Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2424098_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Morten Dahlin
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 21/00704
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. januar 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
155 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten
Dahlin (V).
Spørgsmål nr. 155:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor meget vi i kroner og øre hvert år bruger på of-
fentlige forsørgelsesudgifter i hhv. de udsatte boligområder, ghettoområderne og de
hårde ghettoområder? Ministeren bedes opgøre det samlet set og specifikt ift. de
enkelte ydelser (f.eks. kontanthjælp, integrationsydelse, førtidspension). Ministeren
bedes opgøre det samlet set for både de udsatte boligområder, ghettoområderne og
de hårde ghettoområder, og ministeren bedes samtidig opgøre det for de enkelte
boligområder.”
Svar:
Transport- og Boligministeriet opgør hvert år en liste over, hvilke boligområder,
der er defineret som udsatte boligområder og/eller ghettoområder, som anvendes i
følgende svar. Ved et udsat boligområde forstås et område, hvor mindst to af føl-
gende kriterier er opfyldt:
Andelen af beboere i alderen 18-64 år, der er uden tilknytning til arbejdsmar-
ked eller uddannelse, overstiger 40 pct. opgjort som gennemsnittet over de se-
neste 2 år.
Andelen af beboere dømt for overtrædelse af straffeloven, våbenloven eller lov
om euforiserende stoffer udgør mindst 3 gange landsgennemsnittet opgjort som
gennemsnit over de seneste 2 år.
Andelen af beboere i alderen 30-59 år, der alene har en grunduddannelse, over-
stiger 60 pct. af samtlige beboere i samme aldersgruppe.
Den gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64 år i om-
rådet (eksklusive uddannelsessøgende) er mindre end 55 pct. af den gennem-
snitlige bruttoindkomst for samme gruppe i regionen.
Ghettoområder er opgjort som den del af de udsatte boligområder, som pr. 1. de-
cember fremgår af Transport- og Boligministeriets liste over ghettoområder. Her-
udover defineres et ghettoområder, som et udsat boligområde med mindst 1.000
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om i forlængelse af svaret på BEU alm. del - spm. 155 at udarbejde en lignende opgørelse for offentlige forsørgelsesudgifter til boligområder, der røg af listen over udsatte boligområder og/eller ghettoområder i 2020, til beskæftigelsesministeren
beboere, hvor andelen af indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande
overstiger 50 pct., mens et hårdt ghettoområde defineres som et boligområde, der
de seneste 4 år har opfyldt betingelserne for at være et ghettoområde. Pr. 1. decem-
ber 2020 er der opgjort 25 udsatte boligområder, hvoraf 15 af dem er ghettoområ-
der og 13 af de 15 ghettoområder er hårde ghettoområder.
I november 2020 var der i alt ca. 11.900 modtagere af offentlige forsørgelsesydel-
ser bosiddende i udsatte boligområder, herunder ghetto- og hårde ghettoområder.
Ud af disse var ca. 3.600 bosat i et udsat boligområde, som alene defineres som et
udsat område, imens ca. 8.300 var bosat i et ghettoområde, hvoraf ca. 7.700 var bo-
sat i et hårdt ghettoområde.
Tallene er opgjort på månedsbasis, som et nedslag i november måned 2020. Årsa-
gen til dette er, at der er en væsentlig usikkerhed forbundet med at opregne forsør-
gelsesudgifter i boligområderne til årsniveau, da den enkelte borgers forsørgelses-
grundlag kan ændre sig og derudover kan beboersammensætningen ændre sig fra
måned til måned.
I november 2020 udgjorde offentlige forsørgelsesudgifter til borgere bosat i udsatte
boligområder, ghettoområder samt hårde ghettoområder i alt ca. 167 mio. kr. Ud af
disse var ca. 50 mio. kr. udgifter til borgere bosat i et område, som alene defineres
som et udsat område. Samlet set var udgifterne til ghettoområderne ca. 116 mio.
kr., hvoraf ca. 109 mio. kr. var til hårde ghettoområder,
jf. tabel 1.
I de udsatte boligområder var udgifterne til kontanthjælp og førtidspension størst
og udgjorde ca. 70 pct. af de samlede forsørgelsesudgifter. Udgifterne til førtids-
pension udgjorde alene lidt over halvdelen af de samlede forsørgelsesudgifter i no-
vember 2020,
jf. tabel 1.
Det kan bemærkes, at udgifterne er faldet væsentligt for
udsatte boligområder ift. tidligere opgørelser i 2020 baseret på 2019 listen, hvilket
blandt andet skyldes det markante fald i udsatte boligområder fra 2019 til 2020.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om i forlængelse af svaret på BEU alm. del - spm. 155 at udarbejde en lignende opgørelse for offentlige forsørgelsesudgifter til boligområder, der røg af listen over udsatte boligområder og/eller ghettoområder i 2020, til beskæftigelsesministeren
2424098_0003.png
Tabel 1
Offentlige forsørgelsesudgifter (mio. kr.) i november 2020 til borgere bosat i
udsatte boligområder, ghettoområder samt hårde ghettoområder, fordelt på
ydelser
Offent-
lig for-
sør-
gelse
i alt
I alt alle udsatte bo-
ligområder, mio. kr.
I alt ghettoområder,
mio. kr.
Heraf hårde ghetto-
områder, mio. kr.
I alt øvrige udsatte
boligområder, mio. kr.
166,6
Jobaf-
kla-
ring
Kon-
tant-
hjælp
Før-
tids-
pen-
sion
Ledig-
heds-
ydelse
og
Fleks-
job
14,7
Res-
sour-
cefor-
løb
For-
og re-
vali-
dering
Inte-
grati-
ons-
ydelse
Syge-
dag-
penge
Ud-
dan-
nel-
ses-
hjælp
6,1
Dag-
penge
0,4
2,8
32,9
85,0
9,4
0,4
5,5
9,2
116,4
0,3
1,9
24,0
61,0
8,6
6,8
0,3
3,0
6,8
3,7
108,5
0,3
1,8
22,2
57,2
8,1
6,1
0,2
2,8
6,2
3,4
50,2
0,1
1,0
8,9
24,0
6,1
2,6
0,2
2,5
2,4
2,4
Anm.: Tallene er afrundet til nærmeste hundrede tusinde og kan derfor afvige ved summering. De 10 udsatte boligom-
råder og de 15 ghettoområder herunder de 13 hårde ghettoområder er opgjort ud fra det daværende Trans-
port- og Boligministeries ghettolister pr. 1. december 2020. Forsørgelsesudgifterne er opgjort for personer i
alderen 18-65 år i de pågældende boligområder, som modtager offentlig forsørgelse ekskl. SU og barselsdag-
penge. Efterløn er ligeledes ikke medtaget, da meget få personer modtager den pågældende ydelse i boligområ-
derne på opgørelsestidspunktet. Forsørgelsesudgifterne er opgjort for november 2020 på nær udgifter til før-
tidspension, som er opgjort for februar 2020, da vi ikke har nyere data for udgifterne til førtidspensionister. Det
bemærkes, at udgifterne til fleksjob på den gamle ordning ikke er indregnet, da de udbetales som tilskud til
arbejdsgiverne og derfor ikke fremgår af tilgængelige datakilder. Sygedagpenge under fleksjob er kategoriseret
som fleksjob. Førtidspensionister er opgjort inklusiv borgere, som modtager en kombination af kontanthjælp
og førtidspension. Bopælsoplysningerne og forsørgelsesudgifterne er opgjort pr. november 2020, mens antallet
af personer på offentlig forsørgelse er opgjort pr. uge 48 2020.
Kilde: De kommunale økonomi- og sagsbehandlingssystemer, FLEUR,
Tællerdata, KMD’s register
for sociale pensio-
ner, KSD, DREAM, Transport-, og Boligministeriets ghettoliste, adresseoplysninger fra CPR-registret og Beskæf-
tigelsesministeriets egne beregninger.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om i forlængelse af svaret på BEU alm. del - spm. 155 at udarbejde en lignende opgørelse for offentlige forsørgelsesudgifter til boligområder, der røg af listen over udsatte boligområder og/eller ghettoområder i 2020, til beskæftigelsesministeren
2424098_0004.png
Tabel 2
Offentlige forsørgelsesudgifter (mio. kr.) i november 2020 til borgere bosat i udsatte boligområder,
ghettoområder samt hårde ghettoområder, fordelt på ydelser og områder
Ledig-
heds-
ydelse
og
Fleks-
job
0,3
0,2
0,6
1,6
0,2
0,3
0,5
0,4
0,8
0,4
0,2
0,8
0,7
0,1
1,4
0,6
0,5
0,4
0,6
0,8
0,7
0,7
0,5
0,2
1,0
Offentlig
forsør-
gelse i alt
Dag-
penge
Jobaf-
kla-
rings-
forløb
Kon-
tant-
hjælp
Før-
tids-
pen-
sion
Res-
sour-
cefor-
løb
For- og
revali-
dering
Inte-
grati-
ons-
ydelse
Syge-
dag-
penge
Ud-
dan-
nelses-
hjælp
Ghettoområder
Aldersrogade
Nøjsomhed/Sydvej
Bispehaven
Gellerupparken/Toveshøj
Mjølnerparken
Motalavej
Nørager/Søstjernevej m.fl
5,5
2,3
8,0
19,9
4,2
4,7
4,8
5,5
7,5
3,6
3,8
6,0
10,5
3,6
26,3
5,9
4,0
4,8
5,3
8,3
3,6
4,7
5,1
3,2
5,4
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
0,2
0,2
0,0
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,0
0,0
0,2
0,2
0,5
0,2
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
1,4
0,3
1,0
3,0
0,6
1,0
0,3
1,3
1,3
0,8
1,1
0,5
3,1
0,9
7,3
1,1
0,6
0,9
0,9
1,7
0,3
0,8
0,9
0,9
0,9
2,4
1,3
5,2
12,4
1,8
2,6
3,0
2,8
3,9
1,6
1,9
3,8
3,6
1,6
12,9
2,9
1,9
2,3
2,2
4,1
1,9
2,7
2,4
1,1
2,5
0,6
0,1
0,2
0,9
1,1
0,1
0,2
0,2
0,5
0,1
0,1
0,3
1,0
0,2
1,0
0,4
0,1
0,5
0,3
0,3
0,1
0,2
0,1
0,4
0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
0,1
0,0
0,1
0,5
0,0
0,1
0,3
0,2
0,2
0,3
0,1
0,2
0,2
0,0
0,8
0,3
0,3
0,2
0,3
0,3
0,2
0,0
0,6
0,0
0,2
0,4
0,2
0,3
0,6
0,3
0,3
0,3
0,4
0,4
0,2
0,2
0,3
1,3
0,5
1,2
0,2
0,1
0,2
0,4
0,4
0,1
0,2
0,3
0,2
0,3
0,2
0,1
0,3
0,5
0,1
0,2
0,1
0,2
0,3
0,2
0,1
0,1
0,2
0,0
1,1
0,3
0,3
0,2
0,4
0,7
0,1
0,0
0,2
0,1
0,1
Heraf hårde
ghettoområder
Ringparken, Slagelse
Skovvejen/Skovparken
Solbakken mv
Stengårdsvej
Sundparken
Tingbjerg/Utterslevhuse
Tåstrupgård
Vollsmose, reduceret*
Byparken/Skovparken
Ellekonebakken
Gammel Jennumparken
Glarbjergvej-området
Øvrige udsatte
boligområder
Hedelundgårdparken
Houlkærvænget
Kertemindevejkvarteret
Lindholm
Stærevej mv
Sønderbro
Anm.: Tallene er afrundet til nærmeste hundrede tusinde og kan derfor afvige ved summering. De 10 udsatte boligområder og de 15 ghettoområder herun-
der de 13 hårde ghettoområder er opgjort ud fra det daværende Transport- og Boligministeries ghettolister pr. 1. december 2020. Forsørgelsesudgif-
terne er opgjort for personer i alderen 18-65 år i de pågældende boligområder, som modtager offentlig forsørgelse ekskl. SU og barsels-dagpenge.
Efterløn er ligeledes ikke medtaget, da meget få personer modtager den pågældende ydelse i boligområderne på opgørelsestidspunktet. Forsørgelses-
udgifterne er opgjort for november 2020 på nær udgifter til førtidspension, som er opgjort for februar 2020, da vi ikke har nyere data for udgifterne
til førtidspensionister. Det bemærkes, at udgifterne til fleksjob på den gamle ordning ikke er indregnet, da de udbetales som tilskud til arbejdsgiverne
og derfor ikke fremgår af tilgængelige datakilder. Sygedagpenge under fleksjob er kategoriseret som fleksjob. Førtidspensionister er opgjort inklusiv
borgere, som modtager en kombination af kontanthjælp og førtidspension. Bopælsoplysningerne og forsørgelsesudgifterne er opgjort pr. november
2020, mens antallet af personer på offentlig forsørgelse er opgjort pr. uge 48 2020. *Vollsmose er opdelt i to områder: Vollsmose, reduceret og Kerte-
mindevejkvarteret (det gamle nordlige Vollsmose)
Kilde: De kommunale økonomi-
og sagsbehandlingssystemer, FLEUR, Tællerdata, KMD’s register for sociale pensioner, KSD, DREAM, Transport-,
og Boligmi-
nisteriets ghettoliste, adresseoplysninger fra CPR-registret og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om i forlængelse af svaret på BEU alm. del - spm. 155 at udarbejde en lignende opgørelse for offentlige forsørgelsesudgifter til boligområder, der røg af listen over udsatte boligområder og/eller ghettoområder i 2020, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
5