Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2376322_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge (SF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
20. april 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. marts 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
323 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 323:
Med henvisning til artiklen i Politiken af 19. marts 2021 »Nemlig.com straffer
chauffører med bøder for små forsinkelser« bedes ministeren besvare følgende:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt den ændring af godskørselsloven om tilla-
delse for varebiler, som trådte i kraft 1. juli 2019, finder anvendelse på den aktuelle
problematik?
Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser implementeringen af direktivet
om gennemsigtige og forudsigelige arbejdsvilkår, herunder bestemmelsen om ar-
bejdstagerbegrebet, vil have i forhold til den aktuelle problematik?
Vil ministeren redegøre for arbejdet med implementeringen af direktivet om gen-
nemsigtige og forudsigelige arbejdsvilkår?
Mener ministeren, at et EU-arbejdstagerbegreb, som der findes i direktivet om
gennemsigtige og forudsigelige arbejdsvilkår, hvor man får en bredere lønmodta-
gerdefinition, som ikke alene omhandler platformsbeskæftigede, men også de aty-
piske uden for platforme, kan være et instrument til at bekæmpe falske selvstændi-
ge?”
Svar:
For at kunne svare på det første spørgsmål har jeg indhentet bidrag fra transportmi-
nisteren, der oplyser følgende:
”Det følger
af godskørselsloven § 1, stk. 2, at den, der er etableret på dansk område
og udfører godskørsel for fremmed regning med dansk indregistreret varebil eller
vogntog med en samlet tilladt totalvægt, der overstiger 2.000 kg, og som fragter
gods med en samlet vægt på mere end 11 kg pr. stykgods skal have tilladelse hertil.
Hvorvidt tilladelseskravet finder anvendelse i den pågældende sag, afhænger derfor
af om der i den pågældende sag er foretaget transport af varer i varebiler, der vejer
mere end 2.000 kg og om godset, der er blevet transporteret, vejer mere end 11 kg.
pr. stykgods.”
I forhold til implementeringen af arbejdsvilkårsdirektivet (Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2019/1152 af 20. juni 2019 om gennemsigtige og forudsigeli-
J.nr.
2021-2761
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om ministeren vil svare på spørgsmål vedr. artikel i Politiken om Nemlig.com og straf af chauffører, til beskæftigelsesministeren
ge arbejdsvilkår i Den Europæiske Union) kan jeg oplyse, at implementeringsfri-
sten er den 1. august 2022, og det er på den baggrund forventningen, at et lov-
forslag, der implementerer direktivet, kan fremsættes og behandles af Folketinget i
første halvår 2022.
Om implementeringsarbejdet kan det i øvrigt oplyses, at arbejdet med lovimple-
menteringen foregår i regi af Beskæftigelsesministeriets Implementeringsudvalg,
hvor arbejdsmarkedets parter er repræsenteret, hvilket er i overensstemmelse med
sædvanlig praksis i relation til arbejds- og ansættelsesretlige direktiver.
Særligt omkring direktivets arbejdstagerbegreb kan det anføres, at følgende er fast-
sat i direktivets artikel 1, stk. 2:
"2. Dette direktiv fastsætter minimumsrettigheder, der finder anvendelse på alle
arbejdstagere i Unionen med en ansættelseskontrakt eller et ansættelsesforhold
som fastsat i gældende ret, ved overenskomst eller i gældende praksis i de enkelte
medlemsstater under hensyntagen til Domstolens retspraksis."
Uddybende er følgende anført i direktivets præambelbetragtning 8):
"(8) Den Europæiske Unions Domstol (Domstolen) har i sin retspraksis opstillet
kriterier for fastlæggelse af status som arbejdstager ( 5 ). Domstolens fortolkning
af disse kriterier bør tages i betragtning ved gennemførelsen af dette direktiv. For-
udsat at husarbejdere, arbejdstagere på tilkaldebasis, løst ansatte arbejdstagere,
voucher-baserede arbejdstagere, arbejdstagere på onlineplatforme, praktikanter
og lærlinge opfylder disse kriterier, kan de være omfattet af dette direktivs anven-
delsesområde. Reelt selvstændige erhvervsdrivende bør ikke være omfattet af dette
direktivs anvendelsesområde, eftersom de ikke opfylder disse kriterier. Misbrug af
betegnelsen selvstændig erhvervsdrivende som defineret i national ret, enten på na-
tionalt plan eller i grænseoverskridende situationer, er en form for uretmæssigt
angivet arbejde, som ofte forbindes med sort arbejde. Betegnelsen »proformaselv-
stændig« anvendes om en person, der erklæres at være selvstændig, selv om ved-
kommende opfylder de kriterier, som karakteriserer et ansættelsesforhold, for at
undgå bestemte retlige eller skattemæssige forpligtelser. Sådanne personer bør
være omfattet af dette direktivs anvendelsesområde. Fastlæggelsen af, om der fore-
ligger et ansættelsesforhold, bør være baseret på de faktiske omstændigheder i for-
bindelse med arbejdets reelle udførelse og ikke på parternes beskrivelse af forhol-
det."
Hvorvidt det i direktivet anførte om arbejdstagerbegrebet effektivt vil kunne dæm-
me op for det, der ovenfor betegnes som "proformaselvstændige", er efter min op-
fattelse for tidligt at sige, når der endnu ikke er erfaringer med, hvordan direkti-
vet virker i medlemsstaterne.
For Danmarks vedkommende vurderer Beskæftigelsesministeriet ikke, at direktivet
umiddelbart vil få den helt store betydning for, hvem der anses for "proformaselv-
stændige", da der ikke med direktivet introduceres afgørende ændringer i forhold
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om ministeren vil svare på spørgsmål vedr. artikel i Politiken om Nemlig.com og straf af chauffører, til beskæftigelsesministeren
til den hidtidige danske vurdering heraf. Direktivets betydning vil dog som nævnt
ovenfor skulle drøftes med Beskæftigelsesministeriets Implementeringsudvalg.
I forhold til hvilke konsekvenser implementeringen af direktivet om gennemsigtige
og forudsigelige arbejdsvilkår vil have for chauffører, der udbringer varer, vil dette
afhænge af de rammer, som disse chauffører opererer under. Direktivet giver fx
lønmodtagere, hvis arbejdstid og arbejdsmængde er uforudsigelig, nogle nye ret-
tigheder, og det gælder også lønmodtagere, der er ansat på ren tilkaldebasis. I hvil-
ket omfang chauffører, der udbringer varer, er ansat på sådanne betingelser, har jeg
ikke nærmere kendskab til. Generelt er det dog mit indtryk, at de forretningsmodel-
ler, der anvendes, er forskellige, hvorfor det må afhænge af en konkret vurdering i
forhold til den enkelte virksomhed og den enkelte chauffør.
Uanset implementeringen af arbejdsvilkårsdirektivet mener jeg, at der er behov for
at se på, hvordan problemstillingen med falske selvstændige/proformaselvstændige
håndteres bredt set på det danske arbejdsmarked. Det er et komplekst område med
vidtrækkende spørgsmål. Jeg har derfor bedt Beskæftigelsesministeriet igangsætte
et arbejde med henblik på at pege på nogle mulige løsninger. Et sådant arbejde
kræver bl.a., at der ses på sammenhængene til EU-regulering, herunder det udspil
fra EU-Kommissionen om arbejdsvilkår for platformsarbejdere, som forventes i 4.
kvartal i år. Derudover kræver arbejdet en tæt inddragelse af arbejdsmarkedets par-
ter, og jeg tager i øvrigt meget gerne imod gode idéer og forslag fra Folketingets
partier og fra interessenterne på området.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3