Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2398301_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Jette Gottlieb
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 3423
[indsæt dato]
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. april stillet følgende spørgsmål nr. 371
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gott-
lieb (Enhedslisten).
Spørgsmål nr. 371:
”Vil
ministeren redegøre for provenuvirkningen ved at gøre coronatillægget til dag-
penge permanent? Svaret bedes opdelt både med og uden adfærd og tilbageløb. I
svaret bedes ministeren eksplicitere, hvad a-kassekontingentet, som fastsættes på
baggrund af dagpengesatsen, betyder for den samlede provenuvirkning. Dette be-
des opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb, efter tilbageløb og skat, og efter
tilbageløb, skat og adfærd. I besvarelsen bedes ministeren oplyse den varige virk-
ning og virkningen i årene 2021-2025, hvor der anvendes 2021-niveau og faste
2021-priser. Ministeren bedes eksplicitere, hvilke adfærdseffekter der indregnes,
og hvis flere adfærdseffekter indgår, bedes ministeren dekomponere adfærdsvirk-
ningen, således at de enkelte adfærdseffekters bidrag til provenuvirkningen er ek-
spliciteret. Ministerens bedes ligeledes oplyse arbejdsudbudsvirkningen ved forsla-
get. For samtlige adfærdseffekter bedes ministeren herudover oplyse, om disse ef-
fekter er evalueret efterfølgende, og i så fald hvor. Ministeren bedes ligeledes op-
lyse fordelingsvirkningen ved forslaget opgjort som virkningen på disponibel ind-
komst i kroner og øre samt i pct. af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstde-
ciler. Endeligt bedes ministeren oplyse skatteændringens virkning på gini-koeffici-
enten for samtlige modeller.”
Svar:
Ved Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 63 (Alm. del) af 26. oktober 2020
(BEU 63) blev der spurgt til virkningen af at forhøje (coronatillæg) den maksimale
dagpengesats til 23.000 kr. i hele 2021. Der spørges her til effekten af en
perma-
nent
forøgelse af den maksimale dagpengesats til 23.000 kr. om måneden svarende
til en forhøjelse af den maksimale dagpengesats med 3.678 kr.
En sådan forøgelse skønnes strukturelt i 2025 at medføre merudgifter på 8,3 mia.
kr. om året, fra øgede dagpengeudgifter og adfærdsvirkninger på beskæftigelsen,
jf.
tabel 1.
Hvis statsbidraget fra a-kassekontingentet fortsat følger dagpengesatsen ef-
ter de gældende regler, vil det øgede statsbidrag give indtægter på knap 1 mia. kr.
efter skat og tilbageløb i 2025.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen ved at gøre coronatillægget til dagpenge permanent, til beskæftigelsesministeren
2398301_0002.png
Tabel 1
Offentlige strukturelle merudgifter ved at øge den maksimale dagpenge-
sats til 23.000 kr. om måneden, gældende fra 1. juli 2021, mio. kr.
2021
Direkte effekt af højere dagpengesats
Umiddelbar virkning
Forsørgelsesudgifter før skat, inkl. OP
Ændrede skattebetalinger på ydelsen
Umiddelbar virkning efter tilbageløb
Heraf tilbageløb
1.000
1.650
-600
800
-250
1.900
3.100
-1.200
1.500
-400
1.900
3.000
-1.100
1.500
-400
1.900
3.000
-1.100
1.400
-400
1.900
3.000
-1.100
1.400
-400
2022
2023
2024
2025
Direkte effekt af forhøjet statsbidrag af a-kassekontingent
Umiddelbar virkning
Øget statsbidrag
Fradrag
Umiddelbar virkning efter tilbageløb
Heraf tilbageløb
-660
-880
230
-500
150
-1.320
-1.780
460
-1.020
300
-1.320
-1.770
450
-1.020
300
-1.300
-1.740
450
-1.000
300
-1.260
-1.690
430
-970
290
Adfærdsvirkning af højere dagpengesats
Forsørgelsesudgifter efter skat, inkl. aktivering og OP
Heraf forsørgelsesudgifter før skat, inkl. aktivering og OP
Her af skat af forsørgelsesudgifter og OP
Heraf tilbageløb af forsørgelsesudgifter
Virkning fra tabt arbejdsindkomst efter skat og tilbageløb
Heraf tabt skat af arbejdsindkomst
Heraf tabt tilbageløb af arbejdsindkomst
Adfærdsvirkning efter skat og tilbageløb
1.300
2.400
-700
-400
1.800
1.300
500
3.100
3.000
5.500
-1.700
-900
4.100
2.900
1.200
7.100
2.900
5.400
-1.600
-800
4.000
2.800
1.200
7.000
2.900
5.300
-1.600
-800
4.000
2.800
1.200
6.900
2.900
5.300
-1.600
-800
4.000
2.800
1.200
6.900
Samlet virkning af højere dagpengesats, mio. kr.
