Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 3090
12. maj 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
347 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 347:
”Hvis
forslaget vedtages i sin nuværende form, hvordan vil der i spørgsmål om li-
geløn så skulle henholdsvis klages, føres kontrol og afgøres eventuelle tvister? Der
henvises til forslaget om løngennemsigtighedsdirektivet (KOM (2021) 93).”
Svar:
Det er på nuværende tidspunkt alene muligt for mig at give et overordnet svar om
klageadgang, kontrol og afgørelse af tvister efter direktivforslaget.
Det skyldes, at der fortsat er uklarhed over rækkevidden og forståelsen af mange af
bestemmelserne i forslaget. Som det fremgår af grund- og nærhedsnotatet, vil disse
uklarheder så vidt muligt blive søgt afklaret i den tekniske arbejdsgruppe under rå-
det og ved drøftelser med Europa-Kommissionen. Der er nu indledt en sådan pro-
ces, men de relevante bestemmelser for dette spørgsmål i forslagets kapitel III og
IV har endnu ikke været drøftet.
Det skyldes også, at der endnu ikke er taget stilling til en mulig dansk implemente-
ring såfremt forslaget skulle ende med at blive vedtaget i sin nuværende form, da
dette traditionelt er genstand for drøftelser med arbejdsmarkedets parter i regi af
Beskæftigelsesministeriets Implementeringsudvalg, herunder med henblik på at
finde løsninger, der bedst passer ind i den danske arbejdsmarkedsmodel.
Omkring klageadgang vil forslaget i princippet ikke ændre på den eksisterende ret
for arbejdstagere og deres eventuelle repræsentanter til at klage til retslige instanser
og kræve rettigheder og pligter vedrørende ligelønsprincippet håndhævet. Nyt er
imidlertid, at forslaget vil indføre en række nye rettigheder og pligter i forslagets
kapitel II om løngennemsigtighed. Disse skal således også kunne påklages. Der er
endvidere fortsat behov for at søge klarhed om rækkevidden af artikel 13 om for-
eningers samt ligebehandlingsorganers klageadgang og mulighed for at føre sager.
Omkring kontrol og tilsyn tillægger forslaget nye kompetencer og opgaver til en
række organer og myndigheder, hvor afgrænsningen fortsat ikke fremstår klar: