Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
18. november 2020
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 35 (Alm. del) af
22. oktober 2020 stillet efter ønske fra Hans Andersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren i relation til svar på FIU alm. del - spørgsmål 256 af 12. december
2018 (samling 2018-19) redegøre for, om det kan udelukkes, at de negative ad-
færdseffekter af loft over fradrag i selskabsskatten for lønninger på over 7 mio. kr.
pr medarbejder, kan være så store, at provenuet efter tilbageløb og adfærd ender
med at være negativt?
Svar
Med
Aftale om en ny ret til tidlig pension
fra oktober indføres en ny ret til tidlig pen-
sion, som skal give dem, der har været mange år på arbejdsmarkedet mulighed for
en værdig tilbagetrækning. Som en del af finansieringen i aftalen indføres fra 2023
et loft over fradrag i selskabsskatten for bruttolønninger på 7 mio. kr. pr. medar-
bejder. Det vil bidrage til at modvirke en skæv lønudvikling for direktører mv.
særligt i store selskaber.
Loftet over fradrag for lønomkostninger i selskabsskatten ved årslønninger på 7
mio. kr. pr. medarbejder skønnes at medføre et merprovenu på ca. 700 mio. kr. i
umiddelbar virkning og 600 mio. kr. efter tilbageløb. Efter tilbageløb og adfærd
skønnes forslaget med betydelig usikkerhed at føre til et merprovenu på i størrel-
sesordenen 150 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Provenumæssige konsekvenser ved indførelse af et loft over fradrag i selskabsskatten for
bruttolønninger på 7 mio. kr. pr. medarbejder
2021
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
-
-
-
2022
2023
2024
2025
-
-
-
700
600
150
700
600
150
700
600
150
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 50 mio. kr.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk