Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2386432_0001.png
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 8. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 334
(alm. del) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 334:
Vil ministeren
i forlængelse af besvarelsen af BEU alm. del
samrådsspørgsmål
J
oversende en oversigt i skemaform over ordninger, som borgere fra 3. lande
kan komme ind i landet på? I besvarelsen bedes ministeren for hver enkelt ord-
ning:
• Beskrive ord i ge s karakteristika
• Skatteforholde e forbu det ed de e kelte ord i g fx forskerord i ge
• Hvad der ka tælles ed so lø i de e kelte ord i g
Svar:
Spørgsmålet er stillet i forlængelse af besvarelsen af samrådsspørgsmål J (alm.
del) fra Folketingets Beskæftigelsesudvalg, der handlede om udenlandsk arbejds-
kraft, konkret om kokke med ophold under ordningen for særlige individuelle kva-
lifikationer i udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 7. Bevarelsen af spørgsmålet er
derfor afgrænset til at omhandle erhvervsordninger i udlændingelovens § 9 a,
som borgere fra tredjelande kan få opholds- og arbejdstillade i Danmark efter.
Disse gennemgås nedenfor.
Opholdsordninger med henblik på erhverv i udlændingelovens § 9 a
Positivlisten for personer med en videregående uddannelse, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 1
Der kan efter ansøgning gives opholds- og arbejdstilladelse efter positivlisten for
personer med en videregående uddannelse, hvis udlændingen har et jobtilbud i
Danmark inden for et beskæftigelsesområde, hvor der er mangel på særligt kvali-
ficeret arbejdskraft. For at en stilling kan optages på positivlisten for personer
med en videregående uddannelse kræves et uddannelsesniveau svarende til mi-
nimum bachelor eller professionsbachelor.
Positivlisten for faglærte, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 2
Der kan efter ansøgning gives opholds- og arbejdstilladelse efter positivlisten for
faglærte, hvis udlændingen har et jobtilbud i Danmark på minimum faglært niveau
4. maj 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 6338
1582808
Side
1/5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om at oversende en oversigt i skemaform over ordninger, som borgere fra 3. lande kan komme ind i landet på, til udlændinge- og integrationsministeren
på områder, hvor der er mangel på arbejdskraft, og jobtilbuddet er hos en ar-
bejdsgiver, som på tidspunktet for afgørelsen om opholdstilladelse havde en mål-
uddannelsesratio for det senest opgjorte bidragsår, og som ikke skulle betale mer-
bidrag for det senest opgjorte bidragsår, jf. § 21 a, jf. §§ 21 b og 21 i, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
Beløbsordningen, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 3
Der kan efter ansøgning gives opholds- og arbejdstilladelse efter beløbsordnin-
gen, hvis udlændingen er tilbudt et job med en årsløn på minimum 445.000 kr.
(2021-niveau).
Forskere, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 4
Der kan efter ansøgning gives opholds- og arbejdstilladelse som forsker, hvis ud-
lændingen har et jobtilbud som forsker på et universitet eller i en virksomhed i
Danmark. Der gælder i denne forbindelse ikke et krav om, at ansættelsen skal
være på fuld tid.
En forsker, som ønsker at være tilknyttet flere arbejdsgivere som forsker, skal ikke
indgive ansøgning om arbejdstilladelse til bibeskæftigelse, så længe bibeskæfti-
gelsen har sammenhæng med den beskæftigelse, som danner grundlag for ud-
lændingens opholdstilladelse.
Gæsteforskere, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 5
Der kan efter ansøgning gives opholds- og arbejdstilladelse som gæsteforsker,
hvis udlændingen har afsluttet en uddannelse på kandidat eller masterniveau, og
er inviteret til at forske hos en privat eller offentlig forskningsinstitution uden at
være ansat eller indskrevet på forskningsinstitutionen. En udlænding skal kun
søge om opholdstilladelse som gæsteforsker, hvis opholdet strækker sig i mere
end 90 dage.
En gæsteforsker skal ikke indgive ansøgning om arbejdstilladelse til bibeskæfti-
gelse, så længe bibeskæftigelsen har sammenhæng med den beskæftigelse, som
danner grundlag for udlændingens opholdstilladelse.
Trainees, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 6
Der kan efter ansøgning gives opholds- og arbejdstilladelse som trainee til et ud-
dannelsesforløb i en virksomhed i Danmark. Det er en forudsætning for at få op-
holdstilladelse, at udlændingen efter uddannelsesforløbets afslutning i udlandet
skal udnytte de kompetencer, som uddannelsesforløbet har givet.
Særlige individuelle kvalifikationer, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 7
Der kan efter ansøgning gives opholds- og arbejdstilladelse til en udlænding, hvis
udførelsen af det tilbudte arbejde er knyttet så meget til den pågældende udlæn-
ding, at kun den person må antages at kunne varetage det. Det kan f.eks. være
udøvende eller skabende kunstnere, herunder sangere, musikere og dirigenter,
sportsfolk (professionelle idrætsudøvere og trænere) og specialiserede kokke mv.
Side
2/5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om at oversende en oversigt i skemaform over ordninger, som borgere fra 3. lande kan komme ind i landet på, til udlændinge- og integrationsministeren
En udlænding med særlige individuelle kvalifikationer som udøvende eller ska-
bende kunstner, professionel idrætsudøver eller træner skal ikke indgive ansøg-
ning om arbejdstilladelse til bibeskæftigelse, så længe bibeskæftigelsen har sam-
menhæng med den beskæftigelse, som danner grundlag for udlændingens op-
holdstilladelse. Dette gælder dog ikke, hvis der er tale om særlige kvalifikationer i
øvrigt, herunder eksempelvis specialiserede kokke.
Ansatte på boreplatforme, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 8
Der kan gives opholds- og arbejdstilladelse til en udlænding, der er ansat på en
boreplatform, et boreskib eller anden sammenlignelig flytbar arbejdsplads, som
kortvarigt kommer ind på dansk område. Dette omfatter bl.a. udlændinge, der er
ansat på et rørlægningsskib eller på et skib, der arbejder med opsætning af vind-
møller.
Fodermester eller driftsleder, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 9
En udlænding har mulighed for at få opholds- og arbejdstilladelse til at arbejde i
Danmark som fodermester eller driftsleder inden for landbruget. Det er en forud-
sætning, at udlændingen skal have de faglige forudsætninger for at varetage den
tilbudte stilling. Udlændingen skal derfor som udgangspunkt have en relevant ud-
dannelse.
Start-up Denmark (selvstændigt erhverv), jf. § 9 a, stk. 2, nr. 11
Der kan efter ansøgning gives opholds- og arbejdstilladelse til en udenlandsk
iværksætter med en innovativ forretningsidé med henblik på at drive selvstændig
erhvervsvirksomhed i Danmark. Der er en kvote på maksimalt 75 udlændinge pr.
kalenderår.
Det er en betingelse for at få opholds- og arbejdstilladelse, at forretningsidéen er
godkendt af et ekspertpanel nedsat af Erhvervsstyrelsen. Der skal være særlige
danske erhvervsinteresser forbundet med, at virksomheden etableres i Danmark.
Derfor kan man normalt ikke få opholds- og arbejdstilladelse til at etablere en re-
stauration, en detailforretning, en mindre handels-, import og eksportvirksomhed
eller lignende i Danmark.
Opholdstilladelsen er betinget af, at udlændingens forsørgelse er sikret gennem
egne midler det første år af opholdet her i landet, og opholdstilladelsen meddeles
for en 2-årig periode med mulighed for forlængelse i yderligere 3 år ad gangen.
Fast track-ordningen, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 14
Fast track-ordningen giver certificerede virksomheder mulighed for med kort var-
sel at ansætte højtkvalificerede udlændinge uden at skulle afvente Styrelsen for
International Rekruttering og Integrations (SIRIs) sagsbehandling. Samtidig giver
ordningen mulighed for, at udlændingen kan arbejde skiftevis i Danmark og i ud-
landet.
Side
3/5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om at oversende en oversigt i skemaform over ordninger, som borgere fra 3. lande kan komme ind i landet på, til udlændinge- og integrationsministeren
Fast track-ordningen indeholder bl.a. et beløbsspor og et forskerspor. Det bety-
der, at en udlænding kan få opholds- og arbejdstilladelse efter fast track-ordnin-
gen, hvis udlændingen ansættes efter betingelserne i beløbsordningen eller som
forsker.
Herudover kan der gives opholds- og arbejdstilladelse efter fast track-ordningen,
hvis ansættelsen indebærer et uddannelsesophold på højtkvalificeret niveau, el-
ler hvis der er tale om et korttidsophold (dvs. maks. 3 måneder).
Skatteforhold
Udlændingelovgivningen indeholder ikke særlige regler om beskatning for udlæn-
dinge med opholds- og arbejdstilladelse som udenlandsk arbejdstager eller selv-
stændig erhvervsdrivende. Vedrørende forskerskatteordningen er Skatteministe-
riet anmodet om et bidrag til brug for besvarelsen. Skatteministeriet har i den
forbindelse oplyst følgende:
”Visse
forskere og andre højtkvalificerede medarbejdere (nøglemedar-
bejdere), der rekrutteres i udlandet, kan vælge at blive beskattet efter
en særlig ordning, når de kommer til Danmark for at arbejde. Forskers-
katteordningen medfører, at medarbejderens lønindkomst pålignes en
bruttoskat (uden mulighed for fradrag) på 27 pct. plus arbejdsmarkeds-
bidrag i op til syv år.
Der er en række betingelser, som skal være opfyldt, for at ordningen kan
anvendes. Det kan fx nævnes, at forskeren eller nøglemedarbejderen
ikke må have været skattepligtig til Danmark i de seneste ti år forud for
ansættelsen. Forskere skal endvidere kunne dokumentere videnskabe-
lige kvalifikationer svarende til ph.d.-niveau, mens nøglemedarbejdere i
gennemsnit skal have en løn på minimum 69.600 kr. pr. måned (2021-
niveau).
Formålet med ordningen er grundlæggende at øge danske virksomhe-
ders og forskningsinstitutioners økonomiske muligheder for at tiltrække
fremtrædende, internationale forskere og nøglemedarbejdere til gavn
for dansk erhvervslivs teknologiske udvikling og internationale konkur-
renceevne.”
Vurdering af løn
Det er et generelt krav for at få opholds- og arbejdstilladelse som udenlandsk ar-
bejdstager, at man arbejder på sædvanlige- løn- og ansættelsesvilkår. I december
2020 vedtog Folketinget en ændring af udlændingeloven, hvorefter udenlandske
arbejdstagere som alt overvejende hovedregel skal have deres løn udbetalt til en
dansk bankkonto, og at det kun er den reelt udbetalte kontantløn, og ikke værdien
af fx kost og logi, der kan tælles med i opgørelsen af, om der er tale om sædvanlige
løn- og ansættelsesvilkår. I forhold til denne besvarelse omfatter kravet om at løn
skal udbetales til en dansk bankkonto udlændinge med opholdstilladelse efter po-
Side
4/5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om at oversende en oversigt i skemaform over ordninger, som borgere fra 3. lande kan komme ind i landet på, til udlændinge- og integrationsministeren
sitivlisten (§ 9 a, stk. 2, nr. 1), positivlisten for faglærte (§ 9 a, stk. 2, nr. 2), beløbs-
ordningen (§ 9 a, stk. 2, nr. 3), forskere (§ 9 a, stk. 2, nr. 4), særlige individuelle
kvalifikationer (§ 9 a, stk. 2, nr. 7), fodermestre og driftsledere (§ 9 a, stk. 2, nr. 9)
og fast track-ordningen (§ 9 a, stk. 2, nr. 14).
Til brug for besvarelsen er Styrelsen for International Rekruttering og Integration
(SIRI) anmodet en udtalelse om praksis for vurderingen af, hvornår der er tale om
sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår. SIRI har i den forbindelse oplyst følgende:
”E opholds-
og arbejdstilladelse efter § 9 a forudsætter, at de tilbudte
løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige efter danske forhold, herunder
skal ansættelseskontrakten i det væsentligste leve op til danske for-
hold, hvad angår løn, ugentlig arbejdstid, opsigelsesvarsler, rettighe-
der med hensyn til ferie etc.
I praksis vurderes den tilbudte løn i henhold til ansøgers kvalifikatio-
ner, anciennitet, uddannelse og branche. Ved vurderingen af, om den
tilbudte løn er sædvanlig efter danske forhold, anvender
SIRI DA’s lø -
statistik som rettesnor. Der tages i denne forbindelse udgangspunkt i
lønstatistikkens nedre kvartil.
Positivlisten for faglærte adskiller sig fra de øvrige erhvervsordninger
ved, at der ved vurderingen af sædvanlig løn tages udgangspunkt i den
særlige lønstatistik for personer med en erhvervskompetencegivende
uddannelse. Også her vurderes lønnens sædvanlighed ud fra statistik-
kens nedre kvartil. Lønstatistikken for personer med en erhvervskom-
petencegivende uddannelse ligger til grund for vurderingen af alle sa-
ger under ordningen positivlisten for faglærte, uanset om ansøger har
en erhvervskompetencegivende uddannelse eller ej.
Ved tvivlstilfælde sendes sagen i høring hos Det Regionale Arbejdsmar-
kedsråd eller andet relevant høringsorgan med henblik på at få vurde-
ret, hvorvidt der er tale om sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår.
Med indførelsen pr. 1. januar 2021 af en hjemmel til at give formod-
ningsafslag anvendes lønstatistik også til ved ansøgninger efter beløbs-
ordningen at vurdere, om en aflønning efter beløbskravet ligger væ-
sentligt over det sædvanlige lønniveau for den konkrete stilling og/el-
ler branche. Der tages udgangspunkt i lønstatikkens median. Her kan
Det Regio ale Arbejds arkedsråd tilsvare de høres ved tvivl.”
Mattias Tesfaye
/
Jonas From Soelberg
Side
5/5