Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2392739_0001.png
-- AKT 2057250 -- BILAG 1 -- [ Svar på BEU alm del - spm. 11 ] --
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Morten Dahlin
Morten [email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
10. november 2020
J.nr. 2020-8045
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. oktober 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 11 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mor-
ten Dahlin (V).
Spørgsmål nr. 11:
”Vil
ministeren i oversigtsform redegøre for, hvilke personalemæssige og organisa-
toriske ændringer der er foretaget i departementet siden folketingsvalget, herunder
hvilke nye funktioner og stillinger inden for presse, kommunikation, taleskrivere
eller lignende, der er oprettet og udskiftet siden ministerens tiltræden? Vil ministe-
ren herudover redegøre for økonomien, inklusiv om det har været nødvendigt at til-
føre flere midler/lønkroner og i givet fald, hvor man så har skåret ned for at finde
pengene? Svarene bedes oplyse, om ændringerne er sket i departementet eller i en
styrelse”
Svar:
Beskæftigelsesministeriets departement har siden regeringsskiftet den 27. juni 2019
gennemført nedenstående personalemæssige og organisatoriske ændringer.
Samlet set viser nedenstående gennemgang af normeringer i departementets centre,
at normeringen til Minister- og Ledelsessekretariatet samt Enheden for Pension og
Seniorer (nyoprettet enhed) er højere end før regeringsskiftet, mens normeringerne
i de øvrige centre er mindre. Ændringerne er håndteret via interne prioriteringer. I
tillæg hertil bemærkes, at Beskæftigelsesministeriets departement på linje med tid-
ligere år løbende foretager personalemæssige udskiftninger og rokeringer mellem
de enkelte kontorer i departementet som led i almindelig drift.
Minister- og Ledelsessekretariatet:
Sekretariatet varetager betjeningen af mini-
steren og departementschefen, og har bl.a. ansvar for kalenderstyring, mødeakti-
vitet og kontakten til Folketinget, ligesom sekretariatet understøtter ministerens
samarbejde med de politiske partiers ordførere og koordinerer ordførermøder.
Sekretariatet varetager også opgaver i forhold til strategisk og politisk planlæg-
ning. Endelig har sekretariatet ansvar for Beskæftigelsesministeriets pressear-
bejde.
Sekretariatet eksisterede også før regeringsskiftet. Sekretariatet blev omorgani-
seret i september 2020, hvor ministeren indtrådte i regeringens økonomiudvalg,
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm. om der i relation til ministerens svar på BEU alm. del spørgsmål 11 oplyse, om der er sket nogle ændringer på ministerens ressort siden besvarelsen den 10. november 2020, til beskæftigeslesministeren
og består nu af tre mindre enheder;
DC-og Ministersekretariatet, Presseenheden
samt
Policy og kommunikation.
Minister- og Ledelsessekretariatet er normeret til 15 årsværk (ultimo oktober),
incl. særlig rådgiver.
Sekretariatet er siden regeringsskiftet udvidet med i alt tre årsværk. To årsværk
er tilført til
Policy og kommunikation,
bl.a. til at varetage betjening af ministe-
ren i regeringens økonomiudvalg. De to årsværk er internt rokerede medarbej-
dere i departementet. Ét årsværk er til en kontorchef for sekretariatet, der er re-
krutteret eksternt.
Enhed for Pension og Seniorer:
Enheden varetager alle opgaver omkring pen-
sion og seniorer; dvs. både faste opgaver som besvarelse af Folketingsspørgs-
mål, finanslovsarbejde og lovbehandling, samt større opgaver som tidlig tilba-
getrækning, den kommende opfølgning på Seniortænketankens arbejde og Pen-
sionskommissionen.
Enheden er oprettet i november 2019, og samler departementets opgaver om
pension og seniorer fra
Center for Arbejdsliv, Økonomi og Koncern (Koncern-
økonomi)
samt
Center for Analyse, Data og International (Analyse);
jf. neden-
for.
Enheden er normeret til otte AC-årsværk (ultimo oktober), der alle er internt ro-
kerede fra Beskæftigelsesministeriet. Hertil kommer to AC-årsværk, der er ud-
lånt fra Styrelsen fra Arbejdsmarked og Rekruttering.
Center for Arbejdsmarkedspolitik:
Centret varetager opgaver i relation til det ar-
bejdsmarkedspolitiske område. Det drejer sig om alle forsørgelsesydelser for
personer i den arbejdsdygtige alder og den aktive beskæftigelsesindsats, der til-
bydes disse personer (fx kontanthjælp, dagpenge, sygedagpenge). Centret vare-
tager også opgaver omkring udsatte grupper (fx førtidspension) samt indsatsen
for personer med funktionsnedsættelser/handicapområdet. Sekretariatsbetjening
for Ydelseskommissionen er også forankret i centret.
Centret eksisterede også før regeringsskiftet. Centret er normeret til 22 årsværk
(ultimo oktober). Dette er et fald på ét årsværk siden regeringsskiftet.
Sekretariatsbetjeningen af Ydelseskommissionen varetages af ca. tre årsværk fra
centret, samt ét årsværk fra
Analyse
og ét årsværk fra
Koncernøkonomi.
Center for Arbejdsliv:
Centret varetager opgaver arbejdsmiljøområdet og ar-
bejdsmarkedspensionsområdet samt arbejdsret og jura. Det er fx Arbejdsmiljø-
loven, social dumping og arbejdsskadeområdet. Centret varetager også opgaver
omkring individuel/kollektiv arbejdsret, den danske model og overenskomstsy-
stemet samt fx ferieområdet og ligestillingsområdet. Endelig varetager centret
juridiske opgaver i departementet, fx i forhold til forvaltningsret, statsret, of-
fentlighedslov, persondatalov og lovteknik.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm. om der i relation til ministerens svar på BEU alm. del spørgsmål 11 oplyse, om der er sket nogle ændringer på ministerens ressort siden besvarelsen den 10. november 2020, til beskæftigeslesministeren
Centret eksisterede også før regeringsskiftet. Centret er normeret til 27 årsværk
(ultimo oktober). Dette er et fald på tre årsværk siden regeringsskiftet.
Endelig bemærkes, at sekretariatsbetjeningen af Seniortænketanken var foran-
kret i centret. Tænketanken afleverede sine anbefalinger i november 2019, og
opfølgning vil blive varetaget i
Enheden for Pension og Seniorer.
Center for Analyse, Data og International:
Centret varetager opgaver vedrø-
rende analyser og den internationale del af beskæftigelses- og arbejdsmiljøom-
rådet området. På analyseområdet varetager centret bl.a. vurderinger af politiske
initiativer; herunder beregninger økonomiske konsekvenser. På det internatio-
nale område varetager centret bl.a. opgaver i forhold til EU, ILO, Europarådet
mv.
Centret eksisterede også før regeringsskiftet. Centret er normeret til 22 årsværk
(ultimo oktober). Dette er et fald på tre årsværk siden regeringsskiftet, og faldet
er sket i kontoret for
Analyse.
De tre årsværk er internt rokeret til andre opgaver
i departementet, herunder til
Enheden for Pension og Seniorer.
Kontoret for
Analyse
bidrager ligeledes til sekretariatsbetjeningen af Ydelseskommissionen.
Økonomi og Koncern:
Centret varetager den økonomiske del af beskæftigelses-
politikken, ligesom centret har opgaver af politisk karakter bl.a. i forhold til sty-
relsernes drift, den politiske udvikling af den offentlige sektor generelt samt ad-
ministrationspolitiske tværgående initiativer. Centret varetager herudover opga-
ver i forhold til styring, drift og udvikling af hele organisationen for områderne
økonomi, koncernstyring, indkøb, digitalisering, kommunikation og HR, som er
koncernfælles for hele ministeriet. Også sagsstyring, betjentafdeling og recep-
tion er i centret. Endelig er ministeriets DPO-funktion tilknyttet centret.
Centret eksisterede også før regeringsskiftet. Centret er normeret til 91 årsværk
(ultimo oktober). Dette er et fald på fire årsværk siden regeringsskiftet.
Samlet set er der dog i centret gennemført en række organisatoriske ændringer,
med modsatrettede bevægelser i årsværk. De væsentligste er:
o
HR-området, hvor en række opgaver og tilhørende årsværk er
overgået fra departementet til Statens Administration
o
Økonomiområdet, hvor en række opgaver med tilhørende årsværk
er overført til departementet fra Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering.
o
Ministerchauffører er overflyttet fra departementet til den davæ-
rende Moderniseringsstyrelse.
Den samlede udvikling i antallet af årsværk og lønudgifter i perioden 2019-2020
fremgår af tabel 1.
Stigningen i årsværk og udgifter til lønninger fra 2019 til 2020 skyldes primært
flytning af økonomiopgaver fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering til
departementet.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm. om der i relation til ministerens svar på BEU alm. del spørgsmål 11 oplyse, om der er sket nogle ændringer på ministerens ressort siden besvarelsen den 10. november 2020, til beskæftigeslesministeren
2392739_0004.png
Tabel 1. Udvikling i personale og lønsumsloft i Beskæftigelsesministeriets departement 2019-
2020
2019
Personale i alt (årsværk)
Lønninger i alt (mio. kr., årets priser)
186
118,6
2020
195
128,2
Anm.: 2019 er regnskabstal fra Finansielt regnskab for 2019 for Beskæftigelsesministeriets departement. 2020 er
budgettal efter 3. kvartal 2020 baseret på samme beregningsmodel.
Kilde.: Statens koncernsystem (SKS) og egne beregninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
4