Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2397604_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (2. samling)
BEU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 90
Offentligt
Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 90
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Bent Bøgsted
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. september 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 90 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bent
Bøgsted (DF).
Spørgsmål nr. 90:
”Hvad
vil udgiften være, hvis der gives mulighed for at fortsætte i fleksjob 1, 2 el-
ler 3 år efter man har nået folkepensionsalderen?”
Svar:
Som det fremgår af svaret på BEU alm. del nr. 88, er fleksjob en ordning, der i lig-
hed med de øvrige ordninger på beskæftigelsesområdet ophører ved folkepensions-
alderen. Det skyldes, at man ved folkepensionsalderen opnår ret til folkepension fra
det offentlige, og dermed er sikret et forsørgelsesgrundlag.
Folkepensionister må gerne arbejde samtidig med, at de modtager folkepension, og
derfor kan personer, der fx har arbejdet i et fleksjob, fortsætte med at arbejde efter
folkepensionsalderen, de kan blot ikke længere modtage fleksløntilskud for det an-
tal timer, de ikke arbejder.
Der spørges til, hvad merudgiften vil være, hvis man indfører mulighed for at fort-
sætte i et fleksjob efter folkepensionsalderen. Det er lagt til grund, at spørgsmålet
indebærer, at der også skal udbetales fleksløntilskud efter folkepensionsalderen.
Det bemærkes, at der vil være tale om et brud med de gældende principper om, at
der ikke kan tildeles indkomsterstattende ydelser
herunder arbejdsmarkedsrelate-
rede ydelser
til personer med ret til folkepension. Folkepensionen udgør et selv-
stændigt forsørgelsesgrundlag, og derfor kan man ikke samtidig modtage anden of-
fentlig forsørgelse. Der ville i givet fald være tale om dobbeltforsørgelse, hvis der
både udbetales folkepension og offentligt fleksløntilskud svarende til de timer, man
ikke modtager løn for i et fleksjob.
Et egentligt skøn for merudgifterne vil kræve en veldefineret model, hvor der tages
stilling til, hvordan fx fleksløntilskuddet skulle indgå ved indtægtsregulering af fol-
kepension, før man kan afgive et konkret skøn over merudgifterne.
20. december 2019
J.nr.
19/13649
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 367: Spm. om kommentar til henvendelsen fra Dansk Handicap Forbund vedr. fleksjobberes mulighed for at fortsætte i fleksjob efter folkepensionsalderen, til beskæftigelsesministeren
Til at illustrere nogle af drivkræfterne bag merudgifterne gives neden for en række
stiliserede regneeksempler.
Indledningsvis er det forudsat, at det alene er personer, som er ansat og arbejder i et
fleksjob ved folkepensionsalderen, der kan fastholde det efter folkepensionsalde-
ren. Det vil sige, at personer visiteret til fleksjob og som modtager ledighedsydelse
ved folkepensionsalderen ikke er omfattet.
Samtidig er det forudsat, at gruppen vil modtage folkepension, selvom de fortsætter
i deres fleksjob, samt at folkepensionen indtægtsreguleres efter gældende regler.
Beregningseksemplet tager udgangspunkt i en pensionsalder på 67 år, hvilket er
pensionsalderen fra 2022.
Merudgifterne er særligt drevet af, hvor mange der forventes at benytte sig af ord-
ningen og af antallet af timer, der arbejdes i fleksjobbet. Det er beregningsteknisk
lagt til grund i eksemplet, at en person arbejder 6 timer om ugen i fleksjob efter
pensionsalderen. Den dobbelte ydelse gør det særligt attraktivt at fastholde fleks-
jobbet efter folkepensionsalderen. Det forventes samtidig, at der kan ske en mertil-
gang til ordningen, fx fra gruppen af førtidspensionister som allerede har fået vur-
deret deres arbejdsevne til varigt og væsentligt nedsat, og som følge af lempelsen
af reglerne om fastholdelsesfleksjob for seniorer, som forventes at træde i kraft 1.
januar 2020. En mertilgang kan indebære betydelige merudgifter.
Nedenfor er det illustreret, hvis henholdsvis 25, 50 eller 75 pct. af dem, som i dag
er i fleksjob ved folkepensionsalderen, benytter sig af muligheden for at fortsætte i
fleksjobbet efter folkepensionsalderen. Der er ikke indregnet en evt. mertilgang.
Hvis 50 pct. fortsætter i fleksjob efter folkepensionsalderen med en gennemsnitlig
ugentlig arbejdstid på 6 timer i to år, skønnes det at indebære merudgifter for 425
mio. kr. før skat og tilbageløb, svarende til 125 mio. kr. efter skat og tilbageløb,
jf.
tabel 1.
Den forholdsvis store forskel mellem udgifterne før og efter skat og tilbageløb
skyldes, at der både indregnes skat og tilbageløb af differencen mellem ydelserne,
samtidig med at staten får en øget indtægt pga. skat og afgifter af lønindtægten ef-
ter folkepensionsalderen.
Som det fremgår af tabel 1 varierer merudgifterne bl.a. med andelen, som benytter
sig af muligheden for at fortsætte i fleksjob samt varigheden af fleksjobbet. En stig-
ning i antal og/eller varighed desto større merudgifter.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 367: Spm. om kommentar til henvendelsen fra Dansk Handicap Forbund vedr. fleksjobberes mulighed for at fortsætte i fleksjob efter folkepensionsalderen, til beskæftigelsesministeren
2397604_0003.png
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser, mio. kr. efter skat og tilbageløb
Andel, som fortsætter
75 pct.
50 pct.
25 pct.
1 år
100
50
25
2 år
175
125
50
3 år
250
150
75
Anm.: Beregningen er følsom over for de beregningstekniske antagelser. Fx. vil en ændring til 10 timers fleksjob, hvor
50 pct. fortsætter i 2 år, indebære merudgifter for ca. 50 mio. kr. efter skat og tilbageløb.
Der er ikke indregnet administrative udgifter, afledte virkninger på fx boligydelse eller taget stilling til om per-
sonerne kan opsætte deres folkepension, hvis de opfylder beskæftigelseskravet på 750 timer årligt. Afrundet til
nærmest 25. Årlig virkning i 2025 (20-pl).
Kilde: AMFORA-statistikken, de kommunale sagsbehandlingssystemer og de kommunale økonomisystemer samt egne
beregninger.
Det bemærkes, at antallet af personer i fleksjob forventes at være stigende i de
kommende år, bl.a. som følge af reformen af førtidspension og fleksjob. Desuden
er det aftalt at lempe reglerne for fastholdelsesfleksjob for seniorer, som forventes
at træde i kraft 1. januar 2020. Dette vil medføre forøgede merudgifter ved at give
mulighed for at fortsætte i fleksjob 1, 2 eller 3 år efter, at man har nået folkepensi-
onsalderen.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3