2021.
Ud over de beskrevne kontroller, har der igennem alle årene været lagt op til egen-
kontrol, ligesom medlemmerne siden indførelsen af ATP i 1964 har haft mulighed
for at klage over ATP’s afgørelser en lønmodtager, som mener, at der ikke er ind-
berettet et korrekt bidrag, kontakte ATP, inden der er gået 3 år fra modtagelsen af
oplysningen om det indberettede bidrag via årsopgørelsen. I andre tilfælde kan ind-
sigelsen fremsættes, frem til 5 år efter, at et eventuelt bidrag skulle have været ind-
berettet og indbetalt til ATP.
Før 1992 blev der sendt bidragsoversigter ud til medlemmerne hvert 3. år, som
medlemmerne kunne bruge i egenkontrollen. Herefter har der været forskellige ud-
sendelser til medlemmerne (pensionsoversigter og prognoser), hvor der typisk har
været tale om information om de seneste 2 års indberetninger og prognoser, og si-
den slutningen af 1980’erne (med undtagelse af perioden 2000-2010)
er indbetalte
ATP-bidrag fremgået af borgernes årsopgørelser. Endeligt har der igennem hele
perioden været mulighed for at få sendt en bidragsoversigt med oplysning om
samtlige indberetninger. ATP har generelt modtaget meget få klager om pensions-
indbetalinger fra medlemmerne.”
Jeg henholder mig til ATP’s oplysninger.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 396: MFU spm. om, hvilke muligheder der er for personer, hvis arbejdsgiver i en årrække ikke har indbetalt til ATP, og dermed er gået glip af en stor del af deres pension, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3