Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Karsten Hønge
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-3720
24. maj 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
392 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 392:
”
Vil ministeren redegøre for antagelserne bag forventningen om, at den begræns-
ning i adgangen til fastholdelsesfleksjob, der blev indført med reformen af fleks-
jobordningen i 2013, ville medføre en besparelse for det offentlige
–
og redegøre
for den evidens, der måtte være for, at faldet i antallet af fastholdelsesfleksjob rent
faktisk har medført en besparelse for det offentlige?
”
Svar:
Aftale om en reform af førtidspension og fleksjob af juni 2012 betød blandt andet,
at en person først kan blive ansat i et fleksjob på sin hidtidige arbejdsplads (fasthol-
delsesfleksjob), når vedkommende har været ansat på arbejdspladsen i mindst 12
måneder under overenskomstens sociale kapitel.
Det blev i forbindelse med reformen forudsat, at 27 pct. af de samlede fleksjobvisi-
tationer er fastholdelsessager. Da den indtægtsregulerede fleksjobordning er væ-
sentlig anderledes end den gamle fleksjobordning, blev det imidlertid forudsat, at
der fremadrettet vil være 25 pct. færre fastholdelsessager end tidligere. Ligeledes
blev det antaget, at de der ansættes under overenskomstens sociale kapitler, har
samme afgangsprofil, som personer i fleksjobordningen. Endelig blev det forudsat,
at 15 pct. af de ansatte under overenskomstens sociale kapitler vil anse det som den
rigtige løsning, hvorfor de vil fortsætte i jobbet.
Det samlede antal helårspersoner under overenskomstens sociale kapitler blev på
den baggrund skønnet til ca. 3.000 fuldt indfaset.
Det er ikke muligt at foretage en egentlig opgørelse af de økonomiske konsekven-
ser af reformen af førtidspension og fleksjob. Det skyldes blandt andet, at der i
årene efter reformen trådte i kraft er gennemført en række andre større initiativer
og reformer på tilstødende områder som fx sygedagpenge- og kontanthjælpsområ-
det, som også påvirker førtidspension og fleksjobområdet, herunder etableringen af
fastholdelsesfleksjob.