Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
Intervare A/S
CVR 25169158
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0002.png
INTERVARE A/S
Banemarksvej 58
2605 Brøndby
Arbejdstilsynet
Tilsynscenter Øst
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
[email protected]
www.amid.dk
CVR 21481815
21. maj 2019
Besøgsrapport fra Arbejdstilsynets tilsyn
Arbejdstilsynet har den 20. maj 2019 været på besøg hos INTERVARE A/S på
arbejdsstedet Banemarksvej 58, 2605 Brøndby.
Vi talte med arbejdsgivere/arbejdsgiverrepræsentanter Charlotte Vang Hansen
og Jonas Rolandsen, samt arbejdsmiljørepræsentant Rannva Joensen.
Arbejdstilsynet har på besøget ikke konstateret nogen overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen i de inspicerede områder.
Der er arbejdsmiljøforhold i virksomheden, som I kan justere. Derfor vil vi
sende jer en vejledning om:
undersøgelse af arbejdsulykker.
Heri vil der være anbefalinger til, hvordan I kan forbedre nogle konkrete
arbejdsmiljøforhold, eller information om arbejdsmiljøregler.
I har ikke pligt til at foretage jer yderligere som opfølgning på vores besøg.
Sag
20190014173/2
Ansvarlig:
Lene Buhl Gilje
CVR 25169158
P 1007380409
Side 1/2
Information om besøget
I har fået et eksemplar af "Arbejdstilsynets besøg i dag", der informerer om
formålet med besøget og grundlaget for det.
I er blevet informeret om, at eventuelle reaktioner fra Arbejdstilsynet vil
blive sendt til virksomhedens juridiske enhed via e-Boks.
Hvis I har en arbejdsmiljøorganisation, skal I orientere medlemmerne om
indholdet af dette brev. Vi opfordrer jer til at orientere alle ansatte, som er
berørt.
Ring, hvis I har spørgsmål
I er velkomne til at ringe til Arbejdstilsynet på 70 12 12 88, hvis I har
spørgsmål.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Side 2/2
Lene Buhl Gilje
Tilsynsførende
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0004.png
INTERVARE A/S
Banemarksvej 58
2605 Brøndby
Arbejdstilsynet
Tilsynscenter Øst
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
[email protected]
www.amid.dk
CVR 21481815
24. maj 2019
Vejledning
Arbejdstilsynet var på tilsynsbesøg den 20. maj 2019 hos INTERVARE A/S,
Banemarksvej 58, 2605 Brøndby. Vi talte med driftchef Jonas Rolandsen, HR
chef Charlotte Vang Hansen og arbejdsmiljørepræsentant Rannva Joensen.
Arbejdstilsynet var repræsenteret ved tilsynsførende Lene Buhl Gilje og
tilsynsførende Peter N. Glader.
En vejledning er ikke en afgørelse, men alene information om
arbejdsmiljøreglerne eller anbefalinger til, hvordan et bestemt
arbejdsmiljøproblem kan forbedres.
Som vi oplyste på besøget, vil vi gerne vejlede jer om følgende
arbejdsmiljøforhold:
Vejledning om undersøgelse af arbejdsulykker
God og effektiv ulykkesforebyggelse forudsætter, at man kender alle grundene
til, at ulykken skete. Det opnår virksomheden ved at bruge Arbejdstilsynets
værktøj til analyse af ulykker, der hjælper med at afdække baggrunden for
ulykken og at identificere, hvor sikkerheden skal forbedres for at undgå, at
ulykken gentager sig.
Det er ofte forholdsvis nemt at udpege det umiddelbare fysiske svigt som årsag
til, at medarbejderen kom til skade – som fx at han/hun snublede og slog
hovedet ind i kant.
Arbejdstilsynets analyser af arbejdsulykker gennem mange år viser imidlertid, at
der altid er en eller flere planlægningsmæssige eller personlige årsager, som har
haft betydning for det fysiske svigt.
Formålet med metoden er, at:
Afdække den kæde af hændelser, der gik forud for ulykken.
Afdække samspillet mellem fysiske og personlige svigt og svigt i
planlægningen.
Sag
20190014173/4
Ansvarlig:
Lene Buhl Gilje
CVR 25169158
P 1007380409
Side 1/2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0005.png
Undersøge, om der kan ske tilsvarende ulykker også andre steder i
virksomheden.
Identificere, hvor sikkerheden skal forbedres.
Side 2/2
Til metoden hører en guide til læring af ulykker og et dialogværktøj:
Guide til læring af ulykker (pdf)
Dialogværktøj (pdf)
Du kan også læse en kort vejledning i brug af guiden her:
Vejledning i brug af guiden.
”Guide til læring af ulykker” er et enkelt værktøj. Guiden indeholder 15
kategorier af mulige årsager til en arbejdsulykke. Den gør virksomheden i stand
til at komme bagom ulykkens årsager og dermed forebygge effektivt og varigt.
Som aftalt med HR chef Charlotte Vang Hansen under besøget den 20. maj
2019 sendes Arbejdstilsynets værktøj til undersøgelse af arbejdsulykker.
På Arbejdstilsynets forside
www.at.dk
findes flere temaer, og der vælges
Ulykker. I næste skærmbillede er der links til undersøgelse af ulykker.
Herunder linket til "metode til analyse af arbejdsulykker":
https://amid.dk/viden-og-forebyggelse/arbejdsskader/arbejdsulykker/hvad-kan-
i-goere/metode-til-analyse-af-arbejdsulykker/.
Vi opfordrer jer til at orientere arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanter, der er
berørt af vejledningen, om den.
Følg jeres sag digitalt
Få overblik over denne sag og eventuelle andre sager med Arbejdstilsynet på
vores selvbetjeningsløsning
Arbejdsmiljø i din virksomhed.
Ring, hvis I har spørgsmål
I er velkomne til at ringe til Arbejdstilsynet på 70 12 12 88, hvis I har spørgsmål
til vejledningen.
Venlig hilsen
Lene Buhl Gilje
Tilsynsførende
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
Ny sag
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0007.png
INTERVARE A/S
Banemarksvej 58
2605 Brøndby
Arbejdstilsynet
Tilsynscenter Øst
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
[email protected]
www.amid.dk
CVR 21481815
20. juni 2019
Besøgsrapport fra Arbejdstilsynets tilsyn
Arbejdstilsynet har den 12. juni 2019 været på besøg hos INTERVARE A/S på
arbejdsstedet Banemarksvej 58, 2605 Brøndby.
Vi talte med arbejdsgiver/arbejdsgiverrepræsentant Jonas Rolandsen, samt
arbejdsmiljørepræsentant Paulina Kowalska.
Sag
20190036855/5
Ansvarlig:
Bo Bang Berthelsen
CVR 25169158
P 1007380409
Resultat af besøget
Påbud m.v.
Vi overvejer at give virksomheden en eller flere afgørelser.
I vil få et brev med en beskrivelse af de forhold, som vi så/fik oplyst i
virksomheden, og som I endnu ikke har haft mulighed for at komme med jeres
bemærkninger til.
Vi vil vurdere jeres bemærkninger, inden vi træffer afgørelse.
Hvis I får et påbud om at bringe forholdene i orden, kan det være, at I også får et
påbud om at bruge en autoriseret arbejdsmiljørådgiver til at bistå jer med at løse
arbejdsmiljøproblemerne.
Overvejelse om eventuel straf
Arbejdstilsynet vil vurdere, om der er grundlag for at melde virksomheden til
politiet eller give den en bøde. Det er fast praksis, når Arbejdstilsynet
undersøger en alvorlig arbejdsulykke eller når en virksomhed ikke har
efterkommet påbud fra Arbejdstilsynet.
Side 1/2
Information om besøget
Arbejdstilsynet indhentede på besøget dokumentation og/eller prøver i form
af Foto.
I har fået et eksemplar af "Arbejdstilsynets besøg i dag", der informerer om
formålet med besøget og grundlaget for det.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
I er blevet informeret om, at eventuelle reaktioner fra Arbejdstilsynet vil
blive sendt til virksomhedens juridiske enhed via e-Boks.
Side 2/2
Hvis I har en arbejdsmiljøorganisation, skal I orientere medlemmerne om
indholdet af dette brev. Vi opfordrer jer til at orientere alle ansatte, som er
berørt.
Ring, hvis I har spørgsmål
I er velkomne til at ringe til Arbejdstilsynet på 70 12 12 88, hvis I har
spørgsmål.
