Transportministere n
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
2 8. maj 2021
2 021-3502
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. april 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (BEU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 376:
Finder ministeren, at der er en risiko for, at usikkerheden om an-
sættelse af ikke-EU-arbejdere (men MLC-certificeret) kan føre til
yderligere byggeomkostninger og forsinkelser i byggeriet for f.eks.
Fixed Link-projektet?
Svar:
Som det fremgår af Femern A/S’ redegørelse af 12. marts 2021,
som jeg oversendte til udvalgets orientering den 15. marts 2021, fo-
retog politiet den 9. marts 2021 en aktion mod 28 russiske søfolk
hyret på to russiske slæbebåde, som udførte opgaver med bugse-
ring af pramme for entreprenørkonsortiet FBC på anlægsarbejdet
med den faste forbindelse over Femern Bælt. De pågældende russi-
ske søfolk blev efterfølgende udvist af Danmark, og sagen er nu
overgået til behandling ved domstolene.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S, der oplyser følgende:
”Baggrunden for aktionen var, at der er blevet indgivet en anmel-
delse om, at de russiske søfolk på de to slæbebåde ikke skulle have
de fornødne opholds- og arbejdstilladelser. Ifølge FBC var søfol-
kene på de to russiske slæbebåde imidlertid omfattet af reglerne
under den internationale maritime konvention (MLC), hvorfor de
danske regler om opholds- og arbejdstilladelse
efter FBC’s opfat-
telse ikke fandt anvendelse. MLC-konventionens anvendelse i Dan-
mark sorterer under Erhvervsministeriets ressortområde.
Forløbet medførte ifølge FBC, at dele af konsortiets arbejde på Fe-
mern Bælt-projektet blev forsinket i en periode frem til nye slæbe-
både kunne anskaffes og indsættes. I forlængelse heraf har FBC