Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2405569_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr.
31. maj 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22 april 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
385 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge ([SF).
Spørgsmål nr. 385:
Med henvisning til ministerens besvarelse af samrådsspørgsmål T og U den 21.
april 2021 om arbejdsmiljø mv. på baggrund af sagen om Nemlig.com bedes mini-
steren besvare følgende:
-
-
-
Er den type af overvågning af medarbejdere, som er beskrevet af flere me-
dier i sagen om Nemlig.com i overensstemmelse med GDPR?
I hvor høj grad findes der viden om udstrækningen om overvågning af
medarbejdere på danske arbejdspladser?
Hvor høj en grad af overvågning af medarbejdere, mener ministeren, at vi
skal acceptere i Danmark?
Svar:
Som jeg tidligere har fremhævet både på samråd og i besvarelsen af udvalgsspørgs-
mål, kan jeg som minister ikke gå ind i konkrete sager. Derfor kan jeg heller ikke
redegøre for om den overvågning, som er beskrevet af medierne i sagen om Nem-
lig.com, er i overensstemmelse med de databeskyttelsesretlige regler.
Til brug for besvarelsen af spørgsmål 1 har jeg indhentet et bidrag fra Justitsmini-
steriet.
Justitsministeriet har til brug for bidraget indhentet en udtalelse fra Datatilsynet,
som har oplyst følgende, herunder vedr. DA og
LO’s
(nu FH) aftale om indførelse
af kontrolforanstaltninger:
”Efter
de databeskyttelsesretlige regler kan arbejdsgiveres behandling
af personoplysninger i forbindelse med overvågning af medarbejdere
finde sted, hvis der er et gyldigt behandlingsgrundlag, og hvis de over-
ordnede betingelser om saglighed og proportionalitet er opfyldt.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om sagen om Nemlig.com, til beskæftigelsesministeren
2405569_0002.png
Ud over databeskyttelsesreglerne er spørgsmålet om kontrol af medar-
bejdere reguleret i aftaler mellem arbejdsmarkedets parter, herunder
f.eks. DA og
LO’s
aftale om indførelse af kontrolforanstaltninger.
Behandling af oplysninger om medarbejdere, der sker som led i en
kontrolforanstaltning i henhold til DA og LO’s aftale om kontrolfor-
anstaltninger eller andre lignende aftaler, kan ske i medfør af databe-
skyttelseslovens
1
§ 12, stk. 1.
Det følger af databeskyttelsesforordningens
2
artikel 13 og 14, at data-
ansvarlige har pligt til at give en række informationer til den registre-
rede, når der behandles oplysninger om vedkommende. Dette gælder
også, når arbejdsgiver behandler oplysninger om sine medarbejdere.
Endvidere følger det af databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1,
litra a, at enhver behandling af personoplysninger skal være lovlig, ri-
melig og gennemsigtig.
Ved arbejdsgivers behandling af personoplysninger i forbindelse med
kontrolforanstaltninger over for de ansatte medfører princippet om
gennemsigtighed i forordningens artikel 5, stk. 1, litra a, at arbejdsgi-
veren som udgangspunkt skal give de ansatte let tilgængelig
forud-
gående
information om de anvendte kontrolforanstaltninger, herun-
der særligt om kontrolformålet.
For så vidt angår tv-overvågning fremgår det af tv-overvågningslo-
ven
3
, at såvel private virksomheder som offentlige myndigheder, der
foretager tv-overvågning af arbejdspladser, ved skiltning eller på an-
den tydelig måde skal oplyse om overvågningen, jf. lovens §§ 3 og 3a.
Datatilsynet kan ikke på det foreliggende grundlag vurdere, om Nem-
lig.com’s overvågning af ansatte er sket inden for rammerne af de da-
tabeskyttelsesretlige regler. Det bemærkes, at Datatilsynet ikke ses at
have modtaget klager over Nemlig.com’s
behandling af personoplys-
ninger i forbindelse med overvågning af medarbejdere.”
Jeg kan desuden oplyse, at der på Datatilsynets hjemmeside findes en vejledning
om databeskyttelse i forbindelse med ansættelsesforhold.
Jeg kan supplerende oplyse, at overvågning af medarbejdere på en arbejdsplads
ikke er reguleret i den ansættelsesretlige lovgivning, men det er et almindeligt an-
1
Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelses-
loven)
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse
af direktiv 95/46 EF (generel forordning om databeskyttelse)
3
Lovbekendtgørelse nr. 1190 af 11. oktober 2007 om tv-overvågning med senere ændringer
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om sagen om Nemlig.com, til beskæftigelsesministeren
2405569_0003.png
sættelsesretligt princip, at arbejdsgiver har en ledelsesret i forhold til sine medar-
bejdere. Ledelsesretten har karakter af en retlig standard
4
og antages at gælde ved
alle ansættelsesforhold. Ledelsesretten er desuden udtrykkeligt fastsat i hovedafta-
len mellem Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisa-
tion (FH, tidligere LO)
5
.
I ledelsesretten ligger arbejdsgivers adgang til at fastsætte kontrolforanstaltninger.
Overvågning af medarbejdere anses for en kontrolforanstaltning og kan gennemfø-
res, hvis den er sagligt begrundet i driftsmæssige årsager og har et fornuftigt for-
mål, eksempelvis af sikkerhedsmæssig karakter. Heri ligger, at kontrolforanstalt-
ningerne ikke må være krænkende, forvolde tab eller nævneværdige ulemper over
for medarbejderne
6
.
Arbejdsgiver kan fastsætte kontrolforanstaltninger under iagttagelse af kollektive
overenskomster, og det anbefales af hovedorganisationerne, at der indgås særlige
aftaler efter arbejdsforholdenes karakter, eksempelvis i relation til videoovervåg-
ning
7
.
Overvågning på arbejdspladser skal således ske under iagttagelse af reglerne om
databeskyttelse og inden for rammerne af arbejdsgivers ledelsesret
herunder skal
arbejdsgivers kontrolforanstaltninger naturligvis holde sig inden for gældende lov-
givning.
Derudover er det et anliggende for arbejdsmarkedets parter, i kollektive overens-
komster/lokalaftaler, nærmere at fastsætte i hvilket omfang overvågning af medar-
bejdere er acceptabelt.
Ud fra det overordnede proportionalitetsprincip beror vurderingen på en afvejning
af på den ene side hensynet til beskyttelse af det enkelte menneskes integritet og på
den anden side de formål, der berettiger anvendelsen af overvågning, som kan være
legitime.
Ud fra arbejdsforholdenes karakter er det således en konkret vurdering om arbejds-
giver sagligt kan begrunde overvågning i driftsmæssige årsager samtidig med, at
overvågningen ikke er krænkende eller til ulempe over for medarbejderen.
Beskæftigelsesministeriet er ikke bekendt med i hvor høj grad, der findes viden om
udstrækningen af overvågning af medarbejdere på det danske marked.
Venlig hilsen
4
Ansættelsesret, 1. udg., 2020, Jens Kristiansen, kap. 7, afsnit 1.1.
Hovedaftalen mellem LO og DA, Aftale af 31. oktober 1937 med ændringer pr. 1. januar 1993.
6
Aftale om kontrolforanstaltninger mellem DA og FH af 27.10.06.
7
Aftale om kontrolforanstaltninger mellem DA og FH af 27.10.06.
5
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om sagen om Nemlig.com, til beskæftigelsesministeren
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
4