Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2393654_0001.png
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 22. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 383
(alm. del) efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 383:
Kan ministeren præcisere, hvordan udtrykket "international trafik" skal forstås af
immigrationsmyndighederne?
Svar:
Det følger af udlændingelovens § 13, stk. 1, at udlændinge skal have arbejdstilla-
delse for at tage lønnet eller ulønnet beskæftigelse, for at udøve selvstændig er-
hvervsvirksomhed eller for mod eller uden vederlag at udføre tjenesteydelser her i
landet. Det fremgår endvidere, at arbejdstilladelse tillige kræves til beskæftigelse
på dansk skib eller luftfartøj, der som led i rutefart eller i øvrigt regelmæssigt an-
kommer til dansk havn eller lufthavn.
Af udlændingelovens § 13, stk. 2, følger, at udlændinge- og integrationsministeren
er bemyndiget til at fastsætte nærmere bestemmelser om, i hvilket omfang ar-
bejdstilladelse kræves til arbejde på søterritoriet eller kontinentalsoklen. Bemyndi-
gelsesbestemmelsen er udmøntet i udlændingebekendtgørelsens § 23, hvoraf det
følger, at udlændinge skal have arbejdstilladelse til arbejde på søterritoriet og kon-
tinentalsoklen, medmindre de er fritaget herfor.
I udlændingelovens § 14, stk. 1, er oplistet, hvilke udlændinge der er fritaget for
krav om arbejdstilladelse. Herudover fremgår det af § 14, stk. 3, at udlændinge- og
integrationsministeren kan bestemme, at andre udlændinge er fritaget for krav om
arbejdstilladelse. Denne bemyndigelsesbestemmelse er udmøntet i udlændingebe-
kendtgørelsens § 24.
Af udlændingebekendtgørelsens § 24, stk. 1, nr. 4, fremgår, at personale på danske
lastskibe i international trafik, der anløber dansk havn eller værft højst 25 gange
inden for en forudgående periode på 12 måneder, er fritaget for krav om arbejds-
tilladelse, samt at personale på et sådant lastskib herudover er fritaget for krav om
Side
1/3
12. maj 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 7936
1612465
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om, hvordan udtrykket "international trafik" skal forstås af immigrationsmyndighederne, til udlændinge- og integrationsministeren.
arbejdstilladelse, hvis lastskibet i samme periode udover 25 anløb til havn eller
værft har op til 3 værftsophold (havneanløbsreglen).
I betænkning nr. 968 fra 1982 om udlændingelovgivningen side 194 og 195 er der
om bestemmelsen i udlændingelovens § 13, stk. 1, 2. pkt., anført, at det af bestem-
melsen modsætningsvis følger, at der ikke kræves arbejdstilladelse til beskæftigelse
af udlændinge på danske skibe eller fly, som ikke regelmæssigt ankommer til dansk
havn eller lufthavn og ej heller til besætningsmedlemmer på udenlandske skibe el-
ler fly, selvom disse regelmæssigt ankommer til danske havne eller lufthavne.
Der kræves således ikke arbejdstilladelse til besætningsmedlemmer på udenland-
ske skibe, der ”som
led i rutefart eller i øvrigt regelmæssigt ankommer til dansk
hav ”. I betæ k i ge side 95 er det for uleret på de
åde, at arbejdstilladelse
dog ikke kræves ”til arbejde, der udføres på skibe eller fly, der passerer da sk sø-
eller luftterritorium, medmindre det drejer sig om dansk skib eller fly, som regel-
æssigt a løber da sk hav eller lufthav , jfr. stk. , . pkt.” [§ , stk. , . pkt.].
I betænkning nr. 968 fra 1982 side 195 er om bestemmelsen i udlændingelovens §
13, stk. 2, anført, at justitsministeren bemyndiges til efter samråd med arbejdsmi-
nisteren [nu udlændinge- og integrationsministeren] at fastsætte nærmere be-
stemmelser om, i hvilket omfang arbejdstilladelse kræves til arbejde på søterrito-
riet eller kontinentalsoklen, og at de gældende regler er fastsat i udlændingebe-
kendtgørelse 196/1980, § 38, stk. 1, der pålægger udlændinge at have arbejdstilla-
delse ved arbejder på søterritoriet og kontinentalsoklen.
Om arbejde på søterritoriet fremgår det af betænkning nr. 882 fra 1979 om udlæn-
dingelovgivningen side 98, at tilladelse ikke kræves til arbejde på skibe, der passerer
søterritoriet på vej til dansk eller udenlandsk havn, medmindre det drejer sig om et
dansk skib, der regelmæssigt anløber dansk havn. Videre fremgår det, at udtrykket
»arbejder på søterritoriet« således sigter til virksomheder, der drives fra faste an-
læg af enhver art, samt virksomheder, der drives fra flydende anlæg, der befinder
sig på søterritoriet med henblik på anlægsvirksomhed eller udnyttelse eller udforsk-
ning af ikke levende naturforekomster. Under hensyn til den ringe praktiske betyd-
ning af afgrænsningen har udvalget ikke fundet det nødvendigt at præcisere af-
grænsningen mere detaljeret i bekendtgørelsesteksten.
International trafik forstås således udlændingeretligt som, når et udenlandsk skib
er i fast rutefart eller i øvrigt regelmæssigt ankommer til dansk havn, og ikke arbej-
der på det danske søterritorium eller den danske kontinentalsokkel.
Der stilles ikke krav om opholds- og arbejdstilladelse for personale ombord på
udenlandske skibe, som er i international trafik og i den forbindelse passerer dansk
søterritorium.
Personale ombord på udenlandske skibe, som ikke er i international trafik, men som
arbejder på dansk søterritorium, skal derimod
i overensstemmelse med udlæn-
dingelovens grundlæggende udgangspunkt
være i besiddelse af arbejdstilladelse.
Side
2/3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om, hvordan udtrykket "international trafik" skal forstås af immigrationsmyndighederne, til udlændinge- og integrationsministeren.
Er man i tvivl om, hvorvidt der stilles krav om opholds- og arbejdstilladelse i en kon-
kret situation, eller om man opfylder betingelserne for at få en arbejdstilladelse,
kan man altid rette henvendelse til udlændingemyndighederne og søge vejledning.
Mattias Tesfaye
/
Jonas From Soelberg
Side
3/3