Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 3090
12. maj 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
348] (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 348:
”Hvordan
ser regeringen på forslagets bestemmelser om sikring af ligeløn i forbin-
delse med offentlige udbud, og vil regeringen overveje at lade krav herom indgå i
fremtidige offentlige udbud, om blandt andet infrastrukturprojekter, på linje med
sociale klausuler om eksempelvis lærlinge? Der henvises til forslaget om løngen-
nemsigtighedsdirektivet (KOM (2021) 93).”
Svar:
Regeringen støtter op om EU’s ligelønsprincip samt en effektiv håndhævelse heraf,
og regeringen anerkender, at manglende ligeløn mellem kvinder og mænd fortsat er
en udfordring.
Danmark har en stærk og langvarig tradition for, at løn- og arbejdsvilkår reguleres
af arbejdsmarkedets parter gennem kollektive overenskomster og uden indblanding
fra regering og Folketinget. Det sikrer fleksibilitet og tilpasningsdygtighed i for-
hold til udviklingen på arbejdsmarkedet, en passende lønudvikling og en afbalance-
ring af begge parters interesser.
Derudover kan det oplyses, at virksomheder er forpligtet til at følge lov om ligeløn
til mænd og kvinder og lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse og barselsorlov.
Erhvervsministeren har derudover oplyst følgende om udbudsloven:
”Den
danske udbudslov fastsætter de overordnede rammer for brug af kontraktuelle
krav. Det fremgår af lovbemærkningerne til udbudslovens § 176, at kontraktbetin-
gelserne kan have til formål at fremme gennemførelsen af foranstaltninger, der kan
fremme ligestilling mellem mænd og kvinder på arbejdspladsen, øge kvinders del-
tagelse på arbejdsmarkedet, skabe balance mellem arbejdsliv og privatliv, fremme
beskyttelse af miljø eller dyrevelfærd, overholde substansen i de grundlæggende