Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2444083_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 3167
10. september 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af d. 23. marts 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 318 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 318:
”Vil
ministeren redegøre for de økonomiske konsekvenser af FH’s forslag til en
bedre dagpengeforsikring ”Mere tryghed til lønmodtagere”,
herunder effekten på
arbejdsudbuddet, BNP og offentlige finanser?”
Svar:
Dagpengesatsen udgør 90 pct. af den tidligere indkomst, dog maksimalt 19.322 kr.
pr. måned (2021-pl). Dimittender, der ikke har forsørgerpligt, kan få udbetalt 71,5
pct. af den maksimale dagpengesats. Dimittender med forsørgerpligt kan få udbe-
talt 82 pct. af den maksimale dagpengesats. Det svarer til en bruttoudbetaling på
hhv. 13.815 kr. (2021-pl) og 15.844 kr. (2021-pl) om måneden for fuldtidsforsik-
rede.
FH’s forslag til et styrket dagpengesystem
består af to dele: 1) en annullering af
den afdæmpede satsregulering af dagpenge med virkning fra 2022, og 2) et forslag
om at indføre et dagpengetillæg til den maksimale dagpengesats i de første tre må-
neder af dagpengeperioden. Dagpengetillægget er et månedligt tillæg på 2.000 kr.
og 4.000 kr. for personer, der hhv. har været medlem af en a-kasse i de seneste to
eller fire år, og har været i beskæftigelse i sammenlagt to ud af de seneste tre år.
Annullering af den afdæmpede satsregulering af dagpenge
Den månedlige maksimale dagpengesats vil være ca. 1,5 pct. højere i 2023 og frem
ved en afskaffelse af mindrereguleringen på dagpenge i 2022-2023, hvilket svarer
til ca. 300 kr. om måneden i 2023.
Det bemærkes, at der i nedenstående skøn ikke er medregnet en afledt ændring af
en række relaterede ydelser og medlemsbidrag, hvor den maksimale dagpengesats
danner grundlag for satsen. Det gælder syge-, ferie- og barselsdagpenge, efterløn,
skattefri efterlønspræmie, fleksydelse, ledighedsydelse, flekslønstilskud, VEU-
godtgørelse m.v. Derudover er statsbidraget, som udgør størstedelen af a-kasse-
medlemskabskontingentet, reguleret efter den maksimale dagpengesats.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om, hvor meget dagpengesatsen skal reduceres med i de resterende måneder for, at FH’s forslag til en bedre dagpengeforsikring Mere tryghed til lønmodtagere fører til hhv. en provenuneutral omlægning og en arbejdsudbudsneutral omlægning, til beskæftigelsesministeren
2444083_0002.png
En annullering af den afdæmpede satsregulering af dagpenge i 2022-2023 vil fuldt
indfaset isoleret set medføre en varig umiddelbar strukturel forværring af de offent-
lige finanser med ca. 180 mio. kr. årligt efter skat.
Den højere ydelse til dagpengemodtagere skønnes at medføre et øget forbrug, og
dermed et tilbageløb i form af øgede indtægter fra moms og afgifter mv., hvilket
isoleret set forbedrer den strukturelle offentlige saldo med ca. 40 mio. kr. årligt.
Den umiddelbare virkning efter skat og tilbageløb er således en strukturel forvær-
ring af de offentlige finanser med ca. 140 mio. kr. fuldt indfaset,
jf. tabel 1.
Annullering af den afdæmpede satsregulering af dagpenge i årene 2022-2023 skøn-
nes fuldt indfaset at medføre en varig negativ arbejdsudbudsvirkning på ca. 2.000
fuldtidspersoner og en tilsvarende stigning i antallet af dagpengemodtagere
1
. Den
strukturelle adfærdsvirkning skønnes at medføre offentlige merudgifter på ca. 610
mio. kr. efter skat og tilbageløb årligt fuldt indfaset, hvilket svarer til en reduktion i
BNP på knap 1,7 mia. kr. årligt.
Samlet set skønnes en annullering af den afdæmpede satsregulering af dagpenge
fuldt indfaset at medføre årlige offentlige merudgifter på ca. 750 mio. kr. efter skat
og tilbageløb (inkl. adfærd),
jf. tabel 1.
Tabel 1
Virkning på de strukturelle offentlige udgifter, arbejdsudbud samt BNP,
ved annullering af den afdæmpet satsregulering af dagpenge i 2022-2023,
2021-pl
Mio. kr.
Umiddelbar virkning
Umiddelbar virkning efter tilbageløb
Adfærdsvirkning
Saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
Arbejdsudbudsvirkning, fuldtidspersoner
BNP, mio. kr.
Fuldt indfaset
180
140
610
750
-2.000
-1.680
Anm.: Udgifterne er afrundet til nærmeste 10 mio. kr., og arbejdsudbudsvirkning er afrundet til nærmeste 50 perso-
ner, hvilket betyder, at tallene kan afvige ved summering.
Kilde: FLEUR, dagpengemodellen og egne beregninger.
Dagpengetillæg i de første tre måneder af dagpengeperioden
En forhøjelse af den maksimale dagpengesats i de første tre måneder af dagpenge-
perioden vil primært berøre de dagpengemodtagere, som får udbetalt den maksi-
male dagpengesats, hvilket er ca. 2/3 af alle dagpengemodtagere. Blandt de perso-
ner som modtager den maksimale dagpengesats, vil ca. 7 pct. kunne få et tillæg på
1
Adfærdsvirkningerne ved at afskaffe mindrereguleringen er beregnet pba. dagpengemo-
dellen, mens det oprindelig skøn fra 2012 for adfærdsvirkningerne ved indførelsen af min-
drereguleringen blev beregnet pba. forskelsbeløbsmodellen.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om, hvor meget dagpengesatsen skal reduceres med i de resterende måneder for, at FH’s forslag til en bedre dagpengeforsikring Mere tryghed til lønmodtagere fører til hhv. en provenuneutral omlægning og en arbejdsudbudsneutral omlægning, til beskæftigelsesministeren
2444083_0003.png
2.000 kr./mdr., 65 pct. vil kunne får et tillæg til 4.000 kr./mdr., mens de resterende
ca. 28 pct. ikke opfylder kravene
i FH’s forslag,
jf. tabel 1.
Dimittenddagpengemodtagerne får en relativ stigning i ydelsen, som følge af en
højere maksimal dagpengesats, såfremt at de lever op til kravene for dagpengetil-
lægget. Dimittenddagpengemodtagere udgør ca. 1/4 af alle dagpengemodtagere,
hvoraf 4 pct. og 2 pct. får en gennemsnitlig månedlig stigning i dagpengesatsen på
hhv. ca. 1.470 kr. og 2.940 kr. de første tre måneder af dagpengeperioden.
Personer, der modtager en individuelt beregnet sats, dvs. en lavere sats end den
maksimale dagpengesats, vil ikke være berettigede til tillægget, selvom de opfylder
kriterierne, da de allerede modtager den maksimale kompensation på 90 procent af
forudgående indkomst. Dette selvsagt under den forudsætning, at der ikke ændres
på denne del af reglerne.
Samlet set er det knap halvdelen af alle dagpengemodtagere, som opfylder kravene
til et tillæg
fra FH’s forslag,
og dermed opnår en højere dagpengesats. Det gennem-
snitlige løft af dagpengesatsen ifm. tillægget er på ca. 3.450 kr./mdr. de første 3
måneder, for dem som opfylder kriterierne for en højere sats.
Tabel 2
Opgørelse af andel der får et dagpengetillæg fordelt på indplacerings- og
satsgrundlag
Andel, pct.
Tillæg på 2000 kr./mdr.
Tillæg på 4000 kr./mdr.
Andel opfylder krav til tillæg
Andel af nyindplaceret dagpen-
gemodtagere i 2019
Maksimal
dagpengesats
modtagere
7
65
72
65
Dimittend-
dagpenge-
modtagere
4
2
6
26
Individuelt
beregnet sats
modtagere
0
0
0
9
I alt
5
43
48
100
Anm.: Andel er afrundet til nærmeste procent, hvilket medfører at tallene kan afvige ved summering.
Kilde: HAMR, FLEUR og egne beregninger.
Dagpengetillægget i de første tre måneder af dagpengeperioden vil fuldt indfaset
isoleret set medføre en varig umiddelbar strukturel forværring af de offentlige fi-
nanser med ca. 430 mio. kr. årligt efter skat.
Den højere ydelse til dagpengemodtagere medfører et øget forbrug, og dermed et
tilbageløb i form af øgede indtægter fra moms og afgifter mv., hvilket isoleret set
forbedrer den offentlige saldo med ca. 100 mio. kr. årligt fuldt indfaset. Den umid-
delbare virkning efter skat og tilbageløb er således en strukturel forværring af de
offentlige finanser med ca. 330 mio. kr. fuldt indfaset,
jf. tabel 3.
