Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2371853_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Jacob Jensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
13. april 2021
J.nr. 20215200129
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. marts 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
304 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-
medlem af udvalget Jacob Jensen (V) (MFU).
Spørgsmål nr. 304:
”Vil
ministeren
med henvisning til artiklen »Tilsyn reagerede ikke på voldsepiso-
der
nu vil politikere have ministre ind i sagen« på www.Tveast.dk den 15. marts
2021
redegøre for, hvordan Arbejdstilsynet har ageret i den konkrete sag, herun-
der om tilsynet har levet op til sin forpligtigelse som tilsynsmyndighed? I forlæn-
gelse heraf bedes ministeren forholde sig til, hvorvidt de gældende rammer for til-
synets opgavevaretagelse, herunder prioriteringer af opgaver og generel ressource-
tildeling, kan tilpasses for bedre at kunne imødegå tilsvarende tragiske hændelser
fremover.
Svar:
Det er meget tragisk og helt uacceptabelt, at en medarbejder på et bosted har mistet
livet på grund af sit arbejde. Det skal være sikkert og trygt at gå på arbejde, uanset
hvad man arbejder med, og hvor man arbejder.
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Arbejdstilsynet:
”Der
har i perioden 2005-2019 været gennemført tre tilsyn på bostedet Ørbæks-
kilde i Fårevejle.,
Når Arbejdstilsynet træffer afgørelse, sker det altid på baggrund af de oplysninger,
der indsamles på et tilsyn, og Arbejdstilsynets tilsyn er derfor altid et øjebliksbil-
lede på baggrund af de oplysninger, der er kommet frem i forbindelse med tilsyns-
besøget.
Ved tilsynsbesøgene i perioden 2005 til 2019 reagerede Arbejdstilsynet med bl.a.
påbud om arbejdspladsvurdering, sikkerhedsorganisation og deltagelse i obligato-
risk arbejdsmiljøuddannelse. Men at forhold ikke gav anledning til at afgive påbud
eller vejlede om voldsrisiko. Arbejdstilsynet udarbejder ikke opgørelser over, hvad
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 304: MFU spm. om, hvordan Arbejdstilsynet har ageret i konkret sag vedr. voldsepisoder, herunder om tilsynet har levet op til sin forpligtigelse som tilsynsmyndighed, til beskæftigelsesministeren
der er spurgt ind til, med mindre der har været problemer med forebyggelsen, og
dette giver anledning til en reaktion.
Arbejdstilsynet har efterfølgende erfaret, at der har været to tidligere voldsepisoder
på bostedet (i hhv. 2016 og i 2019), som har ført til politisager. Arbejdstilsynet får
ikke automatisk besked, når der foreligger en politisag. Det kræver, at politiet ser
det som en arbejdsulykke og kontakter Arbejdstilsynet. Voldsepisoden i 2019 fandt
sted efter Arbejdstilsynets tilsynsbesøg samme år. Arbejdstilsynet vil på kom-
mende samarbejdsmøder med politiet sikre sig, at politiet er opmærksomme på, at
Arbejdstilsynet bør kontaktes ved voldsulykker, der ligeledes er arbejdsulykker.
Af Arbejdstilsynets anmeldesystem for arbejdsulykker fremgår det, at der er an-
meldt to voldsulykker på bostedet i 2016 og 2019, men da ulykkerne er anmeldt
med sygefravær med 1-3 dages fravær, blev de ikke udtaget til vurdering i forhold
til en eventuel ulykkesundersøgelse. På tidspunktet for ulykkerne, var det normal
praksis, at kun ulykker med forventet fravær på over 21 dage, blev vurderet med
henblik på en eventuel ulykkesundersøgelse. Dette kriterie for ulykkeskvotering
blev i marts 2020 ændret. Det betyder, at lignende ulykker fremover bliver vurderet
med henblik på en eventuel ulykkesundersøgelse.
I forbindelse med dødsulykken den 30. december 2020 kontaktede Arbejdstilsynet
samme dag bostedet telefonisk, og der blev gennemført tilsyn på baggrund af ulyk-
ken dagen efter, den 31. december 2020. På tilsynet blev der givet to strakspåbud:
Strakspåbud om at sikre, at alenearbejde med beboere med kendt udadreage-
rende adfærd planlægges, tilrettelægges og udføres således, at risikoen for vold
imødegås. Kan faren ikke imødegås, må den ansatte ikke arbejde alene.
Strakspåbud om at sikre, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og udføres såle-
des, at faren for vold og trusler om vold i forbindelse med beboernes adgang til
virksomhedens knive og andre genstande, der kan bruges som våben, imødegås.
Bostedet har påklaget begge påbud, som er oversendt til Arbejdsmiljøklagenævnet.
Klager over strakspåbud har ikke opsættende virkning, hvilket betyder, at bostedet,
selvom de har påklaget afgørelserne, skal efterkomme påbuddet straks. Der er gen-
nemført kontrolbesøg på baggrund af strakspåbuddene, som vurderes at være efter-
kommet. Bostedets generelle voldsforebyggelse blev desuden gennemgået, og det
blev på tidspunktet for besøget vurderet, at den levede op til reglerne på området.”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets oplysninger om sagen.
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt de gældende rammer for tilsynets opgaveva-
retagelse kan tilpasses for bedre at imødegå tilsvarende tragiske hændelser frem-
over, kan jeg oplyse, at der i de senere år, er igangsat en række initiativer på områ-
det for netop at forebygge vold på bosteder. De mange initiativer, også på Social-
og Ældreministeriets område, er beskrevet nærmere i svaret på BEU alm. del spm.
184. Flere af initiativerne er fortsat i gang, og samlet set forventes initiativerne at
kunne medvirke til at skabe et mere sikkert arbejdsmiljø i botilbud.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 304: MFU spm. om, hvordan Arbejdstilsynet har ageret i konkret sag vedr. voldsepisoder, herunder om tilsynet har levet op til sin forpligtigelse som tilsynsmyndighed, til beskæftigelsesministeren
Jeg kan supplerende oplyse, at Socialstyrelsen, på baggrund af ønske fra social- og
ældreministeren, netop har bedt Arbejdstilsynet om hjælp til at identificere de botil-
bud, der har størst behov for støtte til voldsforebyggelse. Socialstyrelsen vil lø-
bende modtage og sammenholde oplysninger fra både Arbejdstilsynet og Socialtil-
synet i udvælgelsen af de botilbud, der har størst behov for rådgivning. De udvalgte
botilbud vil blive tilbudt et forløb med Socialstyrelsens Indsatsteam, der rådgiver
om voldsforebyggelse.
Arbejdstilsynet har i relation hertil tilbudt at undervise Socialstyrelsens Indsats-
team i forebyggelse af vold fra et arbejdsmiljøperspektiv med fokus på ansattes sik-
kerhed.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at et sikkert og sundt arbejdsmiljø er en vigtig
del af regeringens politik. Arbejdstilsynet blev som følge af den brede politiske ar-
bejdsmiljøaftale fra 2019 styrket med i alt ca. 460 mio. kr. i perioden 2020-2022,
og det fremgår også af regeringens forståelsespapir
Retfærdig retning for Danmark
(2019),
at regeringen ønsker, at der afsættes flere permanente midler til Arbejdstil-
synet, så Arbejdstilsynet også fremover kan være med til at understøtte det fore-
byggende arbejde på landets arbejdspladser.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3