Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2381157_0001.png
TALE
Samråd TU den 21. april 2021 om nemlig.com og
Wolt
DET TALTE ORD GÆLDER
23. april 2021
J.nr. 2021 - 2838
CAL
Karen Thormann
Samrådsspørgsmål T, stillet af Christian Juhl, Jette Gottlieb og Victoria Velas-
quez (EL):
Vil ministeren redegøre for, hvordan han vil forhindre brud på miljø og sikker-
hedsregler på det danske arbejdsmarked gennem misbrug af underleverandører og
soloselvstændige, og hvordan han vil sikre mod, at sædvanlige danske løn- og ar-
bejdsvilkår bliver underbudt ved platforms virksomhed som det fx har fundet sted
med Wolt og Nemlig.com?
Samrådsspørgsmål U, stillet af Karsten Hønge (SF):
Med henvisning til artiklen i Politiken af 19. marts 2021 »Nemlig.com straffer
chauffører med bøder for små forsinkelser« bedes ministeren besvare følgende
spørgsmål:
Hvilke muligheder Arbejdstilsynet har for at føre tilsyn med arbejdsmiljøet i
branchen?
I hvilket omfang er Arbejdstilsynet opmærksomme på problemer i branchen?
Hvilke initiativer vil ministeren iværksætte for at sikre, at arbejdsmiljøproblemer
forebygges og at der føres den fornødne kontrol i branchen?
[Indledning]
Mange tak for det og tak til spørgerne fra både
Enhedslisten og SF for indkaldelsen til samrådet
i dag og også for at rejse de hér, synes jeg, me-
get, meget vigtige
ikke nemme, men vigtige
spørgsmål som der bliver rejst.
Og det er ikke nogen hemmelighed, at udviklin-
gen på arbejdsmarkedet
blandt andet i lyset af
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdsmiljø og sikkerhedsregler og tilsyn med arbejdsmiljøet i sagen med Nemlig.com, til beskæftigelsesministeren
den stigende brug af digitale tjenester og atypi-
ske virksomhedskonstruktioner
er noget, der
optager både mig og regeringen rigtig meget.
Derfor har jeg selvfølgelig også fulgt de presse-
historier, som samrådet er indkaldt på baggrund
af, og jeg vil ikke lægge skjul på, at de historier,
som lægges frem i medierne, er bekymrende.
Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg som mini-
ster ikke har mulighed for at gå ind i de konkrete
sager eller forholde mig til, hvad der er rigtigt el-
ler forkert i skildringen af de faktuelle forhold,
som lægges frem.
Jeg har dog noteret mig, at nemlig.com og de re-
levante arbejdsmarkedsparter mødes og taler for-
holdene igennem
det synes jeg er rigtigt posi-
tivt.
Jeg vil imidlertid rigtig gerne forholde mig til de
overordnede problemstillinger, som sagerne be-
rører, og selvfølgelig særligt der, hvor myndig-
hederne har en rolle, hvilket navnlig er på ar-
bejdsmiljøområdet.
Vi behandler to samrådsspørgsmål i dag, som
hhv. fru Jette Gottlieb og Hr Karsten Hønge lige
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdsmiljø og sikkerhedsregler og tilsyn med arbejdsmiljøet i sagen med Nemlig.com, til beskæftigelsesministeren
har præsenteret, og jeg vil først adressere spørgs-
mål T om brugen af soloselvstændige, underle-
verandører og platformsarbejde, og dernæst-
adressere spørgsmål U om arbejdsmiljøet for an-
satte i bud- og kurertjenester.
[For så vidt angår samrådsspørgsmål T]
De senere årtiers teknologiske udvikling har på-
virket arbejdsmarkedet markant. Meget af den
påvirkning har været positiv og indebærer en
fleksibilitet, som både virksomheder, ansatte og
kunder byder velkommen.
Men der er heller ikke nogen tvivl om, at udvik-
lingen også har aktualiseret og forstørret mange
gamle og velkendte problemstillinger om ar-
bejdsvilkår
teknologien er ny, men det er pro-
blemerne jo altså bestemt ikke.
Flere og flere benytter sig af digitale tjenester og
får leveret dagligvarer og pakker, ligesom re-
staurantbesøg er afløst af take-away, som i vidt
omfang leveres på hjemmeadressen
noget som
coronakrisen gennem det seneste år har sat yder-
ligere blus på.
Det betyder selvfølgelig noget for de arbejdsvil-
kår, som de ansatte er underlagt, og kræver et
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdsmiljø og sikkerhedsregler og tilsyn med arbejdsmiljøet i sagen med Nemlig.com, til beskæftigelsesministeren
særligt fokus fra især arbejdsgiverne, men også
fra de faglige organisationer og fra myndighe-
derne.
Med til billedet hører, at den type arbejde har
nogle særlige kendetegn, som tilsvarende giver
nogle særlige udfordringer.
For det første er transportbranchen, herunder
bud- og kurértjeneste, en branche med en vel-
kendt risiko for et belastende arbejdsmiljø og for
arbejdsulykker.
Dernæst er arbejdet
i sagens natur
særdeles
mobilt. Det gør håndhævelsen af regler og vilkår
vanskelig for både myndigheder og for fagbevæ-
gelsen.
Endnu et perspektiv er de ansattes mulighed for
at organisere sig med henblik på at forhandle
med arbejdsgiveren som en gruppe
en helt
grundlæggende forudsætning for den danske ar-
bejdsmarkedsmodel.
Personer, der er beskæftiget i bud- og kurértjene-
ste og via arbejdsplatforme generelt, indgår ikke
på samme måde i et fællesskab på en arbejds-
plads som traditionelle lønmodtagere. Det kan
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdsmiljø og sikkerhedsregler og tilsyn med arbejdsmiljøet i sagen med Nemlig.com, til beskæftigelsesministeren
derfor være vanskeligt at organisere denne
gruppe.
Det er en stor udfordring, som primært, selvføl-
gelig, må løftes af fagbevægelsen, men som jeg
ikke desto mindre tager meget, meget alvorligt.
Legitimiteten og funktionaliteten af vores vel-
fungerende arbejdsmarkedsmodel afhænger af
en høj organiseringsgrad. Derfor er det utroligt
vigtigt, at der er fokus på betydningen af, at løn-
modtagere i alle brancher også i fremtiden orga-
niserer sig i faglige organisationer.
Endelig er der brugen af forskellige forretnings-
modeller, baseret på underleverandører, solo-
selvstændige og freelancere, hvor vi også er inde
og berøre noget helt fundamentalt på arbejds-
markedet
nemlig placeringen af ansvaret for, at
arbejdsvilkårene er i orden.
Jeg har forståelse for, at virksomheder fokuserer
på deres kerneopgave og hyrer professionelle
underleverandører, fx til at løse en logistikop-
gave. Men forståelsen stopper det øjeblik, virk-
somheder gør brug af lidt for smarte løsninger
og fiksfakserier for at smyge sig uden om et an-
svar, som retteligt er deres.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdsmiljø og sikkerhedsregler og tilsyn med arbejdsmiljøet i sagen med Nemlig.com, til beskæftigelsesministeren
Spørgerne på samrådet i dag er inde på netop det
hér aspekt i samrådsspørgsmål T, hvor jeg bliver
bedt om at redegøre for, hvordan jeg vil forhin-
dre brud på miljø og sikkerhedsregler gennem
misbrug af underleverandører og soloselvstæn-
dige, og hvordan jeg vil sikre, at sædvanlige
danske løn- og arbejdsvilkår ikke bliver under-
budt ved platformsvirksomhed.
Om end jeg virkelig gerne ville, er det ikke et
spørgsmål, jeg kan svare på i dag. Jeg deler fuldt
ud spørgernes bekymringer, men spørgsmålet er
samtidigt så komplekst og så vidtrækkende, at
jeg ikke vil haste svar eller bud på løsninger
igennem. Det handler nemlig om selve funda-
mentet for, hvordan vi regulerer arbejdsmarke-
det, og derfor skal vi tænke os om.
Omfanget af arbejde i Danmark, der udføres via
platforme, er endnu forholdsvis begrænset. Men
hvis udviklingen følger den, vi ser i udlandet, er
det noget, som vi vil se endnu mere af i fremti-
den.
Platformsarbejderes arbejdsvilkår er nemlig ikke
kun en dansk udfordring– også i udlandet prøver
man at løse de samme problemer.
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdsmiljø og sikkerhedsregler og tilsyn med arbejdsmiljøet i sagen med Nemlig.com, til beskæftigelsesministeren
Blandt andet har EU-Kommissionen varslet et
initiativ om platformsarbejderes arbejdsvilkår,
som ventes i 4. kvartal i år, ligesom Kommissio-
nen arbejder på et udspil, der skal gøre det mu-
ligt for visse solo-selvstændige at forhandle kol-
lektivt, uden at komme i klinch med EU-konkur-
rencereglernes forbud mod ulovlige prisaftaler.
Også vores forskningsinstitutioner har fokus på
udviklingen, og jeg er blandt andet for ganske
nylig blevet præsenteret for et meget interessant
pilotprojekt fra Det Nationale Forskningscenter
for Arbejdsmiljø om unges arbejdsmiljø på digi-
tale platforme.
Der er som sagt tale om en pilotundersøgelse,
hvis resultater skal bekræftes af en mere til-
bundsgående undersøgelse, som NFA for nylig
har igangsat. Og med det forbehold vil jeg gerne
allerede nu sige, at undersøgelsen giver stof til
eftertanke. Det tyder nemlig på at, de unges ar-
bejdsmiljø på de digitale platforme er udfordret,
og det skal vi have set nærmere på.
I har allerede fået tilsendt en orientering om un-
dersøgelsen, og jeg forventer bestemt, at det er
noget, som vi kommer til at tale mere om, bl.a. i
arbejdsmiljøforligskredsen.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdsmiljø og sikkerhedsregler og tilsyn med arbejdsmiljøet i sagen med Nemlig.com, til beskæftigelsesministeren
Så for at samle op på spørgsmålet om platforms-
arbejde og anden form for såkaldt atypisk be-
skæftigelse, er der som nævnt mange perspekti-
ver, der skal tages højde for.
Jeg har derfor bedt Beskæftigelsesministeriet om
at igangsætte et arbejde med henblik på at pege
på mulige løsninger; i første omgang særligt
med henblik på, at vi er godt forberedte på at
tage imod de varslede udspil fra EU. Målet er et
stærkt dansk modsvar til den udvikling på ar-
bejdsmarkedet, som vi drøfter her i dag.
Det er naturligvis en proces, som forudsætter tæt
inddragelse af arbejdsmarkedets parter og af Fol-
ketingets partier.
Og jeg ser frem til jeres input i dag og modtager
også meget gerne efterfølgende ideer og forslag.
[Samrådsspørgsmål U]
Og hvis vi skal gå over til samrådsspørgsmål U,
der mere specifikt handler om håndteringen af
arbejdsmiljøproblemer i branchen, så vil jeg
starte med at understrege, at de ansattes arbejds-
miljø først og fremmest jo, som altid, er arbejds-
giverens ansvar.
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdsmiljø og sikkerhedsregler og tilsyn med arbejdsmiljøet i sagen med Nemlig.com, til beskæftigelsesministeren
Og hvis jeg skal trække en linje tilbage til de lidt
for
”kreative fiksfakserier”, som jeg tidligere var
inde på, så kan den reelle arbejdsgiver altså ikke
fraskrive sig ansvaret ved at bruge en anden
virksomhed som stråmand.
Ansvaret for chaufførernes arbejdsmiljø ligger
hos den, der efter en konkret vurdering af de fak-
tiske forhold er arbejdsgiver efter arbejdsmiljø-
lovens regler. Og Arbejdstilsynet tager stilling til
spørgsmålet om, hvem der i en konkret sag er
den reelle arbejdsgiver ifølge arbejdsmiljøreg-
lerne.
I forhold til arbejdsmiljøet i branchen er det vel-
kendt, at vejgodstransportbranchen generelt er
en branche med særlige arbejdsmiljøproblemer.
Derfor har Arbejdstilsynet som en del af de
brancherettede indsatser i 2020 og 2021, som vi
har godkendt i arbejdsmiljøforligskredsen, gen-
nemført en række aktionsdage med fokus på vej-
godstransportbranchen, og i den forbindelse også
kurertjenesterne.
Jeg har bedt Arbejdstilsynet om, at de på kom-
mende vejgodsaktionsdage i 2021 vil lægge
større vægt på at opsøge bud- og kurertjenester.
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdsmiljø og sikkerhedsregler og tilsyn med arbejdsmiljøet i sagen med Nemlig.com, til beskæftigelsesministeren
Arbejdstilsynet vil derudover i forbindelse med
forslag til nye brancheindsatser i 2022 undersøge
muligheden for at gennemføre en brancheind-
sats, der i endnu højere grad er målrettet bud- og
kurertjenester. Forslag til, hvilke brancheindsat-
ser der skal gennemføres i 2022, forventes fore-
lagt arbejdsmiljøforligskredsen i efteråret 2021.
Jeg kan altså forsikre spørgeren om, at Arbejds-
tilsynet er meget opmærksom på udfordringerne
i branchen, og at tilsynet selvfølgelig også fører
tilsyn med virksomheder i branchen og fortsat
vil gøre det.
Og jeg vil gerne runde mine indledende be-
mærkninger af med at forsikre udvalget og jer
her om to ting:
- Arbejdstilsynet har fokus på de pågældende
arbejdsmiljøproblemstillinger og har også
med arbejdsmiljøaftalen fra 2019 fået værktø-
jer og bevilling til, at tilsynet i vid udstræk-
ning kan tage hånd om sager som dem, vi taler
om i dag.
- De principielle problemer med bl.a. plat-
formsarbejde, som den nuværende værktøjs-
kasse
ikke
tager højde for, har vi blikket fast
rettet på at få håndteret. Her vil jeg tage en
snak med arbejdsmarkedets parter
også med
henblik på at få lagt en fælles strategi særligt
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdsmiljø og sikkerhedsregler og tilsyn med arbejdsmiljøet i sagen med Nemlig.com, til beskæftigelsesministeren
målrettet de kommende udspil fra Kommissi-
onen.
Tak for ordet.
11