Dagpengetillægget skønnes fuldt indfaset at medføre en varig negativ arbejdsud-
budsvirkning på ca. 1.000 fuldtidspersoner og en tilsvarende stigning i antallet af
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om, hvor meget dagpengesatsen skal reduceres med i de resterende måneder for, at FH’s forslag til en bedre dagpengeforsikring Mere tryghed til lønmodtagere fører til hhv. en provenuneutral omlægning og en arbejdsudbudsneutral omlægning, til beskæftigelsesministeren
2444083_0004.png
dagpengemodtagere. Den strukturelle adfærdsvirkning skønnes at medføre offent-
lige merudgifter på ca. 360 mio. kr. efter skat og tilbageløb årligt fuldt indfaset,
hvilket svarer til en reduktion i BNP på knap 0,9 mia. kr. årligt.
Samlet set skønnes dagpengetillægget fuldt indfaset at medføre årlige offentlige
merudgifter på ca. 690 mio. kr. efter skat og tilbageløb (inkl. adfærd),
jf. tabel 3.
Tabel 3
Virkning på de strukturelle offentlige udgifter, arbejdsudbud samt BNP,
ved et dagpengetillæg i de første tre måneder af dagpengeperioden, 2021-
pl
Mio. kr.
Umiddelbar virkning
Umiddelbar virkning efter tilbageløb
Adfærdsvirkning
Saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
Arbejdsudbudsvirkning, fuldtidspersoner
BNP, mio. kr.
Fuldt indfaset
430
330
360
690
-1.050
-890
Anm.: Udgifterne er afrundet til nærmeste 10 mio. kr., og arbejdsudbudsvirkning er afrundet til nærmeste 50 perso-
ner, hvilket betyder, at tallene kan afvige ved summering.
Kilde: HAMR, FLEUR, eindkomst, dagpengemodellen og egne beregninger.
Det bemærkes, at der ligesom ved annullering af den afdæmpede satsregulering af
dagpenge ikke er medregent en virkning på en række relaterede ydelser og med-
lemsbidrag, hvor den maksimale dagpengesats danner grundlag for satsen.
Samlet forslag om et styrket dagpengesystem
Det relative løft af dagpengesatsen ifm. dagpengetillægget bliver mindre, såfremt at
man samtidig indfører en annullering af den afdæmpede satsregulering af dagpenge
i 2022 og 2023.
I alt skønnes
FH’s forslag til et styrket dagpengesystem at forværre den offentlige
strukturelle saldo årligt med ca. 1,4 mia. kr. efter skat og tilbageløb (inkl. adfærd)
fuldt indfaset. Forslaget skønnes at medføre en negativ virkning på BNP med ca.
2,5 mia. kr. årligt.
Tabel 4
Virkning på de strukturelle offentlige udgifter, arbejdsudbud samt BNP,
som følge af FH’s forslag
til et styrket dagpengesystem, 2021-pl
Mio. kr.
Saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
Annullering af den afdæmpet satsregulering af dagpenge
Dagpengetillæg
Samspil
750
690
0
Fuldt indfaset
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om, hvor meget dagpengesatsen skal reduceres med i de resterende måneder for, at FH’s forslag til en bedre dagpengeforsikring Mere tryghed til lønmodtagere fører til hhv. en provenuneutral omlægning og en arbejdsudbudsneutral omlægning, til beskæftigelsesministeren
2444083_0005.png
Samlet forslag
Umiddelbar virkning
Umiddelbar virkning efter tilbageløb
Adfærdsvirkning
Saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
Arbejdsudbudsvirkning, fuldtidspersoner
BNP, mio. kr.
610
470
960
1.440
-3.050
-2.550
Anm.: Udgifterne er afrundet til nærmeste 10 mio. kr., og arbejdsudbudsvirkning er afrundet til nærmeste 50 perso-
ner, hvilket betyder, at tallene kan afvige ved summering.
Kilde: HAMR, FLEUR, eindkomst, dagpengemodellen og egne beregninger.
De skønnede økonomiske konsekvenser er mindre end tidligere skønnede vurderin-
ger af lignende tiltag som ved FIU 313 (2018). Ved et eftersyn af beregningerne
bag FIU 313 har det vist sig, at der i adfærdsberegningen ikke er taget tilstrækkelig
højde for virkningen af, at satsen falder tilbage på nuværende maksimale dagpen-
gesats efter tre måneder. Derudover er der foretaget et par tilpasninger i dagpenge-
modellen siden de tidligere beregninger, hvilket også reducerer adfærdsvirkningen
ved denne type af ændringer med satsforhøjelse i starten af dagpengeperioden. Æn-
dringerne er justeret i forbindelse med en teknisk opdatering af dagpengemodellen.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
5