Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2397915_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 375
Offentligt
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 22. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 375
(alm. del) efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 375:
I betragtning af at de russiske søfarende alle arbejdede i henhold til Maritime Labor
Convention (MLC), og at Danmark har ratificeret og overholder MLC, finder mini-
steren det så nødvendigt at kræve en separat dansk arbejdstilladelse?
Svar:
Udlændingelovens grundlæggende udgangspunkt er, at det kræver arbejdstilla-
delse at udføre arbejde i Danmark, medmindre udlændingen er fritaget for krav om
arbejdstilladelse.
Det følger af udlændingelovens § 13, stk. 1, at udlændinge skal have arbejdstilla-
delse for at tage lønnet eller ulønnet beskæftigelse, for at udøve selvstændig er-
hvervsvirksomhed eller for mod eller uden vederlag at udføre tjenesteydelser her i
landet. Det fremgår endvidere, at arbejdstilladelse tillige kræves til beskæftigelse
på dansk skib eller luftfartøj, der som led i rutefart eller i øvrigt regelmæssigt an-
kommer til dansk havn eller lufthavn.
Af udlændingelovens § 13, stk. 2, følger, at udlændinge- og integrationsministeren
er bemyndiget til at fastsætte nærmere bestemmelser om, i hvilket omfang ar-
bejdstilladelse kræves til arbejde på søterritoriet eller kontinentalsoklen. Bemyndi-
gelsesbestemmelsen er udmøntet i udlændingebekendtgørelsens § 23, hvoraf det
følger, at udlændinge skal have arbejdstilladelse til arbejde på søterritoriet og kon-
tinentalsoklen, medmindre de er fritaget herfor.
I udlændingelovens § 14, stk. 1, er oplistet, hvilke udlændinge der er fritaget for
krav om arbejdstilladelse. Herudover fremgår det af § 14, stk. 3, at udlændinge- og
integrationsministeren kan bestemme, at andre udlændinge er fritaget for krav om
arbejdstilladelse. Denne bemyndigelsesbestemmelse er udmøntet i udlændingebe-
kendtgørelsens § 24.
Side
1/2
11. maj 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 7922
1612368
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 378: Spm. om at strengere danske krav også risikerer at påvirke det lokale erhvervsliv, f.eks. i Rødby, Lolland, hvis betydelige havnerelaterede aktiviteter flyttes til Tyskland, til erhvervsministeren
I udlændingebekendtgørelsens § 24, er oplistet en række situationer, hvor udlæn-
dinge er fritaget for kravet om arbejdstilladelse. Der findes ikke fritagelsesregler for
udlændinge ombord på skibe, der er omfattet af og overholder Konventionen om
Søfarendes Arbejdsforhold (MLC).
Det er vigtigt, at vi holder fast i udgangspunktet om, at man skal have en arbejdstil-
ladelse for at arbejde i Danmark. Jeg finder derfor ikke anledning til at ændre reg-
lerne.
Mattias Tesfaye
/
Jonas From Soelberg
Side
2/2