Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2400279_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20215200206
24. maj 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
391 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 391:
”I
forlængelse af ministerens besvarelse af samrådsspørgsmål T og U den 21. april
2021 om arbejdsmiljø mv. på baggrund af sagen om Nemlig.com bedes ministeren
besvare følgende spørgsmål:
A. Hvordan føres der tilsyn med hygiejnen på lageret?
B. Hvor mange ansatte på Nemlig.com’s lager er på greencard-ordningen,
beløbs-
ordningen og lignende ordninger?
C. Hvordan fører Arbejdstilsynet tilsyn med lageret? Hvordan kan de få en grøn
smiley i februar af Arbejdstilsynet, når forholdene er som beskrevet i diverse me-
dier?
D. Hvem fører tilsyn, og hvornår er der sidst ført tilsyn med, at betingelserne fra
både arbejdsgiver og arbejdstager bliver overholdt i forhold til Greencard-ordnin-
gen?
E. Hvordan er arbejdsfordelingen mellem fødevarekontrollen og Arbejdstilsynet
for at sikre, at der bliver ført kontinuerligt tilsyn med alle relevante forhold (tilsyn
af hygiejne på alle dele af arbejdspladsen fx toiletter, tilsyn med arbejdspres og sik-
kerheden i tilrettelæggelsen af de daglige arbejdsrutiner, etc)?
F. I hvilket omfang har der været uanmeldte besøg fra tilsynsmyndighederne?
Svar:
Jeg vil i nedenstående svare på de enkelte dele af spørgsmålet. Til brug for besva-
relsen er der indhentet bidrag fra henholdsvis Arbejdstilsynet, Fødevarestyrelsen og
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI).
A. Hvordan føres der tilsyn med hygiejnen på lageret?
Til brug for besvarelsen har jeg forelagt spørgsmålet for Fødevareministeriet. Fø-
devarestyrelsen har oplyst følgende:
”Fødevarestyrelsen
har i de seneste 24 måneder gennemført i alt 12 kontrolbesøg
hos nemlig.com samt syv kontrolbesøg på lageret ved Intervare A/S.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om tilsynet med arbejdsmiljøet på Nemlig.coms lager, til beskæftigelsesministeren
Kontrollen med hygiejnen på disse virksomheders lagre sker ud fra en risikobaseret
tilgang. Fødevarelagre vil i de fleste tilfælde udgøre en så lille risiko for fødevare-
sikkerheden, at de er omfattet af stikprøvebaseret basiskontrol, hvor udpegning til
kontrol sker på baggrund af en analysemodel. Derudover kan de blive kontrolleret
efter behov f.eks. ved kampagner eller efter forbrugeranmeldelser.
Kontrollen med hygiejne består af tre dele: kontrol med håndtering af fødevarer,
kontrol med rengøring og kontrol med vedligeholdelse. Herudover indgår andre
lovgivningsområder såsom virksomhedens egenkontrol og mærkning af fødevarer.
Indholdet i det enkelte kontrolbesøg målrettes virksomheden blandt andet på bag-
grund af en screening af virksomhedens forhold på kontroltidspunktet.
De seneste fire kontrolrapporter fra Fødevarestyrelsens kontroller ved nemlig.com
og Intervare A/S kan ses på findsmiley.dk. Af de 19 kontroller, der er udført de se-
neste 24 måneder, er 17 uden anmærkninger. De to kontroller med anmærkninger
var for forhold vedrørende mærkning og information.”
Jeg kan henholde mig til Fødevarestyrelsens oplysninger.
B. Hvor mange ansatte på Nemlig.com’s lager er på greencard-
ordningen, beløbsordningen og lignende ordninger?
Til brug for besvarelsen har jeg forelagt spørgsmålet for Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet. Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) har
oplyst følgende:
”Generelt kan det oplyses, at en
tredjelandsstatsborger, som ønsker at arbejde i
Danmark, som udgangspunkt skal have en opholds- og arbejdstilladelse. Opholds-
tilladelsen vil normalt være stedfæstet til en konkret arbejdsgiver, dvs. ansættelsen
danner grundlag for tilladelsen. Visse udlændinge er dog fritaget for kravet om ar-
bejdstilladelse. Dette gælder fx de tredjelandsstatsborgere, som er i Danmark på
den ophævede Greencard-ordning. Det betyder, at de kan tage hvilket som helst job
i Danmark.
Da en greencardhaver ikke har en stedfæstet arbejdstilladelse, registreres dette ikke
i SIRI’s systemer. Vi kan derfor ikke oplyse, hvor mange greencardhavere der
måtte være ansat hos nemlig.com. SIRI kan dog oplyse, at der findes én registreret
stedfæstet opholds- og arbejdstilladelse til nemlig.com udstedt efter beløbsordnin-
gen i perioden 2018 til og med 31. marts 2021.”
Jeg kan henholde mig til SIRI’s
oplysninger.
C. Hvordan fører Arbejdstilsynet tilsyn med lageret? Hvordan kan
de få en grøn smiley i februar af Arbejdstilsynet, når forholdene
er som beskrevet i diverse medier?
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om tilsynet med arbejdsmiljøet på Nemlig.coms lager, til beskæftigelsesministeren
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet et bidrag fra Arbejdstilsynet, som oplyser
følgende:
”Arbejdstilsynets
tilsyn med nemlig.com’s lager vil fx finde sted som en del af det
almindelige tilsyn (grundtilsyn). Formålet med grundtilsynet er at afdække virk-
somhedens væsentlige arbejdsmiljøproblemer, og disse tilsyn gennemføres uan-
meldt. Ud over grundtilsynet kommer Arbejdstilsynet også på tilsyn på baggrund af
fx klager eller ulykker. Her vil fokus for tilsynet været de konkrete forhold, der ud-
løste tilsynet.
En grøn smiley er et udtryk for et øjebliksbillede af arbejdsmiljøet, når Arbejdstil-
synet er på tilsyn og er derfor ikke en generel blåstempling af virksomheders ar-
bejdsmiljø. Virksomheder får en grøn smiley, hvis Arbejdstilsynet på et grundtilsyn
ikke har konstateret, at der var arbejdsmiljøproblemer. Nemlig.com har fået en
grøn smiley på deres adresse i Brøndby efter grundtilsyn i februar, da Arbejdstilsy-
net ikke fandt overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen ved dette tilsyn. Den
grønne smiley udelukker dog ikke, at der efterfølgende kan forekomme overtrædel-
ser af arbejdsmiljøreglerne på virksomheden. Nemlig.com har på nuværende tids-
punkt en gul smiley på deres adresse i Odense på baggrund af to strakspåbud, der
blev afgivet den 26. april 2021.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger. Dertil vil jeg nævne, at Ar-
bejdsmiljørådet på min opfordring er kommet med et forslag til en gentænkning af
smileyordningen.
Det er min opfattelse, at deres forslag om en ny visningsordning som erstatning for
smileyordningen imødekommer flere af de udfordringer, der er ved den nuværende
smileyordning, hvor blandt andet den grønne smiley ikke nødvendigvis er garanti
for et godt arbejdsmiljø.
Jeg har derfor bedt Arbejdstilsynet vurdere, hvad udmøntning af en ny visningsord-
ning vil kræve, og hvornår en udmøntning af forslaget kan lade sig gøre.
D. Hvem fører tilsyn, og hvornår er der sidst ført tilsyn med, at
betingelserne fra både arbejdsgiver og arbejdstager bliver over-
holdt i forhold til Greencard-ordningen?
Til brug for besvarelsen har jeg forelagt spørgsmålet for Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet. Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) har
oplyst følgende:
”Da greencardhavere ikke har en stedfæstet arbejdstilladelse, stilles der ikke ud-
lændingeretlige betingelser til arbejdets omfang, karakter eller aflønning. Af
samme grund stilles der heller ikke udlændingeretlige betingelser over for en ar-
bejdsgiver, som har ansat en greencardhaver.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om tilsynet med arbejdsmiljøet på Nemlig.coms lager, til beskæftigelsesministeren
En opholds- og arbejdstilladelse efter Greencard-ordningen er betinget af, at green-
cardhaveren ikke modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik. Dette kontrolle-
res via registersammenkørsel.
I en forlængelsessituation vil greencardhaveren dog også skulle opfylde et ind-
komstkrav, idet greencardhaveren i det seneste år, før den dag, hvor pågældende
indgiver en forlængelsesansøgning, som minimum skal have tjent, hvad der svarer
til den gældende gennemsnitlige startløn for nyuddannede bachelorer på det offent-
lige og private arbejdsmarked. Det er året, hvor greencardhaveren fik sin første til-
ladelse, som definerer indkomstkravet.
I en forlængelsessituation vil greencardhaveren blive bedt om at indsende alle løn-
sedler fra det sidste år for at dokumentere, at indkomstkravet er opfyldt. Lønsed-
lerne vil blive sammenholdt med opslag i e-indkomst.”
Jeg kan henholde mig til SIRI’s
oplysninger.
E. Hvordan er arbejdsfordelingen mellem fødevarekontrollen og
Arbejdstilsynet for at sikre, at der bliver ført kontinuerligt tilsyn
med alle relevante forhold (tilsyn af hygiejne på alle dele af ar-
bejdspladsen fx toiletter, tilsyn med arbejdspres og sikkerheden
i tilrettelæggelsen af de daglige arbejdsrutiner, etc)?
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet et bidrag fra Arbejdstilsynet og Fødeva-
restyrelsen, der oplyser følgende:
”Fødevarestyrelsen
fører tilsyn med virksomhedens håndtering af fødevarer. Kon-
trollen omfatter alle dele af virksomheden, både områder hvor fødevarer opbevares
og håndteres, og områder for personale såsom omklædnings-, bade- og toiletfacili-
teter. Rengøring og vedligeholdelse af personalefaciliteter har betydning for den
personlige hygiejne hos det personale, der håndterer fødevarer.
Arbejdstilsynet fører tilsyn med arbejdsmiljøet på arbejdspladsen. Arbejdstilsynet
fører fx tilsyn med sikkerhed, stor arbejdsmængde og tidspres. Efter en konkret
vurdering fører Arbejdstilsynet også tilsyn med, om de velfærdsforanstaltninger,
der er stillet til rådighed for de ansatte, har en forsvarlig hygiejnisk standard og op-
fylder kravene i arbejdsmiljølovgivningen. Det gælder fx toiletter, bad, omklæd-
ningsrum og spisepladser.
Såfremt Arbejdstilsynets eller Fødevarestyrelsens tilsynsførende får mistanke om
overtrædelse af andre myndigheders regler, indberetter den tilsynsførende forholdet
til den relevante myndighed. Hvis Arbejdstilsynet får mistanke om, at der eksem-
pelvis er uhumske køkkenforhold eller skadedyr i fødevareområdet, vil Arbejdstil-
synet indberette forholdet til Fødevarestyrelsen. Omvendt vil Fødevarestyrelsen
indberette åbenlyse mistænkelige arbejdsforhold til Arbejdstilsynet.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om tilsynet med arbejdsmiljøet på Nemlig.coms lager, til beskæftigelsesministeren
Arbejdstilsynet har d. 12. maj 2021 modtaget en indberetning fra Fødevarestyrelsen
om, at der kan være udfordringer med adgang til toiletforhold under transport af fø-
devarer i Intervare A/S, som har samme ejerkreds og deler adresser med nem-
lig.com.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets og Fødevarestyrelsens oplysninger.
F. I hvilket omfang har der været uanmeldte besøg fra tilsyns-
myndighederne?
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet et bidrag fra Arbejdstilsynet og Fødeva-
restyrelsen, som oplyser følgende:
”Arbejdstilsynet har fra den 1. januar 2019 til den 21. april 2021 udført
ti besøg på
nemlig.com A/S. Alle besøgene på nemlig.com var uanmeldte. Arbejdstilsynet har
i samme periode gennemført ni besøg på Intervare A/S, hvoraf syv af besøgene var
uanmeldte. De to anmeldte besøg fandt sted som opfølgning på tidligere tilsyn.
Fødevarestyrelsen udfører som udgangspunkt fødevarekontrollen uanmeldt.
To af Fødevarestyrelsen 12 kontrolbesøg på adresser tilhørende nemlig.com var
dog anmeldte. Det drejer sig om kontrolbesøg hos nemlig.com i hhv. Aalborg og
Odense. Disse kontrolbesøg var anmeldte, da besøgene var starthjælp. Det vil sige
det første kontrolbesøg i en nyetableret virksomhed, hvor der er afsat ekstra tid til
vejledning for at hjælpe virksomheden godt i gang. Alle syv kontrolbesøg på lage-
ret ved Intervare A/S var uanmeldte”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets og Fødevarestyrelsens oplysninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
5