Virkning af højere dagpengesats og forhøjet statsbidrag
3.900
3.400
8.800
7.780
8.500
7.480
8.300
7.300
8.300
7.330
Anm.:
Tallene er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. og kan derfor afvige ved summering.
Merudgifterne
er i 2021-pl; virknin-
gen er opgjort ud fra strukturelt niveau i årene 2021-2025. I beregningerne tages højde for, at færre vil være beretti-
gede til den maksimale dagpengesats, når den hæves.
OP er dagpengemodtagernes obligatoriske pensionsopspa-
ring.
Adfærdseffekterne er mere end halvt så lave i 2021, fordi den fremadskuende adfærd først antages at begynde,
når den højere ydelse træder i kraft 1. juli 2021.
Kilde: FLEUR, eIndkomst. Finansloven 2021, Dagpengemodellen, og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
Svaret på BEU 63 beskrev de økonomiske konsekvenserne af at hæve dagpengesat-
sen til 23.000 kr. kun i 2021, mens de underliggende beregningsforudsætninger
fremgår af Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 269 (alm. del) af 25. februar
2021 (BEU 269), hvortil der blev taget højde for virkning på statsbidraget af et hø-
jere statsbidrag.
De skønnede økonomiske konsekvenser svarer omtrent til de angivne virkninger i
BEU 63 og BEU 269, dog er de økonomiske konsekvenser her tilpasset til, at den
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen ved at gøre coronatillægget til dagpenge permanent, til beskæftigelsesministeren
2398301_0003.png
højere ydelse først træder først i kraft fra 1. juli 2021, og at ordningen permanent-
gøres.
De umiddelbare ydelsesudgifter, påvirkningen på statsbidraget og adfærdsvirknin-
gen er halveret i 2021, fordi ordningen først er gældende fra medio 2021.
I svaret på BEU 63 var de adfærdsmæssige konsekvenser derudover korrigeret for
at tillægget kun gjaldt i 2021, og derfor ville tilgangseffekterne ikke have fuld gen-
nemslag. Disse adfærdseffekter fra udfasningen af en midlertidig ordning bortfal-
der her, hvor ordningen permanentgøres.
Endeligt er virkningen opgjort i den skønnede strukturelle dagpengeledighed for
2021-2025, mens der i de tidligere besvarelse var taget udgangspunkt i den struktu-
relle ledighed i 2025. Ændringen i virkningen på arbejdsudbuddet fra 2022 til 2025
skyldes således forskelle i den skønnede strukturelle dagpengeledighed mellem de
enkelte år.
Tilgangseffekterne er forholdsmæssigt mindre i 2021 end de resterende år, fordi de
ikke vil være fuldt indfaset ved en ikrafttrædelse af ordningen fra 1. juli 2021. I
BEU 63 var der lavet en tilsvarende korrektion.
Tabel 2
Fald i arbejdsudbuddet fra adfærdseffekt af, at dagpengesatsen hæves til
23.000 kr. gældende fra 1. juli 2021
2021
Arbejdsudbudseffekt, fuldtidspersoner
- heraf forventnings- og ydelseseffekter
- heraf tilgangseffekter
9.400
6.200
3.200
2022
22.000
11.800
10.200
2023
21.100
11.300
9.800
2024
20.800
11.200
9.600
2025
20.900
11.200
9.700
Anm.:
Tilgangseffekterne er mere end halvt så lave i 2021, fordi den fremadskuende adfærd først antages at begynde, når den
højere ydelse træder i kraft 1. juli 2021.
Kilde: FLEUR, eIndkomst. Dagpengemodellen, og Beskæftigelsesministeriet egne beregninger.
Fordelingsvirkningerne i 2021 af forslaget om et midlertidigt coronatillæg fremgår
af tabel 3 og tabel 4 i svar BEU 269. Virkningen af ydelsesændringen på de dispo-
nible indkomster afspejler sig i en reduktion i indkomstforskellene på 0,06 pct.-po-
int målt ved Gini-koefficienten. Det skønnes, at fordelingsvirkninger vil være om-
trent de samme, hvis coronatillægget gøres permanent (og når forslaget har været
gældende i et helt kalenderår).
Det bemærkes, at fordelingsvirkningerne i et givent år kan blive påvirket af ledig-
hedsniveauet og -sammensætningen samt udviklingen i demografiske faktorer. Da
disse forhold ikke kendes, er det ikke umiddelbart muligt at korrigere for dette.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen ved at gøre coronatillægget til dagpenge permanent, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
4