Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2374273_0001.png
Si de 1 af 14
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål N, O og P
fra BEU.
Det talte ord gælder.
Spørgsmål N:
Hvad er ministerens reaktion på politiets anholdelse af 28 russiske arbejdere den
9. marts 2021, som mistænkes for at arbejde illegalt som sømænd på den nye
Femern Bælt-forbindelse, hvor de hjælper med at bygge en ny havn? Der henvises
til artiklen »Aktion mod ulovligt arbejde:28 russere anholdt på Femern-byggeriet«
i Fagbladet 3F den 9. marts 2021.
Indledning
Tak for spørgsmålene!
Lad mig indledningsvist understrege, at der selvfølgelig skal
være styr på tingene på de statslige anlægsprojekter. Det er
naturligvis helt afgørende, at anlægsarbejdet med Femern Bælt-
tunnelen udføres inden for lovgivningens rammer.
Derfor er jeg også ærgerlig over sagen med de 28 russiske
søfolk. Sagen skygger for de meget store gevinster, som
anlægget af Femern Bælt-forbindelsen fører med sig. Det gælder
de mange arbejdspladser på Lolland. Bedre jernbane-
forbindelser mellem Danmark og Tyskland. Kortere rejsetider.
Mulighed for øget integration mellem Tyskland og Østdanmark.
Alt sammen til gavn for vækst og beskæftigelse.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdskraften på Femern-byggeriet, til transportministeren
Si de 2 af 14
Svar på spørgsmål N:
Som svar på spørgsmål N kan jeg oplyse, at jeg blev meget
overrasket, da jeg erfarede, at politiet den 9. marts 2021 havde
anholdt 28 russiske søfolk. De var ombord på to russiske
slæbebåde beskæftiget på det igangværende anlægsarbejde med
at etablere en arbejdshavn ved Rødbyhavn.
Mit ministerium anmodede straks Femern A/S om en
redegørelse om sagen. Denne redegørelse sendte jeg den 15.
marts til orientering af såvel Beskæftigelsesudvalget som
Transportudvalget.
Hvis myndighederne har mistanke om, at der er medarbejdere
beskæftiget på anlægsprojektet uden at have de nødvendige
tilladelser, er det naturligvis helt afgørende, at der bliver grebet
resolut ind. Og politiet og udlændigemyndighederne har
vurderet, at de 28 russiske søfolk ikke havde lov til at arbejde på
projektet og udviste dem derfor.
Spørgsmål O:
Hvilke konsekvenser mener ministeren, at det skal have for bygherren på
Femernprojektet, det offentlige selskab Femern A/S og det hollandske konsortium
under navnet Fehmarn Belt Contractors (FBC), som står for den del af projektet,
der foregår på vandet, og som har hyret de russiske slæbebåde og personale til at
sejle pramme ud til byggeriet?
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdskraften på Femern-byggeriet, til transportministeren
Si de 3 af 14
Svar på spørgsmål O:
Som svar på spørgsmål O kan jeg oplyse, at Femern A/S
løbende fører tilsyn med entreprenørerne på anlægsprojektet.
Det gælder også entreprenørkonsortiet Fehmarn Belt
Contractors - FBC.
Som det fremgår af Femern A/S’ redegørelse om sagen, som jeg
oversendte til orientering den 15. marts til såvel
Beskæftigelsesudvalget som Transportudvalget, har Femern
A/S foretaget fysiske offshore tilsyn med de to russiske
slæbebåde, og disse tilsyn gav ikke anledning til særlige
bemærkninger.
Femern A/S anmodede den 1. februar FBC om at fremsende
nærmere oplysninger om de russiske søfolk, herunder om
blandt andet arbejdsplaner, lønsedler, arbejdstilladelser, samt
hvilke kollektive overenskomster eller internationale regler der
finder anvendelse for søfolkenes arbejdsforhold.
FBC besvarede anmodningen den 15. februar og gav de
informationer, Femern A/S havde bedt om. FBC oplyste, og jeg
citerer:
”Arbejdstilladelser er ikke påkrævet for de russiske
søfolk, idet der er tale om marine arbejder”.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdskraften på Femern-byggeriet, til transportministeren
Si de 4 af 14
Det fik Femern A/S til at bede Kammeradvokaten om at
vurdere, hvornår de danske regler om opholds- og
arbejdstilladelser finder anvendelse i forhold til søfolk på skibe,
der indgår i et anlægsarbejde.
Ifølge Kammeradvokaten er det uklart, hvornår reglerne om
opholds- og arbejdstilladelser finder anvendelse på søterritoriet,
og en eventuel anvendelse af reglerne på søterritoriet vil bero på
en konkret vurdering.
På den baggrund vurderede Femern A/S, at der ikke var et
tilstrækkeligt grundlag for at kræve de to slæbebådes arbejde
standset.
Som jeg har fået oplyst, er FBC ikke enig i myndighedernes
juridiske vurdering. FBC vil forfølge sagen, og det kan forventes,
at sagen ender ved domstolene. Jeg vil derfor ikke gå nærmere
ind i sagens juridiske indhold af respekt for en eventuel
domstolsproces.
Sammenfattende finder jeg ikke anledning til at kritisere
Femern A/S for selskabets håndtering af sagen.
Spørgsmål P:
Femern-projektet er nærmest lige begyndt, og der har allerede to alvorlige sager,
og sporene skræmmer fra andre offentlige byggerier, fx Storstrømsbroen,
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdskraften på Femern-byggeriet, til transportministeren
Si de 5 af 14
metrobyggeriet og sygehusbyggerierne. Hvordan vil ministeren gennem nye tiltag
og skærpet kontrol sikre, at byggeriet til 53 mia. kr., der skal stå på i mange år,
ikke bliver udsat for social dumping af løn- og arbejdsvilkår, illegalt arbejde, farligt
arbejdsmiljø og fagforeningsfjendtlig adfærd?
Svar på spørgsmål P:
Nu fremgår det ikke klart af spørgsmålet, hvad spørgeren
hentyder til, når det siges, at der allerede har været to alvorlige
sager.
Hvis spørgeren hentyder til det samråd, som jeg var indkaldt i
af Beskæftigelsesudvalget den 21. oktober sidste år om, at der
ikke var indgået overenskomst mellem entreprenørkonsortiet
FBC og 3F, endte det faktisk med, at der den 28. september blev
tegnet overenskomst mellem FBC og fagforeningerne i
Danmark.
Det påhviler entreprenørerne at ansætte det fornødne
mandskab til anlægsarbejderne inden for kontrakternes
rammer. Entreprenørerne har ansvaret for, at gældende krav til
løn- og arbejdsvilkår overholdes. Entreprenørerne skal føre
tilsyn med egen og underentreprenørers praksis og indberette
afvigelser til Femern A/S med forslag til håndtering og
imødegåelse af risici.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdskraften på Femern-byggeriet, til transportministeren
Si de 6 af 14
Femern A/S stiller krav til entreprenørerne om, at de
overholder specifikke klausuler om løn- og arbejdsvilkår.
Femern A/S har fastsat en række mål om arbejdssikkerhed, løn,
elever og boligforhold.
Femern A/S skal tilsikre, at entreprenørerne efterlever deres
ansvar for, at gældende love, reguleringer og kontrakt-
bestemmelser overholdes.
Femern A/S har etableret en samlet styringsmodel for at sikre
fokus på løn- og arbejdsvilkår på Femern Bælt-projektet
gennem hele anlægsfasen. Styringsmodellen består af tre
elementer. Det gælder kontraktkrav, sanktionsmekanismer og
tilsyn.
Kontraktkrav
I kontrakterne stiller Femern A/S krav om, at entreprenørerne
overholder specifikke klausuler på følgende områder:
Løn- og arbejdsvilkår
Sikkerhed og sundhed
Boligforhold, og
Uddannelsesklausuler om lærlinge
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdskraften på Femern-byggeriet, til transportministeren
Si de 7 af 14
Det følger af EU-retten, at Femern A/S i sine kontraktklausuler
ikke kan kræve, at entreprenørerne skal indgå overenskomst i
forbindelse med byggeriet.
I stedet har Femern A/S opstillet en række konkrete
mindstekrav til løn og arbejdsvilkår mv., som entreprenørerne
skal opfylde. Klausulerne er udarbejdet i tæt samarbejde med
Kammeradvokaten. Endvidere har professor dr. jur. Jens
Kristiansen bidraget til processen.
