Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2400226_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Maja Torp
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-3403
22. maj 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 23. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
386 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Maja
Torp (V).
Spørgsmål nr. 386:
”Vil
ministeren oplyse, hvad årsagen er til, at kun to kommuner må udfordre den
komplekse lovgivning på beskæftigelsesområdet inden for de næste tre år, når 11
nordjyske kommuner i et frikommuneforsøg under VLAK-regeringen har vist, at
man ved at sætte kommunerne fri kan effektivisere beskæftigelsesindsatsen og for-
korte lediges vej til job?”
Svar:
Beskæftigelsesministeriet har ikke kendskab til hvilke to kommuner, der henvises
til.
Under den udvidede udfordringsret har alle offentligt ansatte og private leverandø-
rer haft mulighed for at komme med ændringsforslag til uhensigtsmæssige regler,
samt søge om fravigelse af reglerne for at vise, at arbejdet kan indrettes på en smar-
tere måde. Den udvidede udfordringsret løber fra 2018-2021. Ansøgningsperioden
for forsøg under udfordringsretten udløb d. 31. juli 2020.
Under frikommuneforsøget i perioden 2016-2020 har udvalgte kommuner endvi-
dere haft frihed til at afprøve nye og mere effektive måder at løse deres opgaver på.
Frikommunenetværk har fremlagt deres forsøgsresultater. Regeringen vil tage stil-
ling til, om resultaterne af forsøgene giver anledning til ændret lovgivning.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister