Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2389546_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-3055
7. maj 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
339 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 339:
Hvilke besparelser på de offentlige finanser har indførelsen af fastholdelsesfleks-
job ført til? Vil ministeren sandsynliggøre eller beregne, hvad besparelsen har væ-
ret, og i hvilket omfang besparelsen lever op til det forventede provenu?
Svar:
Det er ikke muligt at foretage en egentlig opgørelse af de økonomiske konsekven-
ser af reformen af førtidspension og fleksjob. Det skyldes blandt andet, at der i
årene efter reformen trådte i kraft er gennemført en række andre større initiativer
og reformer på tilstødende områder som fx sygedagpenge- og kontanthjælpsområ-
det, som også påvirker førtidspension og fleksjobområdet, herunder etableringen af
fastholdelsesfleksjob.
Det blev i forbindelse med en evaluering af reformen af førtidspension og fleksjob
fra marts 2018 også vurderet, at det ikke er muligt at lave en præcis og isoleret op-
gørelse af reformens aktivitetsmæssige og økonomiske effekter. I stedet for en
egentlig økonomisk effektanalyse valgte man derfor at analysere reformens cen-
trale forudsætninger for at realisere de oprindelige intentioner med reformen.
Det fremgik af evalueringen, at der ikke kunne følges op på udviklingen i antallet
af fastholdelsesfleksjob, hvilket skyldes at fastholdelsesfleksjob ikke registreres
særskilt, og at virksomhedernes eventuelle skånehensyn i ansættelsen ikke registre-
res. Som en indikator for fastholdelsesfleksjob sås på fleksjobansættelser, hvor den
enkelte person havde fået løn i samme virksomhed i en kortere eller længere peri-
ode to måneder forinden starten i fleksjobbet. Evalueringen viste blandt andet, at
det realiserede tilkendelsesniveau til fastholdelsesfleksjob i 2016 var lidt højere end
det forudsatte niveau i reformen.
Som det fremgår af tabel 1, så er antallet af fastholdelsesfleksjob (som defineret
ovenfor) steget over årene siden reformen af førtidspension og fleksjob trådte i
kraft i 2013, hvilket skal ses i lyset af en generel vækst i tilgangen til hele fleksjob-
ordningen i samme periode. Det ses ligeledes, at fastholdelsesfleksjobs andel af
den samlede tilgang til fleksjobordningen er steget over årene siden reformen af
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 339: Spm. om, hvilke besparelser på de offentlige finanser indførelsen af fastholdelsesfleksjob har ført til, til beskæftigelsesministeren
2389546_0002.png
førtidspension og fleksjob trådte i kraft. Som følge af COVID-19 skal man dog
være varsom med at konkludere på udviklingen i andelen af fastholdelsesfleksjob
på baggrund af tallene for 2020.
Tabel 1
Tilgang til fleksjobordningen, særskilt for fastholdelsesfleksjob. 2010-2020
2010
Tilgang til fleksjobord-
ningen
Heraf tilgang til fast-
holdelsesfleksjob
Andel fastholdelses-
fleksjob
7.900
1.300
16
2011
7.200
1.100
15
2012
6.200
1.200
19
2013
5.400
500
9
2014
6.400
700
11
2015
6.700
800
12
2016
7.800
1.000
13
2017
8.900
1.200
13
2018
2019
2020
9.600
1.900
20
9.500 10.600
1.500
16
1.800
17
Anm.: Antallet af personer, der påbegynder et fastholdelsesfleksjob er opgjort som personer, der er startet i deres før-
ste fleksjob, og som har fået udbetalt løn fra samme virksomhed i en kortere eller længere periode inden for to
måneder, før de startede i fleksjobbet. Sammenkoblingen af arbejdssted er foretaget på p-nummer. Der er afrun-
det til nærmeste hundrede.
Kilde: Jobindsats , eIndkomst, AMFORA og KMD-aktiv (særkørsel).
Jeg kan afslutningsvis bemærke, at vi i forligskredsen bag reformen af førtidspen-
sion og fleksjob er i gang med en kritisk gennemgang af reformen. Tilbage i de-
cember 2020 landede vi en aftale om ressourceforløbene, og næste skridt er dermed
at se nærmere på blandt andet fleksjobordningen, hvor der også kan være behov for
justeringer.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2