Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2376026_0001.png
TALE
Samråd Q-R
18. marts 2021
J.nr. 2021-2623
Center for Arbejdsmarkedspolitik
II
EAS/LAI
Minister- og Ledelsessekretariatet
MRU
Samrådsspørgsmål Q
Det er nu halvandet år siden, at regeringens idé om 37 timers beskæftigelse for
indvandrere og andre udlændinge med integrationsbehov blev præsenteret. Vil
ministeren oplyse, om regeringen forventer at indkalde til Folketingets partier til
drøftelser af regeringens idé om 37 timers beskæftigelse for udlændinge i 2021?
Og hvis ikke i indeværende år, hvornår påtænker ministeren så at indkalde til
forhandlinger?
Samrådsspørgsmål R
Vil ministeren - i forlængelse af ministerens udtalelser til Berlingske den 8. marts
2021 - redegøre for, hvilke konkrete initiativer, som regeringen påtænker at
igangsætte for at få flere indvandrerkvinder i arbejde i en situation, hvor
indvandrerkvinder udgør 20 pct. af alle på kontanthjælp i mere end 10 år, og hvor
kun 6 ud af 10 indvandrerkvinder er i job eller uddannelse? Der henvises til artiklen
»Hver fjerde kvinde på uafbrudt kontanthjælp i ti år er ikkevestlig indvandrer - nu
er minister klar til at bruge omdiskuterede metoder« i Berlingske den 8. marts
2021.
Mange tak til Hans Andersen og Ulla Tørnæs og
Morten Dahlin for at indkalde til det her samråd.
Det er et rigtig vigtigt spørgsmål, der bliver rejst.
Først og fremmest vil jeg selvfølgelig gerne kvit-
tere for den store interesse for regeringens arbejde
med en 37-timers arbejdspligt. Den opmærk-
somme lytter vil bemærke, at vi i regeringen er be-
gyndt at kalde det for en 37-timers arbejdspligt.
Stærkt inspireret
efter min mening
af Venstres
gode benævnelse
arbejdspligt. Så det har vi ladet
os inspirere af, frem for det vi kaldte det før, nem-
lig 37-timers pligt til at bidrage.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om regeringens forslag til 37 timers beskæftigelse for indvandrere og andre udlændinge med integrationsbehov, til beskæftigelsesministeren
For det vidner om, at vi deler ambitionen om, at vi
skal have flere indvandrere i job. Og at det kræver,
at der bliver gjort noget helt grundlæggende nyt
denne gang.
Jeg vil også gerne kvittere Venstre for mange kon-
struktive indspark
ikke mindst med udlændinge-
udspillet
Flere indvandrere og flygtninge skal bi-
drage til fællesskabet.
Meget tyder på, at vi langt hen af vejen er meget
enige i, at vi netop skal stille klare krav om at bi-
drage, hvis man skal modtage en offentlig ydelse i
Danmark.
Men det kræver, at vi får ændret tilgangen til be-
skæftigelsesindsatsen for flygtninge og indvan-
drere. Fra en forsørgelseslogik til en arbejdslogik.
Det gælder både for de nytilkomne men også for
de flygtninge og indvandrere, der ikke er blevet
godt nok integreret i det danske samfund, selvom
de har været her i mange år.
Det leder mig over til samrådsspørgsmål Q, om
hvornår regeringen indkalder til forhandlinger.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om regeringens forslag til 37 timers beskæftigelse for indvandrere og andre udlændinge med integrationsbehov, til beskæftigelsesministeren
Jeg
kan
sagtens forstå jeres utålmodighed.
Det er efterhånden et stykke tid siden, at regerin-
gen første gang varslede, at vi ville indføre et krav
om, at man skal bidrage med 37 timer.
Det var før corona-pandemien, som desværre har
gjort det nødvendigt på kort sigt at justere i rege-
ringens prioriteringer. Men corona-pandemien har
ikke ændret ved regeringens politiske ambitioner
på området.
Regeringen har som bekendt også nedsat en Ydel-
seskommission, som skal komme med forslag til et
nyt kontanthjælpssystem. Det er i sagens natur tæt
forbundet med et kommende initiativ om 37 timers
arbejdspligt. Vi afventer derfor Ydelseskommissi-
onens anbefalinger
de er lige på trapperne.
Datoen for at vi kan præsentere vores idé rykker
dermed tættere på. For vi er i fuld gang med at
konkretisere forslaget.
Men, som I også ved, er det samtidig en kompleks
problemstilling, der er omfattende og skal balan-
cere en række hensyn.
Det handler ikke kun om en klassisk indsats-
ydelse-tankegang. Det taler også ind i en kulturel
kløft og en ligestillingsdebat.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om regeringens forslag til 37 timers beskæftigelse for indvandrere og andre udlændinge med integrationsbehov, til beskæftigelsesministeren
Desuden er det helt afgørende, at juraen er på
plads. Der er tale om principielle ændringer på
området, hvor vi ønsker at vende op og ned på til-
gangen efter de gældende regler.
I regeringen har vi en klar ambition om at omstille
indsatsen, så det bliver helt tydeligt for alle, at man
i Danmark har en pligt til at yde en indsats, hvis
man skal have penge fra det offentlige.
Vi skal i langt højere grad turde stille krav til ind-
vandrere på offentlig forsørgelse. Det har vi des-
værre ikke været gode nok til igennem rigtig
mange år.
Nye tal viser eksempelvis, at der er en markant la-
vere registeret jobsøgning blandt SHO-ydelses-
modtagere sammenlignet med de øvrige borgere i
kontanthjælpssystemet. Det er meget bekymrende,
og er ét eksempel på, at der i praksis ikke sættes
tilstrækkelige krav til indvandrere på ydelse. Der
er også analyser der har vist, at indvandrere
og
særligt kvindelige ikke-vestlige indvandrere - får
mindre aktivering end andre ydelsesmodtagere.
Det er hverken til gavn for den enkelte eller for
samfundet. Derfor skal vi se på nogle mere grund-
læggende ændringer, og her spiller det kommende
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om regeringens forslag til 37 timers beskæftigelse for indvandrere og andre udlændinge med integrationsbehov, til beskæftigelsesministeren
forslag om 37 timers arbejdspligt en afgørende
rolle.
Logikken i en 37 timers arbejdspligt er, at man
skal arbejde for sin ydelse
det skaber integration
i det danske samfund og på arbejdsmarkedet. Også
skal man honoreres i forhold til den indsats, man
yder.
Det betyder også, at man ikke længere pr. automa-
tik skal have sat penge sat ind på kontoen hver må-
ned
uanset om man går ud af døren hver morgen,
eller bliver hængende hjemme i sofaen.
***
Regeringen arbejder efter, at vi præsenterer et nær-
mere forslag til en 37 timers arbejdspligt inden
sommerferien.
Det leder mig videre til det andet samrådsspørgs-
mål R om indvandrerkvinder, hvor vi kan se, at
udfordringen er særlig stor.
Som det også fremgår af artiklen i Berlingske, der
henvises til i spørgsmålet, er kvinder fra lande i og
omkring Mellemøsten kraftigt overrepræsenteret,
når man ser på gruppen, der har været på kontant-
hjælp i 10 år i træk.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om regeringens forslag til 37 timers beskæftigelse for indvandrere og andre udlændinge med integrationsbehov, til beskæftigelsesministeren
Kvinder fra de såkaldte MENAP-lande og Tyrkiet
udgør hver femte af alle, der har været på kontant-
hjælp meget længe, mens de kun udgør to procent
af befolkningen generelt.
Det er en kæmpe udfordring. Ikke kun for beskæf-
tigelsen men også for integrationen og ligestillin-
gen. Og så er det i allerhøjeste grad et problem for
den enkelte kvinde og for hendes børn, som vokser
op med en mor, der er isoleret i hjemmet.
Disse børn og unge har ikke en rollemodel, som
giver dem modet til at bryde med undertrykkelse
og negativ social kontrol.
Som jeg ser det, handler den kraftige overrepræ-
sentation ikke om, at disse kvinder mangler kom-
petencer. For det kan man gøre noget ved. Det
handler om, at vi som samfund ikke har været
gode nok til at stille krav til kvinderne
og deres
mænd.
Kvinderne skal ud af hjemmet, tjene deres egne
penge og vise deres børn, hvad det vil sige at have
en hverdag i Danmark med arbejde, kolleger og
fællesskab på arbejdspladsen.
Jeg er derfor heller ikke i tvivl om, at regeringens
ambitioner med initiativ om 37 timers arbejdspligt,
i høj grad kommer disse kvinder til gavn. Særligt
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om regeringens forslag til 37 timers beskæftigelse for indvandrere og andre udlændinge med integrationsbehov, til beskæftigelsesministeren
hvis vi får sammensat en indsats, der kan ruste
kvinderne til arbejdsmarkedet.
En bærende del af 37 timers initiativet handler der-
for om,
hvordan
vi kan sammensætte pligten til at
bidrage i 37 timer af forskellige relevante indsat-
ser.
Det kan eksempelvis være virksomhedsrettede ind-
satser, hvor man kommer ud på en arbejdsplads og
bliver en del af et arbejdsfælleskab. Eller det kan
være nytteindsats, hvor man oplever, at andre er
afhængige af ens arbejdskraft.
Vi er også opmærksomme på, at manglende
danskkundskaber kan være en stor barriere for at
komme i beskæftigelse. Og det skal tænkes ind i
37 timers initiativet. Ikke kun som klassisk sprog-
undervisning, for vi ved, at interaktionen på ar-
bejdspladsen også er en god måde at lære dansk
på.
I det hele taget bliver det at komme ud på en ar-
bejdsplads
i stedet for at være derhjemme - helt
centralt i 37 timers initiativet.
For det er på arbejdspladsen
i snakken med kol-
legerne
at man lærer om det danske samfund, det
danske arbejdsmarked og ja
om danskerne.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om regeringens forslag til 37 timers beskæftigelse for indvandrere og andre udlændinge med integrationsbehov, til beskæftigelsesministeren
Det er også på arbejdspladsen, man får et netværk,
og man får opbygget relevante kompetencer, som
kan hjælpe én videre.
Det er netop det, vi ønsker for kvinderne. At de
kommer ud på en arbejdsplads, bliver en del af det
danske fællesskab og bliver økonomisk uaf-
hængige af deres mænd.
I Danmark startede kvindefrigørelsen netop, da
kvinderne kom ud på arbejdsmarkedet og blev
økonomisk uafhængige af deres mænd.
Vi skal hjælpe dem til at se, at Danmark er et land
med lige muligheder for alle
også for kvinder.
Det skal også ses i lyset af, at der er kvinder, som
presses af deres mænd eller familie til ikke at tage
et arbejde.
Vi vil derfor også gå langt for at bekæmpe negativ
social kontrol, som i nogle tilfælde kan forhindre
kvinderne i at tage arbejde.
Senest har vi fået vedtaget et lovforslag om en
styrket indsats mod negativ social kontrol.
Vi har desuden indgået en politisk aftale om ud-
møntningen af en finanslovsramme på 40 millio-
ner kroner til styrket indsats mod negativ social
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om regeringens forslag til 37 timers beskæftigelse for indvandrere og andre udlændinge med integrationsbehov, til beskæftigelsesministeren
kontrol. De skal blandt andet bruges på at opkvali-
ficere jobcentermedarbejdere, så de i højere grad
kan være med til at afhjælpe det her problem.
En undersøgelse fra Københavns Kommune har
netop vist, at syv ud af ti medarbejdere på jobcen-
trene har oplevet, at en ægtefælle eller en slægt-
ning presser på for at komme med til samtaler eller
på anden måde har forsøgt, at blande sig i kvinder-
nes forløb på jobcentret.
Den type negativ social kontrol skal der gøres helt
grundlæggende op med. Jeg er derfor heller ikke
afvisende over for at se på, om der kan strammes
op på reguleringen på området så ægtefæller ikke
kan deltage som bisidder til samtaler.
Afslutning
Lad mig kort samle op til sidst.
Regeringen arbejder på et initiativ om 37 timers
arbejdspligt, hvor vi vil stille klare krav om, at
hvis man skal modtage en offentlig ydelse i Dan-
mark, så skal man bidrage. Og man skal honoreres
i forhold til den indsats, man yder.
Det er en præmis, som alle skal acceptere. En præ-
mis, der ikke kan gradbøjes efter kultur, tradition
eller religion.
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om regeringens forslag til 37 timers beskæftigelse for indvandrere og andre udlændinge med integrationsbehov, til beskæftigelsesministeren
Vi skylder alle
ikke mindst de mange indvan-
drerkvinder, der aldrig er kommet ud af hjemmet,
at vi denne gang finder en løsning, der kommer til
at gøre en forskel.
Regeringen er snart klar med en model. Og jeg hå-
ber naturligvis, at Venstre vil støtte forslaget og
aktivt bidrage i forhandlingerne.
Tak for ordet.
10