Klausulerne har til formål at komme så tæt på danske
overenskomstlignende vilkår som tilladt. I henhold til
selskabets klausuler om løn- og arbejdsvilkår skal
entreprenørerne og deres underentreprenører på byggepladsen
altså det såkaldte kædeansvar
til enhver tid sikre, at
følgende overholdes:
Minimumslønniveau
Dansk lovgivning om arbejdstid
Løntillæg for så vidt angår arbejde, der er sammenfaldende
med offentlige fridage
Overtidsbetaling efter anerkendte niveauer
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdskraften på Femern-byggeriet, til transportministeren
Si de 8 af 14
Feriebetaling til en anerkendt og uafhængig institution i
arbejdstagers hjemland
Pensionsbetaling til en anerkendt og uafhængig institution
i arbejdstagers hjemland, og
Kompensation for rejseudgifter, ophold og måltider.
I klausulerne henvises til mindstelønniveauet i de mest
repræsentative kollektive overenskomster på bygge- og
anlægsområdet. Minimumslønniveauet svarer til grund-
timetaksten efter den danske overenskomst for bygge- og
anlægsområdet, der er indgået mellem DI/Dansk Byggeri og 3F.
For medarbejdere beskæftiget med andet end bygge- og
anlægsopgaver har entreprenørerne en pligt til at betale den
tilsvarende mindsteløn i de kollektive overenskomster, som
dækker den pågældende type arbejde.
Fehmarn Belt Contractors har som nævnt tegnet overenskomst
med 3F. Det andet entreprenørkonsortium Femern Link
Contractors har meldt sig ind i DI/Dansk Byggeri. Det
indebærer, at entreprenørkonsortiet er forpligtet til at
overholde DI/Dansk Byggeris overenskomster.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdskraften på Femern-byggeriet, til transportministeren
Si de 9 af 14
Sanktionsmekanismer
Femern A/S har fastlast en række sanktionsmekanismer i
kontrakterne, hvis de kontraktuelle klausuler ikke overholdes.
Entreprenørerne er forpligtet til at afrapportere til Femern A/S
hver måned og redegøre for både deres egne og deres
underentreprenørers overholdelse af løn- og arbejdskravene i
kontrakterne samt afgive forklaring på eventuelle afvigelser.
Hvis entreprenørerne eller deres underentreprenører
overtræder kontrakternes krav om løn- og arbejdsvilkår, kan
Femern A/S til enhver tid tilbageholde betalinger til
entreprenørerne svarende til beløbsstørrelsen på de ansattes
krav til kompensation, som entreprenørerne mangler at
udbetale.
I tillæg hertil kan Femern A/S pålægge entreprenørerne at
betale en bod svarende til samme beløb.
Som en yderste konsekvens giver kontrakterne Femern A/S
adgang til at hæve kontrakten, hvis en entreprenør gentagne
gange ikke opfylder de i kontrakten fastsatte klausuler.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdskraften på Femern-byggeriet, til transportministeren
Si de 10 af 14
Tilsyn
Femern A/S fører tilsyn med, at entreprenørerne på byggeriet
overholder alle krav i kontrakterne og lovgivningen. Tilsyns-
modellen omfatter følgende elementer:
Femern A/S har sin egen tilsynsenhed, der planlægger og
gennemfører tilsynet med entreprenørerne.
Et styrings- og rapporteringssystem, hvor entreprenørerne
beskriver og dokumenterer, at de overholder kravene. Der er
såkaldte Key Performance Indicators for arbejdsklausuler og
sociale klausuler. De overvåges tæt af Femern A/S’ ledelse.
Tæt kontrol og tidlig indgriben over for eventuel
misligholdelse. Det sker ved faste byggemøder med
entreprenørerne samt kontrol af byggeplads og
indkvarteringsforhold.
Stikprøvekontroller af underleverandører, gennemgang af
design- og planlægningsdokumenter mv. samt krav om
udlevering af lønsedler og ansættelseskontrakter for enhver
medarbejder ansat i Danmark i forbindelse med projektet.
Femern A/S oplyser, at selskabet konkret arbejder med fire
tilsynsformer, der kan anvendes supplerende og sekventielt
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdskraften på Femern-byggeriet, til transportministeren
Si de 11 af 14
afhængigt af entreprenørens konkrete aktivitet samt projektets
udvikling.
Det drejer sig om følgende former for tilsyn:
Deltagelse i entreprenørens eget tilsyn. Det giver direkte
indsigt i entreprenørens egen tilsynspraksis samt
dertilhørende risikovurderinger og risikohåndtering.
Risikobaserede tilsyn, der anvendes, hvor risici vurderes at
være størst, eller hvor tilsynet kan have størst effekt.
Enkeltsagstilsyn, der anvendes som reaktion på konkrete
afvigelser eller mistanke herom.
Tematiske og tværgående tilsyn. De benyttes parallelt på
tværs af kontrakter med afsæt i generelle problemstillinger
eller risici.
Femern A/S anvender alle fire former for tilsyn med henblik på
at sikre tæt kontrol og mulighed for tidlig indgriben over for
misforhold.
Det indebærer faste byggemøder med entreprenørerne,
granskning af dokumentation og processer, anmeldte og
uanmeldte kontrolbesøg på byggepladser, kontrol af
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdskraften på Femern-byggeriet, til transportministeren
Si de 12 af 14
indkvarteringsforhold, risikobaserede stikprøvekontroller af
underleverandører mv.
Hvis der konstateres misforhold, som ikke bringes i orden, giver
kontrakterne Femern A/S mulighed for at iværksætte
sanktioner. Det kan for eksempel være ved at tilbageholde
betaling til entreprenøren.
Femern A/S har i sine kontrakter med alle totalentreprenører
sikret sig, at totalentreprenørerne forpligter sig til at etablere
systemer, der regulerer og sikrer adgangskontrol på bygge-
pladserne. Totalentreprenørerne er desuden forpligtet til, at alle
medarbejdere og gæster, der skal opholde sig på en byggeplads,
skal have gennemført et arbejdssikkerhedskursus, målrettet til
den specifikke byggeplads, før de får adgang.
Adgangssystemet for ethvert arbejdsområde skal muliggøre
løbende kontrol med, hvem der befinder sig på området. Det er
totalentreprenørens ansvar at udvikle og drive systemet for sit
eget arbejdsområde, men systemet skal forelægges Femern A/S.
Ved hjælp af et påbudt adgangskort for alle på byggepladsen
kan hver enkelt medarbejder og besøgende identificeres.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdskraften på Femern-byggeriet, til transportministeren
Si de 13 af 14
Femern A/S er løbende i dialog med arbejdsmarkedets parter
med henblik på at understøtte, at byggeriet af den faste
forbindelse foregår i sammenhæng med det danske og tyske
arbejdsmarkedssystem.
Offentlige myndigheder fører ligeledes tilsyn med Femern Bælt-
projektet, herunder eksempelvis Arbejdstilsynet, SKAT og et
særligt EU-tilsyn i forhold til den tildelte EU-støtte.
Arbejdsmarkedets parter er ansvarlige for, at de indgåede
overenskomster og dertilhørende aftaler på projektet
overholdes.
Femern A/S har aftalt med fagbevægelsen, at Femern A/S stiller
kontorfaciliteter til rådighed for fagbevægelsen. Det giver
mulighed for, at fagbevægelsen kan være permanent
repræsenteret i hele anlægsfasen. Fagbevægelsen har udtrykt
tilfredshed over for Femern A/S med dette tiltag.
Femern A/S er i dialog med fagbevægelsen i forskellige fora og
vil igennem hele anlægsfasen have det som en naturlig del af det
at gennemføre infrastrukturprojektet. Eksempelvis vil Femern
A/S invitere såvel Dansk Metal som 3F til en løbende
orientering om projektet og drøfte konkrete problemstillinger.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om arbejdskraften på Femern-byggeriet, til transportministeren
Si de 14 af 14
Der bliver således gjort meget for at sikre, at entreprenørerne
overholder love og regler. Oven på episoden med de 28 russiske
søfolk har jeg alligevel haft et møde med Femern A/S for at
høre, om selskabet mangler noget i værktøjskassen i forbindelse
med det løbende tilsyn, selskabet fører med entreprenørerne.
Femern A/S har i den forbindelse oplyst, at man vil tilbyde
relevante myndigheder at stille kontorfaciliteter til rådighed i
nærheden af byggepladsen i Rødbyhavn. Her vil myndighederne
dels kunne udføre det nødvendige tilsyn med anlægsprojektet,
dels rådgive og vejlede såvel bygherre, entreprenører som
ansatte på anlægsprojektet om love, regler mv.
Femern Bælt-projektet er et kæmpestort og meget komplekst
projekt, men der stilles store krav til entreprenørerne. Og der er
opstillet et meget omfattende tilsynssystem. Det er naturligvis
ingen garanti for, at der ikke vil kunne opstå problemer, men
jeg mener, at der bliver gjort, hvad der er muligt for at sikre en
god gennemførelse af anlægsprojektet.