Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2439355_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-2880
31. august 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. marts 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
315 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 315:
”Vil
ministeren skønne over de økonomiske konsekvenser ved at fjerne kravene i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 119 om fastholdelsesfleksjob? Der bedes
her skønnet over potentielle udgiftsbesparelser såvel som adfærdsmæssige konse-
kvenser. Vedrørende de adfærdsmæssige konsekvenser, bedes ministeren oplyse,
hvilken empiri disse baseres på.”
Svar:
Ifølge § 119 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan en person som udgangs-
punkt kun blive ansat i et fleksjob på den hidtidige arbejdsplads, hvis personen for-
inden har været ansat på arbejdspladsen i mindst 12 måneder under overenskom-
stens sociale kapitler eller på særlige vilkår.
Der var i 2019 ca. 950 personer, der fik et fleksjob på den hidtidige arbejdsplads.
Det skønnes på det grundlag, at en ophævelse af kravet om fastholdelse i 12 måne-
der vil medføre, at denne gruppes tilgang til fleksjobordningen vil fremrykkes med
12 måneder, hvorfor det isoleret set vil medføre en stigning i antallet af helårsper-
soner i fleksjob på ca. 950 årligt. Det skal i den forbindelse bemærkes, at Beskæfti-
gelsesministeriet har forbedret metoden for skøn over tilgangen til fastholdelses-
fleksjob, hvorfor ovenstående ikke nødvendigvis stemmer overens med tidligere
opgørelser mv.
Det vurderes endvidere, at der er personer, der i dag fortsætter ansættelsen efter de
sociale kapitler ud over 12 måneder, der ved en ændring af reglerne i stedet vil tilgå
et fleksjob. Det vides ikke, hvor stor denne mertilgang i alt vil være, men hvis det
beregningsteknisk antages, at ovenstående gruppe på 950 personer ville have været
20 pct. større, vil det dreje sig om yderligere ca. 190 personer, der årligt vil tilgå
fleksjobordningen. Med afsæt i forudsætning om halv virkning i første år og en år-
lig afgang på ca. 5 pct. vil det give anledning til at der vil være ca. 1.450 flere i
fleksjob, når en afskaffelse af kravet er fuldt indfaset om 10 år.
Det skønnes på den baggrund med betydelig usikkerhed, at en fjernelse af kravene i
§ 119 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats på lang sigt vil medføre, at der i alt
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 340: Spm. om, hvad det vil koste at afskaffe kravet om 12 måneders ansættelse efter de sociale kapitler eller på særlige vilkår forud for et fastholdelsesfleksjob, til beskæftigelsesministeren
2439355_0002.png
kommer ca. 2.400 helårspersoner flere i fastholdelsesfleksjob, medførende en mer-
udgift til flekslønstilskud på ca. 430 mio. kr. årligt efter skat og tilbageløb,
jf. tabel
1.
Tabel 1
Konsekvenser ved afskaffelse af krav om ansættelse i 12 måneder efter de
sociale kapitler i forbindelse med fastholdelsesfleksjob
År 1
Flere helårspersoner i
fastholdelsesfleksjob
Virkning efter skat og til-
bageløb, mio. kr.
600
100
År 2
1.250
220
År 3
1.400
260
År 4
1.550
280
År 5
1.750
310
År 6
1.900
340
År 7
2.000
370
År 8
2.150
390
År 9
2.300
410
År 10
2.400
430
Anm.: Tallene er afrundet.
Kilde: Fleksjobdata bag Jobindsats, eIndkomst, AMFORA, KMD-aktiv (særkørsel) og egne beregninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2