Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2404764_0001.png
Transportministere n
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
2 8. maj 2021
2 021-3502
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. april 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (BEU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 376:
Finder ministeren, at der er en risiko for, at usikkerheden om an-
sættelse af ikke-EU-arbejdere (men MLC-certificeret) kan føre til
yderligere byggeomkostninger og forsinkelser i byggeriet for f.eks.
Fixed Link-projektet?
Svar:
Som det fremgår af Femern A/S’ redegørelse af 12. marts 2021,
som jeg oversendte til udvalgets orientering den 15. marts 2021, fo-
retog politiet den 9. marts 2021 en aktion mod 28 russiske søfolk
hyret på to russiske slæbebåde, som udførte opgaver med bugse-
ring af pramme for entreprenørkonsortiet FBC på anlægsarbejdet
med den faste forbindelse over Femern Bælt. De pågældende russi-
ske søfolk blev efterfølgende udvist af Danmark, og sagen er nu
overgået til behandling ved domstolene.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S, der oplyser følgende:
”Baggrunden for aktionen var, at der er blevet indgivet en anmel-
delse om, at de russiske søfolk på de to slæbebåde ikke skulle have
de fornødne opholds- og arbejdstilladelser. Ifølge FBC var søfol-
kene på de to russiske slæbebåde imidlertid omfattet af reglerne
under den internationale maritime konvention (MLC), hvorfor de
danske regler om opholds- og arbejdstilladelse
efter FBC’s opfat-
telse ikke fandt anvendelse. MLC-konventionens anvendelse i Dan-
mark sorterer under Erhvervsministeriets ressortområde.
Forløbet medførte ifølge FBC, at dele af konsortiets arbejde på Fe-
mern Bælt-projektet blev forsinket i en periode frem til nye slæbe-
både kunne anskaffes og indsættes. I forlængelse heraf har FBC
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 376: Spm. om der er en risiko for, at usikkerheden om ansættelse af ikke-EU-arbejdere (men MLC-certificeret) kan føre til yderligere byggeomkostninger og forsinkelser i byggeriet for f.eks. Fixed Link-projektet, til transportministeren
2404764_0002.png
Side 2/2
rejst krav mod Femern A/S om kompensation for de meromkost-
ninger, som forsinkelsen og anskaffelsen af nye slæbebåde ifølge
FBC har påført konsortiet.
FBC har endvidere i et brev af 18. marts 2021 til Sydsjællands og
Lolland-Falsters Politi og Styrelsen for International Rekruttering
og Integration (SIRI) anført, at konsortiet vil gøre et erstatnings-
krav gældende over for de relevante myndigheder, idet man opfat-
ter politiets aktion som uberettiget, jf. ovenfor.
Femern A/S behandler pt.
FBC’s krav om kompensation for de
konkrete følger af politiets aktion den 9. marts 2021 i henhold til
reglerne herom i kontrakten.
Samtidig er sagen om, hvorvidt de russiske søfolk var omfattet af
MLC-reglerne
og dermed mere principielt om MLC-reglernes
rækkevidde i forhold til arbejdet på Femern Bælt-projektet
over-
gået til behandling ved domstolene. Femern A/S følger sagen tæt,
idet sagens udfald vil kunne få betydning for både entreprenører-
nes fremtidige mandskabsdisponeringer og for håndteringen af det
krav, som FBC har rejst over for Femern A/S.
Spørgsmålet om den generelle økonomiske risiko for Femern Bælt-
projektet i forhold til fortolkningen af MLC-konventionens række-
vidde ventes således i vid udstrækning at bero på udfaldet af dom-
stolsbehandlingen af sagen mod FBC og de russiske søfolk.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht