Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2444240_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge (SF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 2920
10. september 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af d. 8. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
336 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 336:
”Fagbevægelsens
Hovedorganisation har foreslået en styrkelse af dagpengeforsik-
ringen, således at medlemmer, der har været beskæftiget sammenlagt 2 ud af de se-
neste 3 år, kan opnå et tillæg til dagpengene på hhv. op til 2.000 kr. om måneden,
hvis man har 2 års a-kassemedlemskab og op til 4.000 kr. om måneden, hvis man
har 4 års a-kassemedlemskab. På den baggrund bedes ministeren besvare følgende
spørgsmål
A. Vil ministeren oplyse udgifterne ved forslaget opdelt på hhv. direkte udgifter ef-
terskat og tilbageløb samt indirekte udgifter forbundet med Finansministeriets skøn
over adfærdseffekterne, samt hvor stor en del af adfærdseffekterne
såvel udgifter
som arbejdsudbud - der kan henføres til tilgangseffekter
B. Vil ministeren oplyse, hvilket videnskabeligt grundlag, der underbygger skønnet
over adfærdseffekterne? Konkret bedes ministeren oplyse, om der findes empiriske
studier
herunder eventuelt på danske data
der undersøger adfærdsændringerne
ved en justering i dagpengesystemet svarende til den, FH lægger op til. Afslut-
ningsvis bedes ministeren oplyse, om de skønnede adfærdseffekter lever op til Fi-
nansministeriets kriterier for indregning af dynamiske effekter.
Svar:
A. Adfærdseffekt af højere dagpengesats de første 3 måneder
De økonomiske konsekvenser
af FH’s forslag til et dagpengetillæg
skønnes at være
knap 700 mio. kr., hvoraf tilgangseffekterne udgør 240 mio. kr.,
jf. tabel 1.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm. om Fagbevægelsens Hovedorganisations forslag om en styrkelse af dagpengeforsikringen, således at medlemmer, der har været beskæftiget sammenlagt 2 ud af de seneste 3 år, kan opnå et tillæg til dagpengene på hhv. op til 2.000 kr. om måneden, hvis man har 2 års a-kassemedlemskab og op til 4.000 kr. om måneden, hvis man har 4 års a-kassemedlemskab, til beskæftigelsesministeren
2444240_0002.png
Tabel 1
Strukturel virkning på de offentlige udgifter, arbejdsudbud samt BNP, ved
et dagpengetillæg i de første tre måneder af dagpengeperioden.
Fuldt indfaset, 2021-pl
Mio. kr.
Umiddelbar virkning
Umiddelbar virkning efter tilbageløb
Adfærdsvirkning
- Heraf tilgangseffekter
Saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
Fuldtidspersoner
Arbejdsudbudsvirkning,
- Heraf tilgangseffekter
Mio. kr.
Bruttonationalprodukt
-880
-1.050
-700
430
330
360
240
690
Anm.: Udgifterne er afrundet til nærmeste 10 mio. kr., og arbejdsudbudsvirkning er afrundet til nærmeste 50 perso-
ner, hvilket betyder, at tallene kan afvige ved summering.
Kilde: HAMR, FLEUR, eindkomst, dagpengemodellen og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
Det bemærkes, at der ikke er medregent en virkning på en række relaterede ydelser
og medlemsbidrag, hvor den maksimale dagpengesats danner grundlag for satsen.
De skønnede økonomiske konsekvenser er mindre end tidligere skønnede vurderin-
ger af lignende tiltag som ved FIU 313 (2018). Ved et eftersyn af beregningerne
bag FIU 313 har det vist sig, at der i adfærdsberegningen ikke er taget tilstrækkelig
højde for virkningen af, at satsen falder tilbage på nuværende maksimale dagpen-
gesats efter tre måneder. Derudover er der foretaget et par tilpasninger i dagpenge-
modellen siden de tidligere beregninger, hvilket også reducerer adfærdsvirkningen
ved denne type af ændringer med satsforhøjelse i starten af dagpengeperioden. Æn-
dringerne er justeret i forbindelse med en teknisk opdatering af dagpengemodellen.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af BEU 318.
B. Det faglige grundlag for adfærdsberegningerne
Der findes ikke noget empirisk studie af den specifikke reform, som FH foreslår.
Empiriske studier kan per definition kun undersøge allerede gennemførte reformer.
Det betyder, at adfærdsberegninger nødvendigvis må bygge på generaliseringer af
empiriske studier af allerede gennemførte ændringer i dagpengesystemet.
Adfærdsberegningerne på dagpengeområdet bygger på Dagpengekommissionens
undersøgelse af, hvordan dagpengemodtagerne i perioden 2008-2014 reagerede på
den ydelsesreduktion, der fandt sted ved dagpengeperiodens udløb. Det er blandt
andet den kortere dagpengeperiode, som blev indført med Dagpengereformen i
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm. om Fagbevægelsens Hovedorganisations forslag om en styrkelse af dagpengeforsikringen, således at medlemmer, der har været beskæftiget sammenlagt 2 ud af de seneste 3 år, kan opnå et tillæg til dagpengene på hhv. op til 2.000 kr. om måneden, hvis man har 2 års a-kassemedlemskab og op til 4.000 kr. om måneden, hvis man har 4 års a-kassemedlemskab, til beskæftigelsesministeren
2444240_0003.png
2010, samt de efterfølgende midlertidige ydelser, som indgår i evalueringen. Resul-
taterne af evalueringen er konsistente med en evaluering udført af DØR i (2014)
1
,
som sammenligner to kohorter af dagpengemodtagere, før og efter reformen i
2010.
Finansministeriet og Beskæftigelsesministeriet gennemgår løbende litteraturen på
området, ligesom de også selv foretager effektevalueringer af reformer. Større re-
former af dagpengesystemet er imidlertid forholdsvis sjældne, og det er ikke altid,
at effekten af en reform analytisk kan isoleres fra andre forhold på arbejdsmarke-
det.
Det er Beskæftigelsesministeriet og Finansministeriets faglige vurdering, at der er
stærk evidens for dynamiske effekter af ændringer af dagpengeydelsen. Ud fra det
eksisterende evidensgrundlag vurderer Beskæftigelsesministeriet og Finansministe-
riet, at Dagpengemodellen repræsenterer det bedste bud på en kvantificering af disse
effekter.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
DØR (2014): Mikkel Hermansen. ”En foreløbig evaluering af dagpengereformen.” De
økonomiske råd (DØR).
1
3