Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
3. juni 2021
Svar på Beskæftigelsesudvalgs spørgsmål nr. 327 (Alm. del) af
25. marts 2021 stillet efter ønske fra Victoria Velasquez (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for provenuvirkningen ved at ændre formuekravet i
kontanthjælpssystemet? Der bedes regnet på følgende modeller:
a. Formuekravet hæves til 100.000 kr.
b. Formuekravet hæves til 500.000 kr.,
c. Formuekravet hæves til 1 mio. kr.
d. Formuekravet afskaffes helt.
For hver model bedes det opgjort, hvor mange personer, der ved ændringen ville
kunne modtage kontanthjælp, som ikke kan modtage det ved den nugældende
formuegrænse. For samtlige modeller bedes det opgjort i umiddelbar virkning,
efter tilbageløb, efter tilbageløb og skat, og efter tilbageløb, skat og adfærd. Dette
bedes opgjort for alle årene 2021-2025 samt i varig virkning. Der bedes her
anvendt 2021-niveau og faste 2021-priser.
Ministeren bedes eksplicitere hvilke adfærdseffekter, der indregnes, og hvis flere
adfærdseffekter indgår, bedes ministeren dekomponere adfærdsvirkningerne, så de
enkelte adfærdseffekters bidrag til provenuvirkningen er ekspliciteret. Ministerens
bedes også oplyse, hvad arbejdsudbudsvirkningen er ved forslaget. For samtlige
adfærdseffekter bedes ministeren oplyse, hvilken empiri antagelserne om adfærd
bygger på.
Ministeren bedes endvidere for samtlige modeller oplyse fordelingsvirkningen ved
ændringerne opgjort som virkningen på disponibel indkomst i absolutte tal samt i
pct. af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. Endeligt
bedes
mini-
steren oplyse ændringens virkning på Gini-koefficienten for samtlige modeller.
Svar
Der spørges til, hvor mange personer, der ved en forhøjelse af formuekravet på
hhv. 100.000 kr., 500.000 kr., 1 mio. kr. samt en afskaffelse af formuekravet, vil
kunne modtage kontanthjælp, som ikke med det nugældende formuekrav kan
modtage kontanthjælp. I besvarelsen ses der bort fra, at ikke alle, der har mulighed
for at modtage kontanthjælp, ønsker at træde ind i kontanthjælpssystemet bl.a.