Venlig hilsen
Bo Bang Berthelsen
Tilsynsførende
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0009.png
INTERVARE A/S
Banemarksvej 58
2605 Brøndby
Arbejdstilsynet
Tilsynscenter Øst
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
[email protected]
www.amid.dk
CVR 21481815
9. juli 2019
Afgørelse
Vi sendte en høring til jer den 20. juni 2019 i forlængelse af tilsynsbesøget den
12. juni 2019.
På besøget den 12. juni 2019 hos INTERVARE A/S på adressen Banemarksvej
58, 2605 Brøndby talte vi med driftchef Jonas Rolandsen,
arbejdsmiljørepræsentant Paulina Kowalska.
Arbejdstilsynet var repræsenteret ved tilsynsførende Bo Bang Berthelsen.
I har nu haft mulighed for at komme med jeres bemærkninger til sagens
oplysninger. Hvis I har sendt bemærkninger til os, er de indgået i vores
vurdering af sagen, og de fremgår af afsnittet nedenfor om sagens oplysninger.
Vi har på baggrund af de samlede oplysninger truffet følgende afgørelse:
Påbud
Virksomheden påbydes at planlægge, tilrettelægge og udføre arbejdet
i kørezonerne sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
I skal efterkomme påbuddet
senest den 15. november 2019.
I skal orientere alle arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanter, der er berørt af
påbuddet.
I skal
senest den 22. november 2019
give os besked om, hvordan I har
efterkommet påbuddet. Inden I giver os besked, skal I orientere
arbejdsmiljøorganisationen om, hvordan påbuddet er efterkommet. I skal bruge
formularen
på vores selvbetjeningsløsning Arbejdsmiljø i din virksomhed.
Sag
20190036855/9
Ansvarlig:
Bo Bang Berthelsen
CVR 25169158
P 1007380409
Side 1/4
Begrundelse for påbuddet
Det er Arbejdstilsynets vurdering, at arbejdet i kørezonerne ikke er planlagt,
tilrettelagt og udført sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
Vurderingen baseres på, at det er nødvendigt at udføre manuelt arbejde i en
kørezone, men at der ikke forefindes nogen procedure for at markere, at dette
finder sted.
Påkøres en ansat af en truck eller en pallestabler, er der risiko for alvorlige
personskader, typisk i form af knoglebrud.
Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at:
Det var nødvendigt, at der udførtes en mindre grad af manuelt arbejde
i kørezonerne, når hylderne skulle fyldes op.
Der blev ikke fortaget særlig afspærring eller på anden måde gjort
opmærksom på, at der blev udført manuelt arbejde i en kørezone.
Side 2/4
At der har været en ulykke under manuelt arbejde i en kørezone, underbygger
blot ovenstående.
Sagens oplysninger
Arbejdstilsynet, ved tilsynsførende Bo Berthelsen, besøgte den 12. juni 2019
INTERVARE A/S, Banemarksvej 58, 2605 Brøndby. Under besøget talte vi
med driftschef Jonas Rolandsen og arbejdsmiljørepræsentant Paulina Kowalska.
Besøget fandt sted på baggrund af en arbejdsulykke, der havde fundet sted den
23. maj 2019.
Under besøget konstaterede vi, at:
Lageret var et større lager, som er traditionelt opbygget med lagerreoler.
Der anvendtes trucks, pallestablere og rulleborde pålageret.
Pallestablere og trucks havde gennemgået lovpligtigt eftersyn.
Der var i lagerhallen god belysning, og gulve fremstod hele og uden
skader.
Under besøget vendte en truck 2 gange mellem 4 arbejdspladser til
manuelt arbejde.
Der var en truck, der arbejdede i en zone, hvor det blev oplyst, at der
ikke måtte finde truckkørsel sted.
Det var ikke klart opmærket, hvor der var truckzoner, og hvor der var
zoner til manuelt arbejde.
Om lageret oplyste driftschef Jonas Rolandsen og arbejdsmiljørepræsentant
Paulina Kowalska, at:
Lageret var inddelt i gange, hvor der blev fyldt varer på reoler (typisk
med truck eller pallestabler).
Pakning af varerne foregik manuelt fra den modsatte side af reolerne.
De ansatte var instrueret i, hvilke gange der var til manuelt arbejde, og
hvilke der var til opfyldning, og hvor der derfor foregik kørsel med bl.a.
trucks.
Der i den nærmeste fremtid ville blive foretaget en tydeligere
opmærkning af zoner for gående og zoner for kørende trafik.
Det var nødvendigt, at der udførtes en mindre grad af manuelt arbejde
i kørezonerne, når hylderne skulle fyldes op.
Der ikke blev fortaget særlig afspærring eller på anden måde gjort
opmærksom på, at der blev udført manuelt arbejde i en kørezone.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0011.png
Side 3/4
Om ulykken oplyste driftschef Jonas Rolandsen og arbejdsmiljørepræsentant
Paulina Kowalska, at:
En truckfører skal fylde op på hylder i en kørezone.
Trucken er placeret ca., hvor pallen til venstre i billede 1 er placeret.
Arbejdet foregår, hvor de hvide kasser står til højre i billedet.
Truckførerens ene fod er placeret mellem pallen til venstre på billede 1
og stigebensbeskytteren midt i billedet.
Truckføreren beder en kollega flytte trucken.
Da kollegaen flytter trucken, drejer han den forkerte vej på rattet,
hvorved truckførerens fod bliver klemt mellem stigebensbeskytteren og
trucken.
Anvendte regler
§ 38, stk. 1 og § 77, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 1084 af 19. september
2017 af lov om arbejdsmiljø.
§ 4 og § 7 stk.1, i bekendtgørelse nr. 1234 af 29. oktober 2018 om arbejdets
udførelse.
Vejledning til at efterkomme påbuddet
I kan læse meget mere om "Sikkert arbejde på lager og i lager terminaler" via
dette link:
http://www.bartransportogengros.dk/Files/Billeder/BAR%20Transport/pdf/ulyk
ker_lageromraadet.pdf.
I kan klage over påbuddet
I kan klage over påbuddet til Arbejdsmiljøklagenævnet. Hvis I ønsker at klage,
skal I sende klagen til Arbejdstilsynet. Vi skal modtage klagen inden fire uger
efter, at I har modtaget påbuddet. Klage har opsættende virkning. Det betyder, at
I ikke behøver at rette jer efter påbuddet, mens klagen bliver behandlet. Hvis vi
fastholder påbuddet, sender vi klagen videre til Arbejdsmiljøklagenævnet, som
behandler jeres klage.
Følg jeres sag digitalt
Få overblik over denne sag og eventuelle andre sager med Arbejdstilsynet på
Arbejdsmiljø i din virksomhed.
Her kan I bl.a. se kommende frister, og om
Arbejdstilsynet vurderer, at I har efterkommet påbuddet.
Ring, hvis I har spørgsmål
I er velkomne til at ringe til Arbejdstilsynet på 70 12 12 88, hvis I har spørgsmål
til påbuddet.
Venlig hilsen
Bo Bang Berthelsen
Tilsynsførende
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0012.png
.
Side 4/4
Billede 1:
Billede 1
Ulykkessted
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
Ny sag
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0014.png
INTERVARE A/S
Banemarksvej 58
2605 Brøndby
Arbejdstilsynet
Tilsynscenter Øst
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
[email protected]
www.amid.dk
CVR 21481815
23. oktober 2019
Besøgsrapport fra Arbejdstilsynets tilsyn
Arbejdstilsynet har den 22. oktober 2019 været på besøg hos INTERVARE A/S
på arbejdsstedet Banemarksvej 58, 2605 Brøndby.
Vi talte med arbejdsgivere/arbejdsgiverrepræsentanter Charlotte Vang Hansen,
Jonas Rolandsen og Martin Walters, samt arbejdsmiljørepræsentant Pauline
Kowalska.
Sag
20190058168/2
Ansvarlig:
Emilie Eie Otterstrøm
CVR 25169158
P 1007380409
Side 1/2
Resultat af besøget
Påbud m.v.
Vi overvejer at give virksomheden en eller flere afgørelser.
I vil få et brev med en beskrivelse af de forhold, som vi så/fik oplyst i
virksomheden, og som I endnu ikke har haft mulighed for at komme med jeres
bemærkninger til.
Vi vil vurdere jeres bemærkninger, inden vi træffer afgørelse.
Hvis I får et påbud om at bringe forholdene i orden, kan det være, at I også får et
påbud om at bruge en autoriseret arbejdsmiljørådgiver til at bistå jer med at løse
arbejdsmiljøproblemerne.
Overvejelse om eventuel straf
Arbejdstilsynet vil vurdere, om der er grundlag for at melde virksomheden til
politiet eller give den en bøde. Det er fast praksis, når Arbejdstilsynet
undersøger en alvorlig arbejdsulykke eller når en virksomhed ikke har
efterkommet påbud fra Arbejdstilsynet.
Information om besøget
I har fået et eksemplar af "Arbejdstilsynets besøg i dag", der informerer om
formålet med besøget og grundlaget for det.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
I er blevet informeret om, at eventuelle reaktioner fra Arbejdstilsynet vil
blive sendt til virksomhedens juridiske enhed via e-Boks.
Side 2/2
Hvis I har en arbejdsmiljøorganisation, skal I orientere medlemmerne om
indholdet af dette brev. Vi opfordrer jer til at orientere alle ansatte, som er
berørt.
Ring, hvis I har spørgsmål
I er velkomne til at ringe til Arbejdstilsynet på 70 12 12 88, hvis I har
spørgsmål.
Venlig hilsen
Emilie Eie Otterstrøm
Tilsynsførende
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0016.png
INTERVARE A/S
Banemarksvej 58
2605 Brøndby
Arbejdstilsynet
Tilsynscenter Øst
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
[email protected]
www.amid.dk
CVR 21481815
16. december 2019
Afgørelse
Vi sendte en høring til jer den 26. november 2019 i forlængelse af
tilsynsbesøget den 22. oktober 2019.
På besøget hos INTERVARE A/S, Banemarksvej 58, 2605 Brøndby talte vi
med logistikchef, Jonas Rolandsen, HR-chef, Charlotte Vang Hansen,
driftschef, Martin Walters og arbejdsmiljørepræsentant, Pauline Kowalska.
Arbejdstilsynet var ved besøget repræsenteret ved tilsynsførende, Tina
Skovgaard Jensen og Emilie Eie Otterstrøm.
I har nu haft mulighed for at komme med jeres bemærkninger til sagens
oplysninger. Hvis I har sendt bemærkninger til os, er de indgået i vores
vurdering af sagen, og de fremgår af afsnittet nedenfor om sagens oplysninger.
Vi har på baggrund af de samlede oplysninger truffet følgende afgørelse:
Påbud
Virksomheden påbydes at sikre, at arbejdet med pakning og klargøring af varer
og paller i konsolideringsområdet i grøntafdelingen tilrettelægges, så det kan
udføres sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
I skal efterkomme påbuddet
senest den 1. marts 2020.
I skal orientere alle arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanter, der er berørt af
påbuddet.
I skal
senest den 8. marts 2020
give os besked om, hvordan I har efterkommet
påbuddet. Inden I giver os besked, skal I orientere arbejdsmiljøorganisationen
om, hvordan påbuddet er efterkommet. I skal bruge
formularen
på vores
selvbetjeningsløsning Arbejdsmiljø i din virksomhed.
Sag
20190058168/7
Ansvarlig:
Emilie Eie Otterstrøm
CVR 25169158
P 1007380409
Side 1/7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
Begrundelse for påbuddet
Det er Arbejdstilsynets vurdering at arbejdet med pakning og klargøring af varer
og paller i konsolideringsområdet i grøntafdelingen ikke er planlagt, tilrettelagt
og udført, så det kan foregå sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Til grund for denne vurdering lægges der vægt på følgende faktorer:
Der er blandet aktivitet i konsolideringsområdet, herunder færdes både
kørende og gående trafik, og der er i perioder trange pladsforhold.
Der er et konstant flow af kørende og gående trafik i området hele
dagen, herunder ca. én truck og 2-3 gående ansatte ad gangen.
Pallerne måler maximalt 180 cm i højden, hvilket betyder, at de gående
ansatte ikke kan se ud over pallerne.
På en almindelig arbejdsdag er ca. 50% af pallerne 180 cm i højden, og
ca. 50% er 120 cm i højden.
Der forekommer meget aktivitet og i højt tempo.
Der er støj, så det er svært at føre en normal samtale, hvorved
kommunikation mellem truckfører og gående vanskeliggøres.
De gående ansatte bærer en mørkegrøn vest med reflekser.
Der er ikke markeret en adskillelse af kørende og gående trafik, ligesom
der ikke er markeret områder til henstilling af paller.
En ansat fra plukkelageret i grøntafdelingen er den 9. september
2019 kommet til skade, idet en truck rammer en palle som skubbes ind
på skadelidtes ankel.
Side 2/7
Arbejdstilsynet har i sin vurdering medtaget virksomhedens forebyggende tiltag,
herunder en læringsapp, skærpet instruktion til opmærksomhed, når der udføres
arbejde i konsolideringsområdet, samt at de ansatte skal råbe hinanden an og
have øjenkontakt. Arbejdstilsynet vurderer imidlertid, at tiltagene ikke er
tilstrækkelige til at forebygge ulykker i konsolideringsområdet.
Det er Arbejdstilsynets vurdering, at der er en ulykkesrisiko forbundet med
arbejdet, når der foregår arbejde i konsolideringsområdet i grøntafdelingen. Det
vurderes således, at der er risiko for at udsyn til henholdsvis trucks og gående
ansatte blokeres af paller med kasser, hvorved der opstår fare for at ansatte
overser hinanden med risiko for personpåkørsel til følge. Personpåkørsel med
truck kan medføre skader på legemet, herunder forstuvning og knoglebrud.
Sagens oplysninger
Baggrunden for Arbejdstilsynets besøg var en arbejdsulykke sket den 9.
september 2019, hvor en ansat fra plukkelageret i grøntafdelingen kom til skade,
idet en truck ramte en palle, som blev skubbet ind på skadelidtes ankel, mens
arbejdet blev udført i konsolideringsområdet. Ulykken medførte 2 dages fravær
udover tilskadekomstdagen.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0018.png
Side 3/7
Ved Arbejdstilsynets besøg hos Intervare A/S blev konsolideringsområdet i
grøntafdelingen besøgt. I denne forbindelse blev håndtering af kasser og paller
gennemgået.
Arbejdstilsynet konstaterede følgende ved besøget i konsolideringsområdet:
En truck hentede paller med kasser og kørte dem ud til lastbilerne.
Der stod ca. 10 paller med kasser stablet i ca. 1 meters højde.
Pallerne stod spredt rundt i konsolideringsområdet (se billede 1 og 2).
Der forekom sammenblanding af kørende og gående trafik, idet kørsel
og gående færdsel foregik ad samme veje og på samme arealer, og
der var i perioder trange pladsforhold.
De gående ansatte bar en mørkegrøn vest med reflekser.
Der var støj, så det var svært at føre en normal samtale.
Der var ikke markeret en adskillelse af kørende og gående trafik,
ligesom der ikke var markeret områder til henstilling af paller.
En ansat sad med let drejet overkrop, da han kørte baglæns i trucken.
Følgende blev oplyst af ledelsen ved logistikchef, Jonas Rolandsen og
driftschef, Martin Walters, samt arbejdsmiljørepræsentant, Pauline Kowalska:
Konsolideringsområdet måler ca. 200 – 300 kvadratmeter.
Paller med kasser måler op til 180 cm i højden, hvilket betyder, at de
gående ansatte ikke kan se ud over pallerne.
På en almindelig arbejdsdag er ca. 50% af pallerne 180 cm i højden, og
ca. 50% er 120 cm i højden.
Truckhastighed i konsolideringsområdet er ca. 2-3 km/t. Trucks har en
max hastighed på 10 km/t.
Arbejdet foregår i tidsrummet fra kl. 06:00 – 15:00, alle ugens dage.
Der er 25 ansatte, herunder pakkere, i hele grøntafdelingen.
Der er et konstant flow af kørende og gående trafik i området hele
dagen, herunder ca. én truck og 2-3 gående ansatte ad gangen.
De gående ansatte opholder sig i 2-3 minutter i konsolideringsområdet
ad gangen.
Der forekommer meget aktivitet og i højt tempo.
Instruktion
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0019.png
Side 4/7
Der blev i september introduceret en ny app med små videosekvenser fra
lagerområdet, med det formål at skabe læring om ergonomi
og sikkerhed. Alle ansatte skal bruge app’en og tage en test hver 2.
måned, hvilket følges op af HR afdelingen.
Truckførerne skal køre med front mod bagenden, når de bakker.
De ansatte er instrueret i at have skærpet opmærksomhed, når de udfører
arbejde, der foregår i konsolideringsområdet, da der er sammenblanding
af kørende og gående trafik.
De ansatte er desuden instrueret i at råbe hinanden an og have
øjenkontakt.
De ansatte er generelt gode til at kommunikere mellem kørende og
gående trafik og bruger fagter på grund af sprogbarrierer.
Ledelsen oplyste desuden, at
Der er for mange mennesker på for lidt plads, da virksomheden er
ekspanderet indenfor den seneste tid. Derfor er der planer om at udvide
konsolideringsområdet.
De ikke har ændret på instruktion, arbejdsgange eller andet siden
ulykken.
Anvendte regler
§ 38, stk. 1 og § 77, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 1084 af 19. september
2017 af lov om arbejdsmiljø.
§ 4 og § 7, i bekendtgørelse nr. 1234 af 29. oktober 2018 om arbejdets
udførelse.
Vejledning til at efterkomme påbuddet
I kan læse mere om forebyggelse af arbejdsulykker i store og mellemstore
virksomheder i At-vejledning F.0.5 på adressen
https://amid.dk/regler/at-
vejledninger/forebyggelse-arbejdsulykker-store-mellemstore-virksomheder-f-0-
5/,
samt om forebyggelse af ulykkesrisici ved intern færdsel på virksomheder
i At-vejledning F.0.7 på adressen
https://amid.dk/regler/at-
vejledninger/forebyggelse-ulykkesrisici-intern-faerdsel-virksomheder-f-0-7/.
I kan klage over påbuddet
Hvis I ønsker at klage over påbuddet, skal I sende klagen til Arbejdstilsynet. Vi
skal modtage klagen inden fire uger efter, at I har modtaget påbuddet. I behøver
ikke at rette jer efter påbuddet, mens klagen bliver behandlet. Hvis vi fastholder
påbuddet, sender vi klagen videre til Arbejdsmiljøklagenævnet, som vil
behandle jeres klage.
Følg jeres sag digitalt
Få overblik over denne sag og eventuelle andre sager med Arbejdstilsynet på
Arbejdsmiljø i din virksomhed.
Her kan I bl.a. se kommende frister, og om
Arbejdstilsynet vurderer, at I har efterkommet påbuddet.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
Side 5/7
Ring, hvis I har spørgsmål
I er velkomne til at ringe til Arbejdstilsynet på 70 12 12 88, hvis I har spørgsmål
til påbuddet.
Venlig hilsen
Emilie Eie Otterstrøm
Tilsynsførende
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0021.png
.
Side 6/7
Billede 1:
Intervare - konsollideringsområdet
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0022.png
Billede 2:
Side 7/7
Intervare - konsollideringsområdet
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0023.png
INTERVARE A/S
Banemarksvej 58
2605 Brøndby
Arbejdstilsynet
Tilsynscenter Øst
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
[email protected]
www.at.dk
CVR 21481815
9. juni 2020
Besøgsrapport fra Arbejdstilsynets tilsyn
Arbejdstilsynet har den 9. juni 2020 været på besøg hos INTERVARE A/S på
arbejdsstedet Banemarksvej 58, 2605 Brøndby.
Vi talte med arbejdsgivere/arbejdsgiverrepræsentanter Martin Walters og Jonas
Rolandsen.
Arbejdstilsynet har på besøget ikke konstateret nogen ny overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen i de inspicerede områder.
Sag
20190058168/10
Ansvarlig:
Tina Skovgaard Jensen
CVR 25169158
P 1007380409
Side 1/2
Kontrol af om I har efterkommet påbud mv.
Arbejdstilsynet har kontrolleret, om virksomheden har efterkommet påbud om
at sikre, at arbejdet med pakning og klargøring af varer og paller i
konsolideringsområdet i grøntafdelingen tilrettelægges, så det kan udføres
sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt af 16. december 2019. Vi vurderer, at I har
efterkommet påbuddet.
Information om besøget
I har fået et eksemplar af "Arbejdstilsynets besøg i dag", der informerer om
formålet med besøget og grundlaget for det.
Hvis I har en arbejdsmiljøorganisation, skal I orientere medlemmerne om
indholdet af dette brev. Vi opfordrer jer til at orientere alle ansatte, som er
berørt.
Ring, hvis I har spørgsmål
I er velkomne til at ringe til Arbejdstilsynet på 70 12 12 88, hvis I har
spørgsmål.
Venlig hilsen
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
Tina Skovgaard Jensen
Tilsynsførende
Side 2/2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
Ny sag
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0026.png
INTERVARE A/S
Banemarksvej 58
2605 Brøndby
Arbejdstilsynet
Tilsynscenter Øst
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
[email protected]
www.at.dk
CVR 21481815
9. juni 2020
Besøgsrapport fra Arbejdstilsynets tilsyn
Arbejdstilsynet har den 9. juni 2020 været på besøg hos INTERVARE A/S på
arbejdsstedet Banemarksvej 58, 2605 Brøndby.
Vi talte med arbejdsgivere/arbejdsgiverrepræsentanter Martin Walters og Jonas
Rolandsen.
Sag
20200022633/2
Ansvarlig:
Tina Skovgaard Jensen
CVR 25169158
P 1007380409
Resultat af besøget
Påbud m.v.
Vi overvejer at give virksomheden en eller flere afgørelser.
I vil få et brev med en beskrivelse af de forhold, som vi så/fik oplyst i
virksomheden, og som I endnu ikke har haft mulighed for at komme med jeres
bemærkninger til.
Vi vil vurdere jeres bemærkninger, inden vi træffer afgørelse.
Hvis I får et påbud om at bringe forholdene i orden, kan det være, at I også får et
påbud om at bruge en autoriseret arbejdsmiljørådgiver til at bistå jer med at løse
arbejdsmiljøproblemerne.
Side 1/2
Information om besøget
I har fået et eksemplar af "Arbejdstilsynets besøg i dag", der informerer om
formålet med besøget og grundlaget for det.
I er blevet informeret om, at eventuelle reaktioner fra Arbejdstilsynet vil
blive sendt til virksomhedens juridiske enhed via e-Boks.
Hvis I har en arbejdsmiljøorganisation, skal I orientere medlemmerne om
indholdet af dette brev. Vi opfordrer jer til at orientere alle ansatte, som er
berørt.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
Ring, hvis I har spørgsmål
I er velkomne til at ringe til Arbejdstilsynet på 70 12 12 88, hvis I har
spørgsmål.
Venlig hilsen
Side 2/2
Tina Skovgaard Jensen
Tilsynsførende
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0028.png
INTERVARE A/S
Banemarksvej 58
2605 Brøndby
Arbejdstilsynet
Tilsynscenter Øst
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
[email protected]
www.at.dk
CVR 21481815
10. juli 2020
Afgørelse
Vi sendte en høring til jer den 23. juni 2020 i forlængelse af tilsynsbesøget den
9. juni 2020.
På besøget hos INTERVARE A/S, Banemarksvej 58, 2605 Brøndby talte vi
med logistikchef Jonas Rolandsen og driftschef Martin Walters.
Arbejdstilsynet var ved besøget repræsenteret ved tilsynsførende Tina
Skovgaard Jensen og Villy Rosendahl-Kaa.
I har nu haft mulighed for at komme med jeres bemærkninger til sagens
oplysninger. Hvis I har sendt bemærkninger til os, er de indgået i vores
vurdering af sagen, og de fremgår
i kursiv
af afsnittet nedenfor om sagens
oplysninger.
Vi har på baggrund af de samlede oplysninger truffet følgende afgørelse:
Påbud
Virksomheden påbydes at sikre, at arbejdet med pakning, klargøring og
transport af varer og paller samt færdsel i konsolideringsområdet i
tørkostafdelingen planlægges og tilrettelægges, så det kan udføres
sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
I skal efterkomme påbuddet
senest den 1. november 2020.
I skal orientere alle arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanter, der er berørt af
påbuddet.
I skal
senest den 8. november 2020
give os besked om, hvordan I har
efterkommet påbuddet. Inden I giver os besked, skal I orientere
arbejdsmiljøorganisationen om, hvordan påbuddet er efterkommet. I skal bruge
formularen
på vores selvbetjeningsløsning Arbejdsmiljø i din virksomhed.
Sag
20200022633/8
Ansvarlig:
Tina Skovgaard Jensen
CVR 25169158
P 1007380409
Side 1/10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0029.png
Begrundelse for påbuddet
Det er Arbejdstilsynets vurdering, at arbejdet med pakning, klargøring og
transport af varer og paller samt færdsel i konsolideringsområdet i
tørkostafdelingen ikke er planlagt og tilrettelagt, så det kan udføres
sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Til grund for denne vurdering lægges der vægt på følgende faktorer:
Der er konstant aktivitet af kørende og gående trafik i
konsolideringsområdet det meste af døgnet.
Der er trange pladsforhold flere steder i konsolideringsområdet på grund
af de mange forskellige aktiviteter.
Der er afmærket en gangsti langs den ene væg i hele
konsolideringsområdets længde, og langs med gangstien ud mod det
øvrige konsolideringsområde er der et uafmærket kørselsområde til
trucks. Der er ikke markeret områder, hvor gående kan krydse
kørselsområdet.
Det blev under besøget flere gange konstateret, at truckførere, der kørte
baglæns med ryggen til kørselsretningen, ikke så sig over skulderen.
Det blev konstateret, at en truckfører, der befandt sig i
konsolideringsområdet, ikke så sig over skulderen, og derpå kørte
baglæns ind i en stabel plastpaller, der stod på gulvet, hvormed stablen
blev skubbet et stykke hen af gulvet.
Der blev konstateret, at der var ansatte, der havde en højde, som
medførte, at de ikke kunne ses, hvis de stod skjult bag en trolley eller
trak en trolley efter sig, og der flere steder stod paller med plastkasser
stablet op i en højde, der gjorde det vanskeligt at orientere sig .
En ansat i tørkostafdelingen kom ved en arbejdsulykke til skade
den 30. april 2020, da den ansatte blev ramt på sin ankel af en
truck, der kørte med en palle. Ulykken skete, da den ansatte krydsede
kørselsområdet ud for konsolideringsområdet, hvor truckfører og den
ansatte overså hinanden.
Side 2/10
Arbejdstilsynet har i sin vurdering medtaget virksomhedens forebyggende tiltag,
herunder en læringsapp, skærpet instruktion til opmærksomhed ved færdsel
og arbejde i konsolideringsområdet, samt instruktion om at se sig over
skulderen, når der køres baglæns med trucks. Arbejdstilsynet vurderer
imidlertid, at tiltagene ikke er tilstrækkelige til at forebygge ulykker i
konsolideringsområdet, hvilket underbygges af den undersøgte arbejdsulykke,
hvor truckføreren og den gående ansatte overså hinanden. Det er også medtaget
i vurderingen, at der efter ulykken er blevet ophængt spejle, og at instruktionen
om opmærksomhed er blevet indskærpet. Arbejdstilsynet kunne imidlertid
konstatere under besøget, at der fortsat er truckførere, der kører baglæns uden at
orientere sig bagud, og at en truckfører derved utilsigtet kørte ind i en stabel
plastpaller.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
Arbejdstilsynet har desuden medtaget i vurderingen, at virksomheden har hyret
en arbejdsmiljøkonsulent til at assistere med indretningen af
tørvarekonsolideringen, og at der undersøges mulighed for blandt andet bredere
og tydeligere gåfelter, afmærkninger i gulvet i form af lys eller striber og evt.
dobbeltrettede- og ensrettede kørefelter, fodgængerfelter, opsætning af
yderligere adfærdsregulerende skiltning og mærkning samt etablering af
safezone eller direkte hegn til forebyggelse af påkørsel. Endvidere er det
medtaget i vurderingen, at konsolideringsområdet i tørkostafdelingen inden for
kort tid vil blive udvidet. Arbejdstilsynet kan dog endnu ikke vurdere effekten
af disse forskellige tiltag, da de ikke er fuldt implementeret. Tiltagene kan dog
indgå i efterkommelsen af påbuddet.
Det er Arbejdstilsynets vurdering, at der er en ulykkesrisiko forbundet med
arbejdet med pakning, klargøring og transport af varer og paller samt færdsel i
konsolideringsområdet i tørkostafdelingen. Det vurderes således, at der trods
instruktion om skærpet opmærksomhed ved arbejde og færdsel i konsoliderings-
området er risiko for, at ansatte overser hinanden med risiko for personpåkørsel
til følge, og herunder at udsyn til henholdsvis trucks og gående ansatte kan være
blokeret af trolleys og paller med kasser. Personpåkørsel med truck kan medføre
skader på legemet, herunder forstuvning og knoglebrud.
Sagens oplysninger
Ved Arbejdstilsynets besøg hos Intervare A/S blev konsolideringsområdet i
tørkostafdelingen besigtiget. Herunder blev færdslen i forbindelse med arbejdet
med pakning og klargøring af varer og paller i konsolideringsområdet drøftet.
Baggrunden for Arbejdstilsynets besøg var en arbejdsulykke sket den 30. april
2020, hvor en ansat fra tørkostafdelingen kom til skade, da den ansatte blev
ramt på sin ankel af en truck, der kørte med en palle. Ulykken skete ud for
konsolideringsområdet, da den ansatte krydsede kørselsområdet, hvor der
kører trucks gennem tørkostafdelingen, og truckfører og skadelidte overså
hinanden. Ulykken medførte 1,5 uges sygefravær.
Arbejdstilsynet konstaterede følgende ved besøget i konsolideringsområdet:
Der var i konsolideringsområdet ca. 10 gående/stående ansatte i gang
med arbejdet med henholdsvis håndtering af tomme plastikkasser,
opfyldning af plastkasser på trolleys, transport af trolleys m.m., og der
stod paller med plastikkasser spredt rundt i konsolideringsområdet (se
billede 1). Desuden var der placeret et bord med blandt andet en scanner,
hvor ansatte jævnligt gik hen (se billede 2).
Der var afmærket en gangsti langs den ene væg i hele
konsolideringsområdets længde (se billede 3).
Mellem gangstien og det øvrige konsolideringsområde var der trafik af
trucks, der kørte parallelt med gangstien i begge retninger (dvs., at
gangstien lå på den modsatte side af kørselsområdet i forhold til
konsolideringsområdet). Kørselsområdet var ikke særskilt markeret, og
der var ikke markeret områder, hvor gående kunne krydse
kørselsområdet og således passere mellem gangstien og det øvrige
konsolideringsområde.
Side 3/10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
Der var over kørselsområdet ophængt buede spejle i wirer fra loftet.
En truck kørte med jævne mellemrum fra kørselsområdet og ind i den
øvrige del af konsolideringsområdet for at hente en palle og kørte
derefter baglæns ud til kørselsområdet igen.
Flere gange sås både i kørselsområdet og i det øvrige
konsolideringsområde truckførere, der kørte baglæns med ryggen til
kørselsretningen uden at se sig over skulderen. Endvidere blev det
konstateret, at en truckfører, der ikke så sig over skulderen, kørte
baglæns ind i en stabel plastpaller, der stod på gulvet i
konsolideringsområdet, hvormed stablen blev skubbet et stykke hen af
gulvet.
Der var ansatte, der havde en højde, som medførte, at de ikke kunne ses,
hvis de stod skjult bag en trolley eller trak en trolley efter sig, og der
stod flere steder paller med plastikkasser stablet op i en højde, der gjorde
det vanskeligt at orientere sig (se billede 4).
Der var konstant aktivitet i hele konsolideringsområdet, og der
var trange pladsforhold flere steder på grund af de mange forskellige
aktiviteter.
Side 4/10
Følgende blev oplyst af ledelsen ved logistikchef Jonas Rolandsen og driftschef
Martin Walters:
Der er i løbet af de sidste 2,5 måneder på grund af stigende omsætning
blevet ansat ca. 500 nye ansatte i virksomheden. På besøgstidspunktet
blev der produceret ca. 1000 ordrer i timen, 18 timer i døgnet, alle ugens
dage.
De runde spejle er blevet hængt op efter ulykken for at gøre det
nemmere for de ansatte at orientere sig.
De ansatte er instrueret i at have skærpet opmærksomhed, når de færdes
og udfører arbejde i konsolideringsområdet, da der er sammenblanding
af kørende og gående trafik, og denne instruktion er blevet indskærpet
efter ulykken.
Truckførerne er instrueret i at se sig over skulderen, når de kører
baglæns.
Truckhastigheden i konsolideringsområdet er ca. 2-3 km/t, og
virksomhedens trucks har en maximal hastighed på 10 km/t. Der er 1-2
trucks, kaldet "splittere", der kører fra kørselsområdet og ind i det øvrige
konsolideringsområde for at hente paller.
Der er som udgangspunkt kun krydsende, gående færdsel på tværs af
kørselsområdet, når de ansatte er færdige med deres plukkerunde og
forlader konsolideringsområdet, og når de starter og slutter en vagt. Der
er jævnligt igennem døgnet ansatte, der starter eller slutter en
plukkerunde.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0032.png
Der er for nylig blevet udviklet en læringsapp med små videosekvenser
fra lagerområdet med tilhørende spørgsmål, med det formål at skabe
læring om ergonomi og sikkerhed. Det er planen, at alle nyansatte
fremover skal testes i app'en, før de må komme ud i lagerområdet, og at
alle øvrige ansatte skal testes i app'en en gang om året. Denne praksis er
dog endnu ikke fuldt implementeret.
Konsolideringsområdet i tørkostafdelingen vil inden for kort tid blive
udvidet, og der vil blive hængt flere spejle op.
Side 5/10
1.
Intervare A/S er i gang med en større forbedring af de forskellige haller
til optimering af logistik, sikkerhed, intern transport, køling,
affaldshåndtering m.v. Forbedringerne igangsættes løbende som det er
muligt ift. driften og rokadeplanen at udføre disse aktiviteter.
Handlingsplanen løber over flere år. Delhandlingsplanen er inden 1.
november 2020 at få forbedret sikkerheden i konsolideringsafdelingen
tørvarepakningen.
2.
Intervare har hyret en arbejdsmiljø-konsulent fra Eggersen Miljø- og
Sikkerhed til at assistere med en indretning af tørvare konsolideringen.
3.
Der er allerede iværksat og planlagt flere sikkerhedsmæssige tiltag til
forebyggelse af sammenstød af gående og kørende som opfølgning af
arbejdsulykken den 30. april udover det AT beskriver, jfr
hændelsesrapporten for arbejdsulykken og efterfølgende møder i
arbejdsmiljøgruppen, herunder
- Igangsætning af tegninger/planer der tydeligt viser trafikforholdene i
hallerne.
- Udvidelse af konsolideringsområdet mod nord.
- En arbejdsgruppe der undersøger følgende:
- Bredere og tydeligere gåfelter og undersøgelse af hvorledes der kan
etableres mere holdbare striber.
- Muligheden for tydeligere kørefelter for stablere og trucks med striber,
andre afmærkninger i gulvet i form af lys eller striber eller lignende og
evt. dobbelt rettet kørefelter og ensrettede kørefelter.
- Fodgængerfelter fra gående til arbejdsområder og mixzone.
4.
Der er igangsat en ombygning af indretningen af f.eks affaldshåndtering
til forebyggelse af trucks i arbejdsområder og pakke områder.
5.
Det vil blive overvejet at etablere safezones eller direkte hegn til
forebyggelse af påkørsel ved gang mellem hallerne.
6.
Det vil blive overvejet at opsætte yderligere adfærdsregulerende
skiltning og mærkning.
Anvendte regler
§ 38, stk. 1 og § 77, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 674 af 25. maj 2020 af
lov om arbejdsmiljø.
§ 4 og § 7, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1234 af 29. oktober 2018 om
arbejdets udførelse.
Vejledning til at efterkomme påbuddet
I kan læse mere om forebyggelse af arbejdsulykker i store og mellemstore
virksomheder i At-vejledning F.0.5 på
https://at.dk/F-0-5.
Se fx afsnit 3.2.
'Risici, normer og værdier'
og afsnit 5.1. 'Identifikation
af farekilder'.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0033.png
I kan læse mere om forebyggelse af ulykkesrisici ved intern færdsel på
virksomheder i At-vejledning F.0.7 på
https://at.dk/F-0-7
se særligt afsnit 1.1.
'Klar markering af, hvor den kørende transport foregår',
afsnit 1.2.
'Krydsende
færdsel'
samt afsnit 1.3. 'Udsyn
og overblik over færdslen'.
Heraf fremgår det blandt andet:
"Der er især risiko for ulykker, når arbejdsopgaver og transportopgaver krydser
hinanden. Derfor bør man identificere de steder, hvor arbejds- og
transportopgaver krydser hinanden, og forebygge risikosituationer. Krydsende
trafik bør i videst muligt omfang undgås. Det kan ske ved planlægning af
opgaver og processer, ved udformning af transportveje og ved at fastsætte klare
færdselsregler.
Der bør tages særlige forholdsregler på steder, hvor udsyn og overblik over
transport og færdsel er vanskelig.
Man bør reducere behovet for, at kørende transport skal bakke, især hvor der
foregår anden transport og specielt gående færdsel."
I kan klage over påbuddet
Hvis I ønsker at klage over påbuddet, skal I sende klagen til Arbejdstilsynet. Vi
skal modtage klagen inden fire uger efter, at I har modtaget påbuddet. I behøver
ikke at rette jer efter påbuddet, mens klagen bliver behandlet. Hvis vi fastholder
påbuddet, sender vi klagen videre til Arbejdsmiljøklagenævnet, som vil
behandle jeres klage.
Følg jeres sag digitalt
Få overblik over denne sag og eventuelle andre sager med Arbejdstilsynet på
Arbejdsmiljø i din virksomhed.
Her kan I bl.a. se kommende frister, og om
Arbejdstilsynet vurderer, at I har efterkommet påbuddet.
Ring, hvis I har spørgsmål
I er velkomne til at ringe til Arbejdstilsynet på 70 12 12 88, hvis I har spørgsmål
til påbuddet.
Side 6/10
Venlig hilsen
Tina Skovgaard Jensen
Tilsynsførende
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0034.png
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0035.png
Billede 2:
Konsolideringsområdet i tørkostafdelingen
Side 8/10
Midt i billedet ses bord med printer
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0036.png
Billede 3:
Gangsti i konsolideringsområdet i tørkostafdelingen
Side 9/10
Til højre i billedet ses gangsti.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0037.png
Billede 4:
Plastikkasser stablet på palle
Side 10/10
Plastikkasser stablet i en højde, der gør det vanskeligt at orientere sig.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0038.png
INTERVARE A/S
Banemarksvej 58
2605 Brøndby
Arbejdstilsynet
Tilsynscenter Øst
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
[email protected]
www.at.dk
CVR 21481815
10. februar 2021
Besøgsrapport fra Arbejdstilsynets tilsyn
Arbejdstilsynet har den 9. februar 2021 været på besøg hos INTERVARE A/S
på arbejdsstedet Banemarksvej 58, 2605 Brøndby.
Vi talte med arbejdsgivere/arbejdsgiverrepræsentanter Jonas Rolandsen, Hjalte
Frostholm og Tommy Hvid.
Sag
20200022633/18
Ansvarlig:
Tina Skovgaard Jensen
CVR 25169158
P 1007380409
Side 1/2
Kontrol af om I har efterkommet påbud mv.
Arbejdstilsynet har kontrolleret, om virksomheden har efterkommet påbud om
at sikre, at arbejdet med pakning, klargøring og transport af varer og paller samt
færdsel i konsolideringsområdet i tørkostafdelingen planlægges og
tilrettelægges, så det kan udføres sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt af 10. juli
2020. Vi har endnu ikke taget stilling til, om I har efterkommet påbuddet. Vi vil
orientere jer telefonisk om vores endelig vurdering.
Supplerende tilsyn
Der er behov for, at Arbejdstilsynet gennemfører et supplerende tilsyn.
Information om besøget
Hvis I har en arbejdsmiljøorganisation, skal I orientere medlemmerne om
indholdet af dette brev. Vi opfordrer jer til at orientere alle ansatte, som er
berørt.
Ring, hvis I har spørgsmål
I er velkomne til at ringe til Arbejdstilsynet på 70 12 12 88, hvis I har
spørgsmål.
Venlig hilsen
Tina Skovgaard Jensen
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
Tilsynsførende
Side 2/2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
Ny sag
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0041.png
INTERVARE A/S
Banemarksvej 58
2605 Brøndby
Arbejdstilsynet
Tilsynscenter Øst
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
[email protected]
www.at.dk
CVR 21481815
10. februar 2021
Besøgsrapport fra Arbejdstilsynets tilsyn
Arbejdstilsynet har den 9. februar 2021 været på besøg hos INTERVARE A/S
på arbejdsstedet Banemarksvej 58, 2605 Brøndby.
Vi talte med arbejdsgivere/arbejdsgiverrepræsentanter Jonas Rolandsen, Hjalte
Frostholm, Tommy Hvid og Morten Piil.
Sag
20200037438/3
Ansvarlig:
Tina Skovgaard Jensen
CVR 25169158
P 1007380409
Side 1/1
Supplerende tilsyn
Der er behov for, at Arbejdstilsynet gennemfører et supplerende tilsyn, fordi vi
på besøget i dag ikke kunne vurdere det samlede arbejdsmiljø i virksomheden.
Det supplerende tilsyn vil finde sted den 18. marts 2021 kl. 09:00.
Information om besøget
Hvis I har en arbejdsmiljøorganisation, skal I orientere medlemmerne om
indholdet af dette brev. Vi opfordrer jer til at orientere alle ansatte, som er
berørt.
Ring, hvis I har spørgsmål
I er velkomne til at ringe til Arbejdstilsynet på 70 12 12 88, hvis I har
spørgsmål.
Venlig hilsen
Tina Skovgaard Jensen
Tilsynsførende
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0042.png
INTERVARE A/S
Banemarksvej 58
2605 Brøndby
Arbejdstilsynet
Tilsynscenter Øst
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
[email protected]
www.at.dk
CVR 21481815
19. marts 2021
Besøgsrapport fra Arbejdstilsynets tilsyn
Arbejdstilsynet har den 18. marts 2021 været på besøg hos INTERVARE A/S
på arbejdsstedet Banemarksvej 58, 2605 Brøndby.
Vi talte med arbejdsgivere/arbejdsgiverrepræsentanter Morten Piil, Hjalte
Frostholm og Tommy Hvid, arbejdsmiljørepræsentanter Lea Lyngsø, Rannva
Johanson og Julie Dieu, samt Arbejdsmiljøkoordinator Henrik Eggersen.
Arbejdstilsynet har på besøget ikke konstateret nogen overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen i de inspicerede områder.
Sag
20200037438/4
Ansvarlig:
Tina Skovgaard Jensen
CVR 25169158
P 1007380409
Side 1/1
Information om besøget
Hvis I har en arbejdsmiljøorganisation, skal I orientere medlemmerne om
indholdet af dette brev. Vi opfordrer jer til at orientere alle ansatte, som er
berørt.
Ring, hvis I har spørgsmål
I er velkomne til at ringe til Arbejdstilsynet på 70 12 12 88, hvis I har
spørgsmål.
Venlig hilsen
Tina Skovgaard Jensen
Tilsynsførende
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
Ny sag
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0044.png
INTERVARE A/S
Banemarksvej 58
2605 Brøndby
Arbejdstilsynet
Tilsynscenter Øst
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
[email protected]
www.at.dk
CVR 21481815
21. april 2021
Besøgsrapport fra Arbejdstilsynets tilsyn
Arbejdstilsynet har den 20. april 2021 været på besøg hos INTERVARE A/S på
arbejdsstedet Banemarksvej 58, 2605 Brøndby.
Vi talte med arbejdsgivere/arbejdsgiverrepræsentanter Jonas Ronaldsen, Hjalte
Frostholm, Tommy Hvid og Charlotte Vang-Hansen, samt Ansat/tidl.
arbejdsmiljørepræsentant Paulina Kowalska og HR-konsulent Dorte Stæhr.
Sag
20210032702/2
Ansvarlig:
Tina Skovgaard Jensen
P 1007380409
Side 1/2
Resultat af besøget
Strakspåbud
Virksomheden har i dag fået et påbud om at rette op på forhold, som strider mod
arbejdsmiljølovgivningen. I skal bringe forholdene i orden straks.
I har fået påbud om at sørge for, at skaderne på pallereoler i køl-lager afhjælpes,
således at de kan anvendes på en sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt måde,
herunder tages ud af drift, indtil påkørselsskaderne og bøjninger af tværstiver er
udbedret, fordi vi så/fik oplyst følgende:
Arbejdetstilsynet konstaterede:
- På køl-lageret var der indrettet med pallereoler i to vangers højde. Øverste
vange var i 3,5 meters højde.
- Der stod gods på paller på gulvet samt på 1. vange og 2. vange.
- Godset var bl.a. æg, færdigretter i glas og varer i kasser.
- Der stod paller med gods på alle vangerne.
- Ved besøget var der 8-10 ansatte på køl-lageret som plukkede varer og
transporterede paller med gods med gaffeltrucks.
- Seks tværstivere på en hel pallereol var bøjede/defekte. Derved var der
betydelig fare for at pallereoler væltede og gods faldt ned over de ansatte.
Tilbud om aftale
Vi overvejer at give jer et tilbud om at indgå en aftale med Arbejdstilsynet.
Aftalen indebærer bl.a., at I skal løse et arbejdsmiljøproblem, som vi har
mistanke om kan udgøre en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.
Arbejdsmiljøproblemet drejer sig om at der forekommer tidspres i et afgrænset
område af lageret..
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
Side 2/2
Information om besøget
Arbejdstilsynet indhentede på besøget dokumentation og/eller prøver i form
af fotos..
I har fået et eksemplar af "Arbejdstilsynets besøg i dag", der informerer om
formålet med besøget og grundlaget for det.
I er blevet informeret om, at eventuelle reaktioner fra Arbejdstilsynet vil
blive sendt til virksomhedens juridiske enhed via e-Boks.
Hvis I har en arbejdsmiljøorganisation, skal I orientere medlemmerne om
indholdet af dette brev. Vi opfordrer jer til at orientere alle ansatte, som er
berørt.
Vi har sendt kopi af dette brev til arbejdsgiver/arbejdsgiverrepræsentant Jonas
Ronaldsen.
Ring, hvis I har spørgsmål
I er velkomne til at ringe til Arbejdstilsynet på 70 12 12 88, hvis I har
spørgsmål.
Venlig hilsen
Tina Skovgaard Jensen
Tilsynsførende
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0046.png
INTERVARE A/S
Banemarksvej 58
2605 Brøndby
Arbejdstilsynet
Tilsynscenter Øst
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
[email protected]
www.at.dk
CVR 21481815
23. april 2021
Afgørelse
Vi sender her den afgørelse, som vi oplyste om på vores tilsynsbesøg den 20.
april 2021 hos INTERVARE A/S på arbejdsstedet Banemarksvej 58, 2605
Brøndby. Vi talte med logistikdirektør Jonas Ronaldsen,
afdelingschef/arbejdsmiljøleder Tommy Hvid og driftschef Hjalte Frostholm.
Arbejdstilsynet var repræsenteret ved tilsynsførende Tina Skovgaard Jensen,
tilsynsførende Lotte Elbo Thorup, tilsynsførende Signe Hansen og
tilsynsførende Susan Aufeldt
Strakspåbud
Virksomheden påbydes at sørge for, at skaderne på pallereoler i køl-lager
afhjælpes, således at de kan anvendes på en sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt
måde, herunder tages ud af drift, indtil påkørselsskaderne og bøjninger af
tværstiver er udbedret
I skal efterkomme påbuddet
straks.
I skal orientere alle arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanter, der er berørt af
påbuddet.
I skal
senest den 30. april 2021
give os besked om, hvordan I har efterkommet
påbuddet. Inden I giver os besked, skal I orientere arbejdsmiljøorganisationen
om, hvordan påbuddet er efterkommet. I skal bruge
formularen
på vores
selvbetjeningsløsning Arbejdsmiljø i din virksomhed.
Sag
20210032702/3
Ansvarlig:
Susan Aufeldt
CVR 25169158
P 1007380409
Side 1/5
Begrundelse for påbuddet
Det er Arbejdstilsynets vurdering, at arbejdet på virksomhedens køl-lager ikke
er sikkerhedsmæssig fuldt forsvarlig, idet der anvendes pallereoler med
tværstivere, som er bøjet/defekte, og der er derved risiko for ulykke i form af
nedfald eller sammenstyrtning mm. af pallereoler samt gods på paller, hvor de
ansatte færdes og udfører deres arbejde dagligt.
Arbejdstilsynet lægger i vurderingen vægt på, at:
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
Virksomheden har et køl-lager, hvor der bliver håndteret gods på paller
med gaffeltrucks samt plukket fra pallereoler af de ansatte.
Der er i alt 50 ansatte, som dagligt/holdskift udfører arbejde på køl-
lageret. Ved besøget var der 8-10 ansatte, som udførte arbejde på køl-
lageret.
Køl-lageret er indrettet med pallereoler af stål, hvorpå der står pallegods.
Pellereolerne er indrettet med 2 vanger, og den øverste vange er i 3,5
meters højde
Der står paller med gods på gulvet og på 1. og 2. vange.
De ansatte færdes tæt på reolerne, når de færdes på gangene imellem
reolerne, samt når de plukker direkte fra reolerne.
Godset på pallerne er blandt andet færdigretter på glas i kasser.
Der er 6 tværstiver i en pallereol, som er defekte. Tværstivere er bøjet
og muligvis påkørte. Pallereolen anvendes til pallegods og er ikke taget
ud af drift.
Side 2/5
Arbejdstilsynet afgiver et strakspåbud grundet, at der er betydelig fare for, at
pallereolerne knækker sammen de påkørte og bøjede steder på
tværstiverne, hvilket kan resultere i nedstyrtning samt sammenstyrtning af
pallegods, som kan ramme de ansatte og føre til alvorlig personskader.
Sagens oplysninger
Ved Arbejdstilsynets besøg blev det konstateret, at virksomheden har indrettet
et køl-lager med pallereoler af stål, hvorpå der står pallegods.
Arbejdstilsynet konstaterede, at:
Lageret er indrettet med flere rækker med pallereoler.
Gods står på paller inde i reolerne; på gulvet, på 1. og 2. vange. Den 2.
vange er placeret i 3,5 meters højde (se billede 1).
Der stod paller med gods på alle vanger.
Godset var i kasser, og der var blandt andet: æg, færdigretter på glas
og juice.
Ved besøget på køl-lageret blev gods transporteret med gaffeltrucks.
Der var 8-10 ansatte, der arbejdede på køl-lageret ved besøget. De
plukkede direkte fra pallereoler, gik igennem gangene imellem
reolerne samt kørte gods på gaffeltrucks.
En pallereolerne havde 6 tværstivere, som var defekte/bøjede og
muligvis påkørte (se billede 2).
Det blev oplyst af ledelsen, at:
Der er 50 ansatte i virksomheden, som dagligt/holdskift har
arbejdsopgaver på køl-lageret.
De ansatte håndterer pallegodset på lageret med gaffeltrucks. De tager
gods op og ned fra vangerne dagligt.
Virksomheden iværksatte tiltag imod sammenstyrtning og nedstyrtning fra
pallereolerne under Arbejdstilsynets besøg.
Anvendte regler
§ 35 stk 1 og § 77, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 674 af 25. maj 2020 af lov
om arbejdsmiljø.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0048.png
§ 15, i bekendtgørelse nr. 1109 af 15. december 1992 om anvendelse af
tekniske hjælpemidler med senere ændringer.
Side 3/5
Vejledning til at efterkomme påbuddet
Arbejdstilsynet anbefaler virksomheden at orienterer sig og finde information i
følgende AT-vejledninger:
"Forebyggelse af arbejdsulykker i store og mellemstore virksomheder" – AT-
vejledning F.0.5:
https://at.dk/regler/at-vejledninger/forebyggelse-
arbejdsulykker-store-mellemstore-virksomheder-f-0-5/.
"Maskiner og maskinanlæg" – AT-vejledning B.1.3:
https://at.dk/regler/at-
vejledninger/maskiner-maskinanlaeg-b-1-3.
Samt læs materiale om lagerindretning og materiale håndtering på
http://www.flam.dk/.
I kan klage over påbuddet
I kan klage over påbuddet til Arbejdsmiljøklagenævnet. Hvis I ønsker at klage,
skal I sende klagen til Arbejdstilsynet. Vi skal modtage klagen inden fire uger
efter, at I har modtaget påbuddet. Klage over et strakspåbud har ikke opsættende
virkning. Det betyder, at I skal rette jer efter påbuddet, selvom I klager. Hvis vi
fastholder påbuddet, sender vi klagen videre til Arbejdsmiljøklagenævnet, som
så behandler jeres klage.
Følg jeres sag digitalt
Få overblik over denne sag og eventuelle andre sager med Arbejdstilsynet på
Arbejdsmiljø i din virksomhed.
Her kan I bl.a. se kommende frister, og om
Arbejdstilsynet vurderer, at I har efterkommet påbuddet.
Ring, hvis I har spørgsmål
I er velkomne til at ringe til Arbejdstilsynet på 70 12 12 88, hvis I har spørgsmål
til påbuddet.
Venlig hilsen
Susan Aufeldt
Tilsynsførende
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0049.png
.
Side 4/5
Billede 1:
Pallereaol på køl-lager
Pallereol på køl-lager med defekte tværstiver.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0050.png
Billede 2:
Defekt tværstiver på pallereol på køl-lager
Side 5/5
Defekt tværstiver på pallereol på køl-lager.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0051.png
INTERVARE A/S
Banemarksvej 58
2605 Brøndby
Arbejdstilsynet
Tilsynscenter Øst
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
[email protected]
www.at.dk
CVR 21481815
29. april 2021
Lav en aftale med Arbejdstilsynet om at forbedre jeres arbejdsmiljø
Arbejdstilsynet tilbyder jer en aftale om, at I skal løse et arbejdsmiljøproblem
om tidspres for de ansatte i en afgrænset del af lageret, som Arbejdstilsynet har
mistanke om udgør en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.
Aftalen betyder, at Arbejdstilsynet ikke undersøger forholdene yderligere, mens
aftalen gælder. Til gengæld skal I gøre en ekstra indsats for at forbedre
arbejdsmiljøet og løse det problem, der er mistanke om, selv om Arbejdstilsynet
ikke har konstateret en overtrædelse af arbejdsmiljøloven. I kan få hjælp og
vejledning af os.
Vi tilbyder jer denne aftale, fordi vi på vores tilsyn den 20. april 2021 hos
INTERVARE A/S, Banemarksvej 58, 2605 Brøndby fik en mistanke om, at
ansattes arbejde i en afgrænset del af lageret ikke var sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt på grund af tidspres. Vi talte med Head of People & Culture
Charlotte Vang-Hansen, logistikdirektør Jonas Ronaldsen, afdelingschef/
arbejdsmiljøleder Tommy Hvid, driftschef Hjalte Frostholm og ansat/tidl.
arbejdsmiljørepræsentant Paulina Kowalska.
Arbejdstilsynet var repræsenteret af tilsynsførende Tina Skovgaard Jensen,
Lotte Elbo Thorup, Signe Hansen og Susan Aufeldt.
Sag
20210032702/7
Ansvarlig:
Tina Skovgaard Jensen
CVR 25169158
P 1007380409
Side 1/3
Sådan gør I
Hvis I vil indgå aftalen med os, skal I acceptere aftalen via vores
selvbetjeningsløsning Arbejdsmiljø i din virksomhed. Der skal I også tilføje
kontaktpersoner. Dette skal I gøre inden
27. maj 2021
Log på
Arbejdsmiljø i din virksomhed
Når I accepterer aftalen, accepterer I samtidig, at aftalen indebærer følgende:
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
2400273_0052.png
Arbejdstilsynet forpligter sig til at give jer vejledning, så I kan arbejde med
løsningen af det arbejdsmiljøproblem, der er mistanke om.
INTERVARE A/S forpligter sig til at:
Sikre, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og udføres, så tidspres i
forbindelse med arbejdet i en afgrænset del af lageret ikke forringer
ansattes sundhed på kort eller lang sigt.
Have sikret dette senest den 1. oktober 2021.
Orientere AMO om denne aftale. Dette er en betingelse for, at I kan
indgå aftalen med os.
Inddrage AMO i løsningen af det arbejdsmiljøproblem, som aftalen
omfatter.
Kontakte Arbejdstilsynet, hvis der sker væsentlige ændringer i forhold til
aftalen, fx hvis I ikke kan løse problemet inden for fristen.
Side 2/3
Aftale eller ej?
Hvis I ikke ønsker at indgå aftalen, forventer vi at komme på tilsyn og
undersøge forholdene yderligere.
I har altid mulighed for at opsige aftalen. Arbejdstilsynet kan også opsige
aftalen, hvis de forhold, der ligger til grund for aftalen, ændrer sig væsentligt.
Hvis I ikke inden for fristen i aftalen har løst det arbejdsmiljøproblem, der er
mistanke om, vil vi ved et kommende tilsyn kunne træffe afgørelse om, at I har
overtrådt arbejdsmiljøreglerne, hvis tilsynet viser, at der er en overtrædelse.
Hvorfor får I dette tilbud om en aftale
Arbejdstilsynet tilbyder jer en aftale, fordi Arbejdstilsynet fik oplyst af ledelsen,
at:
De ansatte i en afgrænset del af lageret om natten kan være udfordret af
tidspres som følge af den ledelsesmæssige tilgang på mellemleder-
niveau med hensyn til kommunikation omkring performance-systemet,
anerkendelse og kulturforståelse. Virksomheden har ca. 67 forskellige
nationaliteter ansat.
Antallet af ansatte på lageret er øget betragteligt det seneste år, og at
der inden for det seneste halve år har været en personaleomsætning på
ca. 30-40 % blandt de lageransatte.
Nogle ansatte arbejder ifølge ledelsen i et selvpåført højt arbejdstempo
for at opnå bonus eller flere vagter/timer, og ledelsen har overvejelser
omkring at sætte en øvre grænse for de deltidsansattes performancemål.
Kontakt os gerne
I er velkomne til at kontakte Arbejdstilsynet på 70 12 12 88, hvis I har
spørgsmål eller brug for vejledning. I kan også læse mere om aftaleforløbet på
at.dk/aftaleforløb.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om at oversende tilsynsrapporterne fra Arbejdstilsynet for besøgene i 2020 og 2021 hos Nemlig.com i Brøndby, til beskæftigelsesministeren
Hvis I indgår aftalen, vil vi ringe til den oplyste kontaktperson for at tilbyde
hjælp og vejledning.
Venlig hilsen
Side 3/3
Tina Skovgaard Jensen
Tilsynsførende