Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Karsten Hønge (SF)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
20. april 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. marts 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
323 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 323:
”
Med henvisning til artiklen i Politiken af 19. marts 2021 »Nemlig.com straffer
chauffører med bøder for små forsinkelser« bedes ministeren besvare følgende:
–
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt den ændring af godskørselsloven om tilla-
delse for varebiler, som trådte i kraft 1. juli 2019, finder anvendelse på den aktuelle
problematik?
–
Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser implementeringen af direktivet
om gennemsigtige og forudsigelige arbejdsvilkår, herunder bestemmelsen om ar-
bejdstagerbegrebet, vil have i forhold til den aktuelle problematik?
–
Vil ministeren redegøre for arbejdet med implementeringen af direktivet om gen-
nemsigtige og forudsigelige arbejdsvilkår?
–
Mener ministeren, at et EU-arbejdstagerbegreb, som der findes i direktivet om
gennemsigtige og forudsigelige arbejdsvilkår, hvor man får en bredere lønmodta-
gerdefinition, som ikke alene omhandler platformsbeskæftigede, men også de aty-
piske uden for platforme, kan være et instrument til at bekæmpe falske selvstændi-
ge?”
Svar:
For at kunne svare på det første spørgsmål har jeg indhentet bidrag fra transportmi-
nisteren, der oplyser følgende:
”Det følger
af godskørselsloven § 1, stk. 2, at den, der er etableret på dansk område
og udfører godskørsel for fremmed regning med dansk indregistreret varebil eller
vogntog med en samlet tilladt totalvægt, der overstiger 2.000 kg, og som fragter
gods med en samlet vægt på mere end 11 kg pr. stykgods skal have tilladelse hertil.
Hvorvidt tilladelseskravet finder anvendelse i den pågældende sag, afhænger derfor
af om der i den pågældende sag er foretaget transport af varer i varebiler, der vejer
mere end 2.000 kg og om godset, der er blevet transporteret, vejer mere end 11 kg.
pr. stykgods.”
I forhold til implementeringen af arbejdsvilkårsdirektivet (Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2019/1152 af 20. juni 2019 om gennemsigtige og forudsigeli-
J.nr.
2